verslag met 10 paarden per boot naar suriname

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Re: verslag met 10 paarden per boot naar suriname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 18:17

jiehaaa schreef:
Wat een reis zeg! Was er nou ook een dierenarts mee? Dat las ik tenminste in je eerste topic.

En wat was de procedure als er wat mis zou gaan tijdens de reis? Bijvoorbeeld als er een paard ontsnapt/uitglijdt op dek en bedenk maar verder.

hoi hoi.
er zou een dierenarts mee,maar op het laatste moment ging er een buurman mee van het bedrijf waar de paarden vandaan komen.ik baalde daar enorm van,was een aardige kerel,maar een injektie spuit had ie nog nooit vast gehad zeg maar.en om te zeggen dat ie nou heel veel verstand van een paard had.(volgens hem wel hoor wist ie alles Haha! )hij maakte zich totaal niet druk als ik dat wel deed om de paarden,dan zei hij gewoon als je er niks aan kan doen lig ik er ook niet wakker van.
nou ik lig er wel wakker van,als de zee heel onrustig is en er staan 10 paarden op het dek,en er zijn momenten dat ik denk dat het schip gaat omslaan.(gelukkig was dat maar 1 nacht)
ik voelde me wel af en toe in de steek gelaten met de paarden.
we hadden medicijnen mee voor de paarden(ontstekingsremmers,verdoving,pijnstillers)
als er een paard was los gekomen hadden we een groot probleem gehad,we hebben alles gedaan om dat te verkomen,als ik bij een paard in de stal moest werd de deur meteen achter mij gesloten,en bleef er iemand bij staan.vandaar ook de sjorbanden voor de zekerheid.als er ooit weer paarden naar suriname gaan laten ze weefrekken in de containers zetten,maar dat soort dingen leer je onderweg.
ik was wel bang dat een paard koliek zou krijgen,want wat doe je dan?of als een paard uitglijd in de container en breekt een been en het paard moet afgemaakt worden.op het moment van de reis,hadden we ons er wel mee gered,maar dat zou niet fijn geweest zijn geloof mij.
de mensen die de paarden gestuurt hebben(de verkoper)had niet zoveel geregeld wat ik erg jammer vond,het ging gelukkig allemaal goed,maar het had zeker anders gekunt.we waren bang dat paarden mischien last konden gaan krijgen van zee ziekte,klinkt stom maar je weet het niet,nu weet ik dat ze daar dus geen last van hebben.
de 10 paarden komen van een handelsstal en het waren niet de duurste paarden en ze waren verzekerd op de reis,dus dan weet je wel een beetje hoe dat gaat,ze waren betaald dus ja.
hard maar waar,ik ben blij dat ik mee was,want ik doe er alles voor dat ze veilig en gezond aankomen,en dat is gelukt!!.
wel een boel opgestoken voor als er een volgende keer komt,maar ik denk dat het bij deze ene keer blijft.het was een geweldige reis en een geweldige ervaring voor mij,maar ik vind wel dat je paarden niet per boot moet vervoeren,mischien een dag of 2 a 3 over zee maar niet 10 dagen.ze zijn allemaal helemaal gezond en wel aangekomen,maar het was wel een enorme gok en wij hadden enorme mazzel met het weer onderweg,daardoor was het te doen maar als je toch 4 of 5 dagen achterelkaar een ruige zee hebt(wat je van te voren niet helemaal met 100%zekerheid kan voorspellen)nou dan komen ze echt niet zo fit aan als nu.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:21

Dan lijkt het me dat je inderdaad mazzel hebt gehad met dat weer.
Stel je voor dat je in een ruige zee terecht was gekomen.
Wat ik me dan afvraag....
Je hoort wel eens dat er met ruig weer containers over boord slaan.
Hadden jullie daar ook rekening mee gehouden?
Of was de kans daarop nihil gezien de plek waar de containers stonden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:24

dat lijkt mij ook heel beangstigend, stel dat er iets gebeurd...
en vooral als de rest van de bemanning er geen verstand van heeft!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 18:34

pres schreef:
Dan lijkt het me dat je inderdaad mazzel hebt gehad met dat weer.
Stel je voor dat je in een ruige zee terecht was gekomen.
Wat ik me dan afvraag....
Je hoort wel eens dat er met ruig weer containers over boord slaan.
Hadden jullie daar ook rekening mee gehouden?
Of was de kans daarop nihil gezien de plek waar de containers stonden.

die kans was nihill ze stonden midden op het dek niet aan de zijkant.
de man die mee ging heeft daar van te voren over na gedacht gelukkig, hoe de containers het beste en veiligst konden staan,hij was de enige die zich daar van te voren druk om heeft gemaakt hij is al 2 dagen van te voren naar rotterdam gegaan om alles zo goed mogenlijk te regelen.en dat had hij goed gedaan!

