Wel of niet rijden als je ziek bent ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Re: Wel of niet rijden als je ziek bent ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 23:47

Oké, ik snap jullie argumenten, maar bekijk het eens andersom. Als ik me ziek meld bij mijn baas, dan heb ik over het algemeen m'n laptop mee en ga ik evengoed nog wel wat doen (ik doe de planning voor heel veel mensen en heb geen vervanging). Zolang als ik niet van m'n stoel stort kan ik nog wel wat mailtjes afhandelen. Ik moet echter 40 km heen rijden en ook weer terug en dat wil ik in die omstandigheden niet doen. Ook weet ik dat als ik wel ga, ik toch vaak gewoon de hele dag doorga en dan niet of nauwelijks in staat ben om terug te rijden. Toch zegt m'n baas dan nooit: ziek is ziek, je gaat je bed in... (als ik thuis werk).

Ik hoor hier zeggen: die paar uurtjes op school. Mijn dochter gaat om kwart voor acht de deur uit (school begint om 8.15 uur) en is vaak niet voor 16.00 of 16.30 uur thuis. Dat noem ik niet een paar uurtjes.... De lesstof (ze doet VWO) hebben ze in de studiewijzer staan, dus huiswerk weet ze voor het hele jaar. Dat doet ze ook gewoon; wat ze dus mist is de uitleg (maar ja, die krijg je ook niet overmatig in het studiehuis Haha! ).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:20

Netje schreef:
Oké, ik snap jullie argumenten, maar bekijk het eens andersom. Als ik me ziek meld bij mijn baas, dan heb ik over het algemeen m'n laptop mee en ga ik evengoed nog wel wat doen (ik doe de planning voor heel veel mensen en heb geen vervanging). Zolang als ik niet van m'n stoel stort kan ik nog wel wat mailtjes afhandelen. Ik moet echter 40 km heen rijden en ook weer terug en dat wil ik in die omstandigheden niet doen. Ook weet ik dat als ik wel ga, ik toch vaak gewoon de hele dag doorga en dan niet of nauwelijks in staat ben om terug te rijden. Toch zegt m'n baas dan nooit: ziek is ziek, je gaat je bed in... (als ik thuis werk).
.

No offence, maar daar sta ik dus ook anders in. ook ik doe planning, maar het is niet mijn verantwoordelijkheid om voor mijn eigen vervanging te zorgen. Als ik de kop vol snot heb, ga ik aan het werk. Wordt het erger, zoals dit keer, haak ik af. Blijkbaar weten ze dat als ik me ziekmeld, het echt serieus is. Overigens probeer ik er in tussengevallen (zoals een paar maand terug, toen ik Lyme had) slechts voor een bepaald percentage de ziektewet in te gaan, zodat ik de meest dringende zaken wel kan doen.
Het valt mij op, dat ik ondanks het zeer strenge ziekteverzuimbeleid bij ons, dan ook alle begrip krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:22

Ik heb altijd zwaar tuinbouw werk gedaan
En daar was ik ondanks ziek zijn (en met ME is dat nogal eens) me maar amper ziek gemeld.
Ze hadden het personeel gewoon nodig. Dus tandjes op elkaar en flink wat aleve's achter de kiezen en verder gaan.
Ik geef toe dat ik wel eens te veel ben door gegaan wat niet goed is geweest voor mijn lijf, maar het kan dus wel. Zeker als je zoals de meeste maar een enkele keer ziek bent.
En dan vond ik als ik gewerkt had dat ik ook naar de paarden mocht Haha!
Maar rijden deed ik dan niet meer Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:16

Wat ik er zo jammer aan vind is de opvoeding die het kind dan mee krijgt. Later zijn ze ook ziek op hun werk, maar paardrijden gaat nog wel.....
consequentie van ziekmelden(griep etc) = imo thuis blijven.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 12:50

Ben ik niet met je eens hoor: het leert ze ook dat ze hun verantwoordelijkheden moeten kennen t.a.v. hun paard. Je hebt nl. álle dagen de verantwoordelijkheid voor je paard: die kan er ook niets aan doen dat je ziek bent en zal toch z'n eten en beweging moeten krijgen. En de prioriteit die ik aan de invulling van haar tijd ná school stel is: eerst huiswerk, dan paard en dan pas tijd andere zaken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:02

Ziek is ziek...
Niet werken = niet rijden...
kun je nog rijden? ben je ook niet echt ziek!!!

Maar bij mij geld heel simpel.. als ik op dat beest kan rondstappen,
kan ik ook werken.. (lijkt mij anders niet uit te leggen aan je omgeving!)

Vind dus dat als je echt! ziek bent, dus thuis blijft van school..
Pa en ma de verantwoordelijkheid voor de viervoeter maar op zich moeten
nemen! En moeten zorgen dat het diertje de broodnodige aandacht krijgt!
of moeten regelen dat stalgenootjes dat doen...

(kinderen met paarden hebben doorgaans wel een pa of ma, die dat
voor ze kan doen! Ik vind namelijk, dat op het moment dat iemand zijn
kind een (huis) dier geeft, die eindverantwoordelijkheid altijd bij de
ouders blijft liggen!!!)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:09

Netje schreef:
Ben ik niet met je eens hoor: het leert ze ook dat ze hun verantwoordelijkheden moeten kennen t.a.v. hun paard. Je hebt nl. álle dagen de verantwoordelijkheid voor je paard: die kan er ook niets aan doen dat je ziek bent en zal toch z'n eten en beweging moeten krijgen. En de prioriteit die ik aan de invulling van haar tijd ná school stel is: eerst huiswerk, dan paard en dan pas tijd andere zaken.

Nope, paard blijft idd je verantwoordelijkheid, die je daarom door een ander moet laten verzorgen. Neem aan dat ze ook op z'n tijd op vakantie gaat of een dagje weg moet/gaat?
Als je naar het ziekenhuis moet, zal iemand anders ook het paard moeten doen, maar jij of ouders moeten dat regelen. Ziek = ziek

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 13:20

Wel makkelijk gezegd: die je dan door een ander moet laten verzorgen.... Als we op vakantie gaan (de laatste 2 jaar slechts één week geweest per jaar) dan regelen we vervanging; de andere dagen doet mijn dochter alles zelf (dus ook als ze ziek is; wat ze gelukkig bijna nooit is). Je kunt niet zomaar iemand bellen of die even je paard wil doen (althans ik zou niet weten wie ik dan moet bellen). Normaal gesproken zou ze overigens de les afgebeld hebben, maar in dit geval (omdat ze wedstrijd heeft) wilde ze heel graag toch rijden (wat ik ook snap). Bovendien gingen we er 's avonds nog vanuit dat ze de volgende ochtend weer naar school zou gaan, niet wetende dat ze de volgende ochtend hoge koort zou hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:24

Rijden is imo toch heel wat anders als je verantwoordelijkheid nemen dat hij buiten zijn stal komt Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:29

Ik vind zowiezo dat rijden wel even heel wat anders is als naar school/werk gaan. Dat rijden is een half uurtje, werken waar je verplicht goed werk moet afleveren, daar ben je de hele dag.

Als ik ziek ben, dan ga ik in principe ook gewoon rijden. Dan wel wat rustiger aan. Zo kan ik bijvoorbeeld thuis blijven omdat ik behoorlijk hoofdpijn heb (heb ik vaak), omdat ik me dan totaal niet kan concentreren en het geen enkel nut heeft dat ik naar school ga. Maar dan kan ik wel een half uurtje rijden of longeren.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:35

ik rij zaterdag en maandag op de manege, vrijdagavond ben ik me bed in gegaan met koorts en zaterdag dus ook niet gaan rijden.. zondag had ik carnavalswedstrijd en die heb ik dus ook afgezegd, maandag voelde ik me al stukken beter, en na veel zeuren mocht ik rustig aan gaan rijden. omdat ik me gewoon verveel. zit nu nog wel hele week thuis, maar voel me wel goed..

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:48

Mijn collega ziet mijn s'avonds aankomen bij de club als ik die dag ziek ben geweest....nee, dat kan ik niet verkopen. Bovendien moet ik er niet aan denken om te gaan rijden met een griep, bah!

De paarden komen de hele dag buiten, dus beweging krijgen ze wel, voer ook (ouders) en ze zullen het écht niet erg vinden om een keertje een weekje vrij te krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:55

Ik ga wel bijna altijd rijden Lips are sealed Alleen als ik me echt heel beroerd zou voelen zou ik ervoor kiezen om in mijn bed te blijven of alleen even langsgaan en een aaitje en wat lekkers geven. Over het algemeen voel ik me als ik ziek ben tot de middag echt niet lekker en 's avonds gaat het weer, dus ik kijk het altijd even aan. Maar eigenlijk ben ik 9 van de 10 keer niet te ziek om te rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:28

Netje schreef:
Wel makkelijk gezegd: die je dan door een ander moet laten verzorgen.... Als we op vakantie gaan (de laatste 2 jaar slechts één week geweest per jaar) dan regelen we vervanging; de andere dagen doet mijn dochter alles zelf (dus ook als ze ziek is; wat ze gelukkig bijna nooit is). Je kunt niet zomaar iemand bellen of die even je paard wil doen (althans ik zou niet weten wie ik dan moet bellen). Normaal gesproken zou ze overigens de les afgebeld hebben, maar in dit geval (omdat ze wedstrijd heeft) wilde ze heel graag toch rijden (wat ik ook snap). Bovendien gingen we er 's avonds nog vanuit dat ze de volgende ochtend weer naar school zou gaan, niet wetende dat ze de volgende ochtend hoge koort zou hebben...

