stalling niet betaald en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmMetjes

Re: stalling niet betaald en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:45

Ik vrees dat de kosten die je moet maken om je geld alsnog via een te krijgen hoger uitvallen dan het bedrag dat je tegoed hebt. Een incassobureau doet niet veel meer dan dringend verzoeken het geld te betalen. Betalen ze aan de hand van de brieven van het incassobureau -> mooi! Betalen ze dan echter nog niks dan zit je zelf ook nog eens opgeschept met de kosten van het incassobureau. Je kunt wel verder maar dan zul je een juridische procedure moeten opstarten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:45

Ik loop inmiddels ook een maand achter met betalen. Maar dat komt omdat ik een tijdje zonder werk gezeten heb. En het geld van me pa niet wilde aannemen. Anders wilde hij het wel voorschieten. Ik heb dit ook netjes uitgelegd op stal en ze deden niet moeilijk. Ik heb inmiddels weer werk. En betaal nu gewoon 2x en dan loop ik weer bij. En is er niks aan de hand. Ik vind het dan ook ronduit onbeschoft dat ze zo zijn vertrokken. Op hun nieuwe stal zouden ze ook stallingsgeld moeten betalen. Konden ze beter er over praten wat het probleem is en samen tot een oplossing komen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:14

Ik denk dat je naar je geld kunt fluiten. Ik zou inderdaad nog wel proberen om stalhouders in de buurt te waarschuwen voor deze mensen zodat ze het niet zo snel ergens anders kunnen doen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 08:39

Gewoon een rekening sturen met onderaan de regel dat het binnen (bijvoorbeeld) 2 weken overgemaakt dient te worden en dat je anders een incassobureau inschakeld. Zij hebben gebruik gemaakt van een dienst, dus ze moeten daar gewoon voor betalen. Natuurlijk kost het incassobureau je ook geld, maar als dat minder is dan die €230, dan zou ik er gewoon voor gaan, al is het maar om het principe. Uiteraard wel op no cure no pay basis.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 08:45

Zo wie zo is een mondelinge huurovereenkomst net zo bindend als een schriftelijke. Wel zou ik bij de volgende huurder borg laten betalen, een maand dan heb je dat geld al in huis en toch een contractje opstellen.Succes

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 21:49

Nou ik heb inmiddels contact opgenomen met een incassobureau op no cure no pay basis. Zij gaan kijken wat ze voor me kunnen doen. Verder ben ik toch maar begonnen met het opstellen van een contract voor eventuele volgende huurders. OOk heeft een hele lieve Bokker me een PB gestuurd met daarin een hele mooie brief die ik naar hun kan opsturen. Dus nog even afwachten maar ik hoop dat het toch nog goed komt.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:07

Jullie moesten eens weten hoeveel mensen paarden hebben en van de ene stal naar de andere verhuizen en de eigenaren met schuld laten opzadelen.

Bij mijn stal heb ik dat ook gezien. We hebben van te voren de eigenaar gewaarschuwd (gewaarschuwd mens telt voor 2 toch?).
En na verloop van tijd, ja hoor, lagen 2 mensen al zeker 3 maanden achter, en wij betalen 180 euro per maand. Dus je kunt je voorstellen. 1 persoon had 2 paarden een de andere had er 1. Tel je verlies maar uit.

Uiteindelijk werd eentje verkocht, en echt waar, dat beest ging niet het terrein af naar de nieuwe eigenaar, voordat het stalgeld werd betaald (en werd het ook nog schappelijk gedaan, omdat die wist dat die anders geen geld kreeg).

Van de andere, hebben ze eentje verkocht, en ook deze heeft bijna alles kunnen afgeven aan de eigenaar van de stalling. Deze hebben er nu nog maar 1, en alweer lopen ze achter. Ik snap die mensen niet. Die moeten zich toch schamen.
Lopen ze wel continu op te scheppen over nieuwe kleren enzo op de stalling tegen de stalhouder, en dan de stal niet kunnen betalen. Ze wouden notabene die merrie ook nog laten dekken???? Ik vraag me af, om die mensen echt een paar schroefjes los hebben zitten.

