eigenaar pensionstal eist 1 maand huur bij opzegging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meliza

Re: eigenaar pensionstal eist 1 maand huur bij opzegging

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:05

Snap wat je door maakt,heb zelf ook zo`n soort situatie gehad.
Mijn advies: paard pakken en wegwezen !!!!!
voor dat het nog meer uit de hand loopt.
Desnood met de politie het is jouw paard en vind dat hij het recht heeft een ketting op de box te plaatsen,en daarmee ook nog een gevaarlijke situaties voor je paard.
Succes.

mascke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:06

nou dan bel maar eens met de politie die zeggen da mondeling niet telt en het verhaal van de stalhouder, ik heb gewoon op gezegt en hij toen ik zei dat ik per morgen weg ging zei hij er meteen op dat er zaterdagmorgen een slot op de staldeur zou zitten, dit heeft hij mij per mail lateb weten dus. daar ik geen monderlingen afspraken meer met hem maar want die komt die nooit na

Waar zij het overheeft steeds is als er een contrakt zou zijn maar dat is er dus niet. Er zijn ook geen regels van welke aard dan ook. en het feit dat er 3 weken geleden ook mensen zijn weg gegaan die geen opzeg termijn aan hun broek kregen is ook erg raar van de staleigenaar he.

Waarom ik dan wel en hun niet. Nou ik heb wel een goed idee hij weet dat die mij en een hoek kan drijven en die andere waren wat ouder en die hadden een vriend bij zich en dan durft die niet maar bij een vrouw alleen wel.
Laatst bijgewerkt door mascke op 15-12-07 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:11

Dat hij ze niet nakomt wil niet zeggen dat jij geen opzegtermijn hebt. Maar je hebt dus gister opgezegd en wou vandaag gaan? Dat is toch per direct opzeggen? Dan had ik wel een voorstel gedaan om toch een gedeelte van volgende maaand te betalen of de omstandigheden moeten wel heel slecht zijn veranderd ineens, speelt dit al langer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:15

Mascke 1 ding weet ik echt zeker dat de politie niet zegt dat mondeling niet geldig is.
Dat weet zelfs een leek... laat staan iemand die in de opleiding rechten krijgt....

http://www.g-2.nl/2%20overeenkomst.htm
voor als je het zelf niet wilt geloven.

Citaat:
Mondelinge afspraken

Ook mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig. Maar als er problemen ontstaan, is de bewijslast echter erg moeilijk. In de praktijk worden veel afspraken gemaakt, die niet op papier worden gezet, waarvan u bent overtuigd dat de wederzijdse afspraken nagekomen zullen worden.

Indien afspraken niet naar wens worden uitgevoerd, ga dan eerst in gesprek want meestal kan een potentieel conflict al worden voorkomen door uw wederpartij persoonlijk aan te spreken op het niet nakomen van de gemaakte afspraak. Dit voorkomt misschien een hoog oplopend conflict of een gang naar de rechter. Als na een gesprek blijkt dat de wederpartij niet van plan is het probleem op te lossen, kan er sprake zijn van een ‘wanprestatie’. Het probleem is dat er niets vastligt, wie heeft er dan gelijk? Als de rechter er aan te pas moet komen, zal het voor hem moeilijk zijn om te bewijzen wie er gelijk heeft. Er is dan het bewijsrecht, ‘hij die stelt moet bewijzen’. Als u geen schriftelijk bewijs heeft, zult u op een andere manier bewijzen moeten leveren. Bij de rechter gaat het er eigenlijk niet om wie gelijk heeft, maar wie het kan bewijzen.

Hoewel mondelinge overeenkomsten ook rechtsgeldig zijn, kan het veel problemen geven bij de bewijslast. Leg daarom alle belangrijke afspraken vast op papier. Zorg er voor dat u een offerte en/of opdrachtbevestiging verstuurt voordat u aan een overeenkomst begint.

En dat is wat telt bij het gerecht, wie heeft de meeste bewijzen.... dat hoef jij niet perse te hebben...en dan?

mascke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:18

dan nog mondeling is ook nooit over een opzeg termijn gesproken dus heeft die nog geen recht.

en hoe verklaar je dat de andere die weg gingen geen opzeg termijn hebben gehad omdat die wist dat zij heb dat nooit zouden betalen. mij dwingt die gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:21

Citaat:
Hoe lang is de wettelijke opzegtermijn voor de huurder?

