Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sassrd schreef:Ik ben nog steeds een bijrijder.. En ik vind het erg prettig natuurlijk als ik een leuk paard kan rijden zonder ervoor te betalen, maar ik vind 't ook meer dan logisch als ik er wel voor moet betalen! Zeker als je dat kunt, t geld ervoor hebt dus..
Alleen is 't wel belangrijk dat 't voor alle partijen leuk en duidelijk is hoe of wat.
Paard en bijrijder moeten klikken maar bijrijder en eigenaar ook natuurlijk! En afspraken moeten duidelijk zijn, ook met de manege eigenaar/staleigenaar.
Ik betaal nu 30 euro voor 2x per week maar kan ook veel vaker komen, maar ik heb ook 100 euro betaald voor 3x per week, maar toen wilde ik erg graag het paard rijden en de eigenaar kon het geld goed gebruiken, zo konden we bij een goeie stal staan.
Dus 't ligt eraan wat elke partij wil.
50 euro is denk ik wel een goede maatstaf voor 2x per week. En te veel beperkingen is niet aantrekkelijk, gewoon een lekkere buitenrit kunnen maken e.d. is toch wel prettig denk ik.
Zoek eerst iemand met wie t klikt en zeg dat je 't bedrag dat betaald moet worden nader overeen tekomen is.. dat lijkt mij 't handigst..
Maanling schreef:Okee, daar gaan we weer:
Het is geen werk. Het is alleen plezier!
Ik blijf erbij. Ik voorzie iemand van alle faciliteiten, diegene hoeft niets te doen behalve een leuke tijd te hebben, met mijn spullen en mijn paardje dus ik vraag daar wat huur voor.
Bij ons op de stal wordt het als heel normaal gezien, en niemand die daar vraagtekens bij zet.
Wel heel apart dat er zo verschillend over gedacht wordt. Ik weet niet beter dan dat betalen als bijrijder heel normaal is. Wel interessant om te lezen dat dat zo verschilt.
Ik zou maar al te graag een leuk verzorgpaard willen, waarvoor niets betaald hoeft te worden en waar je zovaak kunt komen als je wilt. Laura24 schreef:Kijk, dat vind ik een redelijke vergoeding! Tuurlijk, ze maakt gebruik van je spullen (slijtage etc) en ze mag er 2 dagen voor rijden, zowel in de bak als buiten.
Citaat:MrsSoliana
wow wel een kwalijke zaak. ik bedoel je moet blij zijn als iemand je wilt helpen toch. dan gaje naar mijn mening geen geld voor vragen.
). Maar ik zou 50 euro wel max vinden en denk eerlijk gezegd dat je voor 2 keer in de week daarvoor moeilijk een bijrijdster gaat vinden. Citaat:Nou ja, de reactie boven me vind ik ook nogal kortzichtig, je hebt vast zelf geen paard of wel?
Ik vind het ook onzin om helemaal niks te vragen, het is jouw paard, jouw spulletjes, slijtage etc. Dus een kleine bijdrage vind ik niet meer dan normaal.
Citaat:Bovendien leert een bijrijder vaak meer van het paard dan andersom, ken maar weinig gevallen van geweldig rijdende bijrijdsters die het paard zoveel leerde (ook al dachten ze zelf van wel ).

), altijd met mijn eigen spullen. Ik heb er nooit wat voor betaald want laten we eerlijk zijn, je hebt er allebei wat aan: De ruiter heeft een paard om te trainen zonder dat het zoveel kost, de eigenaar van het paard heeft iemand die zijn paardje (mee)traint.
in de rimboe, haha).paljoeka schreef:Citaat:Nou ja, de reactie boven me vind ik ook nogal kortzichtig, je hebt vast zelf geen paard of wel?
Ik vind het ook onzin om helemaal niks te vragen, het is jouw paard, jouw spulletjes, slijtage etc. Dus een kleine bijdrage vind ik niet meer dan normaal.
waarom is mijn reactie nou weer kortzichtig, weer typisch bokt of niet?? ik geef gewoon mijn mening...
