Leuk he, een paard zoeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sik

Re: Leuk he, een paard zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:45

ik en mijn vader wilden ook op zoek gaan naar een nieuw paard. onbeleerd en talentvol paard die de sport in zou kunnen op latere leeftyd. we hadden op 1 dag 3 verschillende adressen waar we langs gingen om paarden te bekijken. het eerste paard leek heel goed: mooie bouw, goed karakter, aparte gangen.. ik was er helemaal lirisch van. toen kwam die andere 2 paarden, de ene was een boerenpaardje (kruising ouderwetse fjord x bont rijpaard o.i.d) terwijl wij toch echt een sportpaard zochten (wisten de verkopers wel). het was een schat van een paard maar zeer onverzorgd en niet wat we zochten.

dus naar adres nummer 3. paard kwam uit de wei, beide achterbenen 'knapten' bij elke pas. heel eng geluid. het paard liep erg kreupel en had duidelijk pijn. de eigenaarresse ging maar door met longeren, ik vond het zo sneu voor dat paard! mijn vader en ik hadden haar graag mee willen nemen, zielig hoopje paard was het. erg mager ook, steeds de oren naar achteren. uiteindelijk hebben we voor t eerste paard gekozen:D ben er nog steeds erh blij mee!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:46

Er schiet me trouwens wel een voorval te binnen nu!

We zouden bij een hengstveulen gaan kijken vorig jaar. Op de foto's hadden we al gezien dat het dier wel een heel mooi model had, dus we waren wel benieuwd.

Komen we daar aan, inderdaad een prachtig model. Mooi front en mooi koppie erop. Zeker interessant! Maar dan het bewegen. De verkoper kon de paarden niet zo makkelijk laten lopen, want dan waren er andere paarden die dan aan de kletter gingen. Moesten wij die merrie vasthouden en dan lieten ze dat veulen er wat omheen hupsen. Maar dat beest liet zich nooit zien, dus ik had het al gauw gezien: dit was geen topper in de dop.

Later zeiden ze dat we ons echt geen zorgen hoefden te maken om zijn beweging, want dat zat wel goed. Ja zo ken ik er meer natuurlijk Knipoog

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:47

Tja snap niet waarom mensen de moeite doen om te liegen... Zeg dan gewoon eerlijk dat paard bokt, stijgert, lang niet gereden is, toch niet zo al te braaf is, geen beginnerspaard is. Wat is er mis mee om aan te geven dat het geen mak (dood) paard is. Sommige mensen zoeken juist een uitdaging daarin.
Paard wat te klein is blijft te klein ook al staat in een advertentie 10 cm meer.

Ik zou liever nog teveel info geven en weten dat mijn beestje goed terecht komt dan dat ik 20 mensen op de plaats heb gehad die allemaal maar op het paard kruipen en waar dan niks van terecht komt.

Tja ook als je paard verkoopt kom je genoeg gekke dingen tegen. Mensen die zeggen dat ze kunnen rijden en blijkt dat het niet zo is. Mensen die menen jouw paard even te moeten laten zien wie de baas is terwijl ze verdorie voor de eerste keer komen kijken....

O ja manegepaarden zijn altijd braaf dus koop maar zo eentje. Niet beseffende dat ze daar altijd meer als het dubbele aan beweging krijgen dat wanneer ze van 1 eigenaar zijn dus meer spatjes gaan krijgen en alle truukjes kennen.

