Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:Mondelinge afspraken
Ook mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig. Maar als er problemen ontstaan, is de bewijslast echter erg moeilijk. In de praktijk worden veel afspraken gemaakt, die niet op papier worden gezet, waarvan u bent overtuigd dat de wederzijdse afspraken nagekomen zullen worden.
Indien afspraken niet naar wens worden uitgevoerd, ga dan eerst in gesprek want meestal kan een potentieel conflict al worden voorkomen door uw wederpartij persoonlijk aan te spreken op het niet nakomen van de gemaakte afspraak. Dit voorkomt misschien een hoog oplopend conflict of een gang naar de rechter. Als na een gesprek blijkt dat de wederpartij niet van plan is het probleem op te lossen, kan er sprake zijn van een ‘wanprestatie’. Het probleem is dat er niets vastligt, wie heeft er dan gelijk? Als de rechter er aan te pas moet komen, zal het voor hem moeilijk zijn om te bewijzen wie er gelijk heeft. Er is dan het bewijsrecht, ‘hij die stelt moet bewijzen’. Als u geen schriftelijk bewijs heeft, zult u op een andere manier bewijzen moeten leveren. Bij de rechter gaat het er eigenlijk niet om wie gelijk heeft, maar wie het kan bewijzen.
Hoewel mondelinge overeenkomsten ook rechtsgeldig zijn, kan het veel problemen geven bij de bewijslast. Leg daarom alle belangrijke afspraken vast op papier. Zorg er voor dat u een offerte en/of opdrachtbevestiging verstuurt voordat u aan een overeenkomst begint.
Citaat:Hoe lang is de wettelijke opzegtermijn voor de huurder?
De wet schrijft voor, dat de opzegtermijn voor de huurder gelijk is aan de betalingstermijn voor de huur. Als de huur per maand moet worden betaald, dan is de opzegtermijn dus één maand. De opzegtermijn mag niet korter zijn dan één maand en niet langer dan drie maanden. Bepalingen in een contract die in het nadeel van de huurder afwijken van deze wettelijke regeling zijn ongeldig. De huur moet per de eerste van de maand worden opgezegd, tenzij dat in het huurcontract anders geregeld is.
De opzegtermijn van de huurder is gelijk aan één betalingstermijn; meestal één maand.
runningkawa schreef:Citaat:Hoe lang is de wettelijke opzegtermijn voor de huurder?
De wet schrijft voor, dat de opzegtermijn voor de huurder gelijk is aan de betalingstermijn voor de huur. Als de huur per maand moet worden betaald, dan is de opzegtermijn dus één maand. De opzegtermijn mag niet korter zijn dan één maand en niet langer dan drie maanden. Bepalingen in een contract die in het nadeel van de huurder afwijken van deze wettelijke regeling zijn ongeldig. De huur moet per de eerste van de maand worden opgezegd, tenzij dat in het huurcontract anders geregeld is.
De opzegtermijn van de huurder is gelijk aan één betalingstermijn; meestal één maand.

Citaat:dit zegt de politie en burorechts hulp zij zeggen ook dat hij nu dus onrechtmatig beslag legt op mijn eigendom en ik daar dus aangifte voor kan doen

runningkawa schreef:Ik heb nog nooit met een contract gestaan maar was een maand opzeg termijn ook vanzelf sprekend.
Eigenlijk is dat gewoon altijd zo en zou ik het uit fatsoen ook doen.
Idem geldt voor de pensionhouder, die kan jou dan ook niet van vandaag op morgen op straat zetten...ook wel een fijn idee dacht ik zo...
mascke schreef:er is geen maand opzeg termijn, nooit over een gekomen niet mondeling of wat dan ook. dit zegt de politie en burorechts hulp zij zeggen ook dat hij nu dus onrechtmatig beslag legt op mijn eigendom en ik daar dus aangifte voor kan doen
Citaat:2. Een huur voor onbepaalde tijd aangegaan of voor onbepaalde tijd verlengd eindigt door opzegging. Heeft de huur betrekking op een onroerende zaak die noch woonruimte, noch bedrijfsruimte is, dan dient de opzegging te geschieden tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag op een termijn van tenminste een maand.

Ik zou met 10 tangen die stal openknippen, paard inladen en wegwezen! Bij de stal waar ik sta heb je ook een maand opzegtermijn en anders betaal je gewoon een maand huur. Volgens mij is dat het best. Anders krijg je mensen die op de laatste dag zeggen van: oja ik ben weg!! mazzel!!! Ja dat kan je niet maken.......(vind ik)