Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:23

ben je toevallig bekend met clickertraining.
op die manier kan je het proberen. vor uitgebrieden uitleg even een pbtje naar mij sturen dan leg ik het helemaal uit. dit werkt bij erg veel paarden en is vrij vriendelijke manier.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:25

Prrrr schreef:
PM wendymisran1 (boktnaam) eens... die heb ik redelijke wonderen zien verrichten, in heel korte tijd, op een bijzonder respectvolle, maar duidelijke manier voor je paard (heb nog nooit zoveel geleerd over consequent zijn in zo korte tijd Nagelbijten / Gniffelen).

Zit in het midden van het land, maar als zij het te ver vindt kan ze je vast aan een ander betrouwbaar adres helpen.

Pien, je bent mij voor Knipoog Wendy heeft echt wonderen verricht!!!!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:28

Is het een tweepaardstrailer? Misschien is het wat om het schot een keer schuin te zetten?

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:28

Ik heb dus ook zo'n probleem met mijn paard. Ze loopt nu best makkelijk de trailer in, maar blijft met 1 been nog net op de plank staan. Dan wil ze niet verder en denderd ze met een noodgang terug. Dus met longeerlijnen, zweepjes etc er achter en proberen de stang dicht te krijgen. Dit lukt dus echt voor geen meter. Als ze er eenmaal in staat is het wel goed, gaat ze lekker hooi eten en is er totaal geen angst.
Ik heb de DVD van het ballingehof bekeken en dingen uitgeprobeerd, niets hielp.
Afgelopen zondag moest ik weer op concours, na bijna een uur klooien heb ik mijn instructrise gebeld.
We hebben toen een praam omgedraaid en ze liep er zo in, bleef staan en we konden weg.
Nu gaan we het een tijdje zo proberen omdat je dat net iets meer te vertellen hebt bij dit eigenwijse paard.

Misschien kun je dit ook proberen?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:29

Susy_Q schreef:
ZE IS NAMELIJK NIET ANGSTIG VOOR DE TRAILER MAAR ZE GAAT GEWOON NIET.

Paarden zijn van nature claustrofobisch, dus ze is wel degelijk bang voor de trailer...

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:32

Loesje88 schreef:
Susy_Q schreef:

Paarden zijn van nature claustrofobisch, dus ze is wel degelijk bang voor de trailer...

Hier geloof ik dus niet in.
Waarom lopen sommige paarden vanaf het begin dan gewoon zonder gezeur in de trailer?
Ik denk dat je soms gewoon te maken hebt met een lastig eigenwijs paard waarbij het 1 keer gelukt is om de trailer niet in te komen, en die dan zo slim zijn het verder gewoon te weigeren.

Natuurlijk vinden sommige paarden het echt eng, dat kun je dan ook zien aand deze paarden.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:37

misssixty schreef:

Hier geloof ik dus niet in.
Waarom lopen sommige paarden vanaf het begin dan gewoon zonder gezeur in de trailer?
Ik denk dat je soms gewoon te maken hebt met een lastig eigenwijs paard waarbij het 1 keer gelukt is om de trailer niet in te komen, en die dan zo slim zijn het verder gewoon te weigeren.

Natuurlijk vinden sommige paarden het echt eng, dat kun je dan ook zien aand deze paarden.[/quote]

Wij leren hun natuurlijk instinct tegen te gaan. Bij veel veulens gaat het niet zachtzinnig dat ze de trailer in worden gegooid en meestal is het dan ook zo dat het gebeurt als ze niet worden gespeend van hun moeder!!
Dus zeer traumatische ervaring Ach gut

De paarden zien ons als leider, of dat is in elk geval de bedoeling, dus vertrouwt de mens er dan op dan als jij zegt dat het veilig is in de trailer dat het dan ook veilig is. Alleen bij de één is de ervaring traumatischer als bij de ander.