Ik zou me rot schamen als ik maanden niet kon betalen. Als je inderdaad effe een tegenvaller hebt, en je dat eerlijkt zegt tegen de stalhouder, hebben de meeste geen problemen. En zeker als ze weten dat het paard incl behoren, meer waard is als de stal. (wat eigenlijk naar mijn mening, ook geen gezonde verklaring is)

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:12

Het is niet altijd van niet kunnen betalen, het is ook wel eens van 'niet willen' betalen...

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:20

maar nog een vraagje:doe je dit zwart of op papier?of heb ik daar overheen gelezen??sorry dan.
want mocht het zwart zijn de inkomsten dan zou ik dus niet een incassobureau inschakelen ivm andere trammelant wat je dan krijgt.
is maar een tip even.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 09:54

Nee we doen dit gewoon "wit" staat ook al ergens eerder vermeld. Mijn vader staat netjes ingeschreven bij de Kvk en heeft een eigen BTW nummer. Ik heb mijn papieren om een stal te runnen en draai de "praktische" kant van de stal. Verder doen we het puur voor de lol en om mensen toch een goede stalling te geven zonder de hoofdprijzen die sommige stallen ervoor vragen. Het stond ook al eerder in dit topic vermeld

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:00

oke in dat geval zou ik er absoluut werk van maken en niet naar hun toegaan,je weet nooit met wat voor 'ras' mensen je te maken hebt haha!
gewoon een incasso inschakelen!
triest dat mensen dit doen!
succes!

ManDy_Charon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:03

ik zou zowiezo bij hun langsgaan.
als je ze belt heb je namelijk de kans dat ze niet opnemen of meteen weer ophangen
als je dan bij hun langsgaat vraag je gewoon eerst op een aardige manier of ze een goede reden hebben. en of ze gewoon het geld willen betalen. tenminste dat lijkt me wel een redelijke oplossing

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:06

Ik ben bang dat je het geld van afgelopen maand kwijt bent. Incasso weet niet of dit werkt als er verder niets zwart op wit staat.
Probeer te leren van deze ervaring, en laat mensen een maand vooruit betalen in plaats van achteraf.
Zij willen hun paard graag ergens kwijt, dus dan gewoon aan het begin van de maand betalen voor de maand die komen gaat.
Je kunt dan ook afspraken maken over de consequentie's ( zal wel fout geschreven zijn ) als er op de 10e van de maand niet betaald is.
Zij weten waar ze aan toe zijn, en jij ook .
Succes

edit - had wat dubbel gepost, internet is duidelijk sneller als ik.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:12

Wat misselijk zeg , weg gaan zonder te betalen...

Ik hoop dat je je centen terug krijgt en dat je die nieuwe stal van die mensen kan waarschuwen.
Veel succes !

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:20

Ik las ergens dat iemand zei, aangiften doen.. Maar daar moet je mee oppassen, want ik begrijp dat je geen officieel bedrijfje hebt voor het verhuur van die stalling. Dus je betaalt ook geen belastig enzo, dus eigelijk is het zwart werken. (Elke 'paardenboer' doet dat zo ongeveer, dus er is niks geks aan).
Maar het kan dus zijn dat als je er officieel een aanklacht tegen in doent, dat je ineens last krijgt van de belastingdienst.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:29

ThaGirl schreef:
Ik las ergens dat iemand zei, aangiften doen.. Maar daar moet je mee oppassen, want ik begrijp dat je geen officieel bedrijfje hebt voor het verhuur van die stalling. Dus je betaalt ook geen belastig enzo, dus eigelijk is het zwart werken. (Elke 'paardenboer' doet dat zo ongeveer, dus er is niks geks aan).
Maar het kan dus zijn dat als je er officieel een aanklacht tegen in doent, dat je ineens last krijgt van de belastingdienst.

Ze heeft wel een officielee bedrijf, ingeschreven bij de KVK enz...