Ben blij dat ik die van mij zonder problemen heb kunnen kopen. Ben dan ook niet echt op veel adressen geweest en al helemaal niet ver van huis.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:51

Bij al onze paarden na 1 keer kijken gelijk succes!
Oke, bij de 1 hebben we nog getwijfeld omdat hij behoorlijk pittig was en allemaal aan het bokken was. Maar dat vonden wij niet erg, dus toch maar genomen en nog altijd geen spijt van!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:06

Wat een interessant topic Ja
Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt maar dat komt ook omdat ik mijn paarden per toeval tegenkwam. Ik ben dus niet opzoek gegaan naar een paard

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:54

nou nog eentje dan:
We zijn een keer in een grote duitse stal wezen kijken.
Sjongejongejonge wat een bagger...
Eerst lieten ze me proef rijden op een paard dat heel passief was; vroeg ik hoe lang hij al in Duitsland was; bleek hij er net 2 dagen te staan. 't arme dier was helemaal murw van de stress. Dus zeiden we: we komen over 3 weken weleens weer.
Kwamen we daar, had dat arme ding droes maar ze zeiden dat ie wat verkouden was en dat ik rustig proef kon rijden. ja daag...
Heeeeel goed handjes wassen en we maakten dat we wegkwamen!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:57

Pff wij hebben ook een paar keer voor niks t halve land door gereden... "Paard heeft een lief karakter en is braaf met rijden" werd: Hij schopt met zn achterbenen, probeert je haast op te eten van de singelnijd en als je er eenmaal op zit, hangt ie zo op je handen dat je er haast spierpijn van krijgt. Hmmmm...
Of "ja kom maar, het is toch op je route, ik pak m vast uit de wei" werd: Hij is niet te vangen, we laten wel een foto zien, en o ja, paard heeft een ernstige knieblessure maar als jij m goedgekeurd wil hebben weet ik nog wel een mannetje... Vreemd!
Gelukkig weet je steeds kritischere vragen vooraf te stellen en is er dan toch, na die paarden die t niet waren, die ene die het wél moet zijn. En die is dan het zoeken dubbel en dwars waard Lachen

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:06

Ik ging proefrijden op een paardje en ze was zooooo kortademig, ze kon niet eens normaal een drafje doen zonder er in te stikken. Maar dat kwam omdat ik een ander (mijn eigen) zadel en bit gebruikte volgens de eigenaar... aahhh jaja.. Verward We hebben d'r toch maar laten staan. Huilen

Toen gingen we in een ander weitje naar dr veulen kijken die nog niet bereden was (2 jaar). We wilden haar kopen en zeiden tegen elkaar dat we dan wel even langs de hoefsmid moesten want dat was hoog nodig. Ja Toen we een paar uurtjes later nog even bij het weitje gingen kijken had de eigenaar zelf al even de hoeven 'bekapt' lees: Met een nijptang bewerkt.. Het arme dier kon geen stap meer verzetten. Huilen We hebben dr toch gekocht en zelf maar weer opgelapt. De oude eigenaar wilde nog wel wat geld zien als ze goed ging presteren in de sport. Hij had immers zo goed voor d'r gezorgd de eerste jaren. Hamer

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:57

Ik ben maar naar één paard wezen kijken voordat ik Jo kocht. Een fjord van 3 jaar. Een superfjord ala Guusje, een rotblakke met lange blonde manen. Ik kwam aan en was v-e-r-l-i-e-f-d. Ik moest wel mijn eigen zadel en hoofdstel meebrengen want een paar dagen tevoren was hun schuurtje opengebroken en alles meegenomen. Nouja, geen probleem.
Door de telefoon werd gezegd dat ie doodbraaf was, de kinderen zaten er zonder probleem op, hij was zadelmak en je kon er alles mee.

Nou okee. Wij mét trailer op weg, het was iets meer dan een uur rijden.

Komen daar aan, op een of ander achterafweitje met een paar schuilstallen en met een hele familie, die allemaal op ons stonden te wachten. Vier of vijf volwassenen, een hele sloot rennende kinderen. Beetje van die aparte typjes. De kinderen luisterde voor geen meter (de fjord ook niet bleek later).

De fjord werd door ons gezadeld, en dat ging allemaal goed.
Ik erop: hij kon niets. Hij bleef staan en snapte er niets van. Dus de eigenaresse met een longeerzweep erachteraan. Hij begon te rennen en stopte eigenlijk niet meer. Daar zou dus nog een hele sloot training in gaan zitten.

