wat mag je verwachten van een paard van 8000 euro

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: wat mag je verwachten van een paard van 8000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:58

Suzanne F. schreef:
Ik snap de opmerking van Fleurtje wel. Ik zeg niet dat er geen leuke M paarden te vinden zijn, maar er loopt echt heel veel zooi in het M rond.

Het gros van 'zooi in het M' was op 3,5 jarige leeftijd echt wel okee, maar is gewoon veel te vroeg veel te veel en veel te zwaar in de sport uitgebracht. De gangen zijn er dan simpelweg uitgereden...

Dan kom je jezelf als ruiter in het M gewoon tegen.
Maar ja, je moest ze de kost eens geven, die dan gewoon hun paard verkopen 'omdat die het niet aankan'.

Bij de aankoop van een rijpaard is (imo!) alleen maar interessant of het paard ooit van het eigen erf af is geweest - hoe hoog die gelopen heeft is bijzaak. Soms zelfs een handicap omdat je dan soms niet meer lager mag starten.
Ik kijk hoe het dier vrij beweegt en vergelijk dat met hoe die ohz loopt met de eigen ruiter. Want HOE ze gereden zijn, maakt absoluut uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:10

Dees schreef:
Bij de aankoop van een rijpaard is (imo!) alleen maar interessant of het paard ooit van het eigen erf af is geweest - hoe hoog die gelopen heeft is bijzaak. Soms zelfs een handicap omdat je dan soms niet meer lager mag starten.
Ik kijk hoe het dier vrij beweegt en vergelijk dat met hoe die ohz loopt met de eigen ruiter. Want HOE ze gereden zijn, maakt absoluut uit.

Jakkes Dees, doe niet zo eindeloos verstandig, wil je. Op die manier kun je nooit 8000 euro voor een paard uitgeven Extreme duivel

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:12

Het is niet "in" om een paard te kopen, die niet is geklasseerd Slim

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:14

Ik weet het eigenlijk, een kennis van mij heft een dressuurhandelstal, als je zijn site wilt; PM!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:01

het moet toch wel mogelijk een paard te kopen van die prijsklasse?

overigens weet ik nog niet zeker of het wel een kwpener word. omdat mijn ouders heel graag willen dat ik een fries koop. dan word het een sterruin of een stermerrie, omdat hij een stal hebben met alleen maar friezen. en in de toekomst zullen dat er alleen maar meer worden. en als ik en fries koop mag die ook wel flink duurder zijn,

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:15

Stermerrie zal boven je budget zijn.
Ruin wellicht wel lukken.

Friezen zijn belachelijk duur tegenwoordig - voor een betere Fries heb je nog best een beperkt budget ook...

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:49

ik ben het wel met eilander eens.

Op de veiling in mariumheem een aantal maanden terug gingen daar ook hele mooi friesepaarden weg ruim onder het butget waar we het in dit tropic overhaden, men kon toen na bezichtiging nog een aantal dagen online bieden. Dus ben het niet eens met de tekst hierboven Knipoog
Mijn paarden zijn opzich ook wel te koop, maar ik wil er niet voor niks vanaf, dus als iemand intresse heeft dan heb ik echt fantasie prijsen op de paarden. Het wordt al heel ander als ik door omstandigheden of financiele problemen paarden moet verkopen. Prijzen zijn moeilijk te bepalen voor paarden, zo zal de 1 misschien voor een recreatiepaard meer uitgeven dan iemand die een wedstrijdpaard koopt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 07:55

mijn ouders zien geen brood in een kwpener, alleen dat ik hem kan uitbrengen in wedstrijden en dat ik er lekker op kan rijden. friese stermerries willen ze veel meer voor betalen. dus dan zal het budget wel flink stijgen. hij zal dan geen L/M lopen. maar dan word het een stermerrie van rond de 3/4 jaar.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:45

Is een gewone fries niet goed dan

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:24

Dees schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik snap de opmerking van Fleurtje wel. Ik zeg niet dat er geen leuke M paarden te vinden zijn, maar er loopt echt heel veel zooi in het M rond.

Het gros van 'zooi in het M' was op 3,5 jarige leeftijd echt wel okee, maar is gewoon veel te vroeg veel te veel en veel te zwaar in de sport uitgebracht. De gangen zijn er dan simpelweg uitgereden...

Maar ja, je moest ze de kost eens geven, die dan gewoon hun paard verkopen 'omdat die het niet aankan'.

Dat bedoelde ik dus ook precies met uitkijken wat je koopt met een M paard van een jaar of 7/8 die M loopt (geldt trouwens ook voor een oudere). Hoe vaak staat er wel niet in een advertentie niet dat een M2 paard Z klaar is? In een aantal gevallen zal het best kloppen, maar een M2 paard dat écht Z klaar is loopt binnen de kortse keren Z. Want die is zo uit de M2. En waarom zou een paard dan voor de verkoop niet nog even naar het Z zijn gereden met een winstpunt? En waarom wordt hij uberhaupt verkocht op die leeftijd in die klasse? Meestal omdat de M toch wel moeilijk blijkt te zijn en dan begint de ruiter weer met een nieuwe jonge uitdaging. Ik bedoel niet dat een 6-jarige al Z hoeft te lopen. Maar een fijn paard met een kundige ruiter zal niet al te lang in het M hoeven rond te rijden met een 7/8 jarige en dan kun je, je dus gaan afvragen in hoeverre je een fijn aangereden (bijna Z) paard koopt.
Ik heb zelf ook een M2 paard gekocht, spreek uit ervaring: zo Z klaar was hij achteraf nog niet. Natuurlijk kun je dat dan nog wel bereiken, maar ik denk dat je een M/Z paard vooral koopt om veel van te leren, en fijn te kunnen rijden. Niet om allerlei oude zweefdrafjes en viertaktgalop eruit te rijden. Want dat kost behoorlijk wat moeite als je juist omdat jezelf niet zo ervaren was een wél ervaren paard hebt gekocht. Nu heb ik absoluut geen spijt van mijn paard, ik ben echt heel blij met hem en leer hier ook weer veel van. Maar achteraf had ik misschien met een jong paard en goede begeleiding hetzelfde bereikt met dezelfde moeite en tijd.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:45

Een M paard van 7of 8 jaar....
Dat is net zo n beetje de leeftijd dat de beengebreken naar boven komen.
Vaak een reden om m dan te koop aan te bieden net beneden de 5000 euro zodat ze niet op de foto komen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 15:25

MSQuincyTE schreef:
Is een gewone fries niet goed dan

niet als we haar voor de fok willen gebruiken. dan moet er toch wel een hoop inzitten. en hij moet een vol papier zijn.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:20

Op een papier kun je niet rijden

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:38

MSQuincyTE schreef:

nee dat weten we allemaal wel.. Bloos

wat heb je er op tegen dat TS een goed paard met goed papier wil kopen als ze wil rijden en fokken...

dat is toch alleen maar verstandig , of niet?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:50

MSQuincyTE schreef:

Bij Friesche paarden gelden hele andere wetten - het maakt niet uit hoe brak het paard zelf is (geworden), als het maar een vol papier heeft en een baarmoeder.
Die ene dag in haar leven dat het paard het heeft moeten doen, is beloond met een ster. Daarna maakt het niet meer uit hoe het verder is gesteld met het dier. Duurzaamheid is een woord waar men bij de Friese paarden fokkerij gewoon liever niet te vaak aan denkt.

Het vinden van een 100% gezonde, volledig zwarte merrie die voorzien is van 3 goede, rijtypische gangen met een beetje redelijke sportpotentie zal nog een hele opgave blijken. Dat is als zoeken naar een naald in een hooiberg... Ze zijn er wel, maar vind ze maar.

Voor de TS: voor een stermerrie met vol papier van een jaar of 3/4 waar je ook nog leuk mee kan rijden, daar mag je je budget rustig aan voor verdubbelen en misschien wel verviervoudigen.
En vooral de tip: maakt niet uit wat je koopt en voor hoeveel - ALTIJD laten keuren die Friezen. Dat ras heeft nogal wat rontgenologische tekortkomingen.

En voordat ik al die Friezen-liefhebbers op mijn nekje krijg: ook het verenigingsblad Fryso raadt rontgenkeuren bij aankoop aan. Zegt genoeg, lijkt mij...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:38

Fleurtje100 schreef:
Dees schreef:

Dat bedoelde ik dus ook precies met uitkijken wat je koopt met een M paard van een jaar of 7/8 die M loopt (geldt trouwens ook voor een oudere). Hoe vaak staat er wel niet in een advertentie niet dat een M2 paard Z klaar is? In een aantal gevallen zal het best kloppen, maar een M2 paard dat écht Z klaar is loopt binnen de kortse keren Z. Want die is zo uit de M2. En waarom zou een paard dan voor de verkoop niet nog even naar het Z zijn gereden met een winstpunt? En waarom wordt hij uberhaupt verkocht op die leeftijd in die klasse? Meestal omdat de M toch wel moeilijk blijkt te zijn en dan begint de ruiter weer met een nieuwe jonge uitdaging. Ik bedoel niet dat een 6-jarige al Z hoeft te lopen. Maar een fijn paard met een kundige ruiter zal niet al te lang in het M hoeven rond te rijden met een 7/8 jarige en dan kun je, je dus gaan afvragen in hoeverre je een fijn aangereden (bijna Z) paard koopt.
Ik heb zelf ook een M2 paard gekocht, spreek uit ervaring: zo Z klaar was hij achteraf nog niet. Natuurlijk kun je dat dan nog wel bereiken, maar ik denk dat je een M/Z paard vooral koopt om veel van te leren, en fijn te kunnen rijden. Niet om allerlei oude zweefdrafjes en viertaktgalop eruit te rijden. Want dat kost behoorlijk wat moeite als je juist omdat jezelf niet zo ervaren was een wél ervaren paard hebt gekocht. Nu heb ik absoluut geen spijt van mijn paard, ik ben echt heel blij met hem en leer hier ook weer veel van. Maar achteraf had ik misschien met een jong paard en goede begeleiding hetzelfde bereikt met dezelfde moeite en tijd.