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:41

Ze hebben niet aangegeven dat ze de ponies meenamen toch? dan kom jij thuis en zijn ze weg. Ik zou aangifte gedaan hebben van vermissing/diefstal. Gaat de politie toch op zoek naar de eigenaren om verhaal te halen.

Ik vind trouwens dat je voor de faciliteiten die je biedt een hele schappelijk prijs vraagt. 115 euro. Ik zou het dan ook helemaal niet bezwaarlijk vinden om een maand borg te betalen. Misschien iets voor de toekomstige huurders en een contractje opstellen.

Ik heb een keer een man op zondagochtend 7.30 met een trailer en een halster in de hand op stal gehad. Kwam het paard ophalen zei hij. Ik wist van niets. Heb dus ook het betreffende paard niet meegegeven. Eigenaar gebeld in de ochtend en die wist ook van niets. Hoezo brutaal???

Kennelijk kunnen we niet altijd meer goed van vertrouwen zijn en rekenen op een beetje fatsoen!

Succes ermee, ben benieuwd hoe het verder gaat!Hoop dat het allemaal goed komt hoor!

Maaikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:55

idd, bel ze eest op, aardig niet meteen aanvallend, maar maak ze duidelijk dat je het geld vewacht!

xx

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:59

Hoop voor je dat je het geld nog krijgt.
Ketting om de boxdeur of het landhek is heel gebruikelijk in dit soort gevallen.
Mensen die dat zielig vinden moeten zich even realiseren wat zieliger is.
De eigenaar niet bij zijn paard totdat er betaald is of een pensionhouder die voor nop keihard werkt.
Vergeet vooral niet dat je die ketting als eigenaar kunt voorkomen.
Mijn oom fokt zomers jonge paarden op en die verhuisd regelmatig paarden naar een geheime lokatie.
Dit om te voorkomen dat de paarden opgehaald worden en hij naar zijn geld kan fluiten.
Zolang hij het paard heeft kan hij onderhandelen.
Overigens gebeurd dit natuurlijk alleen met de paarden waarvoor niet betaald is.
Hij heeft zelfs eens 2 paarden naar de slacht (niet legaal, paspoorten immers niet aanwezig) gedaan omdat er niet werdt betaald en de paarden niet werden opgehaald.
Eigenaar had tot 1 januari (weideseizoen is dan al lang afgelopen) de tijd om ze op te halen en hen was verteld dat de paarden anders naar de slacht zouden gaan.
Mijn oom heeft er alles aangedaan om dit te voorkomen maar als mensen dan echt niet willen dan moeten ze maar voelen.
Hartstikke jammer van die 2 gezonde dieren maar mijn oom moet ook eten.
Verhandelen is in dit soort gevallen helaas niet meer mogelijk ivm chip.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:40

diessel schreef:
Hoop voor je dat je het geld nog krijgt.
Ketting om de boxdeur of het landhek is heel gebruikelijk in dit soort gevallen.
Mensen die dat zielig vinden moeten zich even realiseren wat zieliger is.
De eigenaar niet bij zijn paard totdat er betaald is of een pensionhouder die voor nop keihard werkt.
Vergeet vooral niet dat je die ketting als eigenaar kunt voorkomen.
Mijn oom fokt zomers jonge paarden op en die verhuisd regelmatig paarden naar een geheime lokatie.
Dit om te voorkomen dat de paarden opgehaald worden en hij naar zijn geld kan fluiten.
Zolang hij het paard heeft kan hij onderhandelen.
Overigens gebeurd dit natuurlijk alleen met de paarden waarvoor niet betaald is.
Hij heeft zelfs eens 2 paarden naar de slacht (niet legaal, paspoorten immers niet aanwezig) gedaan omdat er niet werdt betaald en de paarden niet werden opgehaald.
Eigenaar had tot 1 januari (weideseizoen is dan al lang afgelopen) de tijd om ze op te halen en hen was verteld dat de paarden anders naar de slacht zouden gaan.
Mijn oom heeft er alles aangedaan om dit te voorkomen maar als mensen dan echt niet willen dan moeten ze maar voelen.
Hartstikke jammer van die 2 gezonde dieren maar mijn oom moet ook eten.
Verhandelen is in dit soort gevallen helaas niet meer mogelijk ivm chip.

