achteruit de trailer uit is geen optie lijkt het...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: achteruit de trailer uit is geen optie lijkt het...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:07

nou inderdaad zeg!
tjonge wat een oplossingen allemaal voor een probleem wat vrij simpel op te lossen is door het trailer laden ''normaal" te trainen.

maar ach, ieder zn ding en zo blijven de professionele trailerladers tenminste ook aan het werk (alleen heb ik wel medelijden met de paarden vóórdat ze bij een prof terecht komen, die moeten dit soort dingen allemaal maar verduren)

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:50

cissy schreef:
maar ach, ieder zn ding en zo blijven de professionele trailerladers tenminste ook aan het werk (alleen heb ik wel medelijden met de paarden vóórdat ze bij een prof terecht komen, die moeten dit soort dingen allemaal maar verduren)

Blijkbaar komen ze daar niet meer, want de problemen zijn daarna wél opgelost. Je krijgt niet altijd een onbedorven paard natuurlijk, dus ze hebben het gewoon niet allemaal goed geleerd.

Overigens vind ik de methode van Bungie ook wel drastisch hoor... paard in trailer, vastknopen buiten de trailer en dan de trailer wegrijden... Wil niet weten wat er dan allemaal zou kunnen gebeuren. Betwijfel sterk of het een serieuze post is Vork

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:17

Mijn pony wou dit eerst ook niet doen. Eerst hebben we haar gewoon op de grond het commando 'terug' geleerd, en eigenlijk deed ze het daarna vanzelf in de trailer.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:21

Softijs schreef:
Mijn pony wou dit eerst ook niet doen. Eerst hebben we haar gewoon op de grond het commando 'terug' geleerd, en eigenlijk deed ze het daarna vanzelf in de trailer.

Dat vind ik wel een goeie Knipoog
En, ik zou wel raar opkijken als mijn toekomstige paardje in de trailer omgedraaid moet worden.... En als die mensen nou maar een 1 paards trailer hebben?? Dan kan je je paardje niet omdraaien hoor Rolleyes
Ik zou heel goed gaan oefenen met het terug commando!

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:41

Uiteraard eerst commando TERUG leren. Dan de trailer met klep naar beneden in de wei zetten, achterstangen dicht doen en wat hooi op de klep leggen. Dit doe je een paar keer, dan leren ze de klep kennen, weten dat het niet eng is als die beweegt en gaan ook vanzelf wel weer achteruit als het hooi op is. Als dat goed gaat doe je de achterstangen open en leg je een paar balen hooi of stro voorin de trailer tot aan het plafond zodat ze er niet op kunnen klimmen, zodat je paard er maar een klein stukje in kan lopen. Weer wat hooi op de klep, en ook een beetje (of een emmer met wat voer) wat verder in de trailer leggen. Als dat goed gaat haal je een baal weg, zodat hij wat verder de trailer in kan lopen, weer zelfde oefening. Tot dat hij er helemaal in staat en ook weer rustig uit loopt. Al die tijd de trailer in de wei laten staan zodat ze er echt aan kunnen wennen. Hij moet de trailer gaan associeren met "lekker en leuk" en vooral niet bang worden. Neem de tijd ervoor, rustig blijven, niet bij blijven staan kijken en niet ingrijpen, ze moeten het zelf uitvinden. Jij moet er alleen voor zorgen dat ze zich nergens aan kunnen verwonden. Succes!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:50

Ik weet niet hoe jouw paardje op voer is, maar als ze daar nogal op reageerd kun je bijvoorbeeld een emmertje met voer (of stukjes appel of wortel) tussen de voorbenen houden, dan moet ze wel achterwaarts om erbij te komen, dan een hapje laten nemen en vervolgens weer tussen de voorbenen houden, zo gaat ze langzaam maar zeker achterwaarts de trailer af en krijgt tussendoor steeds een beloning voor het achterwaarts gaan. Zo kan ze ook niet haar hoofd stoten tegen de bovenkant van de trailer. Het kost even tijd, maar na een paar keer weet ze al niet meer beter en kun je het emmertje voer weglaten.
Zo hebben kennissen van mij hun paard ook van de trailer gekregen want ook hij wilde echt niet meer naar buiten. Knipoog

