ooit paard gekocht en expres geen keuring gedaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: ooit paard gekocht en expres geen keuring gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:05

Ik heb mijn pony niet laten keuren, maar heb wel contact gehad met de DA van de vorige eigenaar, zij wist me te vertellen dat er nog nooit iets was geweest met hem.
Hij is nu 20 maanden.
Hij kostte ook maar 600 Euro, dus om hem daar voor te laten keuren.
Nu heb ik zelf een hele hoop ervaring, ben ook een aantal keren mee geweest om een paard voor een ander te kopen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:43

FitzChivalry schreef:
Ik heb mijn pony niet laten keuren, maar heb wel contact gehad met de DA van de vorige eigenaar, zij wist me te vertellen dat er nog nooit iets was geweest met hem.
Hij is nu 20 maanden.
Hij kostte ook maar 600 Euro, dus om hem daar voor te laten keuren.
Nu heb ik zelf een hele hoop ervaring, ben ook een aantal keren mee geweest om een paard voor een ander te kopen.

DA van de verkoper zou ik nou niet een bron noemen die je moet vertrouwen Clown
Verder kan jij niet horen of het hart en de longen oke zijn een DA wel, net als vreemde standen van bv de tanden

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:09

sjorsie schreef:
Ik heb 2 keer een veulen en een jaarling gekocht die heb ik niet laten keuren, veulen kende ik vanaf dat ie een week oud was en bij de jaarling was alles zo netjes dat vertrouwde ik wel, paarden ouder dan 2 laat ik wel altijd keuren, in ieder geval klinisch en als ze duurder als 5000 zijn ook rontgenologisch, gelukkig heeft mijn huidige paard allemaal 1tjes op de foto maar had ie een 3 dan had ik hem laten staan.

Ik kende mijn paard ook al van veulen af aan, heb het geboorte kaartje nog. Maar wat heb ik een spijt dat ik haar niet heb laten keuren en mijn ouders ook trouwens. Had ons een hoop ellende gescheelt (ik heb haar wel pas gekocht toen ze 4 jaar was dus niet als veulen) Ik raad iedereen in mijn omgeving aan om paard te laten keuren want als je tegenwoordig al belazerd kunt worden door je familie zal een vreemde het nog makkelijker kunnen doen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:13

Natuurlijk weet je bij een klinische keuring niet of je alles uitsluit. Maar als je geen keuring doet, weet je in ieder geval HEEL zeker dat je niets zult vinden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:16

Ik heb geen keuring gedaan en toen hij nog bij de vorige eigenaar stond en ik hem net had gekocht kwam hij kreupel de stal uit.Geen paniek zei een veearts daar het zijn groeistuipen,hij was nog jong namelijk.Later bleek het hko te zijn en mijn veearts zegt dat groeistuipen niet bestaan dus dat dat on zin is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:09

Ik heb allebei mijn paarden niet laten keuren.

Mijn haflinger huurde ik al 1,5 jaar voor dat ik hem kocht dus dan vind ik het niet nodig.
De fjord kocht ik op zuidlaren toen hij 4 maanden oud was. Hij zag er gezond uit en op die leeftijd hebben buigproeven o.i.d geen zin.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:34

Besluit je niet te keuren dan kun je de verkoper wel het voorstel doen dat je het paard laat keuren en bij afkeuring dat de verkoper de kosten betaald en bij goed keuring jij de kosten op je neemt. Zegt een eigenaar dan dat die dat absoluut niet wil dan denkt die blijkbaar dat het paard afgekeurd wordt Knipoog Vind de eigenaar dit gelijk geen probleem dan heeft hij/zij dus vertrouwen in dat het paard goedgekeurd wordt. Maar zonder keuring heb je geen poot om op te staan wanneer thuis blijkt dat er een verdoezelde spat zit.
Paardenhandel is net als met auto's, je wordt meer dan eens flink genaaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:38

Mijn huidige paardje is niet gekeurd, ondanks dat we hem voor echt een prikkie hebben gekocht. We kenden het paard al een tijdje en we hebben hem drie weken op proef gehad. Hij staat gestald bij iemand die écht heel veel verstand heeft van paarden (internationaal eventingruiter, heeft al meer dan 25 jaar een stal + manege) en zij heeft er even naar gekeken en ze had zoiets van "ik zou dat geld lekker in je zak houden als ik jullie was".

