Paard verkocht, binnen 3 dagen terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Re: Paard verkocht, binnen 3 dagen terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:29

Tja, hier kan je een heel juridisch gevecht van maken...

Recht Koper: 3 dagen bedenk tijd

Plicht Koper: onderzoeksplicht

Vind wel dat je had kunnen melden dat hij tijdens het kribbebijten luchtzoog. Dat het in jullie regio zo gezien wordt, hoeft nog niet te zeggen dat het overal zo is. En Marktplaats bereikt heel Nederland.

Beide partijen zijn hier niet zo secuur geweest denk ik, nu komt het er op aan hoever jij of de koper het wil laten komen.

Persoonlijk had ik gevraagd wat hij 'precies' doet bij het 'kribbebijten' en misschien even paard op stal gezet en gewacht om zelf met eigen ogen te zien wat het paard doet. Maar goed...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:31

Nadya schreef:
meggiemeg schreef:
Is een band geen optie voor het paard?

Jammer dat sommige mensen vooral aan symptoombestrijding denken bij zo'n paard met dit gedrag. Misschien moet het beestje eens wat minder op stal en wat meer buiten rond lopen? Een band is ook de oplossing niet, althans, ik geloof daar niet zo in.

Bij ons staat ook 1 merrie die luchtzuigt. De stallen zijn bij ons zo dat ze elkaar zowel binnen als buiten kunnen zien! Buiten op de wei zuigt de merrie geen lucht maar binnen wel. Ik vind 1 luchtzuiger meer dan genoeg en wil er geen 5! Dus vandaar dat zodra ze op stal staat een band omkrijgt en dan zuigt ze niet meer. Deze merrie is er mee begonnen toen ze haar eerste veulen op de wereld had gezet, pure stress want ze wist ook niet wat ze met het veulen aan moest. Ze komen bij ons veel buiten dus om zomaar iets te gaan roepen terwijl je de achtergrond niet weet is wellicht niet zo heel erg slim!

TS Sorry voor de off-topic reactie!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:32

Baxter schreef:
Kribbebijten (gaat meestal gepaard met luchtzuigen)

Bij het kribbebijten zet het paard zijn tanden op de voerbak, de boxdeur of de bovenkant van een muurtje en slikt in veel gevallen lucht naar binnen. Er zijn halsbanden die het luchtzuigen onmogelijk maken, als ze in een vroeg stadium worden toegepast. In deze banden is een ruimte uitgespaard voor de luchtpijn en de slokdarm. Ze kunnen zo strak in de nek worden aangelegd dat het paard zijn hoofd niet meer in de gewenste houding kan brengen. Luchtzuigen is slecht voor de spijsvertering en kan windkoliek veroorzaken. Kribbebijten kunt u proberen te verhelpen door een metalen strip op de deur aan te brengen. Ook hout dat dik is ingesmeerd met carbolineum maakt bijten onaantrekkelijk. Het is echter het beste om het paard zo veel mogelijk bezig te houden en het regelmatig buiten te laten lopen.

bron: http://paardeloverke.hoefman.be/stalont ... hpaard.htm

Ha ha je wil niet weten wat we allemaal niet geprobeerd hebben, maar wij hebben te maken met een intelligente merrie, luchtband maakt niet uit hoe strak, zij zuigt er lucht doorheen en krijgt het ook binnen, carboleum, smeerseltjes op de deur maakt haar niks uit, ze pakt het gewoon vast en gaat stug door, metalen strip ook geprobeerd, maakt haar niet uit, ze zuigt zelfs op een uitstekend schroefje Knipoog Het is gewoon een hardnekkig probleem van deze merrie, maar waar ze gelukkig weinig last van heeft als ze voldoende beweging krijgt.

Malibu

sigrid1182 schreef:
dat ze zelf niet meer kennis heeft doet niet ter zake lijkt mij....

Ben ik het niet mee eens, koper heeft wel degelijk een onderzoeksplicht. Daarom is dit ook zo'n discutabele situatie.

Twiggy2008

ProudJustify schreef:
Die van mij zuigt gewoon door de band heen is dus idd. geen optie. Alleen staat ze wel heel veel buiten en zelfs in de wei staat ze op een paal te zuigen, dus is niet altijd zo dat als ze veel buiten komen het opgelost is Knipoog

Dat weet ik, maar mensen zouden eigenlijk de oorzaak moeten zoeken en daar wat aan doen. Ik weet dat dat niet makkelijk is, zeker niet als je niet het hele verleden van een paard kent. Ik ken momenteel ook een schat van een paard wat lucht zuigt. Je ziet meteen aan het dier zijn ogen dat hij in behoorlijk psychische nood verkeert. De band maakt het er niet beter op. Hij draagt de band zowel op het land als in zijn stal. Helaas staat hij nu weer de hele winter binnen. Op het land ging het een stuk beter, al liep hij wel veel rondjes te ijsberen. Het dier is gewoon psychisch niet in orde. Als het mijn paard was, had ik van alles gedaan om dit paard te helpen. Helaas denkt zijn eigenaresse er anders over. Zij gebruikt hem als lespony (hij is een van de velen) en laat het daarbij. Elk jaar dat hij het nog 'doet' is meegenomen. Eerlijk gezegd, breekt zoiets mijn hart, maar ja...... Huilen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:35

Malibu schreef:
sigrid1182 schreef:
dat ze zelf niet meer kennis heeft doet niet ter zake lijkt mij....

Ben ik het niet mee eens, koper heeft wel degelijk een onderzoeksplicht. Daarom is dit ook zo'n discutabele situatie.

koper heeft onjuiste informatie verstrekt.....

en daar kan je paard op terug brengen....

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:35

Ik heb even je advertentie op bokt opgezocht, maar daar heb je staan "lichte vorm van kribbebijten".
Dan zouden de meeste mensen denken dat het zonder zuigen is.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:36

Dit paard is het als veulen al gaan doen, de precieze reden weet ik niet. Ze staat vanaf haar tweede jaar bij mij op stal en we hebben al heel veel geprobeerd om het voor haar op te lossen, maar zelfs de DA heeft geen idee wat we hier verder aan moeten doen. Ze staat 's-zomers dag en nacht buiten en in de winter de hele dag buiten en 's-nachts op stal, maar zoals ik al zei zelfs op de wei staat ze lucht te zuigen. Ostheopaat is er ook al bijgeweest in de hoop dat dit misschien zou helpen, maar helaas. Ik heb er gelukkig zelf geen last van en het paard ook niet zo lang ze maar voldoende in beweging is dus heb me er bij neergelegd Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:37

Mensen blijven hier langs elkaar heen praten. Eerst vast stellen wat wel/ niet luchtzuigen/kribbenbijten is. dán pas kun je spreken over het verstrekken van onjuiste informatie, al dan niet ter goeder/kwader trouw.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:38

ProudJustify schreef:
Dit paard is het als veulen al gaan doen, de precieze reden weet ik niet. Ze staat vanaf haar tweede jaar bij mij op stal en we hebben al heel veel geprobeerd om het voor haar op te lossen, maar zelfs de DA heeft geen idee wat we hier verder aan moeten doen. Ze staat 's-zomers dag en nacht buiten en in de winter de hele dag buiten en 's-nachts op stal, maar zoals ik al zei zelfs op de wei staat ze lucht te zuigen. Ostheopaat is er ook al bijgeweest in de hoop dat dit misschien zou helpen, maar helaas. Ik heb er gelukkig zelf geen last van en het paard ook niet zo lang ze maar voldoende in beweging is dus heb me er bij neergelegd Knipoog

heel veel luchtzuiger doen het ook omdat ze maagzweren/ulcers hebben.......

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:38

Baxter schreef:
Ha ha je wil niet weten wat we allemaal niet geprobeerd hebben, maar wij hebben te maken met een intelligente merrie, luchtband maakt niet uit hoe strak, zij zuigt er lucht doorheen en krijgt het ook binnen, carboleum, smeerseltjes op de deur maakt haar niks uit, ze pakt het gewoon vast en gaat stug door, metalen strip ook geprobeerd, maakt haar niet uit, ze zuigt zelfs op een uitstekend schroefje Knipoog Het is gewoon een hardnekkig probleem van deze merrie, maar waar ze gelukkig weinig last van heeft als ze voldoende beweging krijgt.

Hahaha dan heb jij wel een hele hardnekkige zeg Knipoog maar bij veel paarden help er toch wel iet...
Bij ons op stal staat er ook een merrie die het ook nog doet met een band om. Maar wel een stuk minder en krijgt daardoor dus geen falale hoeveelheid lucht binnen.
Een ruin die bij ons op stal heeft gestaan deed het gewoon in de lucht. ook erg lastig Knipoog

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:38

Ik heb geen onjuiste informatie verstrekt, ik heb verteld wat die deed. Ze is 2x wezen kijken, 3 weken over de koop gedaan en er voor de rest nooit naar gevraagt over hoe of wat.

Iemand had het over erfelijk maar de moeder doet t niet en haar halfzussen ook niet.

Paarden doen het ook vaak als ze wisselen/last van de tanden hebben. Op t moment dat ze bij ons kwam had ze al erg veel last van de tanden (laten behandelen) maar er is toen wel tegen ons gezegd dat ze nog heel erg druk bezig is met wisselen.
Laatst bijgewerkt door littleroosie op 08-11-07 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:39

sigrid1182 schreef:
ProudJustify schreef:

heel veel luchtzuiger doen het ook omdat ze maagzweren/ulcers hebben.......

Ja ook daar hebben we middeltjes voor gegeven (in overleg met DA), maar ze blijft doorgaan.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:39

Sammie schreef:
Mensen blijven hier langs elkaar heen praten. Eerst vast stellen wat wel/ niet luchtzuigen/kribbenbijten is. dán pas kun je spreken over het verstrekken van onjuiste informatie, al dan niet ter goeder/kwader trouw.

volgens mij is dat hier al vastgesteld.....wat het verschil tussen kribbebijten en luchtzuigen is....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:40

meggiemeg schreef:
Bij ons staat ook 1 merrie die luchtzuigt. De stallen zijn bij ons zo dat ze elkaar zowel binnen als buiten kunnen zien! Buiten op de wei zuigt de merrie geen lucht maar binnen wel. Ik vind 1 luchtzuiger meer dan genoeg en wil er geen 5! Dus vandaar dat zodra ze op stal staat een band omkrijgt en dan zuigt ze niet meer. Deze merrie is er mee begonnen toen ze haar eerste veulen op de wereld had gezet, pure stress want ze wist ook niet wat ze met het veulen aan moest. Ze komen bij ons veel buiten dus om zomaar iets te gaan roepen terwijl je de achtergrond niet weet is wellicht niet zo heel erg slim!

Het gaat niet alleen om sociaal contact, ook het bewegen, de hele dag kunnen grazen is erg belangrijk voor een paard. Het zegt toch al genoeg dat de merrie buiten geen lucht zuigt? Blijkbaar vindt de merrie het niet fijn om binnen te staan.
Jij bevestigt juist wat ik bedoel. Ja
Natuurlijk zijn er luchtzuigers die nog diepere redenen hebben om ook buiten lucht te zuigen. Probeer tenminste de oorzaken te achterhalen en er wat aan te doen. Wees eerlijk; de meeste mensen doen dit niet en hangen er maar zo'n band om. Symptoombestrijding dus en daar ben ik tegen. Heb je je best gedaan, dan houdt het op.

TS: Heel vervelend voor je, maar ik denk dat de koper het recht heeft om het paard terug te brengen. Al is het niet zo slim geweest om het probleem niet goed te checken en jij hebt het niet goed genoeg aangegeven.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 08-11-07 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:40

Baxter schreef:
Baxter schreef:

Hahaha dan heb jij wel een hele hardnekkige zeg Knipoog maar bij veel paarden help er toch wel iet...
Bij ons op stal staat er ook een merrie die het ook nog doet met een band om. Maar wel een stuk minder en krijgt daardoor dus geen falale hoeveelheid lucht binnen.
Een ruin die bij ons op stal heeft gestaan deed het gewoon in de lucht. ook erg lastig Knipoog

Zou fijn zijn als er iets is wat zou helpen, ik zou het meteen voor haar aanschaffen, regelen of wat dan ook. Knipoog

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:41

Koper heeft ook onderzoeksplicht hoor..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:41

jeetje wat vervelend.
lijkt me een typisch geval van miscommunicatie, de koper begreep niet wat jij met kribbebijten bedoelde....

ik zou de eer aan mezelf houden en het paard terugnemen.

succes ermee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:44

littleroosie schreef:
Een r pakt dingen vast en gaat dan luchtzuigen.
Een luchtzuiger zuigt lucht zonder iets vast te pakken. Zo heb ik t op de ORUN geleerd en heb t ook al opgezocht op internet en zo staat het op vele sites ook vermeld.

Het is zo dat we het paard 3 weken voor haar vast hebben gehouden, hebben doorgereden en voor het zelfde geld aan haar verkocht hebben. In de tussen tijd ben ik door de verkoop onder voorbehoud 2 kopers misgelopen.

Dus hierdoor enige moeite om het paard zo weer terug te nemen.

Ik heb dat ook zo geleerd Ja
Vind het erg aso van die mensen!
Imo hadden ze meer onderzoek kunnen verrichten naar de benaming en ze hadden er meer vragen over kunnen stellen. Hebben ze gevraagd naar de risico's van kribbebijten?

Hoop dat je eruit gaat komen met die mensen. Ja

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:44

Even voor de duidelijkheid hoor, maar hoe komt men aan die drie dagen bedenktermijn tussen particulieren??? Heeft iemand hier een wetsartikel bij gevonden?

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:45

Cayenne schreef:
Dan is de Wiki inderdaad fout.

Citaat:
Met kribbenbijten zet het paard overal zijn tanden in. Meestal neemt het paard de staldeur onder handen. Van deze gewoonte kan het dier zijn tanden beschadigen en slecht gaan eten.
Kribbenbijten kan overgaan in luchtzuigen, maar dit is lang niet altijd het geval. Het paard zuigt dan tijdens het bijten grote hoeveelheden lucht naar binnen. Niet in de longen, maar in de maag via de slokdarm. Het gevolg is dikwijls koliek, spijsverteringsstoornissen en achteruitgang van de totale gezondheidstoestand. Om hier een einde aan te maken, moet je allereerst alles uit de stal weghalen waar je paard zijn tanden in kan zetten. Het paard kan worden ondergebracht in een loopstal (zonder voerbak). Langdurige weidegang is belangrijk. Wat kan helpen is het meer dan drie keer per dag voeren van je paard (dus meer kleine hoeveelheden). Ook kun je de staldeur insprayen met een anti bijtspray en metalen strippen op de staldeur bevestigen. Verder kun je het dier ook een muilkorf omdoen. Voor luchtzuigen zijn er speciale halsbanden te krijgen.

Uit het boek EHBO Paard.

Inderdaad. Ja

Ik vind dus ook dat je het paard moet terug nemen.
Sowieso zou ik dat doen in dit geval, al was het maar omdat je maatje daar niet het beste nieuwe begin krijgt, zoals Kawa al zei.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:50

sigrid1182 schreef:
Sammie schreef:

volgens mij is dat hier al vastgesteld.....wat het verschil tussen kribbebijten en luchtzuigen is....

Dat vraag ik mij werkelijk af als ik enkele berichtjes boven die van mij gequote lees... Lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:53

littleroosie schreef:
Ik heb geen onjuiste informatie verstrekt, ik heb verteld wat die deed. Ze is 2x wezen kijken, 3 weken over de koop gedaan en er voor de rest nooit naar gevraagt over hoe of wat.

.

heeft koper het daadwerkelijke luchtzuigen van het paard gezien.......

en heb jij duidelijk verteld, dat ze iets vastpakt, kribbebijten, daarna lucht in slikt....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:56

Sammie schreef:
Dat vraag ik mij werkelijk af als ik enkele berichtjes boven die van mij gequote lees... Lachen

als die dat niet willen geloven...das dan jammer...

maar zoals cayenne het heeft omschreven , zo is het !!

simpel...lijkt mij.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:57

Dan rijst nu de vraag is de ts dan ter goeder of ter kwaader trouw?