Toen ging de eigenaresse hem 'longeren' in de 'longeercircel'. Een stukje wei afgezet met wat lint. De fjord rende 1 rondje, dook toen onder het lint door, en rende de wei in. (daar moest ik wel om lachen, hij moest echt diep duiken om onder dat lint door te komen) Je kon zien dat ze er ook eigenlijk geen kaas van hadden gegeten. Beest werd rechtsom rondgejaagd met de zweep in de rechterhand. Hij snapte er niets van. Als ie niet meeliep aan het halster, werd er gelijk een snoepje voor zijn neus gehouden (een pets op zijn billen van mij deed ook wonderen)

Het begon heel hard te regenen, dus wij in die schuilstal, de fjord wilde ook in de schuilstal maar stond in de wei. De omheining werd zowat afgebroken, hij brak bijna door het lint heen.

Maar nóg wilde ik hem hebben! In de stal zijn we het eens geworden over de prijs, maar hij moest wel nog op de harde lopen.

Dus toen de regen voorbij was, meegenomen naar het weggetje voor het terrein en daar laten draven: stokkreupel. Dat kón komen doordat ie een paar dagen geleden bekapt was en wat gevoelige voeten had, hij had immers zijn hele leven op de wei gelopen, dus het kon zijn dat de steentjes op de weg hem pijn deden. We hebben de hoefsmid nog gebeld voor advies. Volgens hem zou deze gevoeligheid (als het dat was) met een week wel wegtrekken als ie meer op de harde gestapt werd.
Wij wilden de fjord ook nog op de wei zien lopen om te zien of ie daar ook onregelmatig liep. Inmiddels hadden de andere ponys eten gekregen in de stal, maar de fjord nog niet omdat wij ermee bezig waren. Dus de man wilt het beest meenemen naar de wei: mooi niet dus. Fjord wilde naar de stal, en die man had echt niets te vertellen! Hij werd gewoon door de modder meegesleurd naar de stal! Beest was gewoon nulkommaniets opgevoed. Hij deed gewoon waar ie zin in had, en geen mens die hem iets vertelde! Uiteindelijk heeft ie nog wat halfslap gedraafd op de wei (die mensen snapte niet waarom wij dat nog wilde zien, dus die deden al weinig moeite) en daar liep ie eigenlijk wel okee voor zover wij konden zien.

Nóg wilde ik hem meenemen (ondanks het gebrek aan opvoeding en de onregelmatigheid op de harde), maar wel met de garantie dat als de gevoeligheid op de harde niet wegtrok binnen een week, ik hem terug mocht brengen. Dat wilde ze pertinent niet. Want het geld dat de fjord opbracht werd meteen gebruikt voor een doorgereden pony voor de dochter dus dan konden ze me het geld niet meer teruggeven (die pony moesten ze nog gaan zoeken). Daar deden ze zo moeilijk over dat we hem uiteindelijk niet meegenomen hebben.

Diezelfde avond nog hebben ze de prijs op marktplaats verlaagd naar een prijs ietsje hoger die ik ervoor zou betalen (terwijl ze daar héél moeilijk over deden, want was eigenlijk véél te weinig) en een tijd daarna werd de prijs zelfs nog minder (mijn biedprijs). Uiteindelijk hoorde ik via een bokker die ook interesse had en met hun gebeld had dat ze erover dachten het beest zelf te houden. Hij heeft nog lang op marktplaats gestaan, ze kregen het beest waarschijnlijk gewoon niet verkocht.

Ik heb er nog heel lang spijt van gehad, en zelfs nu nog vind ik het vreselijk jammer. Het was echt liefde op het eerste gezicht met dat beestje. Als ik de loterij zou winnen zou ik hem opzoeken en alsnog kopen.

