Hoe veel kunnen wij vragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnjaKos

Re: Hoe veel kunnen wij vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:05

Ik betaal €190,- pm. Paard staat op Rapsodie. Ik moet zelf voer kopen dus dit komt bovenop de prijs. Er is een buitenbak en een ruime paddock en we zitten in het bos. Er is (nog) geen wasplaats maar de plannen zijn er wel!!
Ik denk dus dat tussen de €150,- en €200,- een nette prijs is, voer is al inclusief bij jullie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:10

Goedkoop staan lijkt heel leuk, maar als dat tenkoste gaat van de verzorging en het opstrooien en de kwaliteit van het voer, dan zou ik me toch even achter mijn oren krabben...
Ik betaal liever iets meer (of koop het zelf) zodat de verzorging, de stal met bodembedekking, het voer en de weide in orde is...
Zie regelmatig stallen met kale vloer (met misschien nog een rubber koeienmat) met alleen wat vlas of zaagsel gestrooid zodat het even schoon lijkt (zolang ze er niet in staan) , maar zo weinig dat het niets opneemt... Of dat de paarden staan te soppen in hun bodembedekking. Zo wil ik mijn paard niet hebben staan...

Als bij jullie de manege met binnenbak 150 euro vraagt voor een pony, dan is het commercieel gezien handiger om daar beneden te zitten.
Maar je moet voor jezelf wel uitmaken met wat voor reden je er een paard bij wilt hebben.
Is het voor gezelschap? dan wilje misschien gaan voor lagere, min of meer kostendekkende prijs en wat hulp met de verzorging en afspraken over oppassen als jullie eens weg gaan (dat is een beetje onze insteek geweest) of wil je er echt op verdienen? dan moet je voor jezelf de prijs bedenken die je over wilt houden, daar de kosten bij optellen en dan kom je op een voor jullie aantrekkelijke prijs. Als die dan hoger is dan bij de manege, dan is het maar net of er een gek is die het er wel voor over heeft omdat jullie bijvoorbeeld een beter verzorging bieden, of het hele jaar weidegang/'s winters naar buiten.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:25

even kijken ik heb een beetje een rijtje gemaakt misschien dat je daar wat aan hebt ?

als je dagenlijks uitmest ( drollen en natte plekken wegscheppen)
heb je ongeveer 3 plakken nodig om bij te vullen.
2 stallen zijn dus 6 plakken dat is een kleine baal.

*dus 7 balen stro per week a 3 euro is 21.
in een maand zitten ong 4 weken dus 4 x 21 is 84 euro.
*2 paarden die elke dag 1 a 2 kilo brok krijgen , zak van 20 kilo
a 7 euro. in 7 dagen eten ze samen 12 kilo dat is per maand 48
kilo en dat zijn dus 3 zakken voer dat is 21 euro in de maand.
*hooi 3 x per dag een flinke portie 1 baal per 2 paarden per dag
dat zijn 31 balen per maand en 31 x 3 euro is 93 euro

met deze bedragen dus puur voeding en stallingskosten kom ik uit op 198 euro per maand.
dit is dus voor 2 paarden, 1 paard kost dan 99 per maand.

dus als je 150 euro vraagt heb je dus alles gedekt plus een deel van je eigen paard.

verder moet je er ook op letten dat de bak moet worden aangesleept dat de weide's sneller kaal zijn met 2 paarden
en ook dat een verlichte rijbk electriciteit kost.
en dat je spuitplaats water kost.

en ook zijn de stallen bij jullie nieuw plus ze mogen naar buiten in de winter is zou dan rond de 150 gaan zitten mits dat alles wel netjes is en dat de werkzaamheden ook goed worden verricht
Laatst bijgewerkt door superrizzo op 04-12-07 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:35

Bij mij zit in een zak brok wel meer dan 10 kg. 20 om precies te zijn Lachen

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:38

foutje tekst is aangepast

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 14:29

Superrizzo heel erg bedankt voor dat overzichtje..Lachen hiermee kan ik ongeveer uitrekenen wat we kwijt zijn..
We willen er niet super veel aan verdienen maar wel een beetje want je doet wel heel veel voor die gene..
Ik zal straks aan het rekenen slaan..
Zit nu namelijk nog op school..Tong uitsteken

