'Slechte' eigenaar/eigenaresse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladymagic

Re: 'Slechte' eigenaar/eigenaresse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:01

dus dan voer je 37,5 kg per week?
Vind ik persoonlijk alsnog heel veel....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:03

Hij krijgt 3 schep op een dag. Een schep is niet een kilo voer wat de meeste denken. Er staat +/- dus het zou best een paar dagen meer kunnen zijn.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:07

@prinslover: dat is het leed van bijrijdster zijn, je hebt niets te vertellen over het wel en wee van een paard. maar lang niet alle eigenaren zijn zo 'eigenwijs' hoor. Als mijn bijrijdster iets zei nam ik dat zeker mee in mijn overweging het wel of niet te doen.

Maar bij verkoop of verhuizing heb je helaas als bijrijdster vaak weinig te zeggen, maar dat is het risico van bijrijden....dan zou je moeten gaan leasen. dan heb je iets meer te zeggen. (maar ook niet altijd)

Het betalen om bij te rijden is inderdaad iets wat iedereen voor zichzelf moet weten, maar ik denk altijd maar zo op een manege ben je het ook kwijt voor 1x in de week zonder alle vrijheid Knipoog

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:26

IK heb ook een bijrijdster. Ze rijdt 2 keer per week en om de week 3 keer. Ze betaalt 45 euro. Dit heeft ze overigens zelf aangeboden , om mee te betalen.
Ze mag alles doen, hoeft niet s ochtends en s avonds te voeren en hoeft alleen te rijden en te mesten op het land.
Ook verzetten van dagen is geen probleem en ze valt ook in als ik ziek ben of op vakantie ga. Een toppertje Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:31

Tussen de bijrijders zitten rotte appels en zo ook tussen de eigenaren. Eerlijk gezegd denk ik dat het merendeel van dezelfde mening is voorzien en ook degenen die in andersmans ogen proberen te profiteren van een bijrijder zullen dat zelf anders zien Knipoog

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:40

ik ben al weer een hele tijd op zoek naar een geschikte bijrijdster maar eerlijk waar ze zijn moeilijk te vinden zelfs ongeschikte hahaha

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:43

Ik heb ook vanaf mijn 12e pony's en paarden gereden voor anderen, en heb nog niet vaak een "slechte" eigenaar meegemaakt. Wel mindere omstandigheden om fijn te kunnen verzorgen en rijden (maar thuis heb ik ook geen all-weather bak en luxe stal Knipoog en vaak doen mensen dingen anders dan je ze zelf zou doen. Dat kan gaan botsen.
Als bijrijder moet je je aanpassen en het moet klikken met de eigenaar en het paard. Wil je alles zelf bepalen, dan zul je zelf een paard aan moeten schaffen. Zo simpel is het.

Verzorgers die boos worden dat hun verzorgpaard verkocht wordt en ze er zo kapot van zijn omdat ze het paard moeten missen, hadden aan kunnen bieden om het paard over te kopen van de eigenaar (heb ik gedaan na 5 jaar voor Andrew gezorgd te hebben). Of als het paard weg moet vanwege kosten/tijdgebrek, daar dan een grotere bijdrage in te leveren...Kun je dat niet betalen en/of in tijd opbrengen? Dan weet je weer precies waarom je een verzorg/bijrijdpaard hebt, en niet een eigen...

Een bijdrage vind ik heel logisch, zou als eigenaar het liefst een zo hoog mogelijke bijdrage krijgen en als bijrijdster een zo laag mogelijke betalen (of geld toe krijgen)... Logisch toch? Je kunt je geld maar 1x uitgeven!

Een paard kost veel geld.
Ook aan huis...

voer:18 zakken per jaar bij ong 1/1,5 kilo per dag: tegen de 150 euro
hooi: 3,5 pakken per week winter 6 maanden: 91x2,50= 227,50 euro
1 a 2 pakken per week zomer 6 maanden: 65 tot 130 euro
strooisel alleen winter: 6 maanden, 4 pakken houtkrul a 7 euro: 168 euro
hoefsmid bekappen:25 euro, beslaan voor: 60 euro, beslaan rondom: 90 euro en dat 6x per jaar minimaal: 150 euro
wormenkuur: 2x combinatiespuit lintworm, 4x normaal: ongeveer 60 tot 80 euro
Enting min. 1x per jaar: enting 30 euro bij gedeelde voorrijdkosten
gebitscontrole en behandeling: 35 euro

Afgerond kom ik al snel op 75 euro per maand bij het sober houden van een rijpaard aan huis, als je geen kosten voor (onderhoud of huur) weide en omheining/water/stroom/mestafvoer rekent. En geen kosten voor stal e.d.

