Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) is de kogeldruk afhankelijk van de constructie van de auto, en ook van je trekhaak.
, dus dat is nooit verkeerd om te doen!Miska schreef:Misschien even off-topic, maar het is wel van belang bij elke auto dus wie kan mij daar dan antwoord op geven?
Miska schreef:Dat is dus niet waar!
Mijn auto weegt 1370kg en mag 1400kg trekken, het maximale gewicht van mijn trailer is 1600kg, dan mag ik hem niet trekken volgens jou...?
Zolang ik niet boven die 1400kg kom wat mijn auto mag trekken, mag ik met E-rijbewijs de trailer gewoon trekken hoor!
Michelle99 schreef:Miska schreef:Dat is dus niet waar!
Mijn auto weegt 1370kg en mag 1400kg trekken, het maximale gewicht van mijn trailer is 1600kg, dan mag ik hem niet trekken volgens jou...?
Zolang ik niet boven die 1400kg kom wat mijn auto mag trekken, mag ik met E-rijbewijs de trailer gewoon trekken hoor!
Daar heb je het idd mis. Als je trailer een max gewicht heeft van 1600 kilo, en je mag maar 1400 kilo trekken, mag je alleen met dat trailer en je gewone rijbewijs als je je trailer naar beneden laat keuren. Dat doet de CBR. Ze veranderen de max gewicht van de trailer tot 1400, en dan mag het wel. Er veranderd niet in feite, alleen op papier, maar daan mag de trailer niet meer dat 1400 kilo beladen wegen, anders ben je in overtreding = niet verzekerd.
Het is echt waar, ik vind het ook niet leuk, maar hier heerst er veel misverstanden over.
Miska schreef:Mijn auto weegt 1370kg en mag 1400kg trekken, het maximale gewicht van mijn trailer is 1600kg, dan mag ik hem niet trekken volgens jou...?
Michelle99 schreef:Miska schreef:Mijn auto weegt 1370kg en mag 1400kg trekken, het maximale gewicht van mijn trailer is 1600kg, dan mag ik hem niet trekken volgens jou...?
Volgens mij mag dit combinatie niet ook al heb je je E rijbewijs. Als ik hiermee op pad zou willen gaan, zou ik iig eerst de verzekering bellen en vragen voor de zekerheid.
ikke schreef:verklaar dan eens waarom de Land Rover Discovery van 2000kg LEGAAL 3500kg aan de haak mag hebben?
Miska schreef:Je hebt kogeldruk meters, maar die ga ik niet aanschaffen om het te meten, is er een andere simpele manier om het te testen?
Balkje op een weegschaal, las ik, maar ik geloof niet dat ik dat helemaal begrijp?
Hoe doe je dat dan?
) vervolgens zet je de trailer met de koppeling op het balkje, op de weegschaal en lees de kogeldruk af. Eigenlijk dien je dit te doen met een geladen trailer, dan weet je ECHT waar het allemaal uithangt.

Michelle99 schreef:ikke schreef:verklaar dan eens waarom de Land Rover Discovery van 2000kg LEGAAL 3500kg aan de haak mag hebben?
Nou ja, ik zou de papier van de Land Rover en de trailer moeten zien. Het is niet zo dat een auto niet meer mag trekken dan zijn eigen gewicht. Miska zegt dat haar auto mag 1400 kilo trekken en haar trailer is 1600 kilo. Daar gaat het om.
Michelle99 schreef:Miska zegt dat haar auto mag 1400 kilo trekken en haar trailer is 1600 kilo. Daar gaat het om.
en mag 1000kg laden. Al die kg's hóef je niet te laden natuurlijk
, Miska mag laden tot het totaalgewicht van 1400kg want meer mag haar auto niet trekken. Oftewel, zij mag niet meer dan 800kg in de trailer stoppen.Miska schreef:Nu is de kogeldruk van de trekhaak bij mijn auto 85kg.
Michelle99 schreef:ikke schreef:verklaar dan eens waarom de Land Rover Discovery van 2000kg LEGAAL 3500kg aan de haak mag hebben?
Nou ja, ik zou de papier van de Land Rover en de trailer moeten zien. Het is niet zo dat een auto niet meer mag trekken dan zijn eigen gewicht. Miska zegt dat haar auto mag 1400 kilo trekken en haar trailer is 1600 kilo. Daar gaat het om.
...Michelle99 schreef:Ok, het laatste wat ik hierover zal zeggen...![]()
Nogmaals,
Het gaat het niet om wat er werkelijk in zit, maar wat op de papieren staat. Daarom als je met deze combinatie wil rijden, moet je je trailer naar beneden keuren. Dan ben je legaal.
. Wel of geen E hebben wordt totaal anders beoordeeld als je langs de kant wordt gezet!Michelle99 schreef:Ok, ik zal nog een ding hierover zeggen:D ...
Het gaat niet zo zeer om meneer de agent en een bekeuring. Mij zou het meer gaan om het wel of niet verzekerd zijn in een ongeval.

Michelle99 schreef:Ok, het laatste wat ik hierover zal zeggen...![]()
Nogmaals,
Het gaat het niet om wat er werkelijk in zit, maar wat op de papieren staat. Daarom als je met deze combinatie wil rijden, moet je je trailer naar beneden keuren. Dan ben je legaal.
Miska schreef:Ik geloof dat 2 D-pony's echt geen 500kg per stuk wegen!
Dat moeten ze wel erg dik zijn en dat zijn ze niet, normale conditie.
Om en nabij de 400kg misschien en dan kan het net met mijn auto!
Maar daarom wil ik graag op de weegbrug om het zeker te weten en ga dat ook van de week of volgende week ook echt testen!

Michelle99 schreef:Ok, ik zal nog een ding hierover zeggen![]()
...
Het gaat niet zo zeer om meneer de agent en een bekeuring. Mij zou het meer gaan om het wel of niet verzekerd zijn in een ongeval.
Citaat:B-rijbewijs:
MTM trailer lager dan leeggewicht auto EN,
MTM trailer + MTM auto lager als 3500kg.
(MTM = maximaal toegestane massa; tegenwoordig wordt ook TMM gebruikt; toegestane maximum massa)
B-E rijbewijs:
Auto moet FEITELIJK gewicht (weegbrug) van de trailer mogen trekken.
En nog wat: deze regeling gaat verdwijnen. Nieuwe regeling: alles boven 750kg MTM verplicht B-E rijbewijs.
Citaat:Het gaat het niet om wat er werkelijk in zit, maar wat op de papieren staat. Daarom als je met deze combinatie wil rijden, moet je je trailer naar beneden keuren. Dan ben je legaal.