Het was wel een ervaring...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:59

OO hier kan ik ook aan mee praten!

Na het op pensioen sturen van mijn kwpner ging ik op zoek naar een paard.
Kwam een leuke, maar grote vos tegen. Stond in Terneuzen en moest daardoor door Antwerpen heen rijden (3uur).
In de advertentie stond dat hij een enorme knuffel was, groot maar lief, M2 dressuur en 12 jaar voor €1750.
Hij deed me denken aan mijn oude paard en heb geen moment getwijfeld om er heen te gaan.
Zo dus vriend mee de auto in en op pad! Halve echtscheiding in die auto onderweg, we waren namelijk ook nog verdwaald.
Het paard stond te koop bij een serieuze bemiddelingstal met professionele website.
Kom ik daar.. een manege! Ik loop een rondje in de hoop het paard even te zien zonder dat er al iemand bij is... zie een paard staan, lijkt er een beetje op en oren naar achteren en hapt naar me als ik langsloop, gadsie denk ik.
Blijkt dat hem te zijn ! Wordt de stal uitgehaald, over littekens etc. Blijkt hij 7 jaar military te hebben gelopen en momenteel al 2 jaar manegepaard te zijn. Laat maar denk ik....

Daarna naar een handelsstal, leuke kruising fries x kwpner, goed doorgereden, 4 jaar en ongeveer 1.70cm.
Hij was echt niet groter als 1.64cm toen ik daar kwam. Schimmel helemaal open op zijn lijf. Goed doorgereden?!!
Ik stap op en kan geneens sturen! Dit was niet wat ik zoch hoe lief hij ook was met poetsen.

Daarna ander paard op die stal, zadel met dekje waarop de schimmel lag wordt overgegooid op volgend paard. Die was wel erg leuk, 12 jaar, goede maat maar ze vroegen 5700euro. Achteraf gezegd terwijl ik al helemaal verliefd was...

Maar heb nu via particulier een leuk paard gevonden!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:03

Ik ken het wel en ook weer niet.

Toen mijn vriendin een paard wilde, hebben we er wel 40 gezien voordat we eindelijk vonden wat we zochten.
Ze had nog niet eens zo veel eisen, het belangrijkste was dat die braaf was, en dan ook echt heel braaf.
Verder een beetje leuk bewegen en geen lelijkerd. Nou, dat braaf is al heel moeilijk te vinden.
We zijn bij paarden geweest waarvan gezegd werd dat ze er hun dochter van 10 jaar mee naar buiten durfden te sturen. Ja als je ze met een lang teugeltje rondreed zonder weinig druk wel ja, maar zodra je ze meer ging rijden waren ze niet zo braaf.
Ik heb er dan ook verschillende keren langs gelegen, van zo'n superbraaf paard Tong uitsteken

En toen ik voor mezelf een paard zocht had ik als enige eis, geen vos en niet te groot. Moest wel een beetje doorgereden zijn omdat ik met deze zelf eens hoger in de sport wilde komen (had voorheen jonge paarden uitgebracht die snel verkocht werden zodat ik zelf nooit hoger kwam). Toen kregen we een tip dat er een leuk paard stond in Amersfoort (ik woon zelf in Noord Limburg).
6 jaar en M1 dressuur. Toen ik daarkwam bleek het een vos te zijn (wel een hele mooie) van 1,76 m. En toen ik erop ging zitten was ik meteen verkocht en is hij gelijk mee naar huis gekomen. Dat was het eerste paard waar ik naar ben gaan kijken en ik heb er geen spijt van gehad.....