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:08

ZO, dat is een mooi verslag! en vast ook een mooie ervaring! Knipoog

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:37

Wow dit is nou eens een leuk topic om te lezen!!!!!
Hartstikke gaaf dat je dit met ons wil delen!
Ik ben blij dat je heelhuids terug bent gekomen en dat alles naar omstandigheden goed is gegaan onderweg.
Ik kan me voorstellen dat je je alleen gevoeld hebt...(stel dat..wat als...) dan ben je mooi de enige persoon met enige kennis van paarden. Ik bedoel die kleine schattige bemanningsleden hebben van paarden geen kaas gegeten dus je stond er ook echt alleen voor...
Leuke foto's hoor en harstikke fijn dat alles goed is gegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:31

goh, wat een reis zeg, en wat een belevenis eigenlijk! Super dat alles goed gegaan is, en leuk dat wij hier de foto's en t verslag kunnen lezen!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:43

Hoe ben je eigenlijk teruggekomen, neem aan met het vliegtuig.
Ga je nog een keer naar Suriname om de paarden op te zoeken en te kijken hoe het met ze gaat?
En houd je contact met daar??

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:06

Ik had t topi gevolgd voor je wegging, en kon bijna niet wachten om je belevenissen te lezen! Wat een super gave reis. Dit is echt iets wat je wss nooit meer meemaakt. Ik vond t echt geweldig om te lezen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 22:34

steinstein schreef:
Hoe ben je eigenlijk teruggekomen, neem aan met het vliegtuig.
Ga je nog een keer naar Suriname om de paarden op te zoeken en te kijken hoe het met ze gaat?
En houd je contact met daar??

hoi hoi.
ja met het vliegtuig was 9 uur vliegen dat duurde het langste van de hele reis Haha!
ik heb het mail adres van de surinamers denk dat ik volgende week even een mailtje stuur om te vragen hoe het gaat,mischien als de paarden een veulen hebben dat ik dan nog eens terug ga om te kijken.
vr groetjes saskia

Spike47

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:58

Oh wat geweldig dat het goed is verlopen....!
Trouwens ook een heel leuk verslag.

Gelukkig zijn de paarden gezond en wel aangekomen.
Wat een onderneming, maar lijkt me een mooie, leuke ervaring.

Ik ga gauw es een keer navragen waar zij gevestigd zijn als ik weer bij mijn ouders in Suriname ben. Ik ben best benieuwd wat ze allemaal van plan zijn en hoe het bij hun eruit ziet. Haha!

Hopelijk kan het leuk adresje zijn/worden om te rijden, als ik in Suriname ben Haha!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:11

Hey Knoopje!

Ik heb gisteravond dit topic even laten zien aan m,n pa. Hij voer vanaf zijn 14e al op de koopvaardij en heeft heel wat paarden 'gegroomed' tijdens zee reizen Haha! Dit was vroeger (50 jaar geleden) de enige manier om paarden te vervoeren. Ze gingen niet in containers maar stonden in het ruim. Hij ging ze zelfs stappen op het dek als het rustig weer was! Hij vertelde me dat sommige paarden inderdaad en soort zeeziekte konden krijgen. De eerste paar dagen stonden ze dan in een hoekje met slijm uit hun mond. Uitmesten deed hij ook! Stront in de emmer en huppakee, over de muur! Haha!
De paarden werden bij aankomst 'gewoon' over de loopplank op de kade gebracht en gingen dan de vrachtwagen in.
Hij heeft één keer meegemaakt dat een jong paard volledig flipte. Heeft toen een zak over z,n hoofd gedaan totdat het weer rustig werd. Begeleiding van de koper of verkoper ging bijna nooit mee, daar was de bemanning van het schip voor.

M,n pa is 68 jaar en door jouw topic kwamen er verhalen die ik hij nog nooit had verteld! Die ouwe knorpot moet af en toe even getriggerd worden Knipoog Maar goed, z,n hele leven gevaren en zó veel meegemaakt...