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:08

zeg uhh joyce ik moet toch echt even reageren,mijnpaard staat iedere dag op een schone dikke laag stro en krijgt iedere dag vers hooi naar behoefte.Verder wortelen appels en muesli.Er wordt totaal niet bekostigd hier hoor!Dus goedkoop staan is zeker leuk.Ik sta bij een boer die zelf appels heeft en hooi en stro op zn land vandaar dat t niet zo duur is.Verder heeft mijnpaard iedere dag een enorme groene wei samen met zijn vriend een fjord.Goedkoop dus echt niet slecht hoor in tegendeel wij hebben geen gezeur van andere mensen omdat wij daar met zn tweeen staan heerlijk rustig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:11

Veel appels en wortelen, samen met een weide en een sober ras...pas daar wel mee op ivm hoefbevangenheid Lachen
Het is vast goed bedoeld, maar niet direct een goede combi Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:30

Jullie mochten onbeperkt stro en ruwvoer pakken had ik al gelezen meende ik. Ging dus niet over jouw stalling.
Maar mijn ervaring is dat er toch wel vaak op iets bespaard wordt als men het zo goedkoop mogelijk probeert te houden. (voor zichzelf of voor beiden)

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:31

runningkwa waar lees jij dat ik mijn paard "veel appel en wortelen geef"
wat een vooroordelen en kritiek hier altijd zeg
en hoe kom je erbij dat een paard van wortelen appels en wei hoefbevangen raakt of kan raken.Een paard raakt hoefbevangen als er veel suikers in vaak kort voorjaarsgras zit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:50

Heb jij altijd van die lange tenen? Lachen
Zowel op joyce als mij reageer je nogal overdreven fel....

Ik geef je alleen een waarschuwing.
Ik zeg niet dat jij veel geeft, ik zeg pas alleen op met veel...
Juist als mensen het van eigen land hebben en dus in overvloed wordt het snel te veel gegeven.
Of jij dat ook doet, kun jij bepalen. Maar mag een ander daar dan niet voor waarschuwen omdat die ander niet wil dat je een ziek paard hebt?

En idd, de suikers zijn de boosdoeners. Die suikers zitten niet alleen in voorjaarsgras, maar ook vrolijk in de zomer na een droge tijd en het gras gestressd is.
Of als het vriest met volop zonnig weer.

Maar zo zit dat ook in wortelen en appels.
En die groene wei die jij dan noemt en dan dat extra van een paar appels kan dan net de druppel zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:04

Moderatoropmerking:
En nou weer terug ontopic en gezellig reageren dames.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:07

niet overdreven fel ik vind t niet leuk als er wat minderwaardig gereageerd wordt. je hoeft niet altijd bij dure of een chic manege te staan om ook goed voor je paardje te zorgen.Dus daar voel ik mij over aangesproken ja.Ik wilde alleen maar laten weten hoeveel ik betaal om ts te helpen met t maken van een juiste berekening verder niks.Jullie waren degene die daar gelijk fel op reageren niet ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:11

Ik heb zelf meestal bij een boer gestald gestaan Haha! Luxe hoeft voor mij ook niet perse Lachen
Maar niet voor die prijs Lachen Doen ze hier in de buurt niet Lachen

Overigens heb ik verder niets negatiefs gezegt over die berekening van jou, joyce ook niet. Dat was iets wat jij op jezelf trok Lachen
Ik heb je wel gewaarschuwd voor het gras, omdat veel mensen dat het alleen gevaarlijk is in de lente. Maar dat is niet zo. En suikers zitten ook in fruit, dus daar moet je gewoon mee oppassen.
Ik heb mijn eigen paard 1 keer licht bevangen gehad en dat gun je een ander gewoon niet Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:16

Ik vind 150 net genoeg hoor. De berekening die hiervoor gegeven werd, zegt genoeg toch? Bovendien betaal je ook stroom voor de verlichting van de bak, de stallen, evt. water (voor drinken, wasplaats) en onderhoud van je land. Tel daar het gebruik van een bak bij op en ik vind 150 euro zelfs nog aan de lage kant.