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:16

Ook ik kan hier over meepraten,

De 1e keer dat we naar een paard gingen kijken zijn we vanuit het zuiden (denk Belgische grens) naar Friesland gereden. Het zou gaan om een heel braaf paard van 1m70 en aangezien ik wat angstig ben en reuma heb zochten we een braaf paard waar ik gewoon op kan vertrouwen. Daar aangekomen bleek het betreffende paard al verkocht te zijn voordat ik belde voor de bezichtiging. Nou dan kun je na zo'n lange reis wel door de grond zakken, maar goed meneer had nog een ander paard staan maar dat moest zijn vrouw maar regelen. Maar niemand wilde/kon hem voorrijden. Mijn zusje is er na even gelongeerd te hebben toch op gegaan maar de verkoopster riep steeds angstig 'pas op' 'niet vallen he' 'als het misgaat trek ik je van het beest af'. De verkoopster vond het paard 'levensgevaarlijk' en wilde hem niet eens meer aan ons verkopen omdat hij niet te vertrouwen was. Nu was het geen paard voor ons, maar zeker ook niet levensgevaarlijk en met de juiste ruiter zou het uiteindelijk wel een leuk paard geworden zijn.

Dat terzijde het is gewoon ontzettend zuur als je zo'n eind rijd (en de verkoper weet dat!) en het blijkt dat het paard waar je voor kwam al weg was voor je de 1e keer belde!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:32

Nooit meegemaakt gelukkig, maar wel schokkend om sommige dingen hier te lezen.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:23

Tja, ik heb ook wel eens wat meegemaakt,
ja hoor, braaf paard wel net ingereden, stond kant en klaar met hoofdstel om.
Thuis bleek hij hartstikke kopschuw te zijn.
Of een brave Fjord, die thuis alleen nog maar kan rennen.
Ook ging ik proefrijden op een Fjord waarvan ik dacht, tjee, wat is hij stug onder het zadel...
Bleek hij al 2 jaar niet meer bereden te zijn.
(eigenlijk was hij nog superbraaf na zo'n tijd)
Aangezien wij ook aangespannen wilde rijden wilde we dat ook zien.
Hij werd voor de kar gezet met nog een Fjord.
Ik zeg, kan hij niet alleen voor de kar?
Tja, hij is wel enkelspan beleerd, maar dat kunnen we dan wel volgende keer doen?
Volgende keer?
We hadden 200 km. gereden....
Ook bij een Fjord die aangespannen beleerd zou zijn, ja, nee, de kar staat nu niet hier...
Tja, als ik daar dan kom wil ik wel alles zien.
Dus voortaan eerst maar even gevraagd aan de telefoon!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:56

Ik ben een keer ergens geweest, 150 km gereden, kwam er bij die stal niemand opdagen.
Paard stond er wel dus wij die eigenaar gebeld: "Ja ik zit te lunchen, gooi hem maar vast los!".
Toen zijn we uiteraard niet lang gebleven.

Verder wel eens mensen gehad die niet echt moeite deden hun paard goed voor te stellen en die een beetje lacherig deden over bepaalde vragen. Geeft ook niet veel vertrouwen.

Verder niet echt rare dingen meegemaakt, ja eentje die half kreupel liep bij het voorrijden. Ook niet echt handig. Clown

Maar kon er wel om lachen, vond het geweldig om overal te gaan kijken enzo.

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:27

We kwamen bij een Z startgerecht was bij het springen.. naja, pony was van de broer van het meisje geweest dat hem voorreed.. dat was echt 10x niks. Ik erop, liep al wel wat beter. Maar als je hem iets vroeg drukte hij z'n hele rug weg en ging hard racen. Hij kon niet eens een fatsoenlijke B-proef lopen.. tjah zo'n goede pony.. juist

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:02

Zowel van mezelf als van kennissen:

Kopen:
- Anderhalf uur rijden en blijkt het paard verkocht te zijn als je aankomt
(BEL dan toch even...)
- Naar de andere kant van Nederland voor een getalenteerde Gribaldi van 25.000 Euro... het beest was een kameel, niet te geloven...
- Kom je kijken voor een onbeleerde tweejarige en vraag je of ze hem even laten lopen, konden ze niet losgooien dus pakken ze het beest voor de eerste keer aan de longe terwijl ze hem bij elke pas tegen zijn benen slaan met de longeerzweep om hem lopende te houden.

