Paarden afgenomen door deurwaarder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Paarden afgenomen door deurwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:55

Wat is de waarde van een paard?? Je moet natuurlijk geen 100 euro overmaken maar iets meer dat de slachtprijs en je hebt een degelijk verhaal.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:01

de waarde van het paard is de waarde die het paard op zou brengen op een openbare verkoop onder executoriale titel. Dus denk al snel aan 2000 euro of meer

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:06

Ilona, ik bedoel dit niet vervelend, maar je paarden zijn financieel gezien de moeite van het executeren niet waard. Ik zal dat uitleggen: als er een veiling moet komen (en dat moet in geval van executie), moet de deurwaarder eerst komen betekenen en een boedelbeschrijving komen maken. Daarna moet de veiling worden aangekondigd, moeten er bekendmakingen worden gedaan (waaronder een advertentie in de krant), de veiling moet worden georganiseerd en de kosten daarvan voldaan. Dat kost klauwen en klauwen met geld. De executieopbrengst van je twee paarden is echt minimaal. Je ziet dat paarden als de jouwe in de vrije verkoop al niet heel duur zijn, haal daar nog eens de helft vanaf omdat het nou eenmaal een executieveiling is en kijk of dat opweegt tegen de kosten die gemaakt moeten worden.

Omdat de deurwaarder die kosten eerst van de veilingopbrengst betaalt, maar als die onvoldoende is en de schuldenaar (je vader) geen verhaal biedt (geen geld heeft), moet de opdrachtgever (dus degene die geld van je vader te vorderen heeft), dat gaan bijpassen. Er zijn niet veel schuldeisers die het risico willen lopen bij te moeten betalen waar het de incasso van een vordering betreft. Ik schat in dat je risico dus niet zo heel groot is.

Overigens hoor ik hier her en der zeggen dat een incassobureau niet naar de rechter kan, maar een deurwaarder wel. Dat is eenvoudigweg niet juist. Iedereen (jij zelf ook) kan een geding bij de rechter aanhangig maken als (kort gezegd) de vordering minder is dan € 5.000,00 (die grens wordt binnenkort opgetrokken, ook huurzaken, arbeidszaken en nog zo wat dingen kan je zelf naar de kantonrechter brengen). Dus als dat zo is, mag de deurwaarder, het incassobureau, je buurman, je oma of de crediteur zelf naar de rechter stappen. Boven die grens kan je alleen een vordering aanhangig maken als je advocaat bent (en een deurwaarder is geen advocaat en een incassobureaumedewerker ook niet).

Denk er overigens wel om dat - mocht je vader failliet worden verklaard of de wet schuldsanering natuurlijke personen op hem van toepassing wordt verklaard, de curator c.q. bewindvoerder je paarden wel zullen verkopen. Niet zozeer vanwege de verkoopopbrengst, maar meer vanwege het terugdringen van de kosten.

Succes
Floortje

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:09

Altijd fijn als er weer een duidelijke en juiste uitleg komt van "onze Bokt-advocate" OK dan!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:10

Een tijdje terug stond er in de paardenkrant een advertentie van een deurwaarderskantoor voor een openbare veiling, waarin onder meer een andalusier geveild zou worden.

Het gebeurt dus wel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:11

[LZP] > [TAO]

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:13

randalinpony schreef:
Een tijdje terug stond er in de paardenkrant een advertentie van een deurwaarderskantoor voor een openbare veiling, waarin onder meer een andalusier geveild zou worden.

Het gebeurt dus wel.

Het kan zijn dat men verwacht dat dit paard behoorlijk wat geld opbrengt? En het daarom wel geveild wordt. Lachen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:15

griebels schreef:
Als er beslag is gelegd op de inboedel (goederen dus) vallen de paarden daar ook onder. Ongeacht op welke naam ze staan...
Dat is mijn ervaring! Ze staan immers op je vaders terrein en vallen onder goederen...

Dat is onzin... Dat zou inhouden dat als een pensionstal failliet gaat, ze alle pensionpaarden inbeslag mogen nemen. Dat is ook de reden dat mensen met een eigen bedrijf vaak niet in gemeenschap van goederen trouwen. Gaan ze failliet dan raken ze niet hun hele hebben en houden kwijt. Dat staat dan vaak op naam van de partner.

Zouden ze dat toch doen (omdat niet duidelijk is wie de "papieren eigenaar" is, dan kan de eigenaar ten alle tijden zijn paard terug vorderen, door aan te tonen (dmv eigendomsakte oid) dat dit zijn paard is. Dan zal het paard altijd teruggegeven moeten worden.

Ik kan het me overigens niet voorstellen dat het zo zou gaan, want dat zou ik wel erg slordig vinden. Je kunt niet zomaar te pas en te onpas van alles in beslag gaan nemen.

Ze kunnen alleen in beslag nemen wat op naam staat. Niet meer en niet minder.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:19

Katja schreef:
Wat is de waarde van een paard?? Je moet natuurlijk geen 100 euro overmaken maar iets meer dat de slachtprijs en je hebt een degelijk verhaal.

Tja, dat hangt af van geslacht, leeftijd, niveau, afstamming en ga zo maar door...

Ik heb bijv. een jonge voorl. keur merrie uit een Jazz x Uniform combi staan die ook nog eens drachtig is van Welt Hit II... Als er ooit bij mij beslag gelegd zou worden, is dat toch zeker weten de eerste die ze zouden verkopen. Dat paard brengt goudgeld op...

Dan heb ik nog een M springen/ L SGW paard staan... Ook die heeft een heel goed (en duur) papier, correct gebouwd (helaas niet het makkelijkste karakter) maar mede door zijn enorme springvermogen is ook dat een paard die toch zeker flink wat kan opbrengen.

Ik mag aannemen dat ze vorodat ze gaan veilen er zeker iemand naar gaan laten kijken die er verstand van heeft, zodat ze een minimum kunnen aangeven wat het dier moet opbrengen (en ja, dat zal zeker niet de werkelijke waarde zijn, maar het zal ook zeker geen slachtprijs worden)...

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:44

randalinpony schreef:

Het gebeurt dus wel.

Jazeker. Poetin werd ook geveild. Maar dat zijn dan paarden waarvan men verwacht dat de verkoopopbrengst de kosten daarvan zal overstijgen. Had t kennelijk weer niet duidelijk verwoord Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:51

Suelza schreef:
Katja schreef:

Tja, dat hangt af van geslacht, leeftijd, niveau, afstamming en ga zo maar door...

Ik heb bijv. een jonge voorl. keur merrie uit een Jazz x Uniform combi staan die ook nog eens drachtig is van Welt Hit II... Als er ooit bij mij beslag gelegd zou worden, is dat toch zeker weten de eerste die ze zouden verkopen. Dat paard brengt goudgeld op...

Dan heb ik nog een M springen/ L SGW paard staan... Ook die heeft een heel goed (en duur) papier, correct gebouwd (helaas niet het makkelijkste karakter) maar mede door zijn enorme springvermogen is ook dat een paard die toch zeker flink wat kan opbrengen.

Ik mag aannemen dat ze vorodat ze gaan veilen er zeker iemand naar gaan laten kijken die er verstand van heeft, zodat ze een minimum kunnen aangeven wat het dier moet opbrengen (en ja, dat zal zeker niet de werkelijke waarde zijn, maar het zal ook zeker geen slachtprijs worden)...
Maar als deze paarden verkocht zijn voor er iets van beslag gelegd wordt dan is er niet te achterhalen of de verkoopprijs kloppend was op het moment van verkoop.

Maar laten we er voorlopig maar even vanuit gan dat het allemaal niet zover gaat komen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:06

Nee, maar ik sprak ook van een worse case scenario...

Als haar vader gewoon een regeling treft door bijv. schuldsanering af te sluiten of op wat voor manier dan ook, dan zal het zover niet komen...

