Cap verplicht door Manegehouder , mag/kan dat ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Cap verplicht door Manegehouder , mag/kan dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:12

Needje schreef:
) OF geen wedstrijden meer mag organiseren.

correctie: of geen wedstrijden onder KNHS vlag mag organiseren. Onderling, western, trec, nh, bitloos e.d. Mag allemaal nog steeds.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:14

Maar als je dressuur rijdt is er maar één organisatie met monopoli positie en dat is de KNHS.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:17

Een stalhouder kan een cap verplicht stellen, daar heeft die zeker het recht toe ja. Ik ken veel stallen waar dit verplicht is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:20

DubbelDun schreef:
Maar als je dressuur rijdt is er maar één organisatie met monopoli positie en dat is de KNHS.

nou dat is ook niet helemaal waar.. er zijn vanuit duitsland overwaaiend andere rijscholen (spaanse b.v.) waar ik al apart wedstrijden van heb zien staan. Dameszadel ook trouwens.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:13

Ik vind het eigenlijk niet meer als logisch dat een manege een cap verplicht.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:19

LiNdA1986 schreef:

goh is dat zo? leg eens uit dan.. waarom eigenlijk?
waarom geen bodyprotector, of schoenen met stalen neuzen, of handschoenen met longeren, of een verplicht examen omgaan met paarden, zodat alle penny's i.i.g. geen risico meer lopen???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:20

Of anderen een risiko lopen vanwege Penny's Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:24

om maar niet te spreken over een verplichte cursus '' hoe voedt ik mijn paard netjes op". Zou namelijk veel ongelukken voorkomen Ja

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:41

LiNdA1986 schreef:

Hoeveel ongelukken gebeuren er met paarden en ruiters/menners en hoeveel daarvan hebben hoofdletsel c.q. geplette cap? Neem van mij aan dat 80% van de verwondingen NIET aan het hoofd zijn. Daarmee is het relatieve nut van een bodyprotector vele malen groter. Waarom dat niet en een cap wel? Enkel omdat de rest "repareerbaar" is? Weet je nog; Christoffer Reve alias Superman. Daar had een cap ook geen baat.........

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:55

Vond het wel een interessant topic alleen neigt het nu weer meer naar wel of geen cap Knipoog

Ik heb op een pensionstal gestaan waarvan de eigenaar het ook verplicht gesteld heeft dat je een cap draagt, nu draag ik altijd een cap maar dit was wel de eerste en enige stal waar dit verplicht was en hoe dat dan in zijn werk zou gaan wanneer het fout gaat. Ach ik volg de regeltjes maar braaf op en als ik het er niet mee eens ben zeg ik het of zoek ik wat anders Haha!

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:33

ikke schreef:
LiNdA1986 schreef:

Hoeveel ongelukken gebeuren er met paarden en ruiters/menners en hoeveel daarvan hebben hoofdletsel c.q. geplette cap? Neem van mij aan dat 80% van de verwondingen NIET aan het hoofd zijn. Daarmee is het relatieve nut van een bodyprotector vele malen groter. Waarom dat niet en een cap wel? Enkel omdat de rest "repareerbaar" is? Weet je nog; Christoffer Reve alias Superman. Daar had een cap ook geen baat.........

Het gaat er niet om wat jij nodig vind, want het is zijn terrein , dus zijn regeltjes, en als je het daar niet mee eens ben zoek je een andere manege Knipoog
Volgens mij gaan we ook weer naar de weer naar de welles/ nietes discussie van het dragen van een cap, volgens mij zijn we daarvoor in het verkeerde topic Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:30

0charlotte0 schreef:
Het gaat er niet om wat jij nodig vind, want het is zijn terrein , dus zijn regeltjes, en als je het daar niet mee eens ben zoek je een andere manege Knipoog
Volgens mij gaan we ook weer naar de weer naar de welles/ nietes discussie van het dragen van een cap, volgens mij zijn we daarvoor in het verkeerde topic Knipoog

Het gaat ook niet om wat ik vind of denk, ik wilde het alleen even in een perspectief plaatsen.
Ik ga graag uit van alle feiten. het gaat mij niet om een welles-nietes discussie, het gaat mij om de betrekkelijkheid ervan, met name van de regels.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:45

