Aanschaf paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Re: Aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:03

Ik zou wel kijken hoe oud de fotoos zijn. Voor sommige prijsklasses mogen ze ivm de verzekering niet ouder zijn dan 3 maanden.
Waar in zuid holland staat het paardje?

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:14

W_W schreef:
Handig topic.
Aanstaande zaterdag ga ik bij een 2,5jr merrie kijken die zo op de foto me erg aanspreekt (word het 4e paard waar ik ga kijken).
De eigenaar vertelde me dat ze klinisch en rontgen is gekeurd en beide 100% goed.
Ik wil haar sowieso nog klinisch laten keuren mocht ik haar echt leuk vinden. En naar de Rontgenfoto's laten kijken door een onafhankelijke arts maar hoe werkt dit?
Ik zelf woon in Groningen en het paard staat in Zuid Holland, ik kan moeilijk mijn toekomstige dierenarts vragen er even heen te gaan om de foto's te bekijken.

Hoe kan ik dit het beste doen?
Nieuwe foto's lijkt me nu overbodig. Gewoon ter controle nog naar de foto's laten kijken.
Wie heeft een idee?

Idd even kijken of de foto's niet ouder zijn dan 3 maanden. Als dat het geval is gewoon een cdeetje opvragen met de foto's en die naar je eigen DA sturen om te vragen of hij op basis van de foto's een advies uit kan brengen. Heb ik ook onlangs gedaan. Moet geen probleem zijn!
Overigens is het zo dat tot een verzekerde waarde van 4500 euro je alleen een klinisch goed paard hoeft te hebben. Rontgenfoto's zijn dan helemaal niet nodig.
Ik heb in het afgelopen half jaar 2 paarden gekocht en heel wat vreemde dingen meegemaakt tijdens mijn zoektocht inclusief een miskoop dus als je nog vragen hebt mag je altijd pben.

Succes ermee iig!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:25

mijn paard is onlangs gekeurd en dat is inderdaad op cd gezet. de nieuwe eigenaresse heeft ze. maar in jouw geval zou ik ze gewoon even op vragen bij de eigenaar.

voor de verzekering misschien niet ouder dan drie maand. maar als je niet van plan was fotos te maken dan kunje ze altijd gewoon laten bekijken

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:00

Mork schreef:
Ik zou wel kijken hoe oud de fotoos zijn. Voor sommige prijsklasses mogen ze ivm de verzekering niet ouder zijn dan 3 maanden.
Waar in zuid holland staat het paardje?

Aan welke prijsklasse denken we dan?
Ze staat in Den Bommel ofzo Tong uitsteken
Ik heb trouwens nog geen dierenarts (die ook wat met paarden kan dan). Kan ik dan gewoon de DA naar keuze opbellen en het voorleggen? Moet je dan ook toezegging doen om bijvoorbeeld ook echt klant te worden bij de betreffende DA?

Foxy1980 schreef:
Idd even kijken of de foto's niet ouder zijn dan 3 maanden. Als dat het geval is gewoon een cdeetje opvragen met de foto's en die naar je eigen DA sturen om te vragen of hij op basis van de foto's een advies uit kan brengen. Heb ik ook onlangs gedaan. Moet geen probleem zijn!
Overigens is het zo dat tot een verzekerde waarde van 4500 euro je alleen een klinisch goed paard hoeft te hebben. Rontgenfoto's zijn dan helemaal niet nodig.
Ik heb in het afgelopen half jaar 2 paarden gekocht en heel wat vreemde dingen meegemaakt tijdens mijn zoektocht inclusief een miskoop dus als je nog vragen hebt mag je altijd pben.

Succes ermee iig!

Dus als het goed is is de eigenaar hier wel toe breid? Ik vind t allemaal zo verwarrend soms Tong uitsteken als die keuringen... Klinisch wil ik iig nog een keer laten doen, ik las in dit topic dat daar ook een bloedonderzoek bij hoor of kan horen, dit heeft wel mijn voorkeur!
Hoelang duurt de uitslag van een bloed onderzoek ongeveer?
Ik PB je ook nog even later, als ik t iets minder druk heb Knipoog

jolentinus schreef:
mijn paard is onlangs gekeurd en dat is inderdaad op cd gezet. de nieuwe eigenaresse heeft ze. maar in jouw geval zou ik ze gewoon even op vragen bij de eigenaar.

voor de verzekering misschien niet ouder dan drie maand. maar als je niet van plan was fotos te maken dan kunje ze altijd gewoon laten bekijken

Ik wou sowieso wel foto's laten maken maar aangeziend deze al zijn gemaakt en ze nog jong is leek me dit overbodig om nog eens te doen. Maar als het wel aan te raden is doe ik het natuurlijk wel Lachen
Worden de foto's automatisch op CD gezet? Of is dit alleen op aanvraag, want dan word het lastig.
Als ze niet op CD staan hoe moet ik ze dan laten nakijken door een onafhankelijke DA?

