Een paard delen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Een paard delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:21

ach misschien werkt het best wel hoor!
het is zo te lezen geen ondoordachte actie verder,
en voor tijdelijk is dit voor beiden ook wel een mooie oplossing.
succes met het vinden van een geschikt paard!

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 08:34

Het is zeker niet ondoordacht en zowel mijn vader als haar vader hebben nu al (zonder dat er concrete afspraken zijn) besloten dat mocht hun vriendschap er onder te komen lijden, dat het dan ook klaar is.

We gaan sowieso nog tot de zomervakantie wachten met het kopen van een paard. Tot die tijd kan het meisje nog lekker oefenen op de manege en de dingen meer gaan doen alsof het haar eigen paard is (ook met opzadelen enzo).

Dan in die tussentijd ga ik zorgen dat ik nog meer kennis op doe over het hebben van een eigen paard. We hebben al een stal uitgezocht ergens tussen onze huizen in en we gaan er dus ook voor proberen te zorgen dat er daar een plekje vrijgehouden wordt tot die tijd. Daarnaast moet ik natuurlijk gaan kijken wie daar de vaste dierenarts is, welke hoefsmid ze hebben (ken een hele goede namelijk en de hoefsmid daar moet dan natuurlijk minstens even goed zijn) en of er ieder jaar een tandats langs komt.

Ondertussen moet ik gewoon alles opschrijven wat in mijn hoofd komt met betrekking tot afspraken, zodat dat allemaal zwart op wit komt.

Gisteren zei mijn vader ook tegen mij, je moet dit zien als een tussenstap. Je hebt nog niet genoeg geld voor een eigen paard en een manege/verzorg pony gaat gewoon niet werken en is niet meer echt wat je het liefste zou willen, dit is dus een mooie tussenstap. Je moet het gewoon de komende 3 a 4 jaar aanzien, totdat je dadelijk zelf werkt en misschien heeft het meisje er tegen die tijd wel genoeg van, of besluiten jullie ieder een paard voor jezelf te kopen.
Als dit goed uit pakt, moet je je gelukkig prijzen, we gaan er alles aan doen om het zo leuk en zo lang mogelijk te maken en wees gewoon maar blij dat we het op deze manier voor jou mogelijk kunnen maken om niet meer op een manege pony te hoeven rijden en niet meer het gezeur te hebben van een verzorgpaard.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:15

Heeft er iemand nog aanvullingen of verbetering op het onderstaande lijstje

love_plien schreef:
Aan vaste kosten per maand dus sommige dingen zijn omgerekend zat ik hier aan te denken:

Stalling (volpension) € 290,--
Smid € 35,--
Wormenkuur € 6,--
Dekens € 20,--
Entingen € 4,--
Tandarts € 10,--

Een hoofdstel + beschermers en shabrakjes heb ik al, en dat zijn verder allemaal extra dingetjes. Voor een zadel kan ik natuurlijk pas kijken als het paard er is, maar dat is een eenmalige kostenpost (de onderhoudsspullen heb ik allemaal al).

Je komt dan op ong. €350 uit, dus als je dan per maand €400 euro rekent, kost het beide gezinnen €200 euro per maand, en bouw je daarnaast ook een spaarpotje op. Ik heb natuurlijk ook zelf al het één en ander aan geld gespaard en met werken ga ik nog extra geld verdienen. Hierdoor is er dus een redelijke spaartpot voor noodgevallen zoals extra dierenarts/kliniek kosten, maar ook voor de wat minder grote dingen zoals tuig dat aan vervanging toe is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:01

love_plien schreef:
Heeft er iemand nog aanvullingen of verbetering op het onderstaande lijstje

love_plien schreef:
Aan vaste kosten per maand dus sommige dingen zijn omgerekend zat ik hier aan te denken:

Stalling (volpension) € 290,--
Smid € 35,--
Wormenkuur € 6,--
Dekens € 20,--
Entingen € 4,--
Tandarts € 10,--

Een hoofdstel + beschermers en shabrakjes heb ik al, en dat zijn verder allemaal extra dingetjes. Voor een zadel kan ik natuurlijk pas kijken als het paard er is, maar dat is een eenmalige kostenpost (de onderhoudsspullen heb ik allemaal al).