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:45

Ik heb ook en verzorgpaard. Rijd hem minstends 1x in de week, maar vaak ook wel meerdere keren. Mag er zo ongeveer alles mee (buitenrijden, wedstrijd etc.) Alleen de lessen die ik er mee rijd (Niet verplicht overigens) moet ik zelf betalen (Maar dat is logisch natuurlijk Tong uitsteken ) Verder hoef ik niks te betalen.
Paard staat gewoon op een manege, dus mesten en voeren wordt gedaan. Alleen stal opschudden moet ik zelf doen.
Af en toe koop ik wat leuks voor het paard.. halstertouw o.i.d en shampoo voor als ik 'm wil wassen.
Als ik wedstrijd rijd wordt het tuig ook gewoon betaald (dekje ook.) Ofwel.. ik heb het PRIMA! en ik heb echt niks te klagen!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 13:51

De bijrijder zijn neemt enkele risico's met zich mee, een bijrijder nemen ook... Maar dat is toch altijd zo in het leven?

De één stelt andere eisen dan de ander, maak een compromis, en als je er niet uit komt, dan allebei maar verder zoeken toch?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:53

Oei wat kunnen sommige mensen zich hier druk maken om het feit dat iemand het niet kan begrijpen dat er zoveel betaald moet worden voor een verzorg/bijrijdpaard. Rolleyes

Ik kan er van beide kanten bij, maar moet wel zeggen dat ik WinBinChes een beetje overdreven vind doen. Ik heb een hele stal Welshponies te verzorgen, nee dan geen kleintjes, GROTEN. Lachen Ik kom er dagelijks en help op met alle rompslomp er omheen. Bovendien; Ik betaal er NIET voor. Sterker nog; Als bedankje voor alle hulp heb ik een pony gekregen.

Zo kan het ook !

Bijrijders/verzorgers helpen toch óók in en om de stal ? Jij koopt toch zelf een paard om er zelf iets mee te doen. Als je niet genoeg tijd hebt voor het paard is het misschien ook niet de juiste keus geweest om een paard te nemen. Je hebt ook ZELF de verantwoording voor alle kosten op je genomen en je weet wat het allemaal kost. Die kosten zijn niet weg als er een verzorger/bijrijder komt en die zullen ook niet veel meer of minder worden.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:55

ik heb een kleine 2 jaar een paard verzorgt. best intensief -> als de eigenaar belde of smste stond ik voor dr klaar..
zelf deed ze er vrij weinig mee en ik vond haar ook niet lief voor het paard.

Ik had op een zaterdag maar het paard gewssen omdat zij die dag erna wedstrijd had en ze er zelf waarswchijnlijk niet aan toe zou komen.
daarna heb ik een vlecht in de staart gedaan, omdat ik dacht dat ze dat wel fijn zou vinden.
de maandag erop kreeg ik een smsje:

je hoeft niet meer te komen. ik heb een uur erover gedaan die poedersuiker van jeuit mijn paard zn staart te halen. leg je spullen maar in het hok.

dat was het...
ik ben nog nooit zo overstuur geweest. ik had een mega band met het paard!
buiten dat vind ik het onmenselijk... ik was toen... 16 en zij 24.. dat soort mensen snap ik nooit!
door dit alles ben ik erg 'schichtig' geworden wat betreft z.n. 'paardenmensen'.
Ik vind het nu, 3 jaar later nog ZO verschrikkelijk erg...
ookal heb ik nu een paard waarover ik de 100% verzorging heb en 0% kosten Haha! super is die eigenaresse voor mij!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:56