Maar een paard is van nature claustrofobisch en een vluchtdier en waar willen wij heb in stoppen, een klein donker hok, waarvan hij niet kan vluchten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:40

Susy_Q schreef:

Als mensen een paard zo al benaderen, ben ik al uitgepraat. Een paard heeft namelijk altijd een (goede) reden voor zijn/haar gedrag. Als je dat inzicht niet hebt, maar meteen alle schuld bij het paard legt, tja...... Sterkte dan maar, vooral voor het paard. Ja

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:46

Nadya schreef:
Susy_Q schreef:

Als mensen een paard zo al benaderen, ben ik al uitgepraat. Een paard heeft namelijk altijd een (goede) reden voor zijn/haar gedrag. Als je dat inzicht niet hebt, maar meteen alle schuld bij het paard legt, tja...... Sterkte dan maar, vooral voor het paard. Ja

Het is natuurlijk niet altijd angst, het kan ook dominantie zijn.
Ik heb Petra (2moons) aan het werk gezien met een ongelovelijke dominante hengst! hij mocht altijd alles van zijn baasje en pikte het niet helemaal dat Petra de leiderschap over hem wilde spelen. Maar deze trapte ook gericht naar mensen uit dominantie en niet uit angst!

Maar er is altijd een reden waarom een paard niet wil/gaat. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de zon net iets reflecteert in de trailer en daarom niet durft! Dus houd met alles factoren rekening, maar dan nog; ga niet zelf zitten vogelen als het niet lukt! Daardoor bevestig je alleen maar het slechte gedrag!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:48

Olle, ja, het kan in dit geval heel goed een dominantieprobleem zijn. Dan nog ligt het aan de begeleider. Die straalt blijkbaar bijvoorbeeld niet genoeg leiderschap uit. Al is het pas echt te beoordelen als iemand die daar verstand van heeft kan kijken naar dit geval. Hoe dan ook, het paard heeft er waarschijnlijk een hele goede reden voor. Hoe vervelend ook voor de eigenaren......

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:03

Helemaal mee eens nadya! Vandaar mijn advies ook dat ze conact moet opnemen met een professioneel iemand!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:08

stipje..mijn pony heeft hetzelfde probleem..als ie er alleen in moet..staat de pony van mijn zusje erin dan loopt hij er ook in..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:10

Phylos schreef:
stipje..mijn pony heeft hetzelfde probleem..als ie er alleen in moet..staat de pony van mijn zusje erin dan loopt hij er ook in..

Dat klinkt ook als een dominantieprobleempje. Blijkbaar heeft hij niet genoeg vertrouwen in de begeleider (jij?), maar wel in de andere pony. Knipoog

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:17

Nadya schreef:
Phylos schreef:

Dat klinkt ook als een dominantieprobleempje. Blijkbaar heeft hij niet genoeg vertrouwen in de begeleider (jij?), maar wel in de andere pony. Knipoog

zou best kunnen Tong uitsteken maar nou kan mijn zusje er mee prutsen..haha Knipoog zou haar de tips doorgeven die hier neer zijn gezet..(zij rijdt nu op die pony Clown )

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:26

Letsdunit schreef:
Mijn paarden van veulen tot ouder paard zijn wat ik noem trailergeil. Ik heb een ruin die echt niet makkelijk is en in zijn leven een hele trucendoos heeft opengetrokken.
Ik heb jaren terug mijn trailer leeg gehaald dus alle schotten en stangen eruit. Heb mijn ruin heel rustig een bitje in gedaan en ben met zijn voerbak op de klep gaan zitten. Daar heeft hij rustig staan eten en zo ben ik iedere dag een stukje verder in de trailer gaan zitten, kwam hij niet meteen met me mee dan ging ik zitten wachten totdat hij kwam. Ik heb pas de klep na een maand dicht gedaan, sindsdien rent hij zowat de trailer op en kan ik hem zelfs met touwtje om zijn nek zo de trailer in zetten. Wat ook wel helpt is als het paard weet dat hij ergens leuks heen gaat, wij rijden bijv soms ook gewoon een paar meter en laten ze dan het weiland op, trailer = weiland en wordt dan snel gezien als leuk.
Succes en bewaar de rust.