Je komt dan op ong. €350 uit, dus als je dan per maand €400 euro rekent, kost het beide gezinnen €200 euro per maand, en bouw je daarnaast ook een spaarpotje op. Ik heb natuurlijk ook zelf al het één en ander aan geld gespaard en met werken ga ik nog extra geld verdienen. Hierdoor is er dus een redelijke spaartpot voor noodgevallen zoals extra dierenarts/kliniek kosten, maar ook voor de wat minder grote dingen zoals tuig dat aan vervanging toe is.

Dit is per maand?

Verder zou ik je spaarpotje dierenarts en je spaarpotje tuig ed appart houden. Echt waar, je dierenarts kosten kunnen ineens vrij hoog worden. Ik moest in de eerste maand de DA 2x bij mijn paard laten komen, natuurlijk in het weekeind en 's avonds, dus hoog tarief.

En ik vind het nogsteeds een slecht plan. NU is ze misschien nog niet zo kamp gaanderig. Of NU intereseerd het haar nog niet zo veel. Maar ik durf je met 99% zekerheid te zeggen dat er ooit een punt komt waarop jullie grandioos van mening verschillen...

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:08

Dat spaarpotje is 'het kleine spaarpotje', mocht het echt 'fout' gaan, dan hebben we altijd nog 'groot geld' achter de hand.

Ik begrijp dat je het nog steeds een slecht plan vind, maar er is verder vrij weinig keus. Naar een manege wil ik gewoon niet meer (klinkt vast verwend, maar iedereen komt vast een keer op dat punt), verzorgpony's hebben me nu al zo vaak helemaal gesloopt en kapot gemaakt, dat ik en mijn ouders dat eigenlijk niet zo goed meer 'durven'.

En waarom heb je een vraagteken achter 'dit is per maand'?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:09

Ik vind het ook nog altijd een slecht plan (zal me niks verbazen als je eind van het jaar een topic plaatst over hoe je dit moet oplossen aangezien het fout gegaan is)

Wat je aangeeft van geen manege en verzorgpony´s meer.....op zich vind ik dat ondankbaar, want je moet blij zijn dat je die kansen krijgt. Van de andere kant denk ik...moet je dan persé een paard delen om een eigen paard te ´moeten´

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:14

love_plien schreef:
Dat spaarpotje is 'het kleine spaarpotje', mocht het echt 'fout' gaan, dan hebben we altijd nog 'groot geld' achter de hand.

Ik begrijp dat je het nog steeds een slecht plan vind, maar er is verder vrij weinig keus. Naar een manege wil ik gewoon niet meer (klinkt vast verwend, maar iedereen komt vast een keer op dat punt), verzorgpony's hebben me nu al zo vaak helemaal gesloopt en kapot gemaakt, dat ik en mijn ouders dat eigenlijk niet zo goed meer 'durven'.

Omdat ik daar niet zeker van was. Omdat je het over tandarts ed hebt. Ik zou voor dierenarts en dekens maar het dubbele rekenen.
Verder zou ik rekening houden met dingen als anti-jeuk smeersel, speciale bitten, trailer huur, aangespast beslag enz enz enz...

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:16

Silence, nee ik ben niet ondankbaar, ik heb heel veel gehad aan die verzorgpony's en laat ook aan iedereen weten dat ik heel blij ben geweest met de kansen die ik gehad heb. Echt.
Maar aan de andere kant ben ik ook volledig kapot gemaakt (emotioneel gezien) ik denk/hoop niet dat jij hetzelfde hebt meegemaakt, maar het was echt niet leuk.
En nee, ik moet niet persé een paard delen om een paard te moeten. We denken hier al lange tijd over na, en het wordt allemaal goed geregeld. Een honderd procent eigen paard is geen optie (als ik 300% zekerheid wil), maar dit is dus bedacht door onze ouders.
Kijk dat er negen van de tien keer geen goede afspraken worden gemaakt. Dat het kinderen onderling zijn die zoiets bedenken of dat niemand kaas heeft gegeten van financiële dingen, daar kan ik niets aan doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:18

Laat het nou zo zijn, dat zulke dingen juist bij oudere mensen/kinderen mislopen.
Kleine kinderen kunnen dit prima, maar rond jullie leeftijd gaat het veel vaker fout.
Maar volgens mij hebben jullie je zinnen er toch al 100% op gezet, dus dan wens ik je veel succes.
Maar als je later een topic opent hoe de problemen nou toch opgelost moeten worden, weet ik niet wat daarin de reacties van iedereen zullen zijn.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:21

Vjestagirl schreef:
love_plien schreef:

Omdat ik daar niet zeker van was. Omdat je het over tandarts ed hebt. Ik zou voor dierenarts en dekens maar het dubbele rekenen.
Verder zou ik rekening houden met dingen als anti-jeuk smeersel, speciale bitten, trailer huur, aangespast beslag enz enz enz...

Over de entingen had ik hier gevraagd en toen kwam dat volgens iemand (weet niet meer wie) uit op ong. 3 euro per maand, maargoed, dan maken we daar 8 euro per maand van en dekens heb je niet ieder jaar nieuw nodig, dus als je nu gaat sparen, kun je dadelijk na de zomer beginnen met een dun dekentje, daarna een iets dikkere deken kopen en dan een winterdeken, vervolgens kun je in het voorjaar weer hetzelfde doen, maar dan omgekeerd en dan heb je toch van iedere deken die 'standaard' nodig is een tweede (ivm wassen) daarna blijf je gewoon doorsparen en bouw je dus geld op voor eventuele extra dekens en andere materiële kosten.
Uitrijdeken en zweetdekens heb ik al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:22

samen een paard...nooit doen
Bij een uitzondering gaat het goed.... maar meestal gaat het fout.

Denk eens aan het volgende
Paard moet naar kliniek voor koliek
Operatie is het enige wat nog kan.
40% kans krijgt hij
Doen zeg jij, dat is best veel 40%
Niet doen zegt je vriendin, minder dan de helft ik wil dat hij nu geen pijn meer heeft...

Maar ook met kleine dingen loop je daar gewoon tegen aan.
Je twijfelt nu eigenlijk al over haar rij kunsten...dat gaat botsen Ja

Ik zou wachten tot je het helemaal zelf kunt betalen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:23

Nee.. Ik zou het niet doen..

Als je zelf weet dat jullie het zouden redden, kun je misschien het beste zelf een paard kopen en het door haar laten leasen voor die 3 dagen in de week? Dan ben JIJ de eigenaar, en heeft ZIJ toch ook een beetje 'een eigen paard'..

Samen kopen niet doen

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:25

Silence schreef:
Laat het nou zo zijn, dat zulke dingen juist bij oudere mensen/kinderen mislopen.
Kleine kinderen kunnen dit prima, maar rond jullie leeftijd gaat het veel vaker fout.
Maar volgens mij hebben jullie je zinnen er toch al 100% op gezet, dus dan wens ik je veel succes.
Maar als je later een topic opent hoe de problemen nou toch opgelost moeten worden, weet ik niet wat daarin de reacties van iedereen zullen zijn.

Niet iedereen heeft nou eenmaal de mogelijkheid om geheel in zijn eentje een eigen paard te kopen. En aangezien ik al mijn hele leven gek ben op paarden en alles voor ze over heb, is het niet zo heel gek dat ik deze kans eerst eens heel goed wil overwegen voordat ik nee zeg. Ik zal echt niet zomaar iets doen, maar ik probeer er wel heeeeeel goed over na te denken.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:26