Hij vond dit dus fantastisch om te zien en vind jouw een dappere dame!! OK dan!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:54

Wauw...super geweldige ervaring en top dat de paarden goed zijn overgekomen. Vind je een ernstig stoer wijf hoor....ga dr maar aan staan, de enige met kennis van zaken, een schip met alleen mannen, geen enkele ervaring met dit soort transport...
Super OK dan!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:03

ook ik heb je topic al gevolgd vanaf het moment dat je wist dat je mee zou gaan
erg mooi , duidelijk en leerzaam verslag!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:27

knooopje schreef:
jiehaaa schreef:
Wat een reis zeg! Was er nou ook een dierenarts mee? Dat las ik tenminste in je eerste topic.

En wat was de procedure als er wat mis zou gaan tijdens de reis? Bijvoorbeeld als er een paard ontsnapt/uitglijdt op dek en bedenk maar verder.

hoi hoi.
er zou een dierenarts mee,maar op het laatste moment ging er een buurman mee van het bedrijf waar de paarden vandaan komen.ik baalde daar enorm van,was een aardige kerel,maar een injektie spuit had ie nog nooit vast gehad zeg maar.en om te zeggen dat ie nou heel veel verstand van een paard had.(volgens hem wel hoor wist ie alles Haha! )hij maakte zich totaal niet druk als ik dat wel deed om de paarden,dan zei hij gewoon als je er niks aan kan doen lig ik er ook niet wakker van.
nou ik lig er wel wakker van,als de zee heel onrustig is en er staan 10 paarden op het dek,en er zijn momenten dat ik denk dat het schip gaat omslaan.(gelukkig was dat maar 1 nacht)
ik voelde me wel af en toe in de steek gelaten met de paarden.
we hadden medicijnen mee voor de paarden(ontstekingsremmers,verdoving,pijnstillers)
als er een paard was los gekomen hadden we een groot probleem gehad,we hebben alles gedaan om dat te verkomen,als ik bij een paard in de stal moest werd de deur meteen achter mij gesloten,en bleef er iemand bij staan.vandaar ook de sjorbanden voor de zekerheid.als er ooit weer paarden naar suriname gaan laten ze weefrekken in de containers zetten,maar dat soort dingen leer je onderweg.
ik was wel bang dat een paard koliek zou krijgen,want wat doe je dan?of als een paard uitglijd in de container en breekt een been en het paard moet afgemaakt worden.op het moment van de reis,hadden we ons er wel mee gered,maar dat zou niet fijn geweest zijn geloof mij.
de mensen die de paarden gestuurt hebben(de verkoper)had niet zoveel geregeld wat ik erg jammer vond,het ging gelukkig allemaal goed,maar het had zeker anders gekunt.we waren bang dat paarden mischien last konden gaan krijgen van zee ziekte,klinkt stom maar je weet het niet,nu weet ik dat ze daar dus geen last van hebben.
de 10 paarden komen van een handelsstal en het waren niet de duurste paarden en ze waren verzekerd op de reis,dus dan weet je wel een beetje hoe dat gaat,ze waren betaald dus ja.
hard maar waar,ik ben blij dat ik mee was,want ik doe er alles voor dat ze veilig en gezond aankomen,en dat is gelukt!!.
wel een boel opgestoken voor als er een volgende keer komt,maar ik denk dat het bij deze ene keer blijft.het was een geweldige reis en een geweldige ervaring voor mij,maar ik vind wel dat je paarden niet per boot moet vervoeren,mischien een dag of 2 a 3 over zee maar niet 10 dagen.ze zijn allemaal helemaal gezond en wel aangekomen,maar het was wel een enorme gok en wij hadden enorme mazzel met het weer onderweg,daardoor was het te doen maar als je toch 4 of 5 dagen achterelkaar een ruige zee hebt(wat je van te voren niet helemaal met 100%zekerheid kan voorspellen)nou dan komen ze echt niet zo fit aan als nu.

Dat lijkt me geen prettig idee, om zonder kundige hulp op zo'n reis te gaan. Gelukkig is alles goed gegaan, zo te horen had je anders weinig steun gehad. Knipoog

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:42

Geweldig verhaal, prachtige foto's! Wat een avontuur maar ze hebben het zo te zien goed doorstaan! en wat een stallen, daar kan menig nederlander nog wat van leren Knipoog

@ Equinecoach: leuk verhaal! van een kennis heb ik zoiets ook wel eens gehoord. Die voer vroeger ook mee en die hadden ook veel andere dieren aan boord.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 14:12

Equinecoach schreef:
Hey Knoopje!