Ik rijd al sinds mijn 10de voor eigenaren, en ik ben al wel het één en ander tegengekomen. Over het algemeen heb ik echter weinig te klagen. Het kan natuurlijk zijn dat jouw ideeën over paarden houden anders zijn dan die van de eigenaar. Dan moet je allebei eerlijk zijn en uit elkaar gaan. Ik kan er wel heel slecht tegen als afspraken niet nagekomen worden, of de communicatie niet goed gaat. Ik heb het al verschillende malen meegemaakt dat het paard verkocht/geslacht is zonder dat de eigenaar mij daar over heeft geïnformeerd. Niet dat het totaal onverwacht was, maar toch wel handig om even te laten weten op welke dag het afgelopen is.
Over het algemeen echter, ben ik altijd heel blij geweest met de kansen die me geboden zijn. Ik heb nooit een bijdrage betaald ( behalve mijn eigen lessen en startgeld e.d. ), maar ik ben nooit te beroerd geweest om mijn handen uit de mouwen te steken.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:02

natuurlijk kost een paard veel geld maar je kiest daar zelf voor en als iemand je paard wil bijrijden /verzorgen zou ik daar niet direct geld voor gaan vragen wel zou ik goed uitkijken wat voor iemand mn paard (in dit geval) fjord zou bijrijden want heb er al een mindere ervaring mee, maar net zo goed zouden bijrijders goed moeten kijken wat voor eigenaar ze treffen, het is alleen wel vaak moeilijk om een goede bijrijder te vinden (je doet namelijk veel ervaring op als je een eigen paard hebt en dan heb je geen verzorgpaard nodig) en zo ook om een goed verzorg/bijrijd paard te vinden (goede paarden worden vaak door de eigenaren zelf gereden) thans in mijn omgeving gaat het ongeveer zo en wordt er voorzover ik weet ook geen geld voor gevraagd, als ik een verzorgpaard zou zoeken zou ik er ook niet veel geld aan uit willen geven (wel wat je krijgt er namelijk ook wat voor terug) want het is uiteindelijk niet je eigen paard en voor hetzelfde geld wordt dat beestje volgende week verkocht of weet jij veel

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:04

Waar overdrijf ik dan in? Ik heb geen bijrijder en hoef ik ook niet, ik probeer alleen maar duidelijk te maken aan de mensen met oogkleppen dat zo'n dier nu eenmaal niet op lucht leeft.

Leuk als je niks ervoor hoeft te betalen! Maar loop niet te zeuren als er wél een bijdrage wordt gevraagd!

Aan beide kanten valt er wel wat over te zeggen, maar zorg dat je iig goede afspraken met elkaar maakt!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:17

DeniseES schreef:
Meetje22 schreef:

Dit is echt pure onzin.
Als zij mijn paard kreupel rijd draai ik voor de kosten op.
Ze gebruikt mijn spullen en die verslijten ook en moeten ook vervangen worden.
Blijkbaar kan zijzelf geen paard aanschaffen en dat geeft ook niet.
Maar reken eens uit wat als ze er zelf eentje had gehad.
*aanschaf paard
*zadel hoofdstel,dekens enz.
*stalling
*hoefsmit
*dierenarts

Daarnaast heeft zij zelf op mijn advertentie gereageert en ik niet op haar.
Nee hoor niks uitbuiten Clown
Vind 50 euro voor een goed paard op een luxe stalling met prima tuig e.d. een schijntje.

Als je zelf had gereden had je hem ook kreupel kunnen rijden, dat gebeurd, is het niet op de ene manier, dan wel op de andere, hij zou zich ook net zo goed bij jou kunnen verstappen, maar toevallig zat jij er toen niet op. En de spullen gebruik je zelf net zo goed, je koopt ze toch voor je paard? Het lijkt me makkelijk als degene die jouw dagen overneemt als je niet kan, gewoon gebruik kan maken van jouw spullen.

Ik zeg niet dat mijn spul sneller verslijt maar als ze het sloopt ben ik degene die ervoor op mag draaien.
En als ik mijn paard kreupel rij is dat pech en mijn schuld en moet ik dokken maar hallo!!! het is MIJN paard.
Als zij em kreupel rijd moet ik ook voor de kosten opdraaien.
Jij denkt volgens mij echt dat de zon voor niets opgaat he?
Heb je uberhaupt zelf een paard?