Verkopen:
- Paard ging twee weken op proef en werd na twee weken teruggebracht met de melding dat het een fijn paard was maar dat ze er geen geld voor hadden.
- Paard werd niet verkocht want 'een paard met alleen voorijzers, daar moest toch wel iets mee mis zijn'.
- Alle moeite doen voor de verkoop, wassen, vlechten, voorrijden, mensen laten rijden... hoeven ze hem niet, want ze willen geen vos. (Stond toch echt in de advertentie).
- Mensen die belden omdat ze een paard zochten van 1.65, L/M-dressuur, verkeersmak en rond de 500 Euro. Heb ze vriendelijk uitgelegd dat ze dan maar naar een Shetlander uit moesten zien, omdat ze zo'n paard niet gingen vinden.
- En dan al die mensen die wel een afspraak maken maar gewoon niet op komen dagen...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:36

wat een verhalen Bloos!
al heb ik mijn portie ook wel gehad Ja

eerst een paardje 1,5 uur rijden hier vandaan, gezonde merrie braaf en goed beleerd, kom je daar, staat er een (overigens verder erg leuke) pony met een enorme deuk in der flanken..... niet mijn ding dus

pony numjmer 2 zou ook poeslief zijn, bleek een draver die nog nooit iemand op haar rug had gehad...

nummer 3 kon kantjes maaien met der hoeven zulke maaibenen

nummer 4 was een schatje, jammer dat ze ipv 1.50 hooguit 1.20 was Clown

nummer 5 was een haf merrie, 4 jaar, netjes beleerd...
had duidelijk aan de telefoon gezegd dat het beslist een merrie moest zijn, was een handelsstal... kom ik daar, laten ze me een gewelidig mooi dier zien, kon super lopen, ook heerlijk braaf, jammer dat het een hengst was Clown
gelukkig had ie ook nog een 5 jarige merrie, die was me veel te smal.....

uiteindelijk zegt ie, ik heb nog wel 1 merrie, maar dat is vast niets, ze is al 6, net zadelmak en heel erg grof....
jullie raden het al..... liefde op het eerste gezicht Clown

toen ik haar 11 maanden had verraste ze me met een veulen, ik kreeg helaas na 2 jaar ernstige problemen met haar (ik alleen, iets met een communicatiestoornis) ze is verkocht en doet het nu super, haar dochter heb ik inmiddels 3 jaar en daar ga ik nu mee bezig te beleren, dus het is toch nog goedgekomen Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:14

Als ik dit allemaal zo lees Nagelbijten / Gniffelen

Wij gaan volgende week zondag een paardje in Belgie kopen, ben benieuwd maar hoop zeker dat we neit al die km voro niks maken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:46

Ook leuk: ga je kijken voor een pony voor je dochter:
Plaatje van een dier, zilvergrijs met pikzwarte manen en staart en prachtig gebouwd. Was nog wel hengst, maar goed, ballen eraf en dat is opgelost. Dus uitgelegd dat het de bedoeling was dat het een kinderpony werd en of het dier daarvoor geschikt zou zijn. Ja hoor, hij was nog niet gereden maar doodbraaf, je merkte niet eens dat hij hengst was. Ga ik er naar kijken moet ik zelf nog opletten dat ik niet omver gemaaid word door een steigerende patserende hengst boordevol hormonen en ik ben vier keer in mijn handen gebeten voor ik het halster vast kon grijpen. Leuke kinderpony hoor Clown

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:54

beantsje schreef:
Of dat je hem eerst ter plekke laat voorrijden door een meisje en dat bij het galopje het paard haar erafbokt ('doet-ie anders noooooit hooor')
In dat laatste geval hebben we niet eens wat gezegd, we draaiden ons tegelijk om en zijn zo zonder 1 woord weggelopen. Wel komisch eigenlijk...