Nee maar naar de slacht brengen is ook link want mocht de eigenaar ooit terugkomen, ben je toch de ........ En moet je de paarden vergoeden. Je mag nou eenmaal een andermans spullen niet verhandelen ofzo. Toevallig dat een stagebedrijf van mij zoiets heeft meegemaakt en zij moesten ook nog eens voor alles gaan betalen iv.m. het paard. Voor de rest heb je natuurlijk helemaal gelijk.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:54

heel vervelend zulke dingen. Je doet je best, wilt het voor iedereen leuk en gezellig hebben, en dan word je zo behandeld. Bah, je zou al het vertrouwen in de mensen verliezen.
Heb je geen rechtsbijstandsverzekering die je kan adviseren? Wij hebben goede ervaringen met een rechtsbijstandsverzekering van de DAS. Die heeft ons een aantal keren goed geadviseerd, en ook nu zijn ze bezig om 1500 euro te incasseren bij een persoon waarvan we dat tegoed hebben en vertikt om te betalen. Het bedrag van 230 is dan wel veel minder, maar geld is geld, en het is ook een principekwestie denk ik.
Als je hier geen verzekering voor hebt zou ik in jouw geval een aangetekende brief schrijven, waarin je aangeeft het bedrag dat ze je verschuldigd zijn en de termijn waarin dat betaald moet worden. Als er geen betaling of reactie volgt kun je een incassobureau inschakelen. Dat is niet aan een bepaald bedrag gekoppeld. Ik heb eens via een bedrijf een brief van een incassobureau gehad over een bedrag van 7,95. Dus wat dat betreft is 230 ruim voldoende. Sterkte er mee, en ik hoop dat je de volgende keer huurders hebt die wat meer te vertrouwen zijn, zodat het op stal weer gezellig wordt.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:54

Vervelend dat je dit zo overkomt ,zelf denk ik dat je het voor kan zijn door de regels die je stelt.
Als staleigenaar , gewoon de huur van de box op de eerste van de maand innen. (Is er sprake van 1 maand opzegtermijn , dan laat je gewoon 1 maand boxhuur borg betalen )
Gewoon zakelijk en correct. Als je het financieel duidelijk houdt , wordt het ook niet zo n vrijblijvende actie. Een vriend van ons verhuurt boxen en werd door zijn eerste twee klanten financieel benadeeld.Na aanpassing van financieel beleid , raakte hij ook de welbekende shoppers kwijt- mensen die zonder te betalen vertrekken.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:59

helaas verpesten de slechten het weer vor de goeien, hoop dta het je lukt, maar zou verder niet alles prijs geven in dit topic, wie weet lezen ze wel mee, dan zijn ze enigszins voorbereid.

succes met jullie stal bedrijfje, vind dat jullie, ook al is het kleinschalig, netjes hebben aangepakt met KvK etc, eerlijke, hardwerkende mensen, toppie

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 13:54

Carolinef schreef:
helaas verpesten de slechten het weer vor de goeien, hoop dta het je lukt, maar zou verder niet alles prijs geven in dit topic, wie weet lezen ze wel mee, dan zijn ze enigszins voorbereid.

succes met jullie stal bedrijfje, vind dat jullie, ook al is het kleinschalig, netjes hebben aangepakt met KvK etc, eerlijke, hardwerkende mensen, toppie

dank je wel. en ja de goede verpesten het voor de minderen.

knipperlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:11

Ik heb dit inderdaad al vaker gehoord! Erg l. ullig!
Ben ook bang dat je je geld kwijt bent.
Sommige eigenaren hebben ook papieren van de paarden, weet niet precies hoe dat zat en wat voor papier, maar de eigenaren moesten dan wel betalen voor zij deze papieren terug kregen.
Zelf hebben wij nu t zelfde probleem, heel vervelend!