Wat te doen ivm vrachtwagen B rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re: Wat te doen ivm vrachtwagen B rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:03

Dank jullie wel voor alle info. Ik ga denk ik wel vragen of ik hem ergens binnen kan stallen, boeren genoeg in de omgeving Knipoog

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:34

@ikke

Dan had ik denk ik een mazzeltje ....mijn zonnepaneeltje koste nieuw rond de 25 euro Haha!

En ik bedoelde negatief in de zin van wel of geen vrachtwagen kopen iedereen raad het @bianca6
af ivm de hoge kosten en mijn ervaring is dat deze kosten wel mee vallen.

Maar ik geloof dat jij het veeeeelllll beter weet , alleen geef ik mijn persoonlijke mening uit
mijn ervaring Knipoog

@bianca6 veel succes met het nemen van een beslissing en het zoeken naar en geschikte wagen!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:06

valiantS schreef:
@ikke

Dan had ik denk ik een mazzeltje ....mijn zonnepaneeltje koste nieuw rond de 25 euro Haha!

En ik bedoelde negatief in de zin van wel of geen vrachtwagen kopen iedereen raad het @bianca6
af ivm de hoge kosten en mijn ervaring is dat deze kosten wel mee vallen.

Maar ik geloof dat jij het veeeeelllll beter weet , alleen geef ik mijn persoonlijke mening uit
mijn ervaring Knipoog

Of ik het veeeeel beter weet zijn jouw woorden, ik redeneer enkel vanuit mijn ervaring van 15 jaar vrachtautobezit.
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat mensen een B-rijbewijs auto willen, terwijl je met iets meer auto veeeel minder problemen hebt, terwijl ze in de heb niet of nauwelijks duurder zijn.
Voorbeeld: de Mercedes Benz 508 wordt veel als B-rijbewijs auto aangeboden, met een armetierige 800kg laadvermogen, als je mazzel hebt. Zet je een ander verenpakket onder die wagen, dan mag ie opeens 5000kg wegen en heb je zomaar 2300kg laadvermogen EN minder wegenbelasting (63 euro/3mnd), terwijl de rest van de kosten gelijk blijft.
Moet je wel even door je C-rijbewijs heenbijten en dat is er sinds twee jaar niet simpeler op geworden, met de verplichting ook je CCV-B te halen. Reken op 3000-4000 euro.

Los hiervan heeft TS te kennen gegeven niet voor deze optie te willen gaan, dan moet ze dus de beste auto pakken die ze krijgen kan. Die Transit LIJKT heel aardig, zou ik dus zeker naar gaan kijken.
Het is altijd een punt met zoiets: het is een flinke zoektocht voor je iets goeds hebt gevonden, zeker als je niet kunt of wilt opknappen cq door slechte dingen heenkijken die er niet toe doen.

Even totaal off-topic: Voor degenen die zo'n moderne tweepaards willen, á 35.000 euro nieuwprijs; die moeten zeker overwegen hun C-rijbewijs te gaan halen. Op een vrachtwagen (>3500 kg MTM) betaal je namelijk GEEN BPM! Bedenk dat de BPM op die nieuwe wagentjes ongeveer 15.000 euro is!! Als je daarvoor geen C-rijbewijs kunt halen, hoor je helemaal geen rijbewijs te hebben! Dit zal een verkoper je echter nooit vertellen, tenzij je expliciet door blijft drammen op dit punt. Het is maar een weet.....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:21

Iederen roep auto en trailer, ik zou graag een klein vrachtwagentje willen om 1 paard te vervoeren zodat ik dan ALLEEN mijn paard kan laden, opzadelen op de vrachtwagen en nergens achteruit hoef te rijden en dat het dan neit lukt etc... Op een vrachtwagen lijkt mij laden en zadelen veel praktischer en veiliger, zeker met jonge paarden. Je paard moet op de trailer immers wel blijven staan waarbij jij terug loopt om de stang erachter te doen of eruit te halen etc...

Misschien dat sommige mensen uit praktisch en niet uit kosten oogpunt een vrachtwagen willen rijden??

Ik vraag me af wat de gemiddelde oldtimer aan verzekering en onderhoud (ik weet het zeeeer variabel maar toch) kost.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:53

Ik heb een VW transporter gekocht maar nog steeds gedoe met stangen helaas, indeling is hetzelfde als een trailer. Ik heb wel als test er tijdens het rijden ingestaan en een ontzettende wereld van verschil!!! Veel fijner en stabieler! Dus een paard zal er veel fijnere ervaringen aan over houden.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:22

vrachtwagen is wel makkelijk ik had er ook 1 en kon alleen op wedstrijd. had mijn haf geleerd gewoon met touwtje om zijn nek erin te lopen dan de stang dicht en naar voren om m vast te zetten. met eruit gewoon omgekeerd, eerst los voor dan stang weg en kwam hij achteruit zodat ik t touwtje weer "ving" Knipoog maar moet zeggen dat dat met trailer dus ook gaat hoor en moet wel zeggen dat ik auto trailer toch wat fijner vind rijden maar vrachtwagen is idd weer makkelijker met opzadelen en al je spullen!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:07

Ik kan nog altijd niet achteruit rijden met trailer, soms wel soms ook echt neit. Daarbij is opzadelen niet mogelijk op mijn trailer... en tja dan je auto dichtdoen en op slot is lastig met paard los en ik zet mijn paard op wedstrijd echt neit vast aan de trailer....het is geen ponytijd meer.

Bianca: er zijn ook vrachtwagentjes waarbij ze om kunnen draaien en tussen het touw kunnen staan op de vrachtwagen...dan heb je dat stangen probleem neit zoals die in een trailer is... ach ja het blijft altijd iets

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:44

ikke schreef:
Even totaal off-topic: Voor degenen die zo'n moderne tweepaards willen, á 35.000 euro nieuwprijs; die moeten zeker overwegen hun C-rijbewijs te gaan halen. Op een vrachtwagen (>3500 kg MTM) betaal je namelijk GEEN BPM! Bedenk dat de BPM op die nieuwe wagentjes ongeveer 15.000 euro is!! Als je daarvoor geen C-rijbewijs kunt halen, hoor je helemaal geen rijbewijs te hebben! Dit zal een verkoper je echter nooit vertellen, tenzij je expliciet door blijft drammen op dit punt. Het is maar een weet.....

Hoho niet te snel... niet iedereen kan een C-rijbewijs halen.
Ikzelf bijv. zie met 1 oog maar 10%. Ik heb vroeger zelfs vrachtwagenrijles gehad maar kwam uiteindelijk niet door de medische keuring heen omdat je met je slechtste oog minimaal 20% moet kunnen zien. Voor B-rijbewijs mag je zelfs een glazen oog hebben...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 09:28

Inderdaad, veel vrachwagens zijn anders ingedeeld als trailers maar ik heb een kleiner bestelbusje ipv een kolos van een vrachtwagen.

Even een vraagje; Dit is de binnenkant van de wagen Afbeelding

De wielkassen steken uit dus ik ga hem ombouwen dat het paard in het midden komt te staan. Maar als ik toch merrie met veulen wil vervoeren kan deze indeling wel handig zijn allleen zit ik met die wielkassen.
Ik heb 2 opties bedacht;
1. ze bekleden met schuim en
2. ze "verhogen naar boven toe" (schuin naar de wand toe) zodat ze er niet op kunnen gaan staan ivm verstappen op deze manier.
Wat is volgens jullie de beste optie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:59

Doe eens detailfoto's van die wielkasten.
In principe zou ik er niks aan doen. Als je met één paard reist, dan zou ik die inderdaad bij voorkeur in het midden zetten, hetgeen voor jou wel betekend dat je een compleet nieuwe binnenkant moet gaan bouwen en dit interieur zou ik houden voor wanneer je met twee paarden reist. De meeste paarden bennen weing problemen met zo'n wielkast. Wanneer je de wielkasten "verstopt" achter wandbekleding, houdt je erg weinig vloer over, waarmee je het voor het paard een stuk moeilijker maakt om breed te gaan staan en op die manier beter te kunnen blijven staan.
Kortom: niks aan doen, lekker zo laten.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 10:43

Ik zal eens een betere foto maken. Is het niet beter om een klein laagje foam ofzo erop te plakken? Ik ben zo ban dat als het veulentje omkukelt en erop valt of ben ik nu echt paranoia?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:22

beantsje schreef:
ikke schreef:

Hoho niet te snel... niet iedereen kan een C-rijbewijs halen.
Ikzelf bijv. zie met 1 oog maar 10%. Ik heb vroeger zelfs vrachtwagenrijles gehad maar kwam uiteindelijk niet door de medische keuring heen omdat je met je slechtste oog minimaal 20% moet kunnen zien. Voor B-rijbewijs mag je zelfs een glazen oog hebben...

Dat klopt. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
Niet iedereen MAG een C-rijbewijs halen. Dat is erg vervelend voor diegenen die dat overkomt, maar het doet niks af aan het feit dat voor de overige mensheid deze optie zelden een overweging is, vaak gebaseerd op vooroordelen die niet terecht zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:25

Bianca6 schreef:
Ik zal eens een betere foto maken. Is het niet beter om een klein laagje foam ofzo erop te plakken? Ik ben zo ban dat als het veulentje omkukelt en erop valt of ben ik nu echt paranoia?

Ja, je ziet spoken Haha! Wat je kunt doen is de kasten met rubber bekleden, maar of dat werkelijk iets toevoegd (behalve gewicht) kun je je afvragen.
Overigens is gewicht zo-wie-zo een punt om in de gaten te houden. Alles wat je in de wagen stopt gaat van je laadvermogen af!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:55

bainca, ik vind t eigenlijk wel goed idee ik zou idd ook de wielkast schuin weg laten lopen naar boven dan kunnen ze er in ieder geval niet per ongeluk op gaan staan of over struikelen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:27

He Bianca heb je 'm gekocht! Gaaf joh. Ik kan op de foto echt de wielkasten niet onderscheiden dus ik weet niet of het nodig is er iets aan et doen.
Veel plezier met je wagen!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:59

Nou ik zou er niks mee doen bianca, het is toch maar een kleine verhoging, net een drempel. Nee ik zie die spoken niet hahahaha.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:23

Bianca6 schreef:
Ik woon officieel in Nederland en rijd zo'n 40.000 km per jaar. Als ik dus speciaal een andere wagen (met meer trekkracht, vaak ook meer verbruik) moet aanschaffen om per jaar een paar honderd kilometertjes in te tuffen voor een trailer dan ben ik veel geld kwijt, die rekensommen heb ik gemaakt.
Ik wil in principe maar 1 paard vervoeren. Maar omdat ik een smal hoog bakkie gevaarlijk vind wil ik er sowieso een met plek voor twee. Of ik er twee inzet ligt dus aan wat is toegestaan. Als er geen twee in mogen dan niet. Zoals ik zei heb ik kleine spaanse paardjes (1.58) waarvan er zelfs maar eentje volwassen is. De andere is zijn jaarling en veulen. Dus misschien kán ik er twee inzetten zolang ze nog niet zo zwaar zijn en anders gewoon niet. Het gaat me erom dat ik met in ieder geval 1 paard af en toe naar een clinic of keuring kan. Dus vandaar geen grote wagens en geen C rijbewijs. Ik ga zeker budget apart houden voor het onderhoud en ga hem ergens binnen stallen.

met die kleintjes red je dat wel, ik heb zelf een merrie van 161 en die weegt 470 kg. Gewogen op een weegschaal dus dan moet je dat met 2 kleintjes ook wel redden.. Succes ermee...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:20

Ikke: Op een vrachtwagen (>3500 kg MTM) betaal je namelijk GEEN BPM! Bedenk dat de BPM op die nieuwe wagentjes ongeveer 15.000 euro is!!

Dit verhaal gaat alleen op als de auto jonger is dan 2005.
Dus voor alles wat voor 2005 gemaakt is (2004, 2003 en zo voort), gaat dit dus niet op.
En daardoor kom je op een heel ander rekensommetje uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:50

josie schreef:
Ikke: Op een vrachtwagen (>3500 kg MTM) betaal je namelijk GEEN BPM! Bedenk dat de BPM op die nieuwe wagentjes ongeveer 15.000 euro is!!

Dit verhaal gaat alleen op als de auto jonger is dan 2005.
Dus voor alles wat voor 2005 gemaakt is (2004, 2003 en zo voort), gaat dit dus niet op.
En daardoor kom je op een heel ander rekensommetje uit.

Voor het geval je het nog niet wist: dat is alleen interessant voor nieuwe wagens, BPM is namelijk niet terug te vorderen!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:06

Ik heb ook een b-rijbewijs vrachtwagentje, een VW LT35, en ben er heel tevreden mee, het is een oude bak maar het rijdt comfortabel, het haalt wel maar 70 km/u, dus ik kan er niet mee op de autosnelweg. Maar, een b-rijbewijs vrachtwagentje waar twee paarden op mogen bestaat volgens mij gewoon niet. Ik heb bij de keuring een attest gekregen waarop staat hoeveel ik mag laden, en met het gewicht van mijn fijne e-pony + mijn eigen gewicht + gewicht van eventuele passagier + dat van zadel en ander materiaal enz zit ik daar al bijna aan. Als je er ooit twee paarden wil opzetten zou ik voor een grotere vrachtwagen met c-rijbewijs gaan, die zijn in verhouding ook veel goedkoper dan de b-rijbewijs vrachtwagentjes.

Ik ben het er wel niet mee eens dat één paard laden een scheve belasting geeft. In mijn vrachtwagentje staat het paard schuin op de rijrichting en dus niet aan één kant.

Het is zeer zeker niet duurder dan een zwaardere auto + trailer, toch niet in mijn geval. Ik woon in België en betaal voor mijn vrachtwagentje amper wegentaks en amper verzekering, dat is allemaal heel goedkoop. De onderhoudskosten vallen tot nu toe wel mee, ja natuurlijk, het moet wel eens naar de garage enz, maar tot nu toe vallen de kosten erg mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:25

Eilandje schreef:
Het is zeer zeker niet duurder dan een zwaardere auto + trailer, toch niet in mijn geval. Ik woon in België en betaal voor mijn vrachtwagentje amper wegentaks en amper verzekering, dat is allemaal heel goedkoop. De onderhoudskosten vallen tot nu toe wel mee, ja natuurlijk, het moet wel eens naar de garage enz, maar tot nu toe vallen de kosten erg mee.

De wegenbelasting in België is een schijntje, in vergelijking tot Nederland. 300 euro per drie maanden is eerder regel dan uitzondering in NL.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:48

orionneke schreef:
Ik vraag me af wat de gemiddelde oldtimer aan verzekering en onderhoud (ik weet het zeeeer variabel maar toch) kost.

Mijn oldtimer is wegenbelastingvrij sinds september Haha! , qua verzekering heb ik de veewagenverzekering bij Hippozorg.

Een Oldtimerverzekering kun je niet afsluiten voor een veewagen (dat het in de praktijk weleens voor komt is een tweede). Een oldtimerverzekering is eigenlijk specifiek voor de echte oldtimers die een aantal malen per jaar van "stal" gehaald worden voor shows oid. Althans, zo werd het mij uitgelegd na zeker 5 verzekeringsmaatschappijen te hebben gesproken.

Bij Hippozorg hebben ze een speciale veewagen verzekering. Die kost het eerste jaar (afhankelijk van je schadevrije jaren) max. 280 euro, het tweede jaar gaat daar 40% af en zo ga je door totdat je na 4 jaar 75 euro per jaar betaald voor je verzekering...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:10

Suelza schreef:
orionneke schreef:

Mijn oldtimer is wegenbelastingvrij sinds september Haha! , qua verzekering heb ik de veewagenverzekering bij Hippozorg.

Een Oldtimerverzekering kun je niet afsluiten voor een veewagen (dat het in de praktijk weleens voor komt is een tweede). Een oldtimerverzekering is eigenlijk specifiek voor de echte oldtimers die een aantal malen per jaar van "stal" gehaald worden voor shows oid. Althans, zo werd het mij uitgelegd na zeker 5 verzekeringsmaatschappijen te hebben gesproken.

O? Goh, waarom heb ik mijn wagen dan wel zo verzekerd? Gewoon 12000km-limiet op jaarbasis en nog wat voorwaarden, waardoor de wagen niet als "eerste" auto gebruikt mag worden; zoals geen gebruik voor regelmatig woon-werkverkeer.
Kost iets van 200 euro per jaar voor een vrachtwagen van 5600kg MTM. Het zal een verzekeringsmaatschappij worst wezen wat jij met die wagen doet, zolang je maar privé blijft rijden.
Ga je geld vragen voor paardenvervoer, dan krijg je een andere situatie; krijg je geen ontheffing meer van de wegenbelasting, moet je een transportvergunning hebben en fors meer verzekering betalen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:37

ikke schreef:
Suelza schreef:

O? Goh, waarom heb ik mijn wagen dan wel zo verzekerd?

Omdat je mijn post niet goed hebt gelezen waarin geschreven staat dat het in de "praktijk" dus wel gebeurd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:30

Suelza schreef:
ikke schreef:
O? Goh, waarom heb ik mijn wagen dan wel zo verzekerd?

Omdat je mijn post niet goed hebt gelezen waarin geschreven staat dat het in de "praktijk" dus wel gebeurd.

Je wekt de indruk dat dat eigenlijk illegaal is en DAT is dus niet het geval.
Het gebeurt niet alleen, het is ook gewoon mogelijk en toegestaan. Sterker nog; als je de veewagen als tweede wagen naast je gewone wagen verzekerd, krijg je vaak flinke kortingen, vanwege het geringe aantal km.