wel of niet een trailer trekken met deze auto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: wel of niet een trailer trekken met deze auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:44

Citaat:
maar het is een 1,3/4 trailer zeg je. Hier kan je toch nooit een paard van 1200 kilo inzetten (ik zeg maar wat) dus als je hem laat omkeuren laat je hem toch omkeuren naar een kilo of 800? is een knappe knol dan al

Het 3500 kilo verhaal is toch alleen als je zonder b wil rondrijden?
zeg maar mijn maximaal geremd gewicht dat ik mag trekken is dus die 950 kilo, paard 400 kilo en trailer 500. Dit mag dan wel of niet? of moet ik de trailer + het maximale laadvermogen van de trailer bij elkaar optellen, om te kijken wat mijn auto moet KUNNEN trekken?
ik snap dus niet of trailer gewicht + maximaal laadvermogen of dat je moet kijken naar trailer gewicht leeg ± gewicht pony moet kijken. Dit dan met een e rijbewijs.

probeer ik het nog een keer.

je auto mag 950 kg trekken
je paard weegt 400kg
trailer weegt 500kg
--------------------------------
zit je totaal op 900kg achter je auto
Dus dit zou kunnen.

maar las dat je nog geen E hebt.

dus moet je onder de 3500 totaal blijven en je auto zwaarder zijn als hetgene wat erachter hangt.

het trailer heeft een kenteken. toets deze eens in op www.rdw.nl en dan zie je wat max toelaatbaar gewicht is.
doe hetzelfde ook eens voor de auto, kijk eens hoe zwaar deze max mag wegen (lege auto, plus personen en bagage).

Als je deze gegevens hier neerzet, misschien dat het je dan nog net iets duidelijker kan worden uitgelegd

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:46

Annastasia, met E mag je er mee rijden, met B niet, tenzij je de trailer terug laat keuren naar < 1300 kg.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:47

maar dan met het idee dat ik wel mijn e wil halen?
dat is het idee erachter namelijk Knipoog Clown
trailer kan ik lenen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:48

ik heb E, anders zou ik er ook zeker niet mee rijden.
Maar dat terugkeuren verhaal. Heb van meerdere gehoord dat het heel moeilijk is dat als je een trailer hebt of koopt welke teruggezet is naar bv 1200kg deze weer terug te laten zetten naar bv zijn oorspronkelijk 1500 kg af fabriek. En dat hier ook nogal hoge kosten aan zitten

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:50

maar 1500 kilo in een 1,3/4 trailer, dat moet toch wel een klein olifantje wezen dat je dan vervoert Knipoog

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:52

trailer weeg 620, max gewicht 1700. dus ik mag 1080 kg erin stoppen.
Bv een dik trekpaard of een zwaar paard met veulen. Ik vind het wel prettig want het is een extra brede en hoge trailer. Ook al had ik tot voor kort er altijd een pony van 1,37 in staan Clown

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:53

oh ik dacht dat alleen je laadvermogen al 1700 kilo was Clown
een kennis heeft namelijk een trailer van 750 kilo met een laadvermogen van 2000 kilo. is een anderhalf paards trailer. dat slaat natuurlijk nergens op Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:02

mellamoshan schreef:
oh ik dacht dat alleen je laadvermogen al 1700 kilo was Clown
een kennis heeft namelijk een trailer van 750 kilo met een laadvermogen van 2000 kilo. is een anderhalf paards trailer. dat slaat natuurlijk nergens op Clown

2750kg MTM?? Lijkt me sterk, tenzij het special order is geweest.
Het zal zeer waarschijnlijk wel 750kg leeg en 2000kg MTM zijn.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:09

nee is echt zo, heel vaag ze heeft hem zo gekocht van een particulier. geen idee wat het idee erachter was Knipoog

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:26

Zal mijn wetskennis effe met jullie delen, misschien wordt het wat duidelijker.

