Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Prrrr schreef:PM wendymisran1 (boktnaam) eens... die heb ik redelijke wonderen zien verrichten, in heel korte tijd, op een bijzonder respectvolle, maar duidelijke manier voor je paard (heb nog nooit zoveel geleerd over consequent zijn in zo korte tijd).
Zit in het midden van het land, maar als zij het te ver vindt kan ze je vast aan een ander betrouwbaar adres helpen.
Wendy heeft echt wonderen verricht!!!! Susy_Q schreef:ZE IS NAMELIJK NIET ANGSTIG VOOR DE TRAILER MAAR ZE GAAT GEWOON NIET.
Loesje88 schreef:Susy_Q schreef:ZE IS NAMELIJK NIET ANGSTIG VOOR DE TRAILER MAAR ZE GAAT GEWOON NIET.
Paarden zijn van nature claustrofobisch, dus ze is wel degelijk bang voor de trailer...
misssixty schreef:Paarden zijn van nature claustrofobisch, dus ze is wel degelijk bang voor de trailer...
Susy_Q schreef:ZE IS NAMELIJK NIET ANGSTIG VOOR DE TRAILER MAAR ZE GAAT GEWOON NIET.
Nadya schreef:Susy_Q schreef:ZE IS NAMELIJK NIET ANGSTIG VOOR DE TRAILER MAAR ZE GAAT GEWOON NIET.
Als mensen een paard zo al benaderen, ben ik al uitgepraat. Een paard heeft namelijk altijd een (goede) reden voor zijn/haar gedrag. Als je dat inzicht niet hebt, maar meteen alle schuld bij het paard legt, tja...... Sterkte dan maar, vooral voor het paard.
Phylos schreef:stipje..mijn pony heeft hetzelfde probleem..als ie er alleen in moet..staat de pony van mijn zusje erin dan loopt hij er ook in..
Nadya schreef:Phylos schreef:stipje..mijn pony heeft hetzelfde probleem..als ie er alleen in moet..staat de pony van mijn zusje erin dan loopt hij er ook in..
Dat klinkt ook als een dominantieprobleempje. Blijkbaar heeft hij niet genoeg vertrouwen in de begeleider (jij?), maar wel in de andere pony.
maar nou kan mijn zusje er mee prutsen..haha
zou haar de tips doorgeven die hier neer zijn gezet..(zij rijdt nu op die pony
) Letsdunit schreef:Mijn paarden van veulen tot ouder paard zijn wat ik noem trailergeil. Ik heb een ruin die echt niet makkelijk is en in zijn leven een hele trucendoos heeft opengetrokken.
Ik heb jaren terug mijn trailer leeg gehaald dus alle schotten en stangen eruit. Heb mijn ruin heel rustig een bitje in gedaan en ben met zijn voerbak op de klep gaan zitten. Daar heeft hij rustig staan eten en zo ben ik iedere dag een stukje verder in de trailer gaan zitten, kwam hij niet meteen met me mee dan ging ik zitten wachten totdat hij kwam. Ik heb pas de klep na een maand dicht gedaan, sindsdien rent hij zowat de trailer op en kan ik hem zelfs met touwtje om zijn nek zo de trailer in zetten. Wat ook wel helpt is als het paard weet dat hij ergens leuks heen gaat, wij rijden bijv soms ook gewoon een paar meter en laten ze dan het weiland op, trailer = weiland en wordt dan snel gezien als leuk.
Succes en bewaar de rust.
liesje1986 schreef:Eerst het respect van je paard winnen door grondwerk. Laat hem tijdens deze oefeningen kennis maken met enge dingen, laat hem over zijltjes heen lopen en tussen smalle dingen door. Oefen ook dat hij goed wijkt voor druk (ook vooruit aan het halster).
Gaat dit allemaal goed, dan ga je naar de trailer. Deze moet op een open terrein staan, het paard mag van geen enkele kant druk voelen dat hij erop moet, hij moet het zelf graag willen.
Je gaat je paard aan het werk zetten rondom de trailer, rondjes lopen, vooruit, achteruit, houdt hem bezig. Elke keer als je heel dicht bij de trailer bent laat je hem met rust. Rust is een grote beloning voor een paard. Hij krijgt zo een positieve associatie met de trailer. Na verloop van tijd breid je het uit en op het laatst laat je hem alleen met rust als hij er helemaal instaat. Succes ermee
Ellen schreef:Inderdaad erg fijn om te lezen dat er nog meer van die eigenwijze paardjes zijn. Op een gegeven moment denk je dat jij de enigste bent die zijn paard niet op de trailer krijgt.