Dan had ik nog een vraag, hoe zit het met de tijdsduur waarin je moet beslissen. Zoals ik heb begrepen houd de eigenaar geen paarden vast. Is er ook zoiets als een voorlopig koop contract waarbij bijvoorbeeld aangegeven word dat als het paard de keuringen door komt ik deze wil kopen zodat het paard niet voor mijn neus word 'weggekaapt'?

Wat is ongeveer de gemiddelde tijdsduur waarin je moet beslissen om een paard te kopen? Is daar een ongeschreven regel voor?
Omdat ze zo ver weg staat is het voor mij niet mogelijk om vaak te komen kijken dus er zal veel afhangen van het bezoekje zaterdag. Als ik nog wel twijfel ga ik wel nog eens kijken maar als ze het paard niet vast houden, dan zit ik toch met een bepaalde tijds druk lijkt me.

Wil zo goed mogelijk voorbereid gaan, heb een vragen lijstje maar als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!

Bedankt voor de reacties!
Ik hoef niet proef te rijden etc omdat ze nog jong is...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:38

hallo W_W

zolang je nog niet hebt gezegd dat je hem wilt kopen, kunnen ze er mee doen wat ze willen. dat is erg lastig.
zeg je: ik koop hem als hij goedgekeurd is, dan is hij eigenlijk al verkocht. dus dan kan er niemand tussen zitten.
toen ik mijn paard verkocht ging ik er vanuit dat hij goed was. dus toen zij zei ik koop hem als hij goed is. heb ik iedereen afgebeld die nog zouden kopen.

ik heb eerst wel eens een paard vastgehouden voor iemand, maar dan belden ze nooit.. dat is dus soms niet te doen.

verder vroeg de dierenarts aan het meisje wat mijn paard kocht: wil je de fotos ook op CD.
mijn paard had een paar 1en en een paar 2en.
het paard was 7 toen hij gekeurd werd. paarden groeien door tot 8. er waren een paar gewrichten waar je dus een klein beetje kon zien dat het niet glad was. toen zei hij: omdat het een 7 jarige is, is dit toegestaan, dit zal hoogstwaarschijnlijk niet verergeren.

dus mijn tip: als het geld er wel voor over hebt voor fotos en de fotos zijn ouder dan een half jaar zou ik het doen.

stel je hebt een 2 ergens op. en het paard was toen 2,5 jaar. wie weet is er door het groeien iets veranderd en is het niet meer goed

voor beoordeling van rontgen:
1 = super
2 = goed, is wel een hele kleine afwijking, maar mag niet voor problemen zorgen
3 = matig, afwijking is zo groot dat de dierenarts hiier geen garantie op durft te geven (is dus nog geen ramp, maar DA voelt zich wel verantwoordelijk)
4 = fout, hier kan het paard last van krijgen.

bij alleen 2en en 1en wordt je paard goedgekeurd.

jut87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 23:24

Morgen ga ik voor de tweede keer kijken bij één van de paarden waar ik ben weze kijken. NU gaat er iemand mee met meer verstand, dus ik ben beniewd

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:03

tegenwoordig keurt een dierenarts een paard niet meer goed of af.
een keurrapport wordn bijvoorbeeld acceptabel of iets in die trant.
ze geven een positief of negatief koopadvies ipv goed of afkeuren Knipoog

als een paard zo jong is, vraag ik me af waarom die gekeurd is ?
mss is ie zelfs als veulen gekeurd, dat was in die tijd zeer actueel, wpn bood alle fokkers aan om foto's te maken, moest je alleen zelf naar de dierenartsen rijden.
dus wellicht zijn de foto's van toen,
want als verkoper laat je een 2,5 jarige niet keuren, of het moet een hogere prijsklasse zijn.
of hij mankeerd wat..

de paardenwereld is zo hard ..

super dat je iemand meeneemt de tweede keer.
die heeft een wat kritischere kijk als jij en kan je behoeden voor een miskoop.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:02

Crossmonster: Ik vind het niet zo onlogisch hoor,om als verkoper een 2,5 jarige te laten keuren... Punt 1 zijn er veel mensen die op die leeftijd besluiten om een paard te houden of te verkopen. Punt 2 is dat een mooi moment om een paard dat bv een chipje heeft nog te laten opereren voor hij aan het werk moet. En punt drie bespaar je jezelf een hoop gezeul met het paard als je vantevoren weet of hij goed is op de foto of niet. Dan weet je ook in welke prijsklasse je het paard kunt verkopen en voorkom je teleurstellingen. Als je je paard voor een leuke prijs verkocht hebt onder voorbehoud van keuring en je komt er dan pas achter dat er iets te zien is op de foto zijn de kosten meestal alsnog voor de verkoper dus imo kun je het beter van tevoren weten.....