Omdat het ook begrijpelijk is dat jij als bijrijder (reagerende vanuit jouw eigen straatje) liever geen geld betaald en dat dan 'onzin' vindtJij geeft jouw mening, ik de mijne
en ja ik heb niet helemaal een eigen paard, maar dat verandert niks aan mijn reactie.
Jawel, dat verandert wel degelijk de insteek van jouw reactie![]()
mijn buurman heeft een paard voor mij gekocht, maar ik heb zelf het zadel, hoofdstel etc betaald, hij betaald het voer, da en hoefsmid.
Dus je hebt idd een bijrijdpaard, waarvan jij de spullen hebt gekocht (omdat jij ook de enige bent die ermee rijdt zoals ik dit begrijp).
dat wat je noemt van jouw paard, jouw spullen, slijtage etc, waarom moet je daar een vergoeding voor vragen, dat is er toch ook als je geen bijrijder hebt maar zelf je paard rijdt, lijkt mij dus geen reden om geld te vragen.
Jawel. Als jij een motor huurt, moet je daarvoor ook betalen. Als jij gaat bowlen en je draagt bowlingschoenen, moet je die ook betalen. De eigenaar van het paard draagt veruit de meeste kosten (en zo hoort het ook, is immers zijn/haar paard), maar als jij gebruik maakt van paard én dure spullen, mag je daar ook best iets aan bijdragen. Half stalgeld vind ik overdreven, maar een bijdrage in de kosten niet meer dan normaal.Citaat:Bovendien leert een bijrijder vaak meer van het paard dan andersom, ken maar weinig gevallen van geweldig rijdende bijrijdsters die het paard zoveel leerde (ook al dachten ze zelf van wel ).
wat is dit nou weer voor uitspraak? wil je hiermee alle bijrijders over 1 kam scheren!
Nee dat wil ik niet, lezen is kennelijk moeilijkZoals je ziet zeg IK maar WEINIG gevallen te kennen van bijrijders die het paard heel veel leren (ergo: ik ken wel gevallen waarbij dat het geval is). Heb zelf ook wel paarden gereden waar de eigenaar niet meer opwilde/durfde, daar betaalde ik ook niet voor omdat het paard er duidelijk beter van werd, maar in de gevallen dat ik duidelijk minder reed dan de eigenaar (want ik ben ook echt geen Anky) betaalde ik gewoon, danwel in geld, danwel in natura (mesten etc.). Maar in een aantal gevallen wil ik dat geen bijrijder meer noemen maar het uitbrengen van andermans paarden, is ook weer een verschil
![]()
ik rijdt al 8 jaar en heb al verschillende paarden gereden, en allemaal met succes. de eigenaren heb ik ook nooit horen klagen, ben nu zelfs bezig een paard te beleren.
er zijn menig ruiter-amazone die menen goed te rijden en zitten erop of zijn ze koningin, en het rijden lijkt net helemaal niets, dus ook dat is niet alleen aan de bijrijders bestemd....!
Zeg ik ook niet, dat insinueer jijNatuurlijk zijn er ook hordes slechtrijdende eigenaren maar als een eigenaar-ruiter zijn paard verprutst is dat zijn eigen pakkie-an, haar eigen paard, maar als een bijrijder dat doet vernaggel je een dier dat niet eens van jou is. Heb ook dat vaak genoeg gezien, paard opeens scheef, en dan is de bijrijder opeens nergens meer te bekennen. Ik zeg nergens dat bijrijders allemaal niet kunnen sturen
, incl. jij, dat maak jij er zelf van en zegt meer over jou dan over mij
Ken gelukkig ook voorbeelden van bijrijders die wél netjes met paard en spullen omgingen, dan hoef je je toch niet aangesproken te voelen??
ik weet wel dat dit alleen over mij gaat, maar wat ik hiermee wil zeggen, is dat er wel degelijk goede bijrijders te vinden zijn, je moet alleen even zoeken.