Anya schreef:
coydog schreef:
Wie is er dan verantwoordelijk als een pensionpaard in de les meeloopt (gebruikt wordt door de manege-eigenaar) en de ruiter heeft geen cap op?

dat staat hierboven toch.. het pensionpaard is voor de manegeles ingezet.. en dan valt het onder de verantwoording van de pensioneigenaar. Ik neem ook aan dat de klant op het paard klant van de manegeeigenaar is.

want weer als ik op het paard van mijn vriendin naar een privéles ga, valt dat onder de wa van mijn vriendin, tenzij ik kan aantonen dat de instructeur iets heel doms en onverantwoords van mijn heeft gevraagd en mijn eigen oordeel daarin echt niet reeel zou kunnen zijn.

Als ik het dus goed begrijp...
Clausule is voor alle maneges en pensionstallen (als dit beschreven staat in de betreffende verzekeringspolis).
Als het paard in de les meeloopt en de ruiter niet de eigenaar is en het de keuze is van de manege-eigenaar om dit paard voor de les in te zetten.
Op het moment dat een kennis van mij dezelfde les in stapt op mijn paard wat daar gestald is valt het weer wel onder mijn WA.
Hoewel die persoon dan ook weer klant van de manege is???

Praktijk is nu namelijk dat mijn paard af en toe in de les meeloopt en soms zelfs ingezet wordt voor een buitenrit.
En dan ben ik toch erg benieuwd of het aan de manege of aan mij is om de ruiter te verplichten een cap te dragen ivm verzekering.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:51

@coydog : in jouw geval is het heel belangrijk dat jij aan de manege-eigenaar duidelijk maakt wat zijn risiko's zijn en of hij daar de geschikte bedrijfsverzekering voor heeft. Verder is het handig als je op papier kunt tonen welke afspraken jullie hebben gemaakt, zodat áls er iets gebeurd jij iig niet álle onkosten naar je toe geschoven krijgt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:28

Oke, een letterlijke clausule op een AVB verzekering van een manege (let wel, clausules worden 'handgemaakt' en kunnen dus regelmatig verschillen vertonen):

Deze verzekering dekt niet de aansprakelijkheid voor schade die het gevolg is van het niet dragen van een veiligheidscap. Deze uitsluiting geldt niet:
- indien verzekeringnemer overtuigend aantoont, dat hij/zij zijn/haar aansprakelijkheid en die van degenen die voor wie hij/zij verantwoordelijk is, met instemming van de wederpartij, dienovereenkomstelijk schriftelijk heeft beperkt;
- voor de verzekerde die aantoont dat het niet dragen van een veiligheidscap buiten zijn weten en tegen zijn wil heeft plaatsgevonden en eventuele andere verzekerden hiervan evenmin een verwijt kan worden gemaakt.

Let wel dames en heren, dit wil niet zeggen dat een manege niet aansprakelijk zou zijn, dit heeft slechts invloed op de dekking van de verzekering.

@ Dubbeldun, er hoeft dus niet gereden te zijn! Daar wil ik wel even tegenover zetten dat ik niet denk dat in geval je er gewoon naast liep en geen cap op had, de dekking ontzegt zou worden, want de haalbaarheid daarvan vind ik hoogst twijfelachtig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:48

@LDRD: vrij vertaald Lachen
1. als je bijrijder iets heeft ondertekend dat jij als eigenaar niet verantwoordelijk gehouden kan worden mocht er iets gebeuren
2. wat niet weet dat niet deert (voor de eigenaar die een bijrijder heeft die geen cap draagt) mits ook de manege-eigenaar er ook niets van wist c.q. niets gezegd heeft.

?? klopt dit??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:56

Nee, dit heeft niets met bijrijders te maken, dit is puur uit een AVB polis van een manege!

Als de manegeruiter dus schriftelijk te kennen heeft gegeven dat hij of zij de manegehouder niet aansprakelijk houdt....op zich merkwaardig besef ik, want dan is er wél dekking dus, maar zou de manegeruiter dus niet aansprakelijk kunnen stellen? Hmmmm....wie dat bedacht heeft? Haha!

Of de manegehouder wist van niks en kwam van nergens.