Zo heb ik het vandaag ook maar weer gedaan... echter lukt het niet altijd en dan heeft ze meer geduld dan mij....grrrr. Maar vandaag ging goed, wel 6 x in en uit de 4de keer zelfs de stang erachter en klep dicht. No problemo.. Maar ja, ze ruikt het als we na de les/wedstrijd gaan

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:30

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:35

liesje1986 schreef:
Eerst het respect van je paard winnen door grondwerk. Laat hem tijdens deze oefeningen kennis maken met enge dingen, laat hem over zijltjes heen lopen en tussen smalle dingen door. Oefen ook dat hij goed wijkt voor druk (ook vooruit aan het halster).
Gaat dit allemaal goed, dan ga je naar de trailer. Deze moet op een open terrein staan, het paard mag van geen enkele kant druk voelen dat hij erop moet, hij moet het zelf graag willen.
Je gaat je paard aan het werk zetten rondom de trailer, rondjes lopen, vooruit, achteruit, houdt hem bezig. Elke keer als je heel dicht bij de trailer bent laat je hem met rust. Rust is een grote beloning voor een paard. Hij krijgt zo een positieve associatie met de trailer. Na verloop van tijd breid je het uit en op het laatst laat je hem alleen met rust als hij er helemaal instaat. Succes ermee

Beste Liesje,
even het volgende, en ook voor de andere met "grondwerktips".
Ik heb dit paard in augustus zadelmak gemaakt. Ze vertrouwd me compleet.
Als er iets engs is dan springt ze bij mij op schoot, ze komt altijd, met een laag hoofd, naar mij toe.
Ik kan haar alle kant op zetten, vooruit/achteruit/links/rechts en zelfs schuin.
Ik heb het loopje om en rondom en langs de trailer 1000 x gedaan maar ja, verder dan de hoeven stijl tegen de klep aan (zonder brokken) komt ze niet. En ze heeft zoveel meer geduld dan mij en ik ben echt heeelll erg geduldig. Heb gisteren 2,5 uur in de trailer gezeten met een emmer vol wortelen en brokjes. En toen stapte madam er wel in. Maar zo makkelijk als jij verteld, werkt het helaas niet.
Ze heeft wel vertrouwen in mij, dat weet ik zeker, alleen als zij iets niet wil.. dan gaat het gewoon niet zo makkelijk veranderen..

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:37

Ellen schreef:
Inderdaad erg fijn om te lezen dat er nog meer van die eigenwijze paardjes zijn. Op een gegeven moment denk je dat jij de enigste bent die zijn paard niet op de trailer krijgt.
Die van mij loopt zo de klep op, zonder enig probleem, zonder stress. Zodra hij met zijn voorbenen op de trailer staat, staan zijn achterbenen nog op de grond en hij vertikt het om deze op de plank te zetten, wat we ook doen. De laatste x zijn we 3,5 uur bezig geweest!!! Ook hij vind het, als hij eenmaal op de trailer staat, helemaal niet eng. De enigste die hem kan laden is mijn juf! Erg frustrerend want dan staat hij er in 10 minuten in. Ik doe hetzelfde als wat zij doet. Het insluiten van de trialer heeft voor hem ook totaal geen zin. Hij stapt er nooit naast.
Bij mij zijn de problemen gekomen toen hij met een pony van stal op de trailer heeft gestaan. Hij heeft hem goed gegrepen. In het begin wou hij er helemaal niet meer op maar na veel geduld zijn we nu zover dat hij met zijn voorbenen in de trailer staat. Ik heb nu een 1,5 paards en hij komt ook nooit meer in een 2 paards trailer. Met longeerlijnen erachter heeft totaal geen nut. Hij gaat er gewoon op hangen (paard van 1.73)! Ik hoop ook hier DÉ tip te vinden.