). Ik fietste vroeger 20 min heen en 20 min terug, door weer, wind en sneeuwstormen, meldde me netjes af als ik niet kon en voelde me gewoon hartstikke verantwoordelijk voor mijn verzorgpaardjes. Tegenwoordig lijkt het wel of alles teveel moeite is, incl. het zich houden aan afspraken. Gelukkig ken ik ook wel een aantal gevallen waarbij het wel prima functioneert hoor, maar het valt me wel op dat voor veel mensen (NIET ALLE , voor de mensen die niet kunnen lezen) dingen al snel teveel moeite zijn. En dat is gewoon jammer. Ik denk dat een goede combinatie eigenaar-paard-bijrijder gewoon ontzettend leuk en waardevol kan zijn, maar dat het erg moeilijk is om zo'n combinatie te vinden en nog moeilijker: te behouden is.
zal nu wel heel bokt over me heen krijgen ofzo, maar zo is hoe ik het zie Citaat:Jawel. Als jij een motor huurt, moet je daarvoor ook betalen. Als jij gaat bowlen en je draagt bowlingschoenen, moet je die ook betalen.
paljoeka schreef:Citaat:MrsSoliana
wow wel een kwalijke zaak. ik bedoel je moet blij zijn als iemand je wilt helpen toch. dan gaje naar mijn mening geen geld voor vragen.
hier ben ik het helemaal mee eens!
ik heb ook tijdelijk als bijrijder gefungeerd, eerst werd niet over geld gesproken omdat het een proeftermijn was, maar later werd er dus een geldbedrag van mij gevraagd,
ik vind dit dus ronduit belachelijk dat een bijrijder moet betalen aan de eigenaar van het paard, het verhaal wordt natuurlijk anders als men een paard gaat leasen, ik ben er toen ook mee gestopt.
er wordt naar mijn idee vaak een bedrag gevraagd om de stallingskosten te delen etc, maar..... als je te weinig geld hebt, NEEM DAN GEEN PAARD.
jij als ruiter en eigenaar van het paard heeft te weinig tijd om wat met het paard te doen, daar schakel je dan een goede bijrijder voor in, maar WEET WEL DAT DEZE GOEDE BIJRIJDER JE PAARD GOED IN CONDITIE HOUDT EN AAN DE BEL TREKT ALS ER IETS NIET GOED ZIT!!!!!
dus kort gezegd, je vraagt geen geld van een bijrijder, het zou andersom kunnen zijn!?

Laura24 schreef:Citaat:Jawel. Als jij een motor huurt, moet je daarvoor ook betalen. Als jij gaat bowlen en je draagt bowlingschoenen, moet je die ook betalen.
Vind dit een vergelijking van niets... Als jij een motor huurt, of bowlingschoenen, doe je dat niet om de eigenaar hiervan uit de brand te helpen, maar enkel en alleen voor je eigen plezier. Als je een paard bijrijdt, heb je daar natuurlijk wel plezier aan, maar je zorgt er ook voor dat je wat werk uit handen van de eigenaar neemt, zodat deze bijvoorbeeld 2 avonden in de week niet hoeft te komen. De eigenaar bespaart dus tijd, energie, en met de nodige mazzel ook nog eens benzinekosten...
Alsjeblieft zeg, je gaat een paard bijrijden omdat je dat leuk vind, niet omdat je als een soort moeder theresa een rotklus op je neemt om de eigenaar maar werk uit handen te nemen... tuurlijk is het een wederdienst, maar voor wat hoort wat. Maar zoals ik al eerder zei, het hangt qua bijdrage er gewoon heel erg vanaf of je het paard verbetert of het paard jou wat leert.. tenminste imo wel![]()
Ik kreeg laatst een aanbod om een paard 40 km verderop te gaan verzorgen... De eigenaar snapte maar niet dat ik dat best wilde doen, maar niet a 70 euro per maand voor 2 dagen in de week. Benzinekosten kwamen neer op ongeveer 80 euro, dus samen 150 euro... Voor dat geld zou ik ook een paard kunnen leasen voor 3 a 4 dagen in de week, en nog geld overhouden. En dat is dan nog op een dure manege... No thnx...