Die van mij loopt zo de klep op, zonder enig probleem, zonder stress. Zodra hij met zijn voorbenen op de trailer staat, staan zijn achterbenen nog op de grond en hij vertikt het om deze op de plank te zetten, wat we ook doen. De laatste x zijn we 3,5 uur bezig geweest!!! Ook hij vind het, als hij eenmaal op de trailer staat, helemaal niet eng. De enigste die hem kan laden is mijn juf! Erg frustrerend want dan staat hij er in 10 minuten in. Ik doe hetzelfde als wat zij doet. Het insluiten van de trialer heeft voor hem ook totaal geen zin. Hij stapt er nooit naast.
Bij mij zijn de problemen gekomen toen hij met een pony van stal op de trailer heeft gestaan. Hij heeft hem goed gegrepen. In het begin wou hij er helemaal niet meer op maar na veel geduld zijn we nu zover dat hij met zijn voorbenen in de trailer staat. Ik heb nu een 1,5 paards en hij komt ook nooit meer in een 2 paards trailer. Met longeerlijnen erachter heeft totaal geen nut. Hij gaat er gewoon op hangen (paard van 1.73)! Ik hoop ook hier DÉ tip te vinden.
Over zeiltjes lopen en dergelijke vind hij helemaal prachtig en los in de bak luistert hij echt uitstekend. Maar die achterbenen op de trailer is een heel ander verhaal.
Rocamor schreef:Ik lees dat je paard 3,5 jaar is en dat je met haar lessen volgt. Mag ik vragen hoe vaak je met haar met de trailer weggaat?
Mijn paard ging vanaf 3,5-4 jaar ook regelmatig mee op les. Trailer was werken voor hem. Het werd allemaal wat teveel voor hem en op een gegeven moment liet ie zich ook wat lastig laden. Ik heb toen het lessen op een laag pitje gezet en prive lessen gevolgd waarbij instructie aan huis kwam. Nog weer later hem een paar keer met de aanhanger meegenomen naar leuke dingen (vooral buitenritten). Hij loopt er weer fluitend op.
Voor mijn paard was het gewoon zijn manier om aan te geven dat wat ik van hem vroeg gewoon teveel was. Hij had gewoon rust nodig.
Dus mijn tip!? Kijk naar je paard, doe je haar een plezier met "al dat trailer rijden" of is dat voor je eigen "bestwil"? Als je 200% zeker weet dat ze het rijden en lessen en de trailer ed aankan, lichamelijk maar nog meer geestelijk, tja, dan zou ik eens gaan kijken naar professionele hulp (bijvoorbeeld John en Monya Erb in Oosterstreek http://www.balingehof.nl).
Als je maar een greintje twijfel hebt of je nog jonge paard alles kan verwerken, dan zou ik haar een tijdje trailerrust gunnen, priveles nemen in een bak waardoor je niet met de trailer weghoeft. En na die rust periode beginnen met een paar leuke uitjes (buitenritten bijvoorbeeld)
Loesje88 schreef:Susy_Q schreef:ZE IS NAMELIJK NIET ANGSTIG VOOR DE TRAILER MAAR ZE GAAT GEWOON NIET.
Paarden zijn van nature claustrofobisch, dus ze is wel degelijk bang voor de trailer...
Olle schreef:Helemaal mee eens nadya! Vandaar mijn advies ook dat ze conact moet opnemen met een professioneel iemand!
. Dat houdt in dat hij dan zelf initiatieven toont, waar ik als zijn trainer niet op zit te wachten. Hij moet op mij gericht zijn en pas iets doen als ik dat van hem vraag. Aangezien er nou eenmaal een kop op zit, is dat gewoon iets waar ik vaker mee te maken zal hebben, ook al zijn we nog zo goed op elkaar ingesteld, normaal gesproken. Ik ben gewoon zo consequent mogelijk en let goed op hem om bepaalde 'problemen' al voor te zijn. Sommige paarden hebben nou eenmaal meer karakter dan andere paarden en sommigen houden dat ook, hoe goed je ook oefent met grondwerk e.d.
ben ik gaan vragen of ik kon helpen want ik kon het gewoon niet meer aanzien. (ik zag haar al helemaal dat paard van 600 kilo optillen en in de trailer tillen
) Maar goed, wanhoop doet veel met een mens dat begrijp ik ook wel...
) ik kan haar dan wel dwingen om door te lopen, maar ik weet als ze even gekeken heeft dat ze me zo achterna loopt de trailer in... Waarom dan moeilijk doen? Dan respecteer ik liever mijn ponies wens om even om zich heen te kunnen kijken dan die twee minuten dat ze eerder op de trailer staat, sommigen hebben gewoon nou eenmaal te veel haast om zo'n dier de trailer in te krijgen.
)