Let wel, hij zal dat wel redelijk keihard moeten bewijzen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:07

Leuk he verzekeringen Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:14

Ja Clown

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:19

Ik heb begrepen dat een formuliertje ondertekenen dat de eigenaar niet aansprakelijk wordt gesteld niet op gaat.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:23

Citaat:
Wat is het veiligheidscertificaat?
Het veiligheidscertificaat garandeert de consument dat een accommodatie voldoet aan bepaalde basiseisen voor een veilige beoefening van de paardensport. Het certificaat stelt bijvoorbeeld eisen aan bouwtechnische aspecten van een accommodatie, zoals hoogte van de rijhal en breedte van de in- en doorgangen. Andere voorbeelden van zijn de verplichte aanwezigheid van een BHV-er, verplichting van een veiligheidshelm, gediplomeerde instructeurs, harnachement onderhoud en ongevallenregistratie.

Afgifte
De afgifte van het veiligheidscertificaat staat onder toezicht van het onafhankelijk Keurmerkinstituut en komt tot stand na een deskundige en grondige keuring. Voor de accommodaties en de verenigingen die zijn aangesloten bij de FNRS, de SRR en de KNHS is het veiligheidscertificaat verplicht. Inmiddels hebben 340 hippische accommodaties het veiligheidscertificaat.

Verenigingen
KNHS verenigingen zijn per 1 januari 2008 verplicht hun activiteiten in een accommodatie met een veiligheidscertificaat.

verenigingen/stallen aangesloten bij de knhs moeten hun ruiters dus verplichten een cap te dragen.
Naar mijn weten is het verder niet verplicht als je op een pensionstal oid bent, maar evengoed als de eigenaar dat wel wil, zal deze dat moeten opnemen in de huisregels en dan zal een ieder zich daar aan moeten houden

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 08:58

Needje schreef:
Ik heb begrepen dat een formuliertje ondertekenen dat de eigenaar niet aansprakelijk wordt gesteld niet op gaat.

Je moet een paar dingen goed uit elkaar houden. Je hebt verzekeringen en je hebt de wettelijke aansprakelijkheid. Als je wettelijk aansprakelijk bent ben je niet gelijktijdig verzekerd, dat hangt weer van de verzekeringsvoorwaarden af.

De beruchte bordjes op manege's hebben eigenlijk geen werking inderdaad voor de wettelijke aansprakelijkheid. Ook een eenvoudige overeenkomst waarbij de wettelijke aansprakelijkheid van de paardeneigenaar wordt uitgesloten heeft geen werking.
Anders zou het kunnen worden (ik zeg dit dus heel voorzichtig!!!) als er een hele specifieke overeenkomst ligt waarin ondubbelzinnig bijvoorbeeld de aansprakelijkheid inclusief letselschade is uitgesloten. Uit de overeenkomst zou dan wel moeten blijken dat de schadelijdende partij zich geheel bewust is geweest van alle risico's en mogelijke gevolgen en dit zeer bewust heeft uitgesloten.
Hierover bestaat nog geen jurisprudentie, maar ik acht het niet ondenkbaar dat een rechter in zo'n geval niet zou beslissen tot onredelijk bezwarendheid van de overeenkomst.
T is wel een gevalletje 'don't try this at home' Clown .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:25

Maar zolang hier nog geen jurisprudentie over is (niemand is dus al zo gek geweest om er een proces over te beginnen) kun je dus maar beter niet de eerste zijn als je niet heel erg goed weet waar je mee bezig bent Lachen
En ik ga er vanuit dat de meesten hier die kennis niet hebben c.q. niet het geld erin willen steken om die kennis te kopen Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:32

Nou ja, je zou het best op kunnen maken natuurlijk zo'n overeenkomst, maar het is maar helemaal afwachten hoe een rechter daarover zou denken als er stront aan de knikker is. Ben wel benieuwd dus kom op mensen, maak dit soort overeenkomsten vooral, liefst in alle soorten en maten Tong uitsteken .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:35

Overigens is die kennis niet te koop, want dit is gewoon een stukje waarvan het kwartje voor iedereen nog naar links of rechts kan vallen en dus niemand met zekerheid kan zeggen.