de mijne was 5,5 jaar oud, en Z klaar.
Liep dus M2, en die heb ik toen verkocht. Was echt niks mis mee, sprong zelfs al een wisseltje.
De reden was dat als ik hem Z zou starten dat ik dan nooit meer B mag rijden.
Ik ik vind het juist zo leuk om jonge beestjes in te rijden en te starten.

Misschien zijn er meer met die redenatie?

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:46

Je houd van dressuur, je valt op friezen..

Neem een andalusier *LOL* !

Dat zou ik doen tenmisnte, als ik 8000 uit te geven had Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:11

Asjemenou: Ik denk dat de meeste ruiters het juist als een enorm voordeel zien om zo Z te kunnen starten en versneld te mogen promoveren. Dus nee ik denk niet dat er veel mensen zijn met die redenatie. Je kunt toch altijd nog HC B starten voor de ervaring met een 3-jarige?
De redenatie van het leuk vinden die jonge dieren te rijden en te starten hoor ik wel vaker, en (niet dat dit bij jou ook het geval is) meestal rijden die ruiters ook niet meer zulke fantastische punten in het M. En is het vooral; vooraan staan en prijzen rijden in de B/L vinden we leuk, maar als het dan wat moeilijker wordt laat maar. De mijne kon/kan zelfs series tot om de twee, maar had ondertussen wel problemen met de takt. Oefeningen beheersen hoeft niet altijd iets te zeggen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:46

Natuurlijk zijn die er ook, maar denk dat er toch ook wel meer mensen zijn die denken zoals ik, en waarvan de paarden wel correct lopen.
Kan bv wel een paar springruiters opnoemen die het ook zo doen.
Denk dat je wel kent aangezien je uit brabant komt.

Ben het verder wel met je eens hoor, zit vaak genoeg op M en Z paarden die de basis nog geen eens beheersen, maar wel kunnen wijken, sb, en appuyeren Huilen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:18

Interessant topic dit zeg..zo op de late avond/nacht Dromen

Ben beniewd waar de TS nou voor gaat:
die 'ster fries' van een jaar of 3,4 of het paard dat het liefst al een beetje geklasseerd is, niet ouder dan 14 is en potentie heeft voor het hogere werk..
(goed samengevat?? Blond )

Oja was nog wel even benieuwd naar het huidige nivo van de Ts (niet om tegen je te gebruiken, maar gewoon om het 'plaatje' even compleet te hebben)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:23

Volgens mij wordt het de Friese ster merrie.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:25

blijf de redenatie wel een beetje apart vinden..
dat mocht het een fries worden het budget a la minute omhoog kan (bij wijze van)
en bij die kpwn'er niet..
Of snap ik m nu verkeerD?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:29

Klopt, maar dat komt geloof ik omdat haar ouders heel graag een fries willen (en ik neem aan dat haar ouders het paard betalen?) en omdat ze zelf een Friese stal hebben en er mee willen gaan fokken?
Als het een KWPN wordt is ie alleen maar om te rijden, dus zijn de eisen minder hoog.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:31

oh zo..
maar als het een merrie is, (kpwn), kan er toch ook meegefokt wordne..
maar dat ligt blijkbaar niet in de ouders plannen.. Rolleyes

Word denk ik ook de fries Clown

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:26

Dees schreef:
Voor de TS: voor een stermerrie met vol papier van een jaar of 3/4 waar je ook nog leuk mee kan rijden, daar mag je je budget rustig aan voor verdubbelen en misschien wel verviervoudigen.

Tja ik zou bij de aanschaf van een paard niet met deze insteek gaan shoppen. Als ik een paard koop doe ik dat voor die prijs waarvan ik zeker weet dat ik het paard binnen een maand voor hetzelfde geld kan kwijt raken. Je moet de waarde in het paard zien, dat is voor iedereen misschien verschillend. Ik ben me bij het aanschaffen van een pard bewust dat de verkoper mij probeerd te beinvloeden. Zo heb ik wel eens een paard gekocht voor teveel geld en die in eerste instansie hellemaal niet mijn keuze was... maar goed daar leer je van
Clown Haha!