Is toch ook makkelijk?
Kindje heeft paard, paard wordt gesponserd door ouders..
Kindje ziek, ouders verantwoordelijk voor paard..
Dus ouders wandelen met paard, of regelen dat iemand ander paard doet....

Lijkt me redelijk eenvoudig.....

Niet rijden is bij mij niet werken!
Hoe ga ik het anders aan de wereld uitleggen??

vorig jaar longontsteking.. vrijdags nog gewerkt.. al omvallend..
's avonds met paard gewandeld..
Diezelfde avond kindje van 12 geregeld om mijn Z paardje te rijden
(nood breekt wet nietwaar? ik heb hier geen ouders of familie wonen..)
Ik wist toen nog niet dat dit feestje een maand ging duren..
Eigenlijk 2 maand, want jullie begrijpen het al ..
Van de huisarts mocht ik na een maand buitenritje in stap maken..
en NIET werken en echt rijden...
Maar ja.. Dat is niet uit te leggen.. Dus ook weer gaan werken..
En ik werkte van 1/2 9 tot 1/2 9..
Na rondje stappen op dat beestje door het dorp lag ik al half dood...
En bij dat werken ben ik aantal keren bijna omgekiept, mede doordat
op mijn werk plek de temperatuur ook nog regelmatig boven de 25 graden.

Wie kan rijden kan ook werken!!!
(of je moet echt serieus een goede reden hebben, bijvoorbeeld chronische
ziekte, die mensen wil ik echt hun pleziertje niet door de neus boren!!!)

Overigens, wie niet kan rijden, kan soms best werken..
Dat ben ik deze week aan het doen...
heb gewandeld, een keer buitenritje in stap, paard een keer uitgeleend.. etc...
Je moet wel eens wat!!!

heb hebben van een dier brengt verantwoordelijkheden met zich mee..
Waar je zelf, of als je nog jong bent!!! je ouders een weg mee moeten zien te vinden..
En soms betekend dat, hoe moeilijk het ook is! Om iemand anders te
vragen om tijdelijk die verantwoordelijkheid op zich te nemen!!!!
En ik haat het om anderen iets te moeten vragen!!!! Maar voor mijn beestje doe ik dat!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:20

Netje schreef:
Wel makkelijk gezegd: die je dan door een ander moet laten verzorgen....

Het is ook iets wat je op voorhand geregeld moet hebben. Je moet vooraf weten wie je kan belen als jij niet kan...ja dat vind ik simpel!

Idd RK , rijden is wat anders dan de verantwoordelijkheid dat hij uit de stal komt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:39

In nóódgevallen (ziekenhuisopname; overlijden, etc.) kan ik wel iemand bellen, maar voor een griepje ga ik anderen niet lastig vallen (zou ik ook niet reëel vinden). Wat een felle reacties hier trouwens.... Jullie hoeven het niet met me eens te zijn, ik was alleen benieuwd hoe andere mensen hiermee omgaan !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:46

Als ik echt heel erg ziek ben ben ik iemand om voor mijn paard te zorgen, anders voer ik hem zelf en zet ik hem zelf buiten. Paarden staan nog net niet in mijn achter tuin.

Ik had het vroeger eens moeten proberen, niet naar school maar wel rijden. Werd zonder pardon naar school gestuurt.

Daarnaast, er geld immers leerplicht dan mag je je kind dus niet thuis houden. Ziek zijn is wat anders, maar ik zie niet in waarom er wel gereden kan worden en niet op school gezeten kan worden?

Zelf vind ik dit nog best onverantwoord als ouder, hoe moeten ze dan hun plichten leren doen? Rijden vind ik geen plicht overgens, verzorgen wel, zelfde als school.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:55

Judith_ schreef:
Ik had het vroeger eens moeten proberen, niet naar school maar wel rijden. Werd zonder pardon naar school gestuurt.

Ben ik kennelijk een andere moeder Haha! Ze simuleert niets, was echt beroerd en dan is ze dus ziek van school. Ze doet wel haar huiswerk, dus raakt niet achter. Als er leerplicht is, is er ook lesgeeft plicht: de keren dat er uren uitvallen zijn talloos. Moet ik de school dan aan gaan spreken dat ze recht heeft op les ? Ik weeg als moeder alle facetten en kom dan tot de conclusie dat ze die 2 uurtjes wel mag rijden. Had het niet gegaan, dan was ze meteen gestopt met de les... Heb je het zelf nooit gehad dat je je 's avonds beter voelt en 's morgens weer wakker wordt met een zere strot, of hoge koorts? Ik heb tot nu toe nog geen enkel steekhoudend argument gehoord waarom je dan moet zeggen: ziek is ziek en dan mag je ook niet rijden (komt mij toch erg over van als je dan in je nest blijft liggen en niet naar school wilt, mag je er ook niet uit voor iets leuks).