There's always a way...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:07

Suelza schreef:
Nee, maar ik sprak ook van een worse case scenario...
Daar sprak ik niet over en als je mijn tekst dan quote is het een beetje verwarrend. Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:25

Kijk maar naar de zaak Van der Zwan/Poetin. Daarbij werden ook alle paarden in beslag genomen.
Het kan dus wel, voor degene hier die beweerde dat het nooit wordt gedaan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:33

Suelza schreef:
griebels schreef:
Als er beslag is gelegd op de inboedel (goederen dus) vallen de paarden daar ook onder. Ongeacht op welke naam ze staan...
Dat is mijn ervaring! Ze staan immers op je vaders terrein en vallen onder goederen...

Dat is onzin... Dat zou inhouden dat als een pensionstal failliet gaat, ze alle pensionpaarden inbeslag mogen nemen. Dat is ook de reden dat mensen met een eigen bedrijf vaak niet in gemeenschap van goederen trouwen. Gaan ze failliet dan raken ze niet hun hele hebben en houden kwijt. Dat staat dan vaak op naam van de partner.

Zouden ze dat toch doen (omdat niet duidelijk is wie de "papieren eigenaar" is, dan kan de eigenaar ten alle tijden zijn paard terug vorderen, door aan te tonen (dmv eigendomsakte oid) dat dit zijn paard is. Dan zal het paard altijd teruggegeven moeten worden.

Ik kan het me overigens niet voorstellen dat het zo zou gaan, want dat zou ik wel erg slordig vinden. Je kunt niet zomaar te pas en te onpas van alles in beslag gaan nemen.

Ze kunnen alleen in beslag nemen wat op naam staat. Niet meer en niet minder.

TS is minderjarig dus haar paarden zijn van haar ouders...
Een pensionstal heeft een bedrijf en kunnen paarden alleen inbeslag genomen worden als er bodembeslag gelegd wordt. Maar eigenaren kunnen de paarden ook weer opeisen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:42

Ik heb voor alle zekerheid mijn paarden wel op mijn naam staan!
Al vanaf dat mijn vader ze kocht, meteen op mijn naam laten schrijven!

Wij zitten ook met een beetje financieel gedonder!
En ook al zal het niet vaak voorkomen dat paarden in beslag worden genomen, voor je gevoel is het wel fijn!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:49

Een vriendin van mij, heeft de paarden van haar vader en haar, op haar naar laten zetten, toen het slecht ging met haar vaders bedrijf. Ze had die paarden bij haar vader achter het huis staan
Dus als ze op jou naam staan zijn ze veilig lijkt mij.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:26

Als je er echt niet uitkomt is het misschien een optie om even de rechtswinkel te bellen Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:28

FloortjeM, ik weet niet in hoeverre jij te maken hebt met beslag op goederen en met openbare verkopen, maar mijn ervaring is dat ze dit vaak toch echt wel doorzetten. Hangt echt van de deurwaarder af.

Ok, beslag op goederen is een pressiemiddel, maar ze gaan toch echt op gegeven moment over tot verkoop.

Bij de recente gevallen die ik gezien heb ging het dan toch echt gewoon om de normale inboedel van mensen (radio en tv ook, dat valt ook onder de beslaglegging, alleen 1 stoel (per lid van het huishouden), 1 tafel, 1 bed (per lid huishouden), beddengoed, kleding (mits geen echte haute couture), eten voor het gezin voor 2-4 weken, 1 lamp, valt buiten de beslaglegging, dat is gewoon wettelijk vastgelegd).

Dus ja, als er paarden zijn, ook als de kosten de opbrengsten waarschijnlijk niet dekken zullen ze het toch gaan doen.

Iedereen kan naar de rechter gaan, alleen is de deurwaarder de enige die wettelijke invorderingsmaatregelen kan uitvoeren.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:08

Oke, ik heb alle reacties gelezen.. jullie hebben soms wel een beetje verschillende meningen Knipoog

Ik heb geen idee hoe diep mijn vader in de schulden zit enzo, maar het is geloof ik erg genoeg.. Hij denkt alleen dat ie er vanzelf weet uitkomt en daar geloof ik niet zo in. Ik ga in ieder geval de paarden op mijn moeders naam laten zetten, en laat de paarden gewoon eerst bij mn vader staan.

Even over de waarde van de paarden, ik heb een shet jaarling die me 70 euro gekost heeft. En een New Forest (kruising) die ook niet heel veel waard is. Geen afstamming e.d. Lachen

Ontzettend bedankt voor het meedenken! Lachen

Edit: Iemand een idee hoe ik het overschrijven het beste aan kan pakken?

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:15

Joki schreef:
Allereerst ligt het eraan op wiens naam de paarden staan, die is de juridisch eigenaar. Wie de rekeningen betaald is mogelijk economisch eigenaar maar dat maakt wettelijk gezien niks uit.

Als je nu je paard opeens op je naam laat zetten kan dat door de deurwaarder onder bepaalde voorwaarden weer ongedaan gemaakt worden (de zogenaamde Actio Pauliana) en kunnen ze alsnog er beslag op leggen

Dan als laatste als de deurwaarder in naam van de belastingdienst komt dan maakt het niet uit op wiens naam de goederen/ paarden staan aangezien er dan bodembeslag gelegd wordt. Alles wat op het moment van bodembeslag zich op de bodem bevind is voor de belasting dienst wie op dat moment de eigenaar ook is. De daadwerkelijke eigenaar moet dan bij bezwaarschrift aantonen eigenaar te zijn om het terug te krijgen.

De enige mogelijkheid om geen beslag op de paarden te laten leggen is te zorgen dat ze onvindbaar zijn dan zullen ze anderen spullen nemen

Sterkte

Dit is ook niet helemaal waar. Er wordt grondbeslag gelegd wanneer het een (paarden) bedrijf is.
En volgens mij is dat op dit moment niet aan de orde.
Papieren weg halen mag niet, dit is strafbaar.
Tevens wordt op papier vastgelegd wát er op dat moment zich op het terein bevind.
Op levende wezens legt een deurwaarder niet graag beslag. Prijs is moeilijk te bepalen. En bij een executieverkoop wordt er meer verdiend aan de roerende zaken dan op vee.
Wij hebben momenteel zelf een zaak lopen, ook met een soort geval als dit Knipoog.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:15

(Wij zijn de schuldeisers bij een ander).

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:18

superwoman schreef:
In eerste instantie dacht ik ja (omdat je 17 bent), maar omdat je ouders gescheiden zijn en hopelijk de paarden van je moeder zijn, dan misschien niet. Als de onderhoudskosten voor je vader zijn, dan weet ik het nog niet....

Ik ben ook minderjarig en alle 3 mijn paarden staan op mijn naam. Dus het is wel degelijk mogelijk dat ze op de naam van de TS staan.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:20

@apple: beslaglegging en kort geding zijn mijn professionele stokpaardjes (ik ben op beslagrecht afgestudeerd), dus ik kom t nog wel eens tegen.

En ja, ik weet dat er deurwaarders zijn die doorzetten en dat dat allemaal netjes geregeld is in de wet, dus dat je er niks tegen kan beginnen. Dus het komt zeker voor. Gelukkig zijn er genoeg deurwaarders (meestal buiten de randstad) die minder op hun strepen staan, hun opdrachtgever ook graag tot rede willen brengen en het daarmee op een andere manier proberen op te lossen.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:46

Okee.. mijn moeder verteld net dat ze vanmiddag een deurwaarder heeft gebeld, en die heeft verteld dat ze de paarden mee kunnen nemen. Ongeacht op wie zn naam ze staan. Mijn moeder vroeg wat er dan met ze gebeurd, en diegene aan de telefoon zei dat ze overal kunnen zijn, zelfs bij de slager. Dat kunnen ze toch niet maken? Verdrietig