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:22

Ik kom ook even binnenvallen hoor als paardeigenaar.
Mijn vorige verzorgster kon m helaas niet meer verzorgen omdat ik noodgedwongen van stal moest wisselen.
Mijn huidige verzorgster doet m op zaterdag omdat ik dan het huis kan schoonmaken en boodschappen doen. Ik vraag er niets voor. Waarom? Het is mijn paard en ik vraag haar om m te verzorgen wanneer ik niet kan. Ik betaal haar ook niet.
Maar er staat wel wat tegenover, als ik bijv op vakantie ben geweest en zij heeft m de hele week verzorgt krijgt ze een aardigheidje. Dit verschilt van een flinke kadobon voor de Douglas of een lekkere fles wijn.
Ik ben haar heel dankbaar dat ik af en toe haar verwen met zoiets! En zij vindt dat helemaal geweldig!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:31

Bij mijn laatste bijrijdpaard, waar ik helaas mee moet stoppen ivm mijn zwangerschap, betaalde ik ook niks, ik mocht zelfs gratis zo veel lessen als ik wilde. En ik weet heel goed hoeveel een paard kost, aangezien ik er zelf ook één heb. Maar als je er mee bent geholpen dat iemand je paard rijdt, dan vind ik het wel een beetje apart als je er ook nog eens geld voor gaat vragen. Ik zou zelf geen bijrijder willen ( heb er veel te lang over gedaan om een eigen paard te krijgen, die houd ik lekker voor mezelf ), maar als dat wel zo was, zou ik er echt geen geld voor vragen. Ik zou al blij zijn als iemand bereid is een paar dagen voor dat beestje te zorgen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:37

Tja, het 'probleem' van bijrijden is dat je welgeteld 0 te zeggen hebt over het paard. Ik heb al meerdere bijrijdpaarden verloren, één ging plotseling naar een andere stal en dat werd mij niet gevraagd en op het laatste moment meegedeeld. Een andere werd verkocht en dat hoorde ik pas toen ik op vakantie was, en dat moest ik horen van de andere bijrijder die dus inmiddels de eigenaar van de pony was! Je neemt een risico, door te besluiten andermans paard te rijden en er niet zelf één te kopen. Opzich moet je er vaak vanuit gaan dat het niet voor eeuwig zal duren en dat je niet teveel moet hechten... Hoe erg dat ook is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:39

Ik moet zeggen dat ik mezelf dat ook altijd imprent, voor ik aan zo'n paard begin. En dan hecht ik me er toch anders aan, dan aan mijn eigen beestjes. Hoewel het nog steeds niet leuk is als ze weg zijn Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:44

Hanmar schreef:
Tja, het 'probleem' van bijrijden is dat je welgeteld 0 te zeggen hebt over het paard. Ik heb al meerdere bijrijdpaarden verloren, één ging plotseling naar een andere stal en dat werd mij niet gevraagd en op het laatste moment meegedeeld. Een andere werd verkocht en dat hoorde ik pas toen ik op vakantie was, en dat moest ik horen van de andere bijrijder die dus inmiddels de eigenaar van de pony was! Je neemt een risico, door te besluiten andermans paard te rijden en er niet zelf één te kopen. Opzich moet je er vaak vanuit gaan dat het niet voor eeuwig zal duren en dat je niet teveel moet hechten... Hoe erg dat ook is.

ik vind dat niet netjes
ik wil ook naar een andere stal en dat word echt wel doorgesproken met de bijrijders
en ik hou daar ook rekening mee.
mijn bijrijdster raakt haar auto kwijt dus probeer ik wel op fiets afstand te blijven voor haar als dat mogelijk is.

maar er is ook een andere kant Knipoog
ik heb bijrijdsters gehad die ineens vertrokken zonder dat te vertellen Gestoord die zijn er dus ook!
kwam ik op stal en lag er een briefje met de sleutel dat ze er geen zin meer in had!
nou ja, dat kan Clown ik verplicht je niet om te blijven ,maar het even van te voren meedelen had fijner geweest! Knipoog

en ze weten ,dat waneer mijn pony verkocht moet worden om wat voor reden dan ook,hun eerste recht op hebben Knipoog
maar ik weet nu al dat ze dat niet doen omdat ze bijrijden omdat ze zelf niet voldoende tijd en geld hebben om er zelf 1 te kopen.