Verder niks van anderen aantrekken voor wat betreft de keuring hoor, gewoon doen zoals je gewend bent als ze er maar uitkomt. Oefenen moet je toch rustig aan thuis doen lijkt mij.
Succes ermee!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:56

misschien nadat je het met de trailer achteruit stukje voor stukje heb geprobeerd toch eerst in de bak iets opbouwen wat schuin staat. De meesten vinden het eng om achteruit en dan nog naar beneden te gaan. Men orienteert zich vaak alleen maar op het laden van het paard leren, maar dan moet je hem al terug laten lopen. Dus voordat ie erin staat. Laatst nog op een video van LTJ gezien. Die was ook puur bezig met alleen maar het stress vrij laden van het paard. Ze vergat dit dus ook en het paard wilde er ook niet uit.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:01

Ik heb dit ook bij de hand gehad. Mijn pony wilde niet uit de trailer, uiteindelijk aan beide ogen van het halster een longeerlijn vastgemaakt en haar zo stapje voor stapje de trailer uit "getrokken". Hiermee bedoel ik dus niet volle kracht achteruit, maar druk op de neus, stapje achteruit, druk van de neus, de hemel inprijzen, weer druk op de neus, enz. Na 2x had ze het door en bij het voelen van de longeerlijn alleen, liep ze al de trailer uit. Probleem opgelost!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:13

waarom zet je je pony niet anders om op de trailer, dus met zn hoofd naar achteren. het schijnt zelfs dat paarden dit fijner vinden uit een proef met verschillende paarden in een vrachtwagen. allepaarden gingen met hun billen naar de rij richting gaan.

zo kan je je paard ook makkelijk weer afladen, jij geen probleem, je paard geen angst en geen mensen die raar kijken en anders vertel jij je verhaal dat er meerdere paarden zijn die dit fijner vinden Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:20

draaakje schreef:
waarom zet je je pony niet anders om op de trailer, dus met zn hoofd naar achteren. het schijnt zelfs dat paarden dit fijner vinden uit een proef met verschillende paarden in een vrachtwagen. allepaarden gingen met hun billen naar de rij richting gaan.

zo kan je je paard ook makkelijk weer afladen, jij geen probleem, je paard geen angst en geen mensen die raar kijken en anders vertel jij je verhaal dat er meerdere paarden zijn die dit fijner vinden Knipoog

Eh... denk je dat de paarden die niet achteruit de trailer uit durven lopen, wel achteruit de trailer in durven lopen? Nagelbijten / Gniffelen

Sanne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:01

Helaas komt dit probleem mij ook heel bekend voor.
ik heb mijn paard nog niet zo lang en wilde haar een tijdje geleden ook in een trailer(1 paards) laden. Erop ging zonder al te veel problemen. Maar vervolgens raakte ze helemaal in paniek toen ze eraf moest. De achteruit was volledig weg, bij elk stapje achteruit, kwamen er 2 vooruit. Ze probeerde zich om te draaien, wat natuurlijk niet ging lukken. Alles is geprobeerd, maar het lukte niet, uiteindelijk hebben we de dierenarts moeten bellen om dr te verdoven.. Verdrietig

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:47

@ Jennyxxx ja dat denk ik Lachen
met veel geduld. maar dat geld ook voor het er achteruit af laten stappen, kan ook, met veel geduld.

maar het was toch een probleem dat hij zich om wou draaien op de keuring en dat stond niet netjes, nu kan je thuis oefenen en als hij er dan eenmaal op staat kun je naar de keuring rijden en daar je paard gewoon normaal uitladen.

Sandra_HC4L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:24

Die van ons wou ook nooit achteruit de trailer uit lopen. Normaal wel, maar in de trailer niet.. Dan kon je ook net zolang proberen,maar dat hielp niet. Dus we hebben haar altijd maar laten keren in de trailer. Laatst waren we weer weg in de trailer, en nu liep ze zelf achteruit! wel met moeite,maar het is het begin.
Ik denk dat het vanzelf wel komt. Er zijn veel paarden die dit doen Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:40

Vraagje aan diegene die ook hun paard in de trailer keren Haha! Hebben jullie een 1,5 paards trailer? Of misschien een 1 3/4? Bij een 2 paards trailer kun je niet draaien vanwege het tussenschot toch?

Ik moet namelijk een nieuwe trailer kopen. En ik denk er aan om een 1 3/4 eentje van 145 cm breed te kopen om het draaien makkelijker te maken. Mijn oude trailer is 1,5 paards en 125 cm breed. Daar draait ze erg moeilijk in..

Hoe gaat het bij jullie?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:14

Myrdal schreef:
En helaas weet ik daar een niet leuk verhaal van. Bij een kennis van mij had het paard zich ook omgekeerd op de 1,5 paardstrailer. Paard van de trailer gehaald en die was kreupel. Rustig mee wezen stappen, DA gebeld, weer op de trailer om foto's te laten maken: Schouder gebroken en helemaal versplinterd, ze hebben het paard in moeten laten slapen, zou nooit pijnvrij kunnen leven.
Draaien in een 2-paardstrailer, oke, maar in een 1,5 paardstrailer, daar krijg ik de kriebels van.

Ik quote even mezelf. Als je bewust een paard wil gaan omdraaien in een trailer, koop dan geen 1,5 paards!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:16

Maar in een 2 paardstrailer kan je toch ook niet draaien vanwege het tussenschot? Dus waarin dan wel? Wie heeft er ideeën voor mijn pony? Hoe doen jullie het?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:41

Koop dan een trailer met frontlader. Het niet achteruit willen stappen is logisch omdat de klep van de trailer naar beneden loopt. Gewoon haar niet gelijk in 1 keer in laten lopen en haar steeds weer terug laten lopen zodat ie begrijpt en leert dat naar beneden niet eng is.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:46

Ik heb het ook gehad.
Mijn paard heeft vroeger altijd op een grote camion gestaan.

Ik nam hem mee naar huis:
Hij ging er snel op enz (ik was heel blij Lachen )
En wou er niet af. Ok ja ook die schutting eruit gehaald.

Dan waren we eens naar een les gegaan (had nog geen eigen van) we waren daar en bleek de schutting er niet uit tekunnen. We hadden hem er half open gezet enmijn paard (groot en breed 167) is zo gedraait (ik had ZOOOO veel schrik)
Nadien moesten wij doorrijden naar een kamp. Daar aangekomen ging hij er gewoon af.
Nu heb ik een van en hoef ik het zelfs niet meer open te zetten.

Dus ik zou hem gewoon met de schutting half open laten draaien. Het is supper eng maar het enige dat werkt!
Succes igg!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:57

Dinopino schreef:
Koop dan een trailer met frontlader.

Helemaal mee eens, en die hebben wij dus ook, om ongelukken verder te voorkomen.

Meeste mensen halen het tussenshot er tussen uit om hun paard te kunnen keren. Dat betekent wel dat het paard tijdens het rijden nauwelijks steun heeft en dat is ook weer gevaarlijker.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:14

Helaas kan ik geen trailer met voorlader vinden. Behalve de Ifor Williams en die zijn te zwaar voor mijn auto. Vandaar...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:17

de bockman heeft er ook een met frontlader. Heb zelf een ifor williams en het gewicht scheelt slecht 50 kg met een trailer zonder frontlader dus moet wel iets te vinden zijn.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:20

De Ifor Williams 1 paardstrailer weegt 725 kilo. Dit is 125 kilo te zwaar en 185 kilo zwaarder dan mijn 1,5 paards trailer zonder voorlader.

Maar ik ga even opzoeken wat de Bockman met voorlader weegt. Bedankt voor de tip!

Edit: heb gezocht en helaas niks kunnen vinden... heb wel een dealer gemaild.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:20

ik weet niet wat het laadvermogen is en hoe groot en zwaar je paard is, maar als het maar om een beetje gaat, kan je de trailer altijd nog een beetje terugkeuren.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:19

@Beantsje: dat klopt. Ik zal de trailer waarschijnlijk ook moeten laten terugkeuren. Maar het ledige gewicht van de trailer blijft dan (helaas) hetzelfde.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:49

GeartsjeS schreef:
en tsja, ze zette eerst 1 stapje naar achteren en toen 2... en dan natuurlijk erg beloond...
en toen ineens werdt ze bang en ging ze echt als een speer weer naar voren, met veel kracht..
en dat meerdere malen..

Klep met latjes erop zeker?
Doet de mijne dan ook, brak mijn rug er bijna door toen ze met kracht me klem zette tegen de voorstang.
Een klep zonder latjes loopt ze zonder probs vanaf, een klep met latjes, daar draai ik haar gelijk schuin zodat ze van de trailer bodem direct op de grond kan stappen, is er ook niets aan de hand. Maar als ik haar over de klep met latjes probeer achteruit te laten lopen, dan springt ze net zo hard naar voren dat ze met haar borst de voorstang zowat breekt...