1. Ledige massa trekkend motorvoertuig: 700 kg.
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 730 kg Vereist = Rijbewijs B Reden:
Toegestane maximum massa van de aanhanger is minder dan 750 kg

2. Ledige massa trekkend motorvoertuig: 750 kg.
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 950 kg Vereist = Rijbewijs BE Reden:
Toegestane maximum massa van de aanhanger is meer dan 750 kg en is tevens meer dan de
ledige massa van het trekkende motorvoertuig

3. Ledige massa trekkend motorvoertuig: 2800 kg.
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg Vereist = Rijbewijs BE Reden:
De toegestane maximum massa van de aanhangwagen is meer dan 750 kg en die van de totale
combinatie bedraagt meer dan 3500 kg

4. Ledige massa trekkend motorvoertuig: 2800 kg.
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg Vereist = Rijbewijs B Reden: Toegestane
maximum massa van de aanhangwagen is minder dan 750 kg

5. Ledige massa trekkend motorvoertuig: 1600 kg.
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg Vereist = Rijbewijs BE Reden:
Toegestane maximum massa van de aanhangwagen is meer dan de ledige massa van het
trekkende motorvoertuig en de toegestane maximum massa van de totale combinatie is meer dan
3500 kg

6. Ledige massa trekkend motorvoertuig: 1450 kg.
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg Vereist = Rijbewijs B Reden:
Toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het
trekkende motorvoertuig en de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt
minder dan 3500 kg

Heb voor degene die het even goed willen weten de wetteksten er even bijgehaald met wat voorbeelden. Misschien wordt het nu duidelijk. je moet wel even goed lezen.
ps je auto moet wel minimaal een 1.8 motor hebben met een 1600 of minder moet je het niet proberen.

Gr Marjolein

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:27

heel apart, meeste 2 paard trailers zijn 2000 kg. Kennis heeft laatst 1 besteld welke meende ik 2450 mocht hebben.
gaat om de humbaur aluminium.
1,5 paard trailers hebben meestal iets van 1500 max

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:32

kruimeltje3 schreef:
Heb voor degene die het even goed willen weten de wetteksten er even bijgehaald met wat voorbeelden. Misschien wordt het nu duidelijk. je moet wel even goed lezen.
ps je auto moet wel minimaal een 1.8 motor hebben met een 1600 of minder moet je het niet proberen.

Gr Marjolein

hoezo moet je het met een 1.6 niet proberen?

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:11

mellamoshan schreef:
kruimeltje3 schreef:

Gr Marjolein

hoezo moet je het met een 1.6 niet proberen?

Ik denk dat ze bedoelt dat ze het onverantwoord vind. Mijn vader heeft voor mij wel eens een paardje vervoerd met zijn Renoult Megane 1.6 dit ging prima. (Hij mocht dit gewoon trekken met zijn E rijbewijs)

Even over het terug warderen van het laadvermogen. Heb mijn trailer van massa+ laadvermogen laten terug warderen van 1500 naar 1280 kilo. (Hiervoor had ik gezecht van 1300, maar dit was een foutje) Er is mij toen verzekerd dat dit zo weer terug gekeerd kan worden.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:22

laat ik nou toevallig een megane 1.6 hebben, althans per zaterdag Bloos
vandaar mijn vraag Knipoog hij mag niet zoveel trekken dus is het genoeg en hoe werkt het precies. wat mag je trekken met een e. is het genoeg op die manier Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:56

je heb zo wie zo een BE rijbewijs nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:09

annastasia schreef:
ik heb E, anders zou ik er ook zeker niet mee rijden.
Maar dat terugkeuren verhaal. Heb van meerdere gehoord dat het heel moeilijk is dat als je een trailer hebt of koopt welke teruggezet is naar bv 1200kg deze weer terug te laten zetten naar bv zijn oorspronkelijk 1500 kg af fabriek. En dat hier ook nogal hoge kosten aan zitten

wijzigen van de MTM is zinloos als je E-rijbewijs hebt en ja, weer terugbrengen naar het oorspronkelijke MTM is een flinke heisa, die in ieder geval veel meer geld kost dan het verlagen van de MTM, reken op 200 - 300 euro.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:11

Volgens mij maken we het met zijn alle alleen maar meer ingewikkeld Haha!

Ik ga het 1 keertje proberen om het eenvoudig op te schrijven (zie ook wiki).

1) Je auto mag natuurlijk sowieso nooit meer trekken dan hij officieel mag trekken of je nu B of BE hebt. Dus kijk daar eerst naar.

2) Wil je met je B rijbewijs een trailer trekken dan moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

a. Je auto moet het dus mogen trekken.

b. Het ledige gewicht van je auto (dus zonder laadvermogen) moet meer zijn dan het ledige gewicht van de trailer+officiele laadvermogen dat op papier staat (=max. toegestane massa oftewel MTM).

c. De MTM van je auto (dus ledig+laadvermogen) en de MTM van je trailer mogen samen niet meer dan 3500 kilo zijn.