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:39

Nou ik ben wezen kijken en ze is fantastisch! Tong uitsteken
Ze was aan de dunne kant, waar ik wel iets van schrok aangezien ze op de foto's die ik had gezien eerder aan de dikke kant was.
Heb hier voor om uitleg gevraagd en dat heb ik gekregen.

11 januari word ze gekeurd (klinisch) en naar de foto's word nog naar gekeken door een onafhankelijke dierenarts.
Omdat ze zo dun is heb ik besloten ook een bloedonderzoek te doen.

Over de rontgenfoto's en de keuring die eerder gedaan is, deze hebben ze laten doen omdat zij geen paarden met gebreken willen.
Ik heb het rapport gezien en het zag er goed uit. Ze had zowel links als rechts (welk botje ben ik kwijt) een 1-2 (op twee plaatsen) verder alleen 1tjes. Er stond een positief advies op.
Heb de naam etc van de arts opgeschreven en met hem zal ik nog contact opnemen om te kijken of het echt is etc.

Maar als alles goed komt word dit dr Haha! Ik ben zóó blij
Het is echt een poepie!
Ik zal zelf ook bij de keuring aanwezig zijn, dus ben erg benieuwd.
Er word toch ook naar de tanden gekeken?
En naar het lichaamsgewicht?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 01:19

Super voor je!

Nog een paar tips:

-laat de keuring doen door jouw DA, bij voorkeur een die de verkoper helemaal niet kent. Doe het ook onder optimale omstandigheden: bij daglicht, en op een plaats waar je uitgebreid op het harde kan draven en evt longeren

- Neem contact op met degene die de fotos geschoten heeft. Dan weet je zeker dat het jouw knollie is die erop staat (er zijn al paarden verkocht met prachtige fotos erbij die niet van hen waren!)

- Laat zeker een bloedje nemen. Laat het nakijken op sporen van verdovende middelen en ontstekingsremmers. Als je bereid bent om iets meer geld uit te geven kan er ook getest worden op aanleg voor zomereczeem en stofallergie. Betaal het paard niet voor je de volledige bloeduitslag binnen hebt

- Een paard dat ondervoed is is een stuk rustiger dan een die goed in het voer staat. Hou er rekening mee dat het jong geweld pas tot volle uiting zal komen als hij wat dikker is.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:22

tis ook gedeeltelijk kwestie van mazzel hebben.T ene paard wordt zeer uitvoerig gekeurd ed en blijkt daarna toch verborgen gebreken te hebben,t andere paard koop je gewoon en die wordt zonder problemen 20.Ga heel erg op je gevoel af,voelt t oke,rijdt ie lekker voel je je goed op hem,dat is al heel wat!En een goed koopcontract is belangrijk.Heel veel sukses!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:31

Wat ik van mijn instructrice geleerd heb, toen ik naar een paard opzoek was, is het volgende:
1. Kijk of tijdens alle gangen de staart recht naar beneden hangt ipv naar rechts of links. Indien een staart niet recht hangt, heeft een paard vaak rugproblemen.
2. Ga met enige druk met duim en wijsvinger vanaf de schoft tot aan de staart langs de ruggegraad. Dus aan beide zijden van de ruggegraad een vinger. Let goed op de reactie van het paard. Bij heftige reacties: niet kopen. Bij minder heftige reacties nog maals doen. Blijft het paard op een bepaald punt continu reageren, vraag dan of de keuringsarts hier extra op let.

Veel succes met zoeken en kopen.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:53

Klara16 schreef:
Super voor je!

Nog een paar tips:

-laat de keuring doen door jouw DA, bij voorkeur een die de verkoper helemaal niet kent. Doe het ook onder optimale omstandigheden: bij daglicht, en op een plaats waar je uitgebreid op het harde kan draven en evt longeren

- Neem contact op met degene die de fotos geschoten heeft. Dan weet je zeker dat het jouw knollie is die erop staat (er zijn al paarden verkocht met prachtige fotos erbij die niet van hen waren!)