Tsja, om die reden zou ik niet meteen omdraaien en weglopen. Zoiets kan gebeuren, hoewel het natuurlijk wel verschil maakt hoe en waarom zo'n dier gaat bokken.

Zelf heb ik weinig echt gekke dingen meegemaakt als het om kijken / kopen gaat.
Een keer met een vriendin naar een haflinger gaan kijken. Zou een 9 jarige merrie zijn, flink aan de maat en braaf gereden. Wij met de trein naar Middelburg. Leuke mensen kwamen ons van het station halen om naar de haf te gaan kijken. Inderdaad een lief dier, maar stokkreupel en zo'n echte uitgemolken veulenfabriek om te zien.
Toen we daar aan de koffie zaten, vroeg de eigenaresse of haar man al had verteld dat de merrie HKO had. Nee, dus. Dus we zaten al snel weer in de trein.

Zelf heb ik wel een paar paarden verkocht met een gebruiksaanwijzing. Maar ik ben daar altijd eerlijk over geweest. Dan maar iets minder geld, maar wel een passende nieuwe baas Lachen

Valt me wel op dat je op een gevraagd advertentie vaak ook heel aparte reacties krijgt.
Ik zocht zelf een paardje waar ik met mijn 1.80 en niet echt lichtgewicht op kon rijden. Mailt er iemand die een arabiertje heeft staan van 1.36 Lachen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:14

Nou ik kan hier ook wel over mee praten.

Afgelopen zomer zijn we overal geweest voor een leuke D pony. De eerste was volgens de eigenaar een jaar of 10 en een D pony, maar in werkelijkheid was hij minstens 20 jaar en hooguit 130 Vork
De volgende bleek ipv 1.50m ongeveer 1.25m te zijn, wel een leukerd maar veeeel te klein.Toen waren we bij een paar haflingers geweest, die zagen er super uit maar daar moest de hoofdprijs voor komen, daar kon je ook een sportpaard voor aanschaffen dus dat ging ook niet door. Later zijn we nog bij een kruising haflinger/andalusier geweest. Die was licht beleerd en had een lichte vorm van zomerexceem. Wij erheen, moesten ze het dier nog ergens achter uit het land plukken. Hij zag er zeer onverzorgd uit, er was ook niks aan de exceem gedaan dus het beestje had alles eraf geschuurd en zag er niet uit:n Bovendien was ze met het aan de hand lopen al enorm schrikkerig en toen ik wat doorvroeg over het "beleren" bleek dat er een jaar daarvoor eens iemand op had gestapt en meer niet. Dus die hebben we ook maar laten staan.
Het verbaasde mij ook nogal dat de mensen totaal geen moeite doen om zo'n pony een beetje netjes eruit te laten zien als er kopers komen. Vaak moeten ze nog ergens achteraf uit een wei geplukt worden en hebben ze al weken zo niet maanden een borstel gezien. Als ik zoiets zie dan hoef ik eigenlijk al niet meer.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:37

Nu niet dat mijn pony's er helemaal "verwaarloosd" bij stonden toen ik ze verkocht (zowieso nooit), maar ik had ze er ook niet op voorhand kraaknet bij staan. Nee, liep met geinteresseerde de wei, paard halen en vervolgens gezamelijk poetsen, ik liet hen er zelf mee prutsen, reed ze even voor en hup, dan hun er op. Had een mevr. bij mijn paard (die haar uiteindelijk ook gekocht heeft en er superblij mee is) die zei 'jamaar, ik zie genoeg als jij er mee rijdt' ik heb gezegd dat ze het paard toch zelf moet voelen hoe dit zit en reageerd op de hulpen? Heeft ze ook gedaan, en toen was ze helemaal verkocht haha. Lachen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:27