Over zeiltjes lopen en dergelijke vind hij helemaal prachtig en los in de bak luistert hij echt uitstekend. Maar die achterbenen op de trailer is een heel ander verhaal.

yeaahhh we hebben dezelfde eigenwijze!!!!!!!
Als ik wat weet dan zeg ik het je..

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:42

Rocamor schreef:
Ik lees dat je paard 3,5 jaar is en dat je met haar lessen volgt. Mag ik vragen hoe vaak je met haar met de trailer weggaat?

Mijn paard ging vanaf 3,5-4 jaar ook regelmatig mee op les. Trailer was werken voor hem. Het werd allemaal wat teveel voor hem en op een gegeven moment liet ie zich ook wat lastig laden. Ik heb toen het lessen op een laag pitje gezet en prive lessen gevolgd waarbij instructie aan huis kwam. Nog weer later hem een paar keer met de aanhanger meegenomen naar leuke dingen (vooral buitenritten). Hij loopt er weer fluitend op.

Voor mijn paard was het gewoon zijn manier om aan te geven dat wat ik van hem vroeg gewoon teveel was. Hij had gewoon rust nodig.

Dus mijn tip!? Kijk naar je paard, doe je haar een plezier met "al dat trailer rijden" of is dat voor je eigen "bestwil"? Als je 200% zeker weet dat ze het rijden en lessen en de trailer ed aankan, lichamelijk maar nog meer geestelijk, tja, dan zou ik eens gaan kijken naar professionele hulp (bijvoorbeeld John en Monya Erb in Oosterstreek http://www.balingehof.nl).

Als je maar een greintje twijfel hebt of je nog jonge paard alles kan verwerken, dan zou ik haar een tijdje trailerrust gunnen, priveles nemen in een bak waardoor je niet met de trailer weghoeft. En na die rust periode beginnen met een paar leuke uitjes (buitenritten bijvoorbeeld)

We gaan 1 maal per week na les, maar idd, hierover had ik ook al na gedacht.
Daarom, toen ze gisteren eindelijk na 2,5 uur op de trailer stond zijn we een heel klein rondje gaan rijden en heb ik haar met veel beloning op stal gezet.. (was toch al veel te laat voor de les..)
en wellicht helpt dat wel.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 15:45

Loesje88 schreef:
Susy_Q schreef:

Daar waren we al achter...
Alles staat ook altijd los bij het laden en veel licht in de trailer..
Maar als paarden zo claus zijn, dan moeten de meesten de stal ook
vervelend vinden. en dat vind die van mij dus niet...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:47

ehm ik ga je nog PBen over de monty roberst methode, mag ik vragen waar je woont? (provincie) Maakt ook verder niet uit, deze man komt naar je toe.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:06

Olle schreef:
Helemaal mee eens nadya! Vandaar mijn advies ook dat ze conact moet opnemen met een professioneel iemand!

Wellicht hebben jullie gelijk, in ieder advies zit vast een kern van waarheid.
Echter is het wel zo dat wanneer we langs de weg gaan wandelen
en er komt iets heel erg engs langs, ze tegen me aan kruipt omdat ze weet
dat ik te vertrouwen ben en dat ik de leider ben. Ook al vind ze iets eng
dan loopt ze nog met mij mee. en met slap touw dan he.
Zoveel vertrouwen heeft ze op de weg wel. En vandaag nog
weer met de trailer getraind. Ben lekker gaan zitten en na 5 minuten stonden'
er 2 voorbenen in de trailer. Na 15 minuten ook 2 achterbenen op de klep en na 20 minuten
stond het hele paard erin. Dit 5 x herhaalt (ik had de tijd dus waarom niet)
en zelfs nog de klep dicht kunnen doen. Eng. nee hoor, helemaal niet..
Maar het ging steeds beter. Tot de volgende keer, dan duurt het gewoon weer een tijd.
Maar ik denk dat ik dominanter ben dan het paard. En zeker de leider ben over haar..