Geen spijt van gehad dat we hem niet hebben laten keuren. Paardje is in waarde inmiddels verdrievoudigd en zelfs toen 'ie met einschuss stond heeft 'ie geen pas kreupel gelopen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:42

Mn draver is toendertijd ook niet gekeurd, en nu al bijna 9 jaar kerngezond bij mij. Alles wat ze ooit gehad heeft (slokdarmverstoppingen en hoefzweren) zou er bij een keuring niet uitgekomen zijn.
Jullie zullen zeggen geluk gehad, maar niet elk paard hoeft iets te mankeren en een positieve buigproef zegt ook weinig. Dat had de mijne ook bij een ienieminie hoefzweertje waar ze toevallig een paar dagen kreupel op liep toen de da kwam voor entingen. Werd gelijk gesteld dat ze spat had of hoefkatrol geloof ik, dus paniek, maar mijn gevoel zei al dat het in de hoef zat, dus hoefsmid laten komen en probleem opgelost Clown

Moet wel zeggen dat ik een volgend paard misschien wel zou laten keuren. Ligt aan de situatie denk ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:45

Ik heb mijn paard ook niet laten keuren.
Hij was 2 toen ik hem kocht, buigproef had nog geen zin en we zagen verder geen gekke dingen.
Op zich mankeert er ook echt niks aan hem.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:47

Ik was best naief en heb me paard zo gekocht. Ik denk dat ik gewoon heel veel geluk heb gehad. Tot nu toe heef die nog geen rare dingen gehad. Hij loop nog als een trein Knipoog

Me volgende paard zou ik wel laten keuren want zoveel geluk heb je vaak geen 2de keer

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:49

Ik heb mijn pony ook zonder keuring gekocht, maar dat was gewoon omdat ik haar toch perse wilde hebben en ze daar weg moest Clown

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:42

Natuurlijk zijn er voldoende mensen die geen spijt hebben van het NIET doen van een keuring. Gewoon (toevallig) een gezond paard gekocht, en nooit iets gehad. Geluk hebben dus.

Maar er zijn geen mensen te vinden die spijt hebben van het WEL doen van een keuring. Baat het niet, schaadt het niet. Ik zou het risico niet nemen.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:43

Ja
en is fout afgelopen Verdrietig
we zouden keuringsrapport enzo krijgen is nooit gebeurt Boos!
heeft redenen dat we dr niet gekeurt hadden maar die ga ik niet uitspreken hier Ach gut

Huidige paard wel gekeurd en helemaal top Pling
Vertrouw nooit meer op verkopende partij zo 1.2.3 Bloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:49

ik heb mijn fries telefonisch gekocht 15 jaar geleden,hij was toen 10 maanden,hij heeft nog nooit een stap kreupel gelopen,en is vorig jaar oktober voor het eerst een keer ziek geweest....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:28

Wat het punt was bij mijn pony is dat de verkopende partij toch al niet vertrouwde, oude man met hart voor zijn dieren, maar totaal niet meer in staat ook echt iets te doen voor ze.
Ook al was er wat mis geweest, was ze nog meegegaan.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:56