Ik heb niet zulke rare dingen meegemaakt als jullie maar ik weet nog wel dat het zoeken naar een paard helemaal niet zo leuk was als ik van te voren had gedacht. My god... wat vondt ik dat moelijk. Ten eerste vielen er al een heel aantal af door gerichte vragen via de telefoon te stellen. Mijn eisen pakket was volgens mij niet eens zo heel lang;

Gezond (geen stalgebreken en paard mag gekeurd worden)
Braaf
Verkeersmak
Geen jong/groen paard
moet een sprongetje kunnen maken
Gemiddeld budget

Nou van een advertentie lijken er heel veel binnen dit plaatje te passen. Niets is minder waar als je gerichte vragen stelt. Ik heb er heel wat gehad waar ik er aan de telefoon achter kwam dat het paard artrose, een hanentred en staart en manenexceem had. Toen bleven er nog maar een paar over. En dan nog van de paarden die we hebben bekeken was er maar 1 die aan alle eisen voldeed en dat is mijn huidige paard Knipoog. De anderen hoorden we via via dat het een staker was. Als ik de verkopende partij gericht vroeg, bokt, steigert of staakt het paard, dan was het antwoordt je moet hem consequent rijden Rolleyes . Het andere paard was op de dag van bezichtinging plotseling kreupel, maar ik heb nog wel een ander leuk paard voor je staan. Paard was inderdaad heel leuk, maar had ook een heel gigantisch prijskaartje, ja daar ben ik niet voor gekomen natuurlijk Koe .

Bovendien kan niemand je garanderen of een paard ook daadwerkelijk bij je gaat passen. Dat kan alleen de tijd uitwijzen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:04

men zoekt een frisse actieve pony voor een gevorderde
"ja, nee, tis geen dooie, lekker fris en voorwaarts hoor Ja "

wij dat ding uit de wei gevist en ik zag het enthousiasme er al van afspatten
beestje zag het niet zitten , super stug en niet vooruit te branden mmmkay...laat maar

we zochten een breed gebouwde robuuste pony , gezond, ruime gangen

"helemaal gezond, goeie gangen , flinke pony blablabla"

een van zichzelf vrij luxe, doch baggerdebaggervette pony met een shettendrafje Clown
again, laat maar

ocht een beginnerspony voor een kennisje
"doodbraaf, lief, neuh tis geen hengst, verkeersmak, bomvast "
ideaal zou je denken
totdat je in een tien minuten tijd minimaal 6 bijna doodervaringen achter de rug hebt waarvan de helft van die ervaringne je nog naast die knol stond
lijkt me duidelijk dta we die ook hebben laten staan

de volgende ronde werd paard bij bezichtiging opeens 1000 euro duurder, heel knap

nog 1 die helemaal goed gezond was
"ja hij is vanochtend op zijn knie getrapt door weidegenootje"
jammer alleen dat die draadlittekens ook net aan dat been zaten Knipoog

of idd aankomen , en paard blijkt verkocht te zijn ...vier dagen voor wij kwamen kijken Rolleyes

stokkreupel paard als niks mis mee willen verkopen

"nee is geen eczeem, komt door weidegenootje ..." jaja, vandaar die typische schilfer eczeem plekken en haaientanden nek

voor mijn eigen paarden heb ik het altijd getroffen

voordeel daarvan is ook geweest, ik heb nog nooit ene gereden paard gekocht,
allemaal drie of jonger, dus rijden is niet aan de orde bij kijken ,
als ze vuil zijn , uit de wei gevist wordne boeit me allemaal niet
ik kom voor het paard, niet om te kijken hoe goed de eigenaar of verzorger kan poetsen en vlechten ...daar gaan ze namelijk echt niet gezonder, liever of leuker van worden
en ze worden er ook niet opeens beter van ofzo kwa gangen, eventuele gebreken of wat dan ook , laat die moeite alsjeblieft maar zitten