Als ik vroeger ziek was ging m'n moeder allemaal lekkere dingetjes voor me halen, installeerde me op de bank met een dekentje en dan mocht ik lekker tv kijken (voorzover dat er was in die tijd). Het grootste belang voor mij is dat ze snel weer beter wordt en niet achterop raakt op school: van buiten zijn is nog nooit iemand ziek geworden, dus dat is geen argument. Je wordt wel beter van rust nemen en slapen, maar als je al 10 uur in je bed gelegen hebt, mag je daar van mij best 2 uurtjes uit !

Denk niet dat we het hier over eens gaan worden, helaas.... Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:07

Als zij zich de avond tevoren prima voelde en de ochtend erop beroerd, geen probleem. Anders vind ik het persoonlijk een heel verkeerd signaal naar het kind toe. Je kan dan namelijk als je ziek bent de leuke dingen wel doen en de minder leuke niet. Natuurlijk is zij nu nog maar een kind maar ze wordt eens volwassen en dan kan dit niet meer. Als je dit doet en je werkgever komt erachter ben je in ieder geval erg zuur.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:19

Ik heb astma en mijn lijf bouwt heel slecht weerstand op. Ik ben dus heel vaak ziek, griep, koorts, longontsteking, bronchitis, noem maar op.

Nou ga ik met hoge koorts heus niet rijden, maar hoe erg ik ook hoest of hoe benauwd ik ook ben, als ik op een paard stap voel ik me gewoon goed. School is toch anders, maar aangezien er 34 kindjes op me wachten ga ik dan toch maar.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:35

Ook bij mij is het te ziek om te werken is ook te ziek om naar mijn paard te gaan. Sowieso kun je het niet maken tegenover je werkgever om dan wel te gaan rijden! Ik meld me dus pas ziek als ik ook echt ziek ben, dan wil ik niet anders dan in mijn bed liggen. Als ik de puf op kan brengen om naar mijn paard kan gaan, kan ik ook gewoon werken Knipoog .
Ik ben ook met dit idee opgevoed, vroeger naar school werkte het net zo (al ging het toen om verzorgponies).
Nu ben ik wel in de positie dat mijn stalgenoten kunnen invallen, maar het lijkt mij dat je sowieso altijd iemand achter de hand hebt voor dit soort dingen. Al is het maar even opstrooien en paard los gooien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:00

Netje schreef:
Ik heb tot nu toe nog geen enkel steekhoudend argument gehoord waarom je dan moet zeggen: ziek is ziek en dan mag je ook niet rijden (komt mij toch erg over van als je dan in je nest blijft liggen en niet naar school wilt, mag je er ook niet uit voor iets leuks).

Het is fatsoen! Thuis blijven door ziekte is idd geen leuke dingen doen buitens huis. Dat tast je geloofwaardigheid aan. Tussen snel ff verzorgen of rijden vind ik een héél groot verschil! Ziek = ziek en een beetje ziek = dus doorgaan of thuisblijven. Nu is het school-waar ze ziek meld, straks is het werk.
Je kunt idd zeggen dat er ook lesgeefplicht is, maar dat staat imo helemaal los van jouw keuze.
Wat de school of een ander doet, geeft geen recht om zelf de regels te negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:02

Als je echt ziek bent lig je vrijwillig ook wel graag in je nest Lachen
Zo niet ben je ook nog maar half ziek, voel je je gewoon niet zo lekker...en ja dat kan best met koorts gepaard gaan. Maar bij echt ziek, dan wil je maar 1 ding...liggen, rust en meer niet.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:36

ik heb een collega die net zo is, die blijft dus voor elke scheet die dwars zit thuis, maar kan wel naar het zwembad met zijn kinderen dan....
ik kan zulke mensen niet uitstaan, mijn buurman precies zo, is ziek thuis van zijn werk vanwege rugklachten, maar kan wel 's avonds gaan biljarten... zulke mensen verdienen in mijn ogen geen greintje respect....
ik moet al hondsberoerd zijn, wil ik me ziekmelden, en als ik me ziekmeld, doet ook iemand anders mijn paard.....we werken met een klein team, dus als er iemand ziek is, moet de rest 3 stappen harder lopen, alleen al die gedachte maakt dat ik me wel 10 keer bedenk....

nu gaat het nog om school, maar als je je kinderen al met die instelling opvoed, doen ze het later op het werk net zo makkelijk......

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:39

ik ga hoe ziek ik ook ben altijd mn paarden binnen/buiten zetten. als het an echt echt niet kan vraag ik mn vader ze te gaan doen. als ik ziek ben rij ik ook niet snel of het is even zonder zadel voor de ontspanning beetje dressuur of rustig buitenritje maar meer ook niet