Ik heb niet al mijn paarden ooit laten keuren.
Mijn huidige paardje heb ik wel laten nakijken. Hij moet nog 2 worden en ik heb dus geen volledige klinische keuring uit laten voeren. Wel hart, longen, tanden, algehele conditie, maar bijv. geen buigproeven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:48

ik heb mijn hidige paard zonder keuring gekocht
ben er naar toe gereden met ene vriendin met ook redelijk wat ervaring en goede kijk

zelf hartslag en ademhaling gecontroleerd, algehele gezondheid en conditie (dus ogen en vacht, slijmvliezen , algehele indruk)
zelf gekeken naar lopen op het harde en zachte, volte etc
bouw bekeken , staat ze recht op de benen en hoe is de beweging

geen buigproeven want ze was net drie en niets gewoon (ijslander)

en gekocht...

ze word nu bijna vier en ze loopt nog steeds vrij en blij op de wei, ze moet dalijk wel even bekeken worden door DA ivm gezondheidsverklaring voor de verzekering,
dus ben benieuwd wat de DA te melden heeft, maar ik verwacht eingelijk geen enkele aanmerking

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:39

1 x een minishet; keuring was een paar keer zo duur als de hele pony.

maar bij een redelijke verkoopprijs zou ik al heel gauw een keuring laten doen. Ook altijd (= 7 x) gedaan, trouwens.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:31

Ja al onze pony's zijn nooit gekeurd.
Waarom, geen idee eigenlijk. Hadden we waarscheinlijk niet nodig gevonden.

boertjesfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:53

Ik heb niet alles gelezen, maar heb zojuist een onderwerp geplaatst; foutje bedankt, verzekeringsmaatschappij.
Ook al keur je je paard en geeft je dierenarts een positief koopadvies en er blijkt later toch wat loos mee te zijn, heb je in het geval van de VVAA - de verzekeringsmaatschappij van mijn dierenarts - geen poot om op te staan.
Heel bijzonder. Waarom laat ik dan een paard keuren??????!!!!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:19

ik koop altijd groene/onbeleerde paarden die niet duur zijn dus ben ik eigenwijs en neem de gok (tot nu toe altijd goed gegaan Haha! )

als ze lekker bewegen en ze spreken me aan is het voor mij goed, de meeste problemen ontstaan in mijn ogen pas na het inrijden, door foute training van het paard of door de ruiter Bloos

een keuring zegt verder niks over de bruikbaarheid van je paard, je kunt met een afgekeurd paard best nog goed meerijden in de sport en met een goedgekeurd paard niks dan ellende hebben dus ookal keur je je paard het blijft nog steeds een gok

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:54

Ben op dit moment bezig met koop van mijn eerste paardje, heb inmiddels wel geleerd dat je ze moet laten keuren. Zegt ook iedereen om me heen. Paard dat ik nu bijna gekocht heb valt niet in een hele hoge prijsklasse, daarom heb ik haar ook niet rondgenlogisch laten keuren, uit de klinische keuring is ze zonder aanmerkingen (behalve dat we wel graag haar eigen zin wilde hebben:o) gekomen. Rondgenlogisch word voor deze prijsklasse wel weer een beetje duur. Maar zou zelf nooit meer een paard kopen zonder klinische keuring. Hier op stal heeft er ook 1 gestaan die artrose bleek te hebben, en dan zat deze nog in een hogere prijsklasse ook.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:03

Toen wij het paard van mijn moeder kochten wisten we sowieso al dat hij iets zou mankeren. We hebben hem expres niet laten keuren, want hij zou toch afgekeurd worden. Paard was toendertijd al een jaar of 18 en altijd manegepaard geweest. We kochten hem ook voor bosritjes en momenteel staat hij lekker in de wei met pensioen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:14

Niemand laat zijn paard expres niet keuren. Het heeft altijd en alleen met geld te maken. Men heeft het er niet voor over. Vooral omdat er vaak prijzen voor die paarden worden betaald die nog lager zijn dan de keuring kost.

Gewoon het geduld niet opgebracht om even door te sparen.

Daargelaten degene die dus een paard willens en wetens een goede oude dag willen bezorgen en de daaruit voortvloeiende DA kosten voor lief willen en kunnen nemen. Knipoog OK dan!