Ik deel een paard met een vriendin, en dit gaat super!
Ze is nu 10 weken voor stage naar het buitenland, en het valt me enorm tegen om hem nou helemaal alleen te doen.
We hebben niet echt duidelijke afspraken gemaakt, als we kunnen gaan we samen. En als de één niet kan, dan gaat de ander. Echt ideaal! Plus dat de kosten allemaal door de helft gaan.
Maargoed, ik zag deze vriendin sowieso al elke dag, we zaten samen in de klas, werkten samen, wonen in dezelfde straat enz enz.. We kenden elkaar al door en door. En we willen allebei het beste voor Alwin.
We hebben wel eens irritaties gehad, als de één andere opvattingen had dan de ander (we hebben hem ook samen ingereden) Maar nu respecteren we elkaars manier van werken gewoon, en hebben we nooit ergens last van.

Ik vind het een aanrader!
In principe is het toch hetzelfde als een verzorgster, alleen dan één die meebetaalt;)

Groetjes!

edit: mocht je vragen hebben, pb me maar:)
Laatst bijgewerkt door Niwla op 07-04-08 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:27

runningkawa schreef:
samen een paard...nooit doen
Bij een uitzondering gaat het goed.... maar meestal gaat het fout.

Denk eens aan het volgende
Paard moet naar kliniek voor koliek
Operatie is het enige wat nog kan.
40% kans krijgt hij
Doen zeg jij, dat is best veel 40%
Niet doen zegt je vriendin, minder dan de helft ik wil dat hij nu geen pijn meer heeft...

Maar ook met kleine dingen loop je daar gewoon tegen aan.
Je twijfelt nu eigenlijk al over haar rij kunsten...dat gaat botsen Ja

Ik zou wachten tot je het helemaal zelf kunt betalen.

Daarover heb ik al eerder in het topic verteld wat we dan zouden doen. Degene die zijn handen er vanaf trekt en dus verder ook geen kosten meer wilt maken is dan verplicht het paard af te staan aan de ander (te verkopen). Maar voor meer dingen daarover zou je ook even terug kunnen lezen.

En als bijrijder/leasen is ook al voorbij gekomen Lachen Je zit dan net zo goed met het feit dat iemand (helemaal met leasen en BETAALD bijrijden) zichzelf een beetje als eigenaar gaat zien en daar kunnen ook behoorlijke irritaties over komen omdat het dan in feite niet eens terecht is. Als medeeigenaar is het naar mijn idee veel meer mogelijk om duidelijke afspraken te maken en er is sowieso wel één eindverantwoordelijke. Maar toch dankjewel.
Laatst bijgewerkt door love_plien op 07-04-08 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:28

nee een verzorgster beslist niet mee Lachen
En bevalt die niet schop je die bij wijze de deur uit...gaat niet bij een mede eigenaar Lachen

Wat je nu zonder emotie zegt dat er gedaan wordt kan dan ineens erg snel veranderen Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:29

love_plien schreef:
Vjestagirl schreef:

Over de entingen had ik hier gevraagd en toen kwam dat volgens iemand (weet niet meer wie) uit op ong. 3 euro per maand, maargoed, dan maken we daar 8 euro per maand van en dekens heb je niet ieder jaar nieuw nodig, dus als je nu gaat sparen, kun je dadelijk na de zomer beginnen met een dun dekentje, daarna een iets dikkere deken kopen en dan een winterdeken, vervolgens kun je in het voorjaar weer hetzelfde doen, maar dan omgekeerd en dan heb je toch van iedere deken die 'standaard' nodig is een tweede (ivm wassen) daarna blijf je gewoon doorsparen en bouw je dus geld op voor eventuele extra dekens en andere materiële kosten.
Uitrijdeken en zweetdekens heb ik al.

Nee dat is waar... Dekens hoef je niet zo vaak te kopen. Tot je paard het leuk vind om zijn dekens te slopen. Of het weide/paddock genootje van je paard vind het leuk om dekens te slopen. En dan kan je zomaar aan een nieuwe deken per maand/week zitten als je een beetje pech hebt...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:29

Dat snap ik heel goed, maar waarom wordt je niet gewoon zelf eigenaar en het meisje bijrijdster?
Dat snap ik niet hoor. Dat kan zoveel ellende voorkomen, maar gewoon voor hetzelfde plezier zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:31

Persoonlijk vind ik dat ook geen goed idee
Dan ben je afhankelijk van de betaling van een verzorger...dat is imo geen goede basis voor de aankoop van een paard Lachen

Wacht gewoon totdat je zelf lekker verdient Lachen
Zo doen meer mensen dat Lachen

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:33

Silence schreef:
Dat snap ik heel goed, maar waarom wordt je niet gewoon zelf eigenaar en het meisje bijrijdster?
Dat snap ik niet hoor. Dat kan zoveel ellende voorkomen, maar gewoon voor hetzelfde plezier zorgen.

Dat is wat ik ook het liefste zou willen, maar ik weet niet of dat te doen/regelen is met haar ouders. Mijn vader denkt er wel over na, maar ik weet niet hoe dat gaat lopen. Ik heb hier ook niet alles over te zeggen.

@Vjesta, tsja, je kan er ook rekening mee houden dat je paard 3 keer per maand naar de faculteit moet, hele dure medicijnen moet slikken en na een dag al chronisch kreupel is. Dan kan niemand meer aan een paard beginnen toch?

Edit: Maargoed het dubbele aan dekens per maand, gaat ook nog wel lukken Lachen
Laatst bijgewerkt door love_plien op 07-04-08 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:34

Ja, zo denk ik ook wel, maar de TS heeft volgens mij zo haar zinnen erop gezet om dit jaar nog een paard te kopen.
Dus ik denk niet dat er nog iets qua tips zal werken....

Die afhankelijkheid heeft ze ook bij delen toch...dan kan de andere helft ook evengoed zeggen dat ze ´t paard niet meer willen.
Of als bijvoorbeeld het maar paard wel bij de ene, maar niet bij de ander blijkt te passen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:35

Dat van die deken is iets wat toch vaak voorkomt Lachen

En dat je paard blijvend kreupel wordt...ja dat risico heb je
Kawa was dat ook door een schuiver in de wei....tja helaas...weinig aan te doen

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:37

Ja maar bij delen kun je dus ook bijv. een opzegtermijn van een jaar instellen. Dus als eentje besluit te stoppen, dat de ander dan nog een jaar heeft om een oplossing te zoeken.

Enne, ik ben er gewoon bij, je hoeft niet te spreken onder het mom van 'de ts'. Tuurlijk kan je tips geven. Over de kosten, over dingen die op papier moeten komen, dingen waar ik aan moet denken.
Ik heb toch nog geen beslissing genomen. Ik zeg dat ik er heel goed over na moet denken gezien het feit dat dit, als het wel goed uitpakt, gewoon de kans van mijn leven voor me is...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:37

love_plien schreef:
Silence schreef:

Dat is wat ik ook het liefste zou willen, maar ik weet niet of dat te doen/regelen is met haar ouders. Mijn vader denkt er wel over na, maar ik weet niet hoe dat gaat lopen. Ik heb hier ook niet alles over te zeggen.

@Vjesta, tsja, je kan er ook rekening mee houden dat je paard 3 keer per maand naar de faculteit moet, hele dure medicijnen moet slikken en na een dag al chronisch kreupel is. Dan kan niemand meer aan een paard beginnen toch?

En dat zij nou juist de dingen waar je wel rekening mee moet houden! Het dekensslopen is zo ontzettend gewoon. Dus daar zou ik maar wel rekening mee houden. En ja, ik heb er rekening mee gehouden dat mijn paard weleens heel heel heel erg ziek zou kunnen worden, en daarvoor tijden door moet brengen op de uithof. Dat is namelijk niet ondenkbaar...

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:40

Ja dat begrijp ik, dat je daar rekening mee houdt, maar in hoeverre kun je daar van te voren al geld voor hebben (tenzij je gewoon vreselijk geluk hebt).
Mag ik vragen hoe vaak jouw verzorgster komt en wat ze er voor betaald?