gelukkig zijn wij met z`n 3en erg tevreden met elkaar,maar ik ben en blijf de eigenaar en heb altijd het laatste woord Ja

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:49

Ja dat was ook erg vervelend dat zij hem niet meer kon doen. Maar ze blijft geregeld slapen dus kan ze m gewoon blijven zien en er lekker op blijven rijden!!!
Mijn huidige verzorgster heb ik verzekerd dat ze hem voor de rest van zijn leven mag doen. Zij heeft ook inspraak over hem als ze vind dat ie niet lekker loopt tja dan de DA erbij!
Een paard kost veel geld en eigelijk werk ik alleen om mijn paardje te kunnen onderhouden.
Persoonlijk ben ik erg blij dat er verzorgsters zijn! Dat maakt ons leven als paardeigenaar wel wat makkelijker! (al worden sommige paardeigenaren misschien iets te makkelijk!!!)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:53

mijn bijrijdsters zijn erg makkelijk Haha!
ik ga elke ochtend zelf en zorg ervoor dat ze schoon gepoetst is en de box gemest.
en nu ze op de wei staat,laten hun ze weleens binnen staan en dan ga ik haar zelf op de wei zetten.
tja het is toch mijn beessie Knipoog
ik zorg ervoor dat hun tuig goed en schoon is.
zij hebben daar gewoon minder kijk op dan ik Sigaar

en ik redeneer maar zo, hun betalen er voor en dan heb ik liever dat de tijd die ze hebben besteed word aan rijden en verzorgen dan aan het onderhoud van stal en spullen.
als ze er maar zuinig mee omgaan vind ik het allang best
ik ben niet zo moeilijk hoor Haha!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:55

Juist dat heb ik nu ook!!
Helaas heb ik door omstandigheden op stal op zaterdag 2 keer zelf gemest stuurt ze een smsje ik had m ook wel willen mesten hoor! Nou nee hoor het was een echte bende!!! Dan doe ik dat even snel zelf!!

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:55

Urielle schreef:
Rik is super, kan er echt geen slecht woord over zeggen Lachen
EDIT: wat ik nog wou zeggen: voor uitbuiting etc. zijn er twee nodig. Een persoon die het doet, een persoon die het pikt.

En ik heb het eigenlijk te lang gepikt... Maar no longer! Toen ze weer met een of andere beschuldiging aan kwam zetten van wat ik fout deed heb ik gezegt dat ik stopte.

(ze hoorde van haar vriendinnen dat ik op haar kreupele pony gereden zou hebben. Nooit gedaan en zou ik nooit doen. Had niet eens een cap of iets dergelijks. Toen zei ze 2 x ; Je hebt zonder zadel op hem gereden hea? Zonder het normaal te vragen. Dus ik leg uit dat dat niet is gebeurd. Gelooft ze me niet en gaat ze met anderen over mij zitten roddelen. Lekkere eigenaresse ben je dan. ALs ze echt zo zeker is dat ik dat deed dan zou ze me toch niet meer bij haar pony in de buurt laten! *denk ik dan* Nee hoor, ze heeft te weinig tijd om hem iedere dag te doen. Hmpfff! Sorry hoor!

Ik heb trouwens echt nooit op die pony gezeten in de tijd dat die kreupel was. Wel doorbetaald!! )

Beetje vaag verhaal geworden.. sorry.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:03

Maar dan vraag ik me door bovenstaande reactie af wat jullie doen als het paard kreupel is.
Want dan kan de bijrijdster niet rijden en dat is tenslotte wel waar ze voor betaald.
Dus betaling stopzetten tot er weer met het paard te rijden valt of is dat het risico" van het vak" en moet ze gewoon doorbetalen?
Heb er eigenlijk nooit eerder over nagedacht maar ik zou voor stopzetten van betaling kiezen.