Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ShannaY schreef:Dat is niet delen, dat is gewoon een betalende verzorger!
Jamika schreef:Ik sta op een pensionstal met een heleboel faciliteiten en betaal hier ook voor. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit nodig heeft of het geld er voor (over) heeft. Maar naast de stalling ben ik gemiddeld per maand ook nog kwijt:
20 euro voor de verzekering -> niet persé nodig
40 euro voor de hoefsmid -> komt niet elke maand
10 euro voor entingen/ontwormen e.d. -> ontworm jij elke maand? een enting kost 12.50 per jaar ong hier.
10 euro voor wat extra muesli of luzerne e.d. -> niet persé nodig
20 euro voor priveles -> doet niet iedereen
30 euro voor lessen bij de rijvereniging -> ik betaal dit in de 3 maanden
Daar komt nog bij startgeld voor wedstrijden(niet persé nodig), lidmaatschap van de rijvereniging (niet persé nodig), evt dierenartskosten, een keer per jaar tandarts-behandeling(niet persé nodig) en af en toe wat leuke spulletjes(niet persé nodig). Mijn paard kost me toch zeker gemiddeld 400,00 per maand.
Persé een paard van die manege, of kan het ook ergens anders vandaan?
Kosten, van het zadel, hoofdstel, dierenarts, stalling, lesgeld en andere bijkomende kosten.
Tijd die je eraan kwijt bent. Want dat is ook niet weinig. Je zult elke dag moeten komen.
Moet je nú een paard kopen? Ezumii schreef:Kijk, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Als het paard maar een fatsoenlijke wei, beschutting en voer heeft, netjes op zijn hoeven staat, geënt wordt wanneer dat nodig is en een goedpassend harnachement heeft, is de rest allemaal maar net wat je er zelf van maakt

upendo schreef:Ik heb even meegelezen,
Is het niet verstandiger om eerst een aantal keer zonder martingaal ed te gaan rijden?
upendo schreef:Ook zou ik eerst rondkijken naar een goed passend zadel en hoofdstel.
upendo schreef:Denk niet dat dat zomaar gaat lukken. Ik denk dat er weinig mensen zijn die een paard op proef meegeven, behalve handelsstallen.Als je een goed koopcontract opstelt,
(een tijd op proef, als het paard niet bevalt, terug naar de eigenaar e.d) dan kan er niet zoveel fout gaan.
upendo schreef:Dat gaat natuurlijk niet op. Er komen niet altijd hoge kosten bij. Ik hou mijn 4 paarden vrij "robuust" zoals ze dat noemen, ze zijn kerngezond, hebben het naar hun zin, en ik ben ongeveer net zoveel kwijt als iemand anders aan 1 paard uitgeeft.En je moet wel bedenken, dat er altijd veel kosten bij komen.
Een paard kan kreupel raken, hij moet wormenkuren, beslagen worden, e.d.
upendo schreef:Nee, want ze gaat het samen met een vriendin doen. Kun je lekker de week op delen.Tijd die je eraan kwijt bent. Want dat is ook niet weinig. Je zult elke dag moeten komen.
upendo schreef:Moet je nú een paard kopen?
Of kan je beter allebei nog even doorsparen zodat je een beter onderkomen e.d voor het paard kan regelen.
Claudienee schreef:Nou, even een update
Ben 3 weken geleden naar de manege-eigenaar geweest dus..
Hij zei dat ie voor hem ongeveer 3000 zou willen hebben, maar er waren natuurlijk nog veel meer geinteresseerden, dus de prijs kan oplopen ;(
Maargoed, hij zei dat als we samen een paard zouden kopen we goed moesten uitvogelen of we het maandelijks konden opbrengen om hem te onderhouden.
En toen zei die, maar claudia, ik heb voor jullie iets veel leukers staan, zouden jullie beiden prima op rijden en veel plezier aan beleven..
Nou 2 weken geleden was ik er maar eventjes, en was mn vriendin er niet, dus ben ik t eigenlijk een beetje vergeten te vragen welke, en vorige week zou mn vriendin dus naar m toe gaan om te vragen welke t was, had dr gebeld maar ze neemt niet op, dus nu ben ik weer helemaal hyper van de zenuwen hahaha!
connie1964 schreef:wat een gezeur toch altijd zeg over een koliekoperatie.Als je auto koopt ga je er toch ook niet vanuit dat de motor vernieuwd moet worden of als je een hond koopt ga je er ook niet vanuit dat je hd operatie krijgt.Meid kijk op je gemak even of de maandelijkse kosten te betalen zijn en koop lekker je eigen paard,harstikke leuk!!Ik betaal 60 euro stallingsgeld,20 euro voer per maand en de hoefsmid komt eens in de 4 a 5 maanden.Verder wormenkuurtje erin eens per 3 maanden.Niet de kosten altijd zo opblazen hoor.En via marktplaats ed kan je heel voordelig aan spulletjes komen,neem alleen wat extra tijd voor een goed passen zadel.Verder zou ik zeggen,lekker je eigen paard kopen met je vriendin en heeeel veeel plezier.T Is echt leuk.
