Mijn auto te zwaar om met alleen B te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gatsby

Re: Mijn auto te zwaar om met alleen B te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:18

Malibu schreef:
Ik was helemaal dolgelukkig met onze Chevy omdat ik dan met B rijbewijs de trailer kon trekken. Nu kwam mijn vriend zijn neef met het verhaal dat je de mtm van de auto er ook bij moet tellen Boos!

Het ledig gewicht van de auto is 1993 kilo
Trailer mtm is 1350

Ik dacht dus dat dit prima mogelijk was want dan kom je uit op 3343 toaal...

Mijn vraag is dus, moet je ook nog het laadvermogen van de auto hierbij optellen?
(dat is dus 1000 kilo van de Chev Clown )

Want dan ben ik bang dat ik nog steeds m'n BE moet halen Huilen

(ik heb wel lessen gehad en niet helemaal onervaren, voordat mensen gaan roepen dat het veiliger is om het toch wel te doen. Want dat weet ik ook wel, maar ik ga heus niet zomaar aankoppelen zonder te oefenen en de eerste keren zou mijn vader gewoon meegaan. Die heeft BE rijbewijs)

ik heb laatst een keer te horen gekregen dat je met b absoluut geen trailer mag rijden want je mag niet meer dan 750kg trekken. Ik snap er niets meer van. Ik dacht ook dat je auto(vollediggewicht en trailer) niet boven 3500kg mag komen. Endaarbij de auto moest zwaarder zijn dan dhet totale gewicht van trailer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:55

lees svp even de faq die al een paar keer genoemd zijn, misschien wordt eea je dan duidelijk.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:16

Ben toevallig zelf bezig met een andere auto en heb voor de zekerheid de politie gebeld en ik mag met een ford mondeo station 2.0 van 1400 kilo, trekvermogen 1500 een 1,5 paards trailer leeg van 520 kilo met een laadvermogen van 1300 gewoon de weg op sturen. De gehele cominatie is minder dan 3500 kilo en de auto is zwaarder dan geladen trailer. Veel mensen vinden blijkbaar een combinatie alleen veilig als er een grote auto voor staat, maar veel auto's wegen net zo veel als de jeeps, alleen missen we de 2 of 4 wheeldrive.
ik vind het erger dat je een hoop oude trailers ziet rijden, waarvan ik wel eens bang ben dat de bodem eruit valt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:30

Talonius schreef:
Ben toevallig zelf bezig met een andere auto en heb voor de zekerheid de politie gebeld en ik mag met een ford mondeo station 2.0 van 1400 kilo, trekvermogen 1500 een 1,5 paards trailer leeg van 520 kilo met een laadvermogen van 1300 gewoon de weg op sturen. De gehele cominatie is minder dan 3500 kilo en de auto is zwaarder dan geladen trailer. Veel mensen vinden blijkbaar een combinatie alleen veilig als er een grote auto voor staat, maar veel auto's wegen net zo veel als de jeeps, alleen missen we de 2 of 4 wheeldrive.
ik vind het erger dat je een hoop oude trailers ziet rijden, waarvan ik wel eens bang ben dat de bodem eruit valt

Wat is er mis met een oude trailer? Ben jij dan ook bang dat de bodem uit mijn Land Rover van 1969 valt?? Ik ken nogal wat oude trailers die ik liever aan de auto knoop dan veel "modern" spul.
Daarnaast weet ik je uit ervaring te vertellen dat een combinatie met een dikke 4x4 ervoor altijd beter rijdt dan de door jouw voorgestelde combinatie. Ik heb beide meerdermalen gereden, dus ik weet uit eigen ervaring waar het over gaat.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:44

Ik kom er ook nog even niet uit, ikke.
Als ik een zware jeep ga kopen ben ik veel te veel kwijt aan wegenbelasting en diesel.
Ik rij 500-700 km per week.
Als ik een belastingvrije wagen extra koop dan zit ik weer met het onderhoud waar ik niet zoveel verstand van heb.
Een paardenvrachtwagentje voor b-rijbewijs vind ik niet zo, heb ik al gehad en zit ik (bij een ouder wagentje) ook met het onderhoud, plus dat ze vaak te licht zijn om 2 paarden mee te trekken.

Ik heb ook zitten kijken naar zo'n bmw touring, volgens mij zijn die wel wat zuiniger dan een 4x4 of niet?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:13

Nicolletje schreef:
Ik heb ook zitten kijken naar zo'n bmw touring, volgens mij zijn die wel wat zuiniger dan een 4x4 of niet?

Je kunt testrapporten en verbruik nazien op bv. autotrader.nl
Als je de auto hebt gevonden, kun je onderaan de specificaties aanklikken.