Voldoe je hier niet aan dan moet je je E halen.

Als de MTM van je trailer te veel is, dan kan je dus het laadvermogen terug laten keuren naar bv het feitelijke gewicht van je paard (plus een beetje voor als hij/zij dikker wordt).

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 08:20

En wat mag je dan precies trekken met je E Jennyxxx? Vork

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:10

die 950 kg, want je auto mag er niet meer achter hebben.
als ik jou was zou ik dan met die trailer en paard erin over de weegbrug gaan, weet je precies hoeveel je er achter hebt hangen

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:28

jah maar moet je dan dus rekenen: leeg gewicht trailer + max laadvermogen trailer
of lege trailer + paard?
dat snap ik dus niet en kan ik nergens duidelijk terug vinden. dan kom ik namelijk op 900 kilo dus zou het mogen. :d

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:34

mellamoshan schreef:
En wat mag je dan precies trekken met je E Jennyxxx? Vork

http://rijbewijs.cbr.nl/pdf/Aanhangwage ... rekken.pdf

In deze folder van het CBR staat alles eenvoudig uitgelegd!

Met je E rijbewijs mag je dus met combinaties rijden die zwaarder zijn dan 3500 kilo en met aanhangers die qua MTM zwaarder zijn dan het gewicht van de ledige auto. MAAR je mag nooit meer trekken dan de trekhaaklast van je auto! En als de MTM van je auto zelf meer is dan 3500 kilo, dan heb je een BC rijbewijs nodig.
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 17-01-08 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:37

mellamoshan schreef:
jah maar moet je dan dus rekenen: leeg gewicht trailer + max laadvermogen trailer
of lege trailer + paard?
dat snap ik dus niet en kan ik nergens duidelijk terug vinden. dan kom ik namelijk op 900 kilo dus zou het mogen. :d

Je auto mag 950 kilo trekken. Dan moet je kijken naar de MTM van je trailer. Dus naar het ledige gewicht + het laadvermogen dat op papier staat. Als dat onder de 950 kilo zit dan is het goed.

Is de MTM van jouw trailer meer dan 950 kilo dan mag je auto het niet trekken (ook al zet je er een lichte pony in). Je kan wel het laadvermogen van je trailer terug laten wegen. Als het ledige gewicht van je trailer bv 600 kilo is en je pony weegt 300 kilo, dan kan je het laadvermogen van je trailer terug laten zetten naar 300 kilo. Dan is de MTM van je trailer dus 900 kilo en mag je auto het wel trekken. De auto zelf moet dan wel van zichzelf meer wegen dan 900 kilo als je met B wil rijden.

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:39

mellamoshan schreef:
laat ik nou toevallig een megane 1.6 hebben, althans per zaterdag Bloos
vandaar mijn vraag Knipoog hij mag niet zoveel trekken dus is het genoeg en hoe werkt het precies. wat mag je trekken met een e. is het genoeg op die manier Knipoog

Jenexx heeft het hier boven heel duidelijk omschreven.

De Megane van mijn vader mag uit mijn hoofd 1230 kilo trekken. Hij heeft hier in mijn paard +/- 600 kilo vervoerd de trailer was 580 kilo totaal dus 1180 kilo. Dit mag hij trekken met een E rijbewijs. De trailer was namelijk gewicht + laadvermogen 1300 kilo en gewicht van de auto 1215 kilo. Hij had dit dus niet zonder E mogen trekken.
Vindt je een trailer laadvermogen + gewicht onder de 1215 kilo, dan mag je dit zonder E trekken, let wel op je paard mag niet zwaarder dan het laadvermogen zijn.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:45

jah maar als je nou wel e hebt? het gaat mij er niet om of ik nou met e of b mag trekken, want dan haal ik m´n e wel een keer Knipoog
het gaat er dus om of ik het mág trekken. maar zoals jij rekent, reken je met het gewicht van het paard dus zou ik het wel mogen. Maar Jennyxxx uitlegt moet je dus het maximale laadvermogen van je trailer rekenen. dan zou dat dus boven het trekgewciht van mijn auto uit komen.

Snappen jullie mijn dillema nu? haha Clown

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:48

Als je je E hebt geldt eigenlijk alleen nog maar:

gewicht trailer + gewicht lading (paard) < wat de auto mag trekken