GamblersCup schreef:upendo schreef:Ik heb even meegelezen,
Is het niet verstandiger om eerst een aantal keer zonder martingaal ed te gaan rijden?
Ik denk dat dit nu niet van toepassing is, en voorlopig nog even helemaal niet belangrijk is.upendo schreef:Ook zou ik eerst rondkijken naar een goed passend zadel en hoofdstel.
Er zit een zadel en hoofdstel bij (bij het eerste paard waar ze het over had) en misschien past dat wel gewoon goed. Bij paarden op MP kun je ook vaak de passende spullen erbij krijgen/kopen.upendo schreef:Denk niet dat dat zomaar gaat lukken. Ik denk dat er weinig mensen zijn die een paard op proef meegeven, behalve handelsstallen.Als je een goed koopcontract opstelt,
(een tijd op proef, als het paard niet bevalt, terug naar de eigenaar e.d) dan kan er niet zoveel fout gaan.upendo schreef:Dat gaat natuurlijk niet op. Er komen niet altijd hoge kosten bij. Ik hou mijn 4 paarden vrij "robuust" zoals ze dat noemen, ze zijn kerngezond, hebben het naar hun zin, en ik ben ongeveer net zoveel kwijt als iemand anders aan 1 paard uitgeeft.En je moet wel bedenken, dat er altijd veel kosten bij komen.
Kreupel worden, jah, kan altijd gebeuren. Hoeft niet. Zou er niet vanuit gaan, gewoon wat geld achter de hand houden voor DA. Ik besla mijn paarden niet omdat ik dat onzin vind, hebben hartstikke goede hoeven. Dus ik ben ook niet zo duur uit.upendo schreef:Nee, want ze gaat het samen met een vriendin doen. Kun je lekker de week op delen.Tijd die je eraan kwijt bent. Want dat is ook niet weinig. Je zult elke dag moeten komen.upendo schreef:Moet je nú een paard kopen?
Of kan je beter allebei nog even doorsparen zodat je een beter onderkomen e.d voor het paard kan regelen.
Het onderkomen was toch prima?!? Ik heb nergens gelezen dat het niet in orde was. Niet iedereen wil op een luxe manege/pensionstalling staan (spaar me... nooit meer!)
Je kunt het dus ook overdrijven. Het is zo duur als je het zelf maakt. Ik vind wel dat je wat geld achter de hand moet hebben om onverwachte kosten op te kunnen vangen, dat ben je je paard wel verplicht.

en toen maakte ik de rest van de post er nog achteraan..) upendo schreef:Op een aantal punten ben ik het wel met je eens, maar het beeld dat ik krijg is, dat ze een beetje overhaast beslist. De manege gaat sluiten, daarom moet ze een paard kopen en stalling e.d kunnen ze dan nog wel regelen.
upendo schreef:Maar wat ik vaak zie op manege's (mijn ervaring hoor, de manege waar ik nu rijd met mn paard heeft wel goed spul) is dat de zadels en hoofdstellen erg oud zijn. Ik zou daar niet mee willen rijden..
upendo schreef:Ik hoor best vaak dat paarden op proef komen. Ik zou denk ik ook eerst proeftijd willen. Een paard kan in een advertentie aangeduid worden als lief, werkwillig en zonder gebreken, maar soms kan dat anders uitpakken..
upendo schreef:Ik denk dat er wél altijd kosten bijkomen. De DA moet sowieso om de zoveel tijd toch wel komen voor injecties e.d.
En als hij iets mankeert (niet alle paarden blijven altijd gezond) dan zul je zo'n beest toch echt moeten laten opereren en als je daar geen geld voor hebt, wordt dat moeilijk.
upendo schreef:Ik ben altijd een beetje ijzig voor samen een paard kopen. Als je een paard koopt, zit je er een tijd aan vast en als er een keer ruzie komt, heb je wel degelijk een groot probleem. Een iemand blijft dan denk ik toch ermee zitten.
upendo schreef:En over stalling:
Ik denk wel dat het mogelijk is om een goedkope stalling te vinden, maar waar je dan rekening mee moet houden, is dat er dan waarschijnlijk geen voorzieningen zijn en dat je er toch vaak naartoe moet om te voeren, poetsen e.d.
upendo schreef:En als je toch in een bak zou willen rijden, moet je eerst een club vinden met een rijbak, maar een lidmaatschap kost dan toch ook weer geld..
Sheran schreef:Kijk wel uit dat je niet heel veel dingen laat omdat je het niet kan betalen. De goedkoopste weg is niet altijd de beste... Als je hem alleen bekapt moet je daar rekening mee houden in je rijgedrag. En als je hem ergens buiten zet (zonder echte stal?) ook... Bovendien moet je bij een boer het voer waarschijnlijk zelf kopen en dat kan ook erg oplopen.
