Chipklucht in belgie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Chipklucht in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:06

YWC schreef:
Als ik bv. met m'n in België geregistreerde en gestalde cobs mee wil doen aan een keuring in Nederland, hoef ik geen enkele bijkomende formaliteit te vervullen.

Dat ligt eraan. Ik weet niet hoe het nu is, maar het iig zo geweest dat de Belgische chips niet af te lezen waren met de Europese chipreaders. Wilde je dan dus naar een Nederlands evenement waarvoor je paard gechipt moest zijn dan moest je paard identificeerbaar zijn, DUS: alsnog een Nederlandse chip erin.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:09

silvana schreef:
Urielle sinds waneer is jou paard gechipt dan en geregistreerd?Want mijn paard wat hier gechipt is en ook geregistreerd staat moet opnieuw geregistreerd worden Gestoord .Omdat dat langer als dit jaar geleden gebeurd is.Ze willen één centrale bank maken en daar moeten al die paarden heen.

Wrangler is eind vorige zomer of tegen het najaar gechipt meen ik. Toen waren ze bezig met het opzetten van die databank en kon er nog niks verwerkt worden, maar ik moest wel de formulieren opsturen. Verder niks van gehoord dus ik heb geen idee of hij nu in orde is of niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:22

Dat is nu precies bij ons ook het geval, alleen bij ons dan al 2 jaar geleden. Heb zo'n vaag vermoeden dat dat dus grandioos mis zal gaan, degenen die braaf al eerder gechipped hebben ten onder gaan aan de bureaucratische wanorde van het registratiebeleid.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:37

Urielle schreef:
YWC schreef:
Als ik bv. met m'n in België geregistreerde en gestalde cobs mee wil doen aan een keuring in Nederland, hoef ik geen enkele bijkomende formaliteit te vervullen.

Dat ligt eraan. Ik weet niet hoe het nu is, maar het iig zo geweest dat de Belgische chips niet af te lezen waren met de Europese chipreaders. Wilde je dan dus naar een Nederlands evenement waarvoor je paard gechipt moest zijn dan moest je paard identificeerbaar zijn, DUS: alsnog een Nederlandse chip erin.

Is waarschijnlijk zo voor paarden, die al een tijdje geleden gechipt zijn. Paarden, die dit jaar door een erkend veearts (want niet elk veearts mag zo maar chippen voor de databank), hebben een EU-conforme chip.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:39

Hmmm, ik zal het volgende week eens proberen te testen (als ik zelf op stal ben tenminste). Dan komen ze mijn veulen chippen, eens kijken of ze de chip van "de belg" ook kunnen uitlezen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:43

mijn vorige paard had een belgische chip .. dat is het enigste wat we hebben kunnen vinden
dat de chip voor belgie gefabriceerd is
verder helemaal niks nada noppes ..

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:44

cile205 schreef:
Euhm, ik sta bij een particulier, boer. Dat is toch niet te controleren???

Ik hoop dan echt dat het een hobby-boer is. Als het een landbouwbedrijf is, dien je zeker op te letten.
Mijn cobs staan ook bij een boer (geregistreerd landbouwbedrijf). Ik had zo de discussie i.v.m. wie sanitair verantwoordelijke is. Ik verzorg m'n dieren zelf en ben diegene die erbij is als de DA moet komen en die beslist welke medische behandeling zij eventueel krijgen. In principe ben ik dus sanitair verantwoordelijk. Bij een geregistreerd landbouwbedrijf is dit echter anders. Wees gerust, ik heb hierover bij verschillende instantie navraag gedaan. Als ik mezelf als sanitair verantwoordelijke opgeef en zij krijgen controle van het Ministerie van Landbouw, kunnen zij problemen krijgen met eventuele subsidies.
Dus zou ik - als ik jou was - toch eens goed met die boer afstemmen, hoe je bepaalde zaken regelt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:51

hoe zit het met sanitair verantwoordelijke precies dan YWC?
Ik heb mijn paard in een stal staan waar voor mij gevoerd, gemest en binnen-/buitengezet wordt. Rijden doe ik zelf, smid en DA regel ik ook allemaal zelf. Ben ik wel de sanitair verantwoordelijke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:02

Die man van die ID chips heeft tegen mij niks gezegd over controlle op stallen.Alleen dat je met een paard zonder chip je niet op de weg mag begeven en niet op wedstrijd zou mogen.Die wedstrijden zou al vanaf afgelopen maart zijn.Maar nu had een stalgenoot gebeld met de Trens en die zou haar eerste drie wedstrijden zonder chip mogen rijden.

Urielle mag dat niet je wedstrijden in belgie en nederland rijden dan?
En wat is het voordeel om wedstrijden in Nederland te gaan rijden?Buiten het chipgebeuren om natuurlijk Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:47

Nee, je moet kiezen en alleen met toestemming van de bond waar je voor rijdt mag je internationaal en dat is bij dressuur bijna nooit heb ik me laten vertellen. Bij SGW en endurance gebeurt het wel eens.

Ik rij wedstrijden in Nederland omdat vergeleken bij de LRV de organisatie, terreinen en jury's echt stukken beter zijn, het is gewoon allemaal een stuk professioneler in de hele aanpak en regelementen enzo, en de proeven van de federatie vind ik niet fijn met die onzinnige wending om de voorhand, de eenvoudige wissel die heel vroeg komt en de travers die pas heel laat komt. Daarnaast is dressuur overal wel een beetje vriendjespolitiek denk ik maar in Belgie vind ik het echt wel de spuigaten uitlopen soms.

Over de chip: van de TRENS zal het wel mogen maar als oom agent haar aan de kant zet met de trailer heeft ze een probleem Bloos!

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:53

Urielle schreef:
hoe zit het met sanitair verantwoordelijke precies dan YWC?
Ik heb mijn paard in een stal staan waar voor mij gevoerd, gemest en binnen-/buitengezet wordt. Rijden doe ik zelf, smid en DA regel ik ook allemaal zelf. Ben ik wel de sanitair verantwoordelijke?

Degene die het paard dagelijks voedert, mest, van en naar de weide verplaatst is sanitair verantwoordelijke.
Bij paarden die bv. op een manège gestald zijn, is de uitbater van de manège sanitair verantwoordelijke.
In principe moet zelfs het paspoort (of een gewettigd kopie) met vermelding van het chipnummer en een sanitair carnet, steeds het paard vergezellen. Dus als je je paard in een manège stalt, dienen zij - in principe - (een gewettigd kopie van) het paspoort te hebben.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 06:43

YWC schreef:
cile205 schreef:
Euhm, ik sta bij een particulier, boer. Dat is toch niet te controleren???

Ik hoop dan echt dat het een hobby-boer is. Als het een landbouwbedrijf is, dien je zeker op te letten.
Mijn cobs staan ook bij een boer (geregistreerd landbouwbedrijf). Ik had zo de discussie i.v.m. wie sanitair verantwoordelijke is. Ik verzorg m'n dieren zelf en ben diegene die erbij is als de DA moet komen en die beslist welke medische behandeling zij eventueel krijgen. In principe ben ik dus sanitair verantwoordelijk. Bij een geregistreerd landbouwbedrijf is dit echter anders. Wees gerust, ik heb hierover bij verschillende instantie navraag gedaan. Als ik mezelf als sanitair verantwoordelijke opgeef en zij krijgen controle van het Ministerie van Landbouw, kunnen zij problemen krijgen met eventuele subsidies.
Dus zou ik - als ik jou was - toch eens goed met die boer afstemmen, hoe je bepaalde zaken regelt.

De verzorging zelf wordt gedaan door de boer. Maar is het niet zo dat er dan eerst een waarschuwing wordt gegeven? Ze zijn geen bedrijf.

Ik vind het persoonlijk allemaal een beetje ver gaan. In ons dorp (grensgebied die door straten door elkaar loopt) is het dan dwijlen met de kraan open. Bij Tig paarden is dit niet goed, of helemaal niet geregeld. Zelfde als mensen die op BE grondgebied wonen maar eigelijk nog in NL ingeschreven staan en andersom. Dit blijf je hier houden. Of zo het Wegenvignet een tijd geleden. Dat is hier niet te doen, en nu dit weer Dromen

Ik hoorde van een vriendin van mij gister. Die heeft een NL paard met NL chip in BE staan, en die is ook lid bij LRV. En zei zegt dat de LRV je ook registreerd met het paard, waardoor je er al geregistreerd zou staan?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:21

Ik vraag me ook af hoe ze het allemaal controleren en hoe.Uiteindelijk lopen er ook nog altijd ongechipte honden rond.

Alleen een hond begraaf je na zijn dood nog eens in de tuin,met een paard word dat natuurlijk moeilijker.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:45

[quote="silvana"]Ik vraag me ook af hoe ze het allemaal controleren en hoe.quote]

Idd, gewoon niet.. Slapen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:51

Waarschijnlijk voel je het pas als je jou paard naar de slacht of verwerking stuurt Lachen

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:57

katiavl schreef:
Waarschijnlijk voel je het pas als je jou paard naar de slacht of verwerking stuurt Lachen

Ja, Vast..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:27

En dan valt daar ook nog een mouw aan te passen.
Mijn oude bijrijdpaard is in juni geslacht. Zij was ook niet gechipt. De DA is haar daarom de dag voordien komen chippen. Zulke dingen gebeuren constant.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:32

Luckystory schreef:
En dan valt daar ook nog een mouw aan te passen.
Mijn oude bijrijdpaard is in juni geslacht. Zij was ook niet gechipt. De DA is haar daarom de dag voordien komen chippen. Zulke dingen gebeuren constant.

Ja das waar, maar dan heb je alsnog moeten chippen Lachen
Vind als ze iets verplicht maken, dat ze ook daadwerkelijk goed moeten controleren. Maar das belgie Haha!

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 01:34

Hebben met veel interesse al jullie klachten gelezen en begrijpen dat jullie het bos door de bomen niet meer zien in Belgie. Er waren inderdaad verschillende tarieven en wij hebben tot onze grote verbazing tijdens een vergadering het voorbije weekend vernomen dat er zelfs kortingen werden gegeven in Nederland voor grote hoeveelheden.
Ondertussen is echter de ontwikkeling van de irisscan in een eindfase gekomen in de USA en kan binnen korte tijd ingezet worden. In de huidige Europese richtlijnen (verplichtingen die de deelstaten moesten volgen) was er géén sprake van het gebruik van een transponder (microchip) en hebben bijgevolg Nederland én Belgie voorgelopen op de gebeurtenissen.
Het heeft echter voor de uitgevende organisaties in Nederland én Belgie een aardige cent opgeleverd (en dit was zeker niet de regering).
Wij willen streven om de irisscan als erkend identificatiemiddel op het voorplan te krijgen, maar zullen hiervoor de stem van de paardeneigenaars nodig hebben door middel van petities.
Daarom vragen wij u ons reeds een E-mail te sturen met uw standpunt zodat wij u later kunnen contacteren. Ons E-mail adres : vvwc@skynet.be

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:53

Is dat niet een beetje mosterd naar de maaltijd?
De paarden die wedstrijd lopen moeten al gechipt zijn en de rest voor juli.En is die irisscan dan goedkoper als een chip?
Bovendien zijn mijn paarden al gechipt en geregistreerd,één in nederland en één in belgie.Ik vind alleen die herregistratie zoveel geld.Maar ik denk at die kosten het zelfde blijven of je nu een chip ,Dna,of een iriscan gebruikt volgens mij blijft het een geldmelkerij van de bezitters

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:24

Voor degenen die al gechipt zijn met paspoort kan e niets veranderd worden, maar wij kunnen wel een wijziging vragen voor de toekomstige registraties. De grote kosten komen voort uit het aanbrengen van de microchip en dan vaak ook nog reiskosten en wanneer een paard naar een ander land wordt verkocht begint de hele heisa opnieuw. Daarom willen wij ook voor een europese databank ijveren om de kosten te drukken. Nu kunnen wij blijven jammeren over de huidige toestand of onze kop in het zand steken of wij kunnen allemaal samen ( en vélé kleintjes maken één grote sterke invloed) ijveren voor een beter systeem. Aan u de keuze. Staat u achter ons initiatief in Belgie en in Nederland dan verwachten wij uw E-mail op vvwc@skynet.be

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:25

Mischiens kan je je even voorstellen wie julie zijn?Als vereniging ken ik julie niet?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:29

ik heb een folder zien staan op de faculteit hier over chippen, zal hem anders een overtypen als ik tijd heb

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:51

Och , ik vind het één grote miserie dat chippen. Ik heb er ondertussen drie laten chippen omdat zij regelmatig meegaan op wedstrijd. Kostenplaatje, daar denk ik nog niet aan...Mijn veearts heeft een beetje 'omgekeerd' gewerkt. Eerst chippen en dan het identificatieformulier opsturen. Dan heb ik na drie maanden eindelijk een blad weergekregen van de veearts(ze had niet de tijd om het even uit te legen) waarvan ik niet weet wat ik er mee aan moet... Eentje is een BRP,eentje BWP en een zonder afstamming.... Tis één grote knoeiboel.Ik heb zolang mogelijk gewacht. Mijn paspoort opsturen doe ik liever niet, stel dat er paard wordt verkocht in tussentijd, dan heb je niet eens de papieren ervan. Volgens de veearts moest ik mijn boekje niet opsturen, t duurt dan wel wat langer eer dat alles in orde is zegt ze. Verward
Wie kan er nu nog aan uit.... Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:01

Normaal nienke,teminste bij ons is dat zo ,krijg je van je veearst een papier of je kan het op internet ergens downloaden.
Dat papier vul je in en stuur je op naar die registratie firma.Op dat papier moet je vermelden welke veearts je paard komt chippen of de registratie afwerkt.Die registratie firma stuurt naar jou dierenarts stickers die in je paspoort te komen staan.Dan kan je dierenarts komen chippen.Heeft je paard geen paspoort dan krijg je ook via de dierenarts een paspoort.Na gelang wat er moet gebeuren betaal je dus ook.