en nu nog gaan vertellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natasja1991

Re: en nu nog gaan vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 15:49

en ik heb nergens gezegd dat ik ging lenen

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:50

natasja1991 schreef:
klopt, voor contract.
in mijn punt slim omdat ik het zelf betaal: als ik het paard op afbetaling koop, heb ik ook gelijk geld in de 1e maand om een zadel, hoofdstel, bit, en dekens enzo te kopen. als ik nu een paard ga kopen, dan kan ik ook geen zadel gelijk kopen.als ik op afbetaling koop dan kan ik elke maand meer sparen, waardoor het makkelijker is dan gelijk al het geld in een keer uit te geven.

Dan heb je in mijn ogen niet genoeg geld voor een paard

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 15:51

ik kan het bedrag wel in een keer betalen, maar dat vindt ik zonde, ik wil het liever in gedeeltes doen. dat vindt ik handiger

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:52

Als je op afbetaling koopt betaal je (VEEL) rente, is wat mij betreft precies hetzelfde als geld lenen.

Geen hand vol maar een land vol (paarden), ga werken, goed sparen, en kijk dan eens of je de tijd en het geld ervoor hebt.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:53

Hoi hoi

ik heb het even zitten door lezen. Ik rij al paard vanaf kleins af aan. Ik heb altijd me eigen paard gewild. Vroeger 2 pony's gehad. Ik moest die tussen mijn drukke sportdagen door verzorgen. En dat was vaak moeilijk te doen, en heb ze jaren lang gehad maar heel veel meisjes deden ze toen verzorgen ed.
Ik ben inmiddels 21, en heb sinds vorig jaar pas weer me eigen paard. Ben nadat ik ben verhuist ooit naar den haag paardloos geweest. Wel veel gereden maar dan op manege paarden ed.
Ik heb nu pas geld om voor me paardje te zorgen.
Dit zijn mijn kosten zo'n beetje
stalling € 100,- per maand
wormen kuur € 12,95 per 6 weken
deken kapot€ 100,- per 6 maanden zowel zomer als winterdeken
inenten 30,- elk jaar
hoefsmid 100,- rondom ijzers elke 6 weken
Verzekering €30,- per maand
Materiaal €100,- per 3 maanden of korter.
lessen €160,- per jaar bij een vereniging
eventuele kosten wat je moet bijdragen bijv aan het kwpn € 80,- per jaar

Reken is allemaal uit of je het dan nog kan bekostigen, je gaat nog naar school toe. Als je naar een mbo of hbo school gaat heb je echt niet zo heel veel tijd meer hoor. Je hebt je werk door de weeks misschien of in het weekend...
Ik gun het je van harte, maar kan je het nog bekostigen, er komt meer bij kijken dan je denkt.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 15:55

ik heb met mezelf afgesproken dat ik ongeveer een paardje zoek van 1.500 en dat ik dat spaar, dat heb ik gedaan(en heb nog verder gespaard). Aangezien ik nog steeds geld verdien, en spaar, wil ik liever in gedeeltes betalen. Dat geeft me gewoon een beter gevoel, en dat betekend nog niet dat ik niet genoeg geld heb.

ik mag toch zelf weten hoe ik ga betalen.

zolang ik maar genoeg geld heb, en dat heb ik...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:58

Heb je ook een spaarpotje voor als het paard iets overkomt? Is namelijk wel zo handig..

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:59

Ja owke,, je moet het zelf weten, niet dat je nu al in de geld problemen komt, want als een ouder 1 ding niet wilt, is een kind met schulden.
Wat voor paardje had je ingedachte dan..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:00

Dan hoop ik voor je dat je iemand zo gek krijgt die z'n paard in maandelijkse termijnen wil verkopen.

Het is nog geen half jaar geleden dat je ouders er geen geld voor hadden, dus zulke hele oude koeien zijn het nog niet.
Maar blijkbaar moet je zelf eerst al je eigen posts teruglezen voordat je begrijpt dat je jezelf heel erg tegenspreekt.

Maar wat verwacht je dan op jaarbasis kwijt te zijn aan het paard, en wat verdien je?

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:01

ik heb idd ook voor een spaarpotje gezorgd

een draverruintje van 5 jaar oud...

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:02

ik verdien ong. 300 per maand, en mijn moeder zei dat ze het niet erg vindt om mee te betalen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:03

voor hoeveel uur werken is dat dan? en waar werk je dan, dan kom ik daar ook werken

Alwiene

Genoeg geld heb je pas als je een paard volledig kan kopen, de daarvoor benodigde spullen ook, de stalling/verzorging etc per maand kan betalen en daarnaast van het begin af aan nog voldoende reserve hebt liggen indien je paard wat mankeert.

Jij geeft nu al aan dat als je je paard helemaal betaalt je in de eerste maand al geen zadel en hoofdstel kan kopen. Dit vind ik, sorry, echt een hele slechte basis om een paard op te kopen.

Probeer je alsjeblieft te realiseren natasja dat er niemand hier is die het je niet gunt! Wij geven onze adviezen niet om jou te pesten, al lijkt dat misschien wel zo. Juist omdat je het zo graag wilt.

Ik ben verder wel heel benieuwd naar je begroting. Welke kosten heb je waarvoor berekend? Welke reserve hou je dan over? Wat ga je per maand verdienen? Wat als je ontslagen wordt? Hoeveel kan je sparen voor onvoorziene omstandigheden?

Ik hoor je nu ook zeggen dat je niet zegt dat je gaat lenen, iets op afbetaling kopen = lenen. Ook al wil je het niet zo noemen het is wel zo. De verkoper leent jou tijdelijk het geld voor de aanschaf. Jij koopt het paard daarmee, en daarna ga je het in stukken afbetalen. Zo werkt kopen op afbetaling feitelijk!

Cassidy

Je moeder zwijgt en je vader is het er niet mee eens? Dan zou ik geen paard kopen. Je bent zelf minderjarig en verdient zelf met vakken vullen en werken niet genoeg om een eigen paard te onderhouden. Stel dat het je lukt om het een half jaartje uit te zingen, zal je het paard zonder medewerken van je ouders snel weer moeten verkopen, en dan is het verdriet heel erg groot.

Je zegt dat je vier jaar lang hebt gewacht en vier jaar lang hebt gespaard. Ik kocht mijn eigen paard toen ik 33 was, en heb er meer dan twintig jaar op gewacht....

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:04

Toch klinkt het allemaal beetje vaag, zeker in combinatie met je vorige posts. Ik hoop dat je jezelf, en je dier, niet in de problemen brengt door het op deze wijze te doen. Als je een dier wilt moet je er altijd voor zorgen dat je het de verzorging en ook medische kosten, kunt betalen. En dat is nu net hetgene ik betwijfel.

Persoonlijk zou ik ook nooit een paard op afbetaling verkopen (stel dat.... gek genoeg, beestje ziek zou worden, of overlijden...terwijl jij nog niet afbetaald hebt). Omgekeerd zou ik ook niet het dier op afbetaling willen kopen om diezelfde reden.

Overigens heb ik in je posts ook gelezen dat je ouders er geen geld voor hebben en dat was niet zo lang geleden....

Pas gewoon goed op. Gun het je van harte maar voor mijn gevoel kom je in je verhaal nog jong en misschien, qua kosten etc, naief over, zonde als het een foute afloop zou krijgen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:05

natasja1991 schreef:
ik verdien ong. 300 per maand, en mijn moeder zei dat ze het niet erg vindt om mee te betalen

Je werkte toch nog niet? Ik meende ergens te zien staan dat je misschien werk had bij Bakker Bart?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:06

Idd, zie sowieso nog maar eens iemand te vinden die zijn/haar paard met afbetaaltermijnen verkoopt! 300 euro per maand is NIKS! als je ziet dat je met een minimum VOLWASSEN loon misschien net een eigen paard kunt onderhouden en jezelf. Ik zou er echt mee wachten. Dit is een droom die je nu perse waar WIL maken maar gewoon niet waar KUNT maken. Misschien voor 2 maanden. Langer ook niet.

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:07

"Waarschijnlijk .... bij bakker Bart... En tenzij je daar héél veel uren maakt verdien je er echt geen euro 300,- Clown dus als ik jou was Knipoog zou ik dan maar bij je huidige baantje blijven.... Knipoog

Je komt heel tegenstrijdig over.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:08

Alwiene schreef:
Genoeg geld heb je pas als je een paard volledig kan kopen, de daarvoor benodigde spullen ook, de stalling/verzorging etc per maand kan betalen en daarnaast van het begin af aan nog voldoende reserve hebt liggen indien je paard wat mankeert.

Jij geeft nu al aan dat als je je paard helemaal betaalt je in de eerste maand al geen zadel en hoofdstel kan kopen. Dit vind ik, sorry, echt een hele slechte basis om een paard op te kopen.

Probeer je alsjeblieft te realiseren natasja dat er niemand hier is die het je niet gunt! Wij geven onze adviezen niet om jou te pesten, al lijkt dat misschien wel zo. Juist omdat je het zo graag wilt.

Ik ben verder wel heel benieuwd naar je begroting. Welke kosten heb je waarvoor berekend? Welke reserve hou je dan over? Wat ga je per maand verdienen? Wat als je ontslagen wordt? Hoeveel kan je sparen voor onvoorziene omstandigheden?

Ik hoor je nu ook zeggen dat je niet zegt dat je gaat lenen, iets op afbetaling kopen = lenen. Ook al wil je het niet zo noemen het is wel zo. De verkoper leent jou tijdelijk het geld voor de aanschaf. Jij koopt het paard daarmee, en daarna ga je het in stukken afbetalen. Zo werkt kopen op afbetaling feitelijk!

maar daarmee bedoelde ik niet dat ik geld daarvoor ging lenen bij een bank, iemand had het over rente)

en ik heb 2 krantenwijken en ga bij bakker bart werken
Laatst bijgewerkt door natasja1991 op 19-10-07 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:08

natasja1991 schreef:
ik mag toch zelf weten hoe ik ga betalen.

Mag je gerust weten, maar dan moet je ook nog de verkoper vinden die daarin meegaat. Want stel dat je een paard op afbetaling koopt, en de eigenaar zegt: mooi goed en aardig, maar hij blijft op mijn terrein staan tot hij is afbetaald, vervolgens gaat het dier dood en jij loopt jaren daarna nog steeds af te betalen voor een dier wat er niet meer is en waar jij dus nooit plezier van hebt gehad, zou je dat fijn vinden?

Ik zou zo snel niemand weten die zijn paard op afbetaling koopt en hem zonder dat hij volledig is betaald van zijn erf af laat gaan zodat de koper er alvast op kan gaan raggen, en het paard aan gruzelementen rijdt (even cru geformuleerd). Vervolgens kan de koper het paard niet meer afbetalen, komt het paard vernaggeld en kreupel of helemaal verpest terug en heeft de verkoper in het ergste geval een paard waar hij niets meer mee kan.

Even wakker worden droomstertje. Je hebt de medewerking nodig van je ouders, of voldoende geld op de bank met voldoende en regelmatige inkomsten in het vooruitzicht, en anders moet je er gewoon niet aan beginnen!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:10

Oh er zijn vast wel bedrijven die paarden verkopen op afbetaalbasis, alleen die rente wordt dan misschien niet letterlijk zo genoemd, maar zit heus echt zeker wel bij de prijs inberekend.

Nog steeds benieuwd naar je exacte begroting en de andere gestelde vragen Knipoog

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:11

De stallingskosten zijn €203,05 tot €246,- per maand.
Je houdt dan nog 50- 100,- per maand over voor hoefsmid, wormenkuur, kapotte spullen etc.
En ik neem aan dat je zelf ook wel eens nieuwe kleren wilt, of op stap wilt. In mijn ogen heb je lang niet genoeg per maand om het paard goed te kunnen onderhouden.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:12

Dan wil ik toch wel eens een stal weten die dat doet! Dan schaf ik mij ook alvast een paard aan Haha! ! Even serieus,
er zal ERGENS wel een boer of iets zijn die dat wil doen ja. Maar een echte handelstal of iets.. lijkt me niet. Verder, als er daadwerkelijk een stal is, dan zal die rente echt niet zo aantrekkelijk zijn dat je er nog mee instemd

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:12

Natasja, ik was (en ben eigenlijk) net als jij. Op mijn 14e kwam ik al eens met een dergelijk plan, op mijn 16e weer. Beide keren hebben mijn ouders het mij verboden (door drama's te schetsen met DA kosten die ik niet zou kunnen betalen en dat zij het ook niet zouden doen).
Toen? Ik vond ze onwijs gemeen, maar vooral onredelijk. Ik had er toch voor gespaard, verdiende nog geld, dus zou het toch zelf betalen.

Achteraf dank ik ze op mijn blote knieen! Het hebben van een paard waar je zelf de verzorging en financien voor moet dragen is niet iets wat weggelegd is voor iemand van 16. Stel nou dat er iets gebeurd, jij kan niet betalen, zijn je ouders wel financieel verantwoordelijk.

En stel, jij wilt straks gaan studeren. Hoe wil je dat ook nog gaan betalen dan? Of vindt je het reeel dat je ouders in meer of mindere mate krom liggen om jouw studie te betalen, terwijl jij al je geld uit geeft aan een paard.

Ik weet dat het moeilijk is, ik ben nu 23 en heb nog altijd geen eigen paard, maar eens komt de dag dat je een paard echt zelf kunt onderhouden.
Mijn advies; wacht op die dag!

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:13

mijn ouders helpen mij ook
ik haat op stap gaan. nieuwe kleding koop ik bijna nooit