Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Neonlight schreef:Volgens mij is het in de wet nog altijd zo geregeld dat kopers van hun koop kunnen afzien, dit is een bescherming voor zogenaamde impulsaankopen. Wel kan er een schadevergoeding worden gevraagd, bijvoorbeeld als je een bank koopt met een bekleding die je zelf hebt uitgezocht, deze worden op bestelling gemaakt en dan zijn ze bezig met fabriceren, dus maken ze kosten op dat moment.
Verkopers daarentegen kunnen niet zomaar de verkoop afblazen!
Ook over een impulsaankoop kun je enkele dagen denken en er achteraf toch spijt van hebben omdat je "te impulsief" gehandeld hebt.
Hier wordt geen 1 pony verkocht zonder handgeld/voorschot, precies om deze reden.whisperramse schreef:Tjah, ik zou m'n pony daar toch niet aan verkopen want blijkbaar hebben ze meer interesse in een nieuwe auto.
Ook vind ik het van jou behoorlijk impulsief om al een pony te kopen waarvoor je het geld misschien niet hebt? Ik veronderstel dat je met het geld van de verkoop de nieuwe zou kopen?
diessel schreef:Ik heb nog wel een vraag,
Wie van jullie zou een voorschot voor een pony betalen?
Persoonlijk lijkt mij dat helemaal niet handig.
Ik zie hier niets anders! Ikzelf vraag handgeld en geef ook handgeld. Handgeld gaat in ruil met het paspoort. Is ook een zekerheid voor de koper, de verkoper zal dan niet het paard in de tussentijd doorverkopen.
Dayenne_1 schreef:Ik zou ook net zoals velen er hier over denken een soort schadevergoeding vragen omdat jij nu wel met twee keer stalgeld zit wat toch betaald moet worden.
Ja en ik denk ook dat het geen zin heeft om met de pony naar de mensen te gaan want ik weeet bijna zeker dat je kunt fluiten naar je geld.
Laat dit een wijze les voor je zijn en ben op je hoede voor de volgende keer.
Ik wens je heel veel succes en hoop dat je snel met een oplossing komt voor je pony.
Groetjes
. Ze zou vervoer gaan regelen om paardje op te halen. na weet ik hoeveel mails van "ben ziek" "heb geen vervoer" "kan dit weekeinde niet" heb ik effe een beetje harder aan de bel getrokken, paardje was ja verkocht aan haar en ik wilde het graag afwerken. Vanaf dat moment niets meer gehoord. Helemaal niets! Ik ben daarop naar een advocaat gegaan om uit te zoeken wat mijn rechten waren in deze, en hoe ik haar kon dwingen het paard af te nemen. Nou hou je vast, je zit idd aan een rechtzaak vast. Maar zelfs al win je die is het nