Pony in trailer: hoe 'aankleden'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Pony in trailer: hoe 'aankleden'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:49

Girlgamer schreef:
TeeGee schreef:
Met de trailer rijden is toch wel heel anders als met de caravan hoor...

Ja er staat een levend dier in maar verder met bochten ruim nemen en achteruit rijden enz is het hetzelfde.

Jij krijgt mijn paard nooit achter de auto. Het is alles behalve hetzelfde als rijden met een caravan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:53

kom ikke, hoe ben jij begonnen met de trailer ? dat meisje wil zo haar best doen om het goed te doen, die vader is ook niet gek hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 13:39

Meisje? Clown met mijn 22 ben ik toch echt een vrouw. Mijn vader heeft vreselijk veel ervaring met het rijden met aanhangers. Voor hem is het geen verschil: hij rijdt met de caravan alsof er een levend dier in staat Knipoog Zijn snelheid is constant, inhalen doet hij amper, rotondes en heuvels neemt hij altijd heel rustig en beheerst. Hij rijdt echt heel veilig. Nu kun men hard roepen: met een caravan is anders dan met een levend dier, maar dan weet men niet hoe mijn vader rijdt met aanhangers. Niet te snel oordelen erover. Pa rijdt veilig, beheerst en zowel hij als ik hebben er alle vertrouwen in Lachen

Bovendien: het gaat mij niet om het rijden met een trailer, maar hoe je een paard 'aankleedt' en wat je mee moet nemen Lachen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:47

De techniek van rijden met een aanhangwagen/ caravan is precies hetzelfde als met een trailer. Alleen staat er dan inderdaad een levend dier in. Daar hoef je heus geen trailer expert bestuurder voor in te huren Nagelbijten / Gniffelen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 13:48

Bovendien: mijn vader heeft al bijna 50 jaar rijervaring met aanhangers Lachen

Als hij al voorzichtig en veilig rijd met zijn eigen caravan, zal hij dat ook zeker doen met een trailer.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:02

Welshcobfan schreef:
Meisje? Clown met mijn 22 ben ik toch echt een vrouw. Mijn vader heeft vreselijk veel ervaring met het rijden met aanhangers. Voor hem is het geen verschil: hij rijdt met de caravan alsof er een levend dier in staat Knipoog Zijn snelheid is constant, inhalen doet hij amper, rotondes en heuvels neemt hij altijd heel rustig en beheerst. Hij rijdt echt heel veilig. Nu kun men hard roepen: met een caravan is anders dan met een levend dier, maar dan weet men niet hoe mijn vader rijdt met aanhangers. Niet te snel oordelen erover. Pa rijdt veilig, beheerst en zowel hij als ik hebben er alle vertrouwen in Lachen

Bovendien: het gaat mij niet om het rijden met een trailer, maar hoe je een paard 'aankleedt' en wat je mee moet nemen Lachen

Wat is in jou ogen veilig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 14:09

Veilig: voorzichtig rijden, constante snelheid, afstand houden, rustig bochten, hobbels en rotondes nemen, geen onverwachte manouvres, goed de aanhanger en medeweggebruikers letten en rustig remmen. Hij laat zich nooit opfokken door bumperklevers etc. Let alleen goed op het verkeer en aanhanger en is niet snel afgeleid Lachen
Dat noem ik veilig.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:10

Ik heb altijd paarden vervoert zónder transsportbeschermers, deed altijd gewoon peesjes en strijklappen om. Als hij qua deken niks gewent is, zal ik dat ook niet op doen. Wel voor de zekerheid een fleece meenemen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:12

Nou msquincy het lijkt mij logisch dat veilig rijden in normaal nederlands slaat op het tegenover gestelde van roekeloos rijden. Beetje loze opmerking als je het mij vraagt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 14:15

Ik ga hem wel vervoeren zonder beenbescherming: dat zal hij alleen maar onrustig van worden. Neem voor de zekerheid wel wat mee. Deken kan hij wel tegen Lachen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:19

Ik ga dat denk ik ook doen met mijn fries over3 weken. Hij heeft nog nooit iets op of om gehad, dus dat wordt allemaal extra stress die overbagage Knipoog

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:27

Als je pony niet blij wordt van beenbeschermers kan je inderdaad beter niets om doen.
Meeste 'ongelukken' gebeuren met in- en uitladen, niet tijdens het rijden. Zorg dus dat er 2 mensen aan beide kanten van de klep staan met in- en uitladen zodat je pony zn been niet kan openhalen aan de klep.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:37

Ik ga morgen mijn pony ook vervoeren, hij krijgt gewoon een goede zweetdeken op met kruissingels en singels tussn de achterbenen zodat hij niet kan afwaaien, ook krijgt hij (hoge) transportbeschermers om.
Hij is het wel gewend nu met transportbeschermers, hiervoor heb ik hem 2 x vervoerd, ook met transportbeschermers.

Maar als je pony iets aan zijn benen niet fijn vind, zou ik het liever laten voor wat het is en niks omdoen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 14:39

2 personen bij het in en uitladen is inderdaad wel handig! bedankt voor de tip!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:00

Welshcobfan, sorry voor de blunder over meisje, ik had dat zo in mijn hoofd. Misschien kan je bij die achterneef een paar keer helpen met in- en uitladen van een van zijn paarden/ponys, dan zie, hoor en ervaar je hoe het is om te doen. Succes ermee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 15:07

hahaha ach houdt mij jong Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:58

die van mij gaat er op het halster na bloot op, gen dekens oid..
ja laatste koer een losse staartbeschermer want de keer daarvoor had ze de staart nogal geschuurt op de trailer

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 15:59

ach zijn staart is toch al flink afgeschuurd, dus dat maakt niet meer uit Nagelbijten / Gniffelen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:00

ik doe trouwens ook geen beenbescherming, ze staan beide braaf en rustig op de kar en lopen er zo in en uit

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:20

Mijn merrie heeft altijd transportbeschermers om en mijn ruin gaat of zonder iets of met peesjes. Alleen als het echt heel koud is krijgen ze een fleece dekentje op. Het is doorgaans erg benauwd in de trailer (of je paard moet een koukleum zijn).
Ik doe geen stro in de trailer om glibberpartijen te voorkomen en ook geen hooinet. Zou er zelf ook niet aan moeten denken om steeds zo'n zwabber geval tegen mijn hoofd te krijgen... Succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:38

Welshcobfan schreef:

Als je vader kan rijden met een volle emmer water in de trailer, zonder te morsen, dan heb je ook niks nodig om je paard in te pakken.
Ik durf rustig te stellen dat 80% hier niet door de "emmerproef" komt. Daarmee heb je meteen de oorzaak van alle "wilde verhalen" over paardentransport.

negrita_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:46

Mijn paard krijg zobizo altijd transport beschermers om ik weet niet waarom maar ik vind het veiliger ze gaat ruzie maken met de buurvrouw of buurman of ze met een snel heid de trailer uit en stapt er naast oej dan heb je lelijk het been geschaafd ,, en een deken doe ik om hoelang de rit ruurd of het warm koud is wanneer ze een winterdeken om heeft enzovoort

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:44

Citaat:
Pony is nu dekenloos, dus ik gooi er een fleecedeken (die heeft kruissingels) om in trailer.

Dit snap ik nooit.. paard heeft nooit een deken op en gaat op de trailer met deken.
reizen is voor een paard ook een inspanning(voor sommige ook wat stressig), blijven staan bij optrekken en remmen en natuurlijk de bochten. Kortom dat wekt warmte op en dan pleuren mensen ook nog een deken op een paard Verward arm beest heeft het snik heet.

Mijn paardenbeest heeft alleen been en staartbescherming om als we HEEN rijden naar de keuring/wedstrijd want dan blijven die benen en staart netjes.
Buiten om de keuringen etc etc heen staat ie gewoon kaal op de wagen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 20:26

Hij staat stil en kan toch behoorlijk gaan zweten doordat hij een trailer niet gewend is (= inspannend). Dan vind ik het persoonlijk een prettig idee dat hij niet gelijk op de tocht staat (als je de achterklep niet dicht kan doen).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:57

Tocht op de trailer? je rijd toch vooruit niet achteruit? En ik mag toch aannemen dat je het dakraampje zo hebt openstaan dat de wind erover heen waait.

Ik ben niet blond maar als ik het fout heb meld het maar.

Die emmer test is een goeie...dat ga ik een keertje doen.