- Laat zeker een bloedje nemen. Laat het nakijken op sporen van verdovende middelen en ontstekingsremmers. Als je bereid bent om iets meer geld uit te geven kan er ook getest worden op aanleg voor zomereczeem en stofallergie. Betaal het paard niet voor je de volledige bloeduitslag binnen hebt

- Een paard dat ondervoed is is een stuk rustiger dan een die goed in het voer staat. Hou er rekening mee dat het jong geweld pas tot volle uiting zal komen als hij wat dikker is.

Bedankt voor je reactie!
Een eigenarst is helaal niet mogelijk omdat het ruim 250km bij mij vandaan is.
Ik neem zeker contact op met de gene die de foto's heeft gemaakt, dat is voor mij erg belangrijk. Daarnaast mailen ze de rontgen foto's en die laat ik nakijken door een DA hier in de buurt.
Op verdovende middelen ga ik zeker testen, daarnaast wil ik kijken of er uit het bloed iets komt wat in relatie met haar lichaamsgewicht staat. En evt wat de arts mee aan raad.

Dat ze drukker zal zijn als ze wat meer is aangekomen ben ik me zeker van bewust en vind ik niet zo'n heel probleem. We zullen zien hoe ze reageerd.

@ Paan bednakt voor de tips. De eerste heb ik ook opgelet, maar de staart is gewoon recht. Nummer 2 ook gedaan al is het niet van erg groot belang aangezien ze nog maar 2,5jr is en dus niet bereden (ze heeft zelfs nooit aan de longe gelopen).

@Connie1964 bedankt voor je reactie! Ik kan me zeker in je post vinden. Een paard kopen is en blijft een gok. Het voelde allemaal erg goed bij haar, weet niet hoe ze rijd ect maar ze zocht me erg op. Koopcontract ga ik ook zeker opstellen anders gaat het niet door Knipoog haha

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:02

Wat ik nog niet echt gelezen heb, is een koopcontract. Laat hoe dan ook een contract opmaken en leg daarin duidelijk vast wat je hebt besproken (bijv. dat de eigenaar verklaart dat hem geen ondeugden of gebreken bekend zijn) en wat jouw doel is met het paard. Neem ook evt. ontbindende voorwaarden op (bijv. dat de koop ongedaan wordt gemaakt als het paard aanleg blijkt te hebben voor zomereczeem). Elk gebrek is nl. niet automatisch een koopvernietigend gebrek. En sluit de koop niet voordat je de keuring met de DA hebt besproken!
Er staan goede voorbeeldcontracten op internet.
Overigens heeft het koopcontract nog een tweede functie; het is je enige eigendomsbewijs. een paspoort of een stamboekpapier is dat nl. niet!

Praktische tip: kom gewoon veel eerder dan je hebt afgesproken. Kan je zien of er niet iets wordt 'voorbereid'.

Natuurlijk zal je eigen DA niet kunnen, dus je vraagt gewoon aan de verkoper wie zijn DA is en dan kies je dus een andere DA. Wellicht kan iemand uit de buurt (via bokt?) je een goeie DA ter plaatse aanbevelen.
Een klinische keuring heeft eigenlijk geen houdbaarheidsdatum, als het paard een dag later zich gruwelijk verstapt, heb je er niks aan. laat het dus zelf keuren en vertrouw niet op een recent keuringsrapport.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:12

Even een stipje, kan komend jaar nog van pas komen (aarzelen tussen leasen of kopen)!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:36

Citaat:
Een paard dat ondervoed is is een stuk rustiger dan een die goed in het voer staat. Hou er rekening mee dat het jong geweld pas tot volle uiting zal komen als hij wat dikker is.

Hier ben ik het geheel mee eens.
Minder eten geven of geen krachtvoer meer geven, gebeurd vaker bij verkoop. Dan reard het paard toch veel mider dan normaal, want hij heeft minder kracht.
Tis moeilijk voor een koper met weinig ervaring om zó het paard te doorgronden zoals hij is.

sterkte!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:58

beantsje schreef:
Praktische tip: kom gewoon veel eerder dan je hebt afgesproken. Kan je zien of er niet iets wordt 'voorbereid'.

Sorry maar dat vind ik ronduit brutaal.... Als ik een afspraak met iemand maak zit ik er ook niet echt op te wachten dat die persoon veel te vroeg voor mijn deur staat. Sommige mensen hebben nog meer te doen dan wachten hoor!