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:07

Alle handige mensen die zeker weten dat ze een paard kunnen trailerladen... Ik woon in Vriezenveen, Overijssel nabij Almelo..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:10

Mijn paard kruipt ook tegen me aan, als ik wandel met hem en er gebeurt iets spannends. Maar bij het grondwerk kan hij ook nog wel eens zijn dominante momenten hebben Knipoog . Dat houdt in dat hij dan zelf initiatieven toont, waar ik als zijn trainer niet op zit te wachten. Hij moet op mij gericht zijn en pas iets doen als ik dat van hem vraag. Aangezien er nou eenmaal een kop op zit, is dat gewoon iets waar ik vaker mee te maken zal hebben, ook al zijn we nog zo goed op elkaar ingesteld, normaal gesproken. Ik ben gewoon zo consequent mogelijk en let goed op hem om bepaalde 'problemen' al voor te zijn. Sommige paarden hebben nou eenmaal meer karakter dan andere paarden en sommigen houden dat ook, hoe goed je ook oefent met grondwerk e.d.

PS: Als je nou wat dichter in de buurt had gewoond, was ik de uitdaging graag aangegaan, hoor. Knipoog

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:14

Persoonlijk denk ik dat er geen gouden tip is. Ieder paard is anders en vereist een andere aanpak. Het blijven natuurlijk dieren en voor sommige 'functies' heb je nou eenmaal geen 'knopjes' Knipoog

Ik heb een keer mensen op wedstrijd geholpen met een paard dat niet meer de trailer op wou (scheen altijd een probleem te wezen).
Ik bemoei me niet graag met dit soort dingen en heb ze eerst een kwartier zien 'rommelen' met het paard, ik zag ook meteen het probleem want ze waren te onzeker. Toen de moeder het been van het paard op wou tillen om het op de klep te zetten Vork ben ik gaan vragen of ik kon helpen want ik kon het gewoon niet meer aanzien. (ik zag haar al helemaal dat paard van 600 kilo optillen en in de trailer tillen ROFL ) Maar goed, wanhoop doet veel met een mens dat begrijp ik ook wel...

Het paard liep tot de klep maar wou er geen voet op zetten. Ik ben een beetje aan de zijkant gaan staan op de klep zodat hij de ruimte zou hebben om er in te komen en heb alleen het halstertouw onder wat spanning gehouden en zodra hij iets naar voren kwam, ook al was het alleen gewicht meteen beloond door los te laten. Al snel begreep hij dat hij gewoon de trailer in moest en binnen 5 minuten stond het paard dus ook in de trailer.
Dit is een methode van Pat Parelli wat je beter eerst kan oefenen met grondwerk en daarna kan toepassen met trailerladen.

Mijn pony gaat zo de trailer op, het enige wat ze wil is voor ze de trailer in gaat even 2 tellen om zich heen kijken (als een echte diva van 'even kijken of iedereen wel ziet dat de koningin de trailer in gaat' Haha! ) ik kan haar dan wel dwingen om door te lopen, maar ik weet als ze even gekeken heeft dat ze me zo achterna loopt de trailer in... Waarom dan moeilijk doen? Dan respecteer ik liever mijn ponies wens om even om zich heen te kunnen kijken dan die twee minuten dat ze eerder op de trailer staat, sommigen hebben gewoon nou eenmaal te veel haast om zo'n dier de trailer in te krijgen.

(alhoewel jij wel aardig geduldig moet zijn inmiddel met 1,5 uur Knipoog )

Neem aub de tijd om een trailerladen cursus te doen, kost misschien geld en tijd maar bespaart uiteindelijk ook een hoop tijd en gedonder.
Er zijn veel meer trailerladen cursussen dan 2Moons, gewoon even googlen...