De wet schrijft voor, dat de opzegtermijn voor de huurder gelijk is aan de betalingstermijn voor de huur. Als de huur per maand moet worden betaald, dan is de opzegtermijn dus één maand. De opzegtermijn mag niet korter zijn dan één maand en niet langer dan drie maanden. Bepalingen in een contract die in het nadeel van de huurder afwijken van deze wettelijke regeling zijn ongeldig. De huur moet per de eerste van de maand worden opgezegd, tenzij dat in het huurcontract anders geregeld is.

De opzegtermijn van de huurder is gelijk aan één betalingstermijn; meestal één maand.

http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/39.htm

Denk als jij naar het gerecht zou gaan dat je het moeilijk zou gaan krijgen...

Op je edit...wie zegt dat erbij jou niet meer aan de hand is?
Ik zeg niet dat het zo is, maar we horen alleen maar jou kant....dus dat het anders is gegaan als bij die stalgenoten kan dus ook best

Of hij heeft daarna info ingewonnen en weet dat hij in zijn recht staat en was die vorige ook de laatste die het hem kon flikken Lachen

mascke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:27

eh die hebben ook 2 dagen van te voren op gezegd hoor

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:28

waar ik eerst een pony heb verzoorgt eiste 2 maanden..

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:30

@Maskce. Het valt me op dat je niet het hele verhaal in een keer verteld. Bij ieder post van jou komt er weer een stukje van de puzzel bij. In eerste post van je vriendin werd alleen gevraagd of de staleigenaar ineens een opzegtermijn kon instellen.

Nu blijkt dat de politie is geraadpleegd en dat er een advocaat om raad is gevraagd. Het zijn twee bronnen die allebei hetzelfde zeggen en deze zijn van toonaangevende waarde (voor jou). Waarom heb je dan de vraag gesteld? (het is niet boos bedoeld ofzo, het is gewoon interesse)

Dat de eigenaar al gedurende een langere tijd zijn verzorgtaken niet goed uitvoerd had je in eerste instantie niet verteld. Net zo min als dat er meerdere mensen zijn weggegaan zonder ze zich aan de opzegtermijn hoefden te houden.

Je hebt in ieder geval twee goede punten genoemd:
1. de eigenaar is mogelijk ingebreke gebleken;
2. er zijn meerdere mensen vertrokken, zonder dat de opzegtermijn werd gehanteerd.

Bij punt 1 heb je in ieder geval een goede reden om de huur op te zeggen. In het geval van punt twee zou je je mogelijk kunnen beroepen op het gelijkheidsbeginsel.

Ga in ieder geval geen eigen rechter spelen!

@Jits doe, niet zo banketstaaf over rechthulp, de prijskwaliteitsverhouding is uitstekend Clown

mascke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:34

nou omdat het erg laat al was en ik toch graag iets wilde weten voor ik ging slapen snap je. maar morgen verterk ik hoe dan ook. Ik wilde meer weten hoe te handelen zij hebben mij alleen verteld welke rechten ik heb maar niet hoe ik verder moet handelen erg fijn dus.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:37

je hebt een maand opzegtermijn. En dus moet je de laatste maand betalen. Vind je het niks om te blijven betaal je de volgende maand en pak je deze maand je biezen en ben je vertrokken. Het kost wel wat maar dan ben je van alle gezeur af.
En ik ga eigenlijk met RK mee. Ik zou ook wel eens de kant van de pensionhouder willen horen.

mascke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:45

er is geen maand opzeg termijn, nooit over een gekomen niet mondeling of wat dan ook. dit zegt de politie en burorechts hulp zij zeggen ook dat hij nu dus onrechtmatig beslag legt op mijn eigendom en ik daar dus aangifte voor kan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:48

runningkawa schreef:
Citaat:
Hoe lang is de wettelijke opzegtermijn voor de huurder?

De wet schrijft voor, dat de opzegtermijn voor de huurder gelijk is aan de betalingstermijn voor de huur. Als de huur per maand moet worden betaald, dan is de opzegtermijn dus één maand. De opzegtermijn mag niet korter zijn dan één maand en niet langer dan drie maanden. Bepalingen in een contract die in het nadeel van de huurder afwijken van deze wettelijke regeling zijn ongeldig. De huur moet per de eerste van de maand worden opgezegd, tenzij dat in het huurcontract anders geregeld is.