Ezumii schreef:Jamika schreef:Ik sta op een pensionstal met een heleboel faciliteiten en betaal hier ook voor. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit nodig heeft of het geld er voor (over) heeft. Maar naast de stalling ben ik gemiddeld per maand ook nog kwijt:
20 euro voor de verzekering -> niet persé nodig
40 euro voor de hoefsmid -> komt niet elke maand
10 euro voor entingen/ontwormen e.d. -> ontworm jij elke maand? een enting kost 12.50 per jaar ong hier.
10 euro voor wat extra muesli of luzerne e.d. -> niet persé nodig
20 euro voor priveles -> doet niet iedereen
30 euro voor lessen bij de rijvereniging -> ik betaal dit in de 3 maanden
Daar komt nog bij startgeld voor wedstrijden(niet persé nodig), lidmaatschap van de rijvereniging (niet persé nodig), evt dierenartskosten, een keer per jaar tandarts-behandeling(niet persé nodig) en af en toe wat leuke spulletjes(niet persé nodig). Mijn paard kost me toch zeker gemiddeld 400,00 per maand.
Kijk, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Als het paard maar een fatsoenlijke wei, beschutting en voer heeft, netjes op zijn hoeven staat, geënt wordt wanneer dat nodig is en een goedpassend harnachement heeft, is de rest allemaal maar net wat je er zelf van maakt
we zijn sowieso nog niet van plan om wedstrijden te gaan rijden in het begin.. het lidmaatschap van onze rijvereniging nu kost 25 euro per jaar en krijg ik kado van mijn ouders.upendo schreef:Ik heb even meegelezen,
Mijn paardje heeft ook bij de manege gelopen (ongeveer 3 maanden) mét martingaal ed,
maar dat kwam gewoon omdat er zoveel mensen op reden en daardoor werd hij druk in zn hoofd.
Nu loopt 'ie prima zonder martingaal. Ook zou ik eerst rondkijken naar een goed passend zadel en hoofdstel.
Dat is het belangrijkste wat je nodig hebt!
En koop dan liever in een keer een iets duurder, goed zadel dan 3 keer een goedkope die na een jaar al uit elkaar valt..
Maar als ik het zo zie,
waarom pin je je vast op een paard van díé manege?
Als ik het zo lees wordt de prijs hoger dan 3000 euro,
voor die prijs kun je op bijv. marktplaats ook leuke paarden vinden,
die misschien wel minder manegekuren e.d hebben.
Ik denk dat er dan wel meer van jouw gading bij zit. Er is meer keuze!
Als je een goed koopcontract opstelt,
(een tijd op proef, als het paard niet bevalt, terug naar de eigenaar e.d)
dan kan er niet zoveel fout gaan.
En je moet wel bedenken, dat er altijd veel kosten bij komen.
Ook komen de stallingskosten er nog bij en het lesgeld. (Want ik neem aan dat je blijft lessen..)
Dus denk eerst goed na (samen met je vriendin) wat je precies wilt:Persé een paard van die manege, of kan het ook ergens anders vandaan?
Kosten, van het zadel, hoofdstel, dierenarts, stalling, lesgeld en andere bijkomende kosten.
Tijd die je eraan kwijt bent. Want dat is ook niet weinig. Je zult elke dag moeten komen.
Moet je nú een paard kopen?
Veel succes!

GamblersCup schreef:upendo schreef:En over stalling:
Ik denk wel dat het mogelijk is om een goedkope stalling te vinden, maar waar je dan rekening mee moet houden, is dat er dan waarschijnlijk geen voorzieningen zijn en dat je er toch vaak naartoe moet om te voeren, poetsen e.d.
Maar als je met z'n 2en bent, lukt dat toch prima? Zo niet, gewoon niet doen! Ik neem aan dat ze wel een stalling uitzoeken wat ook te doen is. Ik voer ook 3x op een dag, mest stallen uit, ben met de paarden bezig, in mijn eentje. Zodra me dat niet meer lukt, moet ik er ook hulp bij hebben of een andere stal zoeken. Het ging me meer om het feit dat een goedkope stal geen slecht stal hoeft te zijn, en dat ze dus geen "betere" stalling hoeven te zoeken.

Romeo2007 schreef:Tandarts is wel jaarlijks nodig! Vervelend dat hier dan op bezuinigd gaat worden...
Enting is ook meer als 12,50 per jaar! Reken maar op rond de 60€.
Geen priveles nodig? Ik las ergens dat je met martingaal om moet rijden, denk dat een prive lesje dan geen kwaad kan.
Je geeft zelf aan niet te weten hoe vaak je moet ontwormen, volgens mij ben jij nog niet klaar om een paard te kopen![]()
![]()
Ik zou je eerst meer verdiepen en rond kijken in de buurt voor stalling, meerdere opties en niet zo'n haast er achter zetten.