Ik heb gisteravond dit topic even laten zien aan m,n pa. Hij voer vanaf zijn 14e al op de koopvaardij en heeft heel wat paarden 'gegroomed' tijdens zee reizen Haha! Dit was vroeger (50 jaar geleden) de enige manier om paarden te vervoeren. Ze gingen niet in containers maar stonden in het ruim. Hij ging ze zelfs stappen op het dek als het rustig weer was! Hij vertelde me dat sommige paarden inderdaad en soort zeeziekte konden krijgen. De eerste paar dagen stonden ze dan in een hoekje met slijm uit hun mond. Uitmesten deed hij ook! Stront in de emmer en huppakee, over de muur! Haha!
De paarden werden bij aankomst 'gewoon' over de loopplank op de kade gebracht en gingen dan de vrachtwagen in.
Hij heeft één keer meegemaakt dat een jong paard volledig flipte. Heeft toen een zak over z,n hoofd gedaan totdat het weer rustig werd. Begeleiding van de koper of verkoper ging bijna nooit mee, daar was de bemanning van het schip voor.

M,n pa is 68 jaar en door jouw topic kwamen er verhalen die ik hij nog nooit had verteld! Die ouwe knorpot moet af en toe even getriggerd worden Knipoog Maar goed, z,n hele leven gevaren en zó veel meegemaakt...

Hij vond dit dus fantastisch om te zien en vind jouw een dappere dame!! OK dan!

haha dank je wel geweldig om te lezen!!
groetjes saskia

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:26

Wat een leuk topic. Geweldig om te lezen.
Wat een ervaring voor je zeg. Super!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:42

Met welke rederij ben je over gestoken?
Dat containers aan midden aan op overboord slaan, gebeurt niet zo snel.

Mooi dat alles goed is gegaan. Ik zou zelf niet een paard per schip vervoeren. En zeker niet voor tien dagen. Ze staan in mooie containerstallen en dat is zo te zien allemaal mooi geregeld. Dat bedoel ik niet.
Maar met slecht weer kunnen me te veel dingen mis gaan. Ook al staan paarden midden op het dek, als het weer bar wordt en er een behoorlijke wind op steekt en het schipt slingert of stampt flink, is dat voor mensen die weten wat er gebeurt al geen pretje, laat staan voor een paard zonder besef.
Ik zou idd bang zijn dat mijn paard in paniek zou raken of wat idd als ze koliek krijgen (met 10 dagen stilstand niet geheel ondenkbaar). Je kunt ze niet midden op zee even de container uit halen en ff een blokje om en met slecht weer al helemaal niet. En zonder DA vind ik het te riskant. Maar dat is mijn mening. Ik ben in ieder geval blij dat het allemaal goed is gegaan en dat ze veilig aan land zijn gekomen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:51

Wow wat een onderneming zeg! geweldig verslag, geweldige fotos, goed voor de beeldvorming.
Je bent in ieder geval een ervaring rijker, fijn dat de paarden ook goed zijn aangekomen Knipoog

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:08

WOW!! Wat een ervaring!! En echt super stoer van je!! OK dan! Heel leuk verslag met foto's ook!
Tis wel een riskante operatie, maar gelukkig hebben de paarden het goed doorstaan!! Lachen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:39

Wow wat een ervaring! Gaaf zeg!

Wat een reis!

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:27

ik heb net dit topic doorgelezen en ben ernstig onder de indruk van je lef
zoiets maak je denk ik maar 1 keer in je leven mee!

Spike47

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:34

Ik heb je verslag en topic altijd gevolgd en vind t erg interessant.

Intussen ben ik erachter gekomen bij wie ze zijn gestald en van wie ze zijn.
Dus ik wil die paarden echt een keer zien, met name door jouw ervaringen ben ik echt benieuwd naar de paarden.
Bij mijn volgende bezoek zoek ik ze zeker op uit nieuwsgierigheid Bloos Bloos Bloos

Haha!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 01:25

Rina83 schreef:
Ik heb je verslag en topic altijd gevolgd en vind t erg interessant.

Intussen ben ik erachter gekomen bij wie ze zijn gestald en van wie ze zijn.
Dus ik wil die paarden echt een keer zien, met name door jouw ervaringen ben ik echt benieuwd naar de paarden.
Bij mijn volgende bezoek zoek ik ze zeker op uit nieuwsgierigheid Bloos Bloos Bloos

Haha!

hoi hoi.
ken je ze van pondorosa in paramaribo.
gaaf als je ze gaat bezoeken!!
moet je mij wel even op de hoogte houden hoor!
ik kreeg vandaag een mail van ze.
alles ging goed met de paarden!!
vr groetjes saskia