De opzegtermijn van de huurder is gelijk aan één betalingstermijn; meestal één maand.

en waarom zou dit niet voor jou gelden?
Jij hebt gehuurd, dus iets aangegaan wat in de wet staat.
Ook al is het mondeling Lachen

En Jits die jurist is zegt dit ook...
Als ik jou was, gewoon betalen, ben je van alle gedonder af
Als de pensionplaats er werk van maakt en je verliest ben je heel wat duurder uit Ja

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:54

kijk maar effe.....
Het wordt hier toch duidelijk aangegeven dat het in de wet staat, maar jij beweert anders...
dan wordt het voor ons die reageren in dit topic bar lastig..

edit;typfout
Laatst bijgewerkt door Barco op 15-12-07 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:58

Citaat:
dit zegt de politie en burorechts hulp zij zeggen ook dat hij nu dus onrechtmatig beslag legt op mijn eigendom en ik daar dus aangifte voor kan doen

dit is een vlugge edit Lachen

Die ketting zal hij idd niet mogen...maar wat is er aan vooraf gegaan dat hij dit noodzakelijk vind?
Dat kunnen wij hier nergens lezen Lachen
Als jij daar een hoop herrie hebt lopen schoppen kan ik me voorstellen dat mensen tot dit soort daden komen.
Daarom zou ik graag de andere kant van het verhaal horen...

want hoe dan ook, jij bent een huurder en hebt daarmee je plichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:01

Het huren van een stal valt niet onder het huurrecht, maar naar mijn weten onder het verbintenissenrecht Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:03

runningkawa schreef:
Ik heb nog nooit met een contract gestaan maar was een maand opzeg termijn ook vanzelf sprekend.
Eigenlijk is dat gewoon altijd zo en zou ik het uit fatsoen ook doen.
Idem geldt voor de pensionhouder, die kan jou dan ook niet van vandaag op morgen op straat zetten...ook wel een fijn idee dacht ik zo...

Idem dito hier.
ik vind het eigenlijk ook een fatsoenregel!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:04

mascke schreef:
er is geen maand opzeg termijn, nooit over een gekomen niet mondeling of wat dan ook. dit zegt de politie en burorechts hulp zij zeggen ook dat hij nu dus onrechtmatig beslag legt op mijn eigendom en ik daar dus aangifte voor kan doen

dus wel ..

Citaat:
2. Een huur voor onbepaalde tijd aangegaan of voor onbepaalde tijd verlengd eindigt door opzegging. Heeft de huur betrekking op een onroerende zaak die noch woonruimte, noch bedrijfsruimte is, dan dient de opzegging te geschieden tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag op een termijn van tenminste een maand.

begrijp alleen de ketting niet als je a netjes betaald hebt en b er niks meer speelt dan dit ..

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:06

Er wringt hier iets, maar wat precies.....

In mijn ogen:
1. Dat je daar 9 jaar zonder problemen hebt gestaan en dat er dan nu "ineens" allemaal dingen niet goed zijn...dat klopt niet. Die dingen zijn langzaam gekomen en blijkbaar heb je daar wel altijd tot volle tevredenheid gestaan, anders was je wel eerder weggegaan.
2. Dat de staleigenaar je in een hoek drukt...kan zeker gebeuren en dat is ook zeker een ernstige zaak. Ik begrijp uit jouw reactie dat je zelf nog jong bent en dat je bang bent voor die man/vrouw. Waar zijn jou ouders/broers/zussen/vrienden/ooms/tantes, etc. die jou met deze situatie zouden moeten helpen?
Ik ben 27, maar als ik nu een probleem zou hebben waardoor ik accuut weg zou moeten met het hele spul, zouden bovenstaande mij met hand en tand bijstaan!
3. de eigenaar mag ABSOLUUT NIET de ketting om de stal van jouw paard leggen. Ik zou zelfs vanavond nog met politie mijn paard daar weghalen. Bel de de staleigenaar op van de stal waar je naartoe gaat en vraag hem of hij je wilt komen halen of dat hij je een trailer kan lenen (als de staleigenaar deze middelen heeft, zal hij je zeker te hulp komen!)

Wat ik me dan nog afvraag is waarom deze stalhouder zo reageert. Kom het door die twee mensen die net wat eerder dan jij zo stijl op sprong zijn weggegaan? Of is hij bang dat iedereen bij hem wegloopt?

*Ik zou er ook op letter dat je correct Nederlands schrijft, dat komt nou eenmaal geloofwaardig over (bedoelt als tip, niet als kritiek!!)*

edit: Dat je een maand van te voren moet opzeggen, moet op (bijna) iedere stal en dat weet dus ook iedere paardeneigenaar met een paard in pension...
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen...zo ben ik eens diezelfde dag nog weggegaan op een stal in Loenen, omdat de staleigenaar zonder reden enorm tegen mij en nog een stalgenootje was uitgevallen...echt op een onbehoorlijke manier...alleen omdat het hele paardengebeuren hem teveel werd...
Laatst bijgewerkt door Leetjuhh op 15-12-07 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mascke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:12

ik heb helemaal geen herrie geschopt ik heb het hem zelfs per mail laten weten omdat ik geen herrie wilde, ik ben er zelfs nu al 2 dagen niet geweest omdat ik geen herrie wilde. hij heeft meteen gezegd dat die het slot op de stal zetten als ik die maand niet zou betalen.

ik heb inmiddels met de nieuwe staleigenaar gebeld en zij zeggen ook dat hij die niet mag doen mij wel opzeg termijn laten betalen en mijn voorgangers niet. En ik weet zeker dat hij bang is dat meer mensen zullen volgen, tis hem alleen om het geld te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:14

Dus of dat slot er werkelijk opzit weet jij helemaal niet?
Dat kan goed alleen een uitspraak van hem zijn geweest?

Natuurlijk mag hij jou wel dat laten betalen en die andere niet.
Die andere hebben dan gewoon mazzel gehad.
Ondertussen heeft hij info ingewonnen en weet dat hij in zijn recht staat en wil dat nu niet nogmaals laten gebeuren Lachen

En jou is het niet om het geld te doen?
Dan betaal je toch gewoon Haha!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:17

Ben het ook wel met Runningkawa eens. Ik ben in de eerste week van de maand vertrokken en had net mijn stalgeld betaald en heb er niets van terug gekregen....ben toch gegaan. Stalgenootje dat ook ging heeft wel terug gekregen (was al langer onenigheid) en heeft mij daar een deel van gegeven. Ik was echter een dikke halve maand huur kwijt. Maar, ow wat ben ik blij dat ik ben gegaan...scheelde zoveel stress en zorgelijke dagen/nachten...dus doen...betalen en gaan!

SpankerFK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:21

Ilona1980 en Mascke, (ik weet niet van wie het paard nou precies is, dat daar gestald wordt)
Als ik jullie was zou ik de eer aan mezelf houden en die maand huur betalen en zo snel mogelijk vertrekken. Als het waar is wat voor een praktijken zich op die stal allemaal afspelen dan was ik daar geen minuut langer gebleven!
Wat is belangrijker, het geld van die maand huur of je paard?
Natuurlijk klopt het allemaal niet wat die staleigenaar allemaal uitspookt, maar in principe is het vaak wel zo dat er een maand opzegtermijn geldt. Daarnaast mocht het zo zijn dat er ooit een mondelinge overeenkomst was dan is deze zeker wel rechtsgeldig. Het enige is dat dat vaak moeilijk te bewijzen is, maar kan het bewezen worden dan is een mondelinge overeenkomst wel degelijk geldig.
Het hele verhaal vind ik zelf behoorlijk vaag, maar als dat wat beweerd wordt dan zou ik dus gewoon dat geld betalen en zo snel mogelijk wegwezen.

Succes !

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:23

Ketting om de stal? En als je met je paard wil rijden kan dat dan niet??????? Hamer Ik zou met 10 tangen die stal openknippen, paard inladen en wegwezen! Bij de stal waar ik sta heb je ook een maand opzegtermijn en anders betaal je gewoon een maand huur. Volgens mij is dat het best. Anders krijg je mensen die op de laatste dag zeggen van: oja ik ben weg!! mazzel!!! Ja dat kan je niet maken.......(vind ik)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:25

Betaal desnoods de helft van de maand, dat vind ik beter dan de hele maand! Laat hij blij zijn dat hij nog wat krijgt. Dit lijkt me geen goede reclame voor de rest van de stalgenoten. En daar bedoel ik dus de ketting mee die om de stal zit! Te gek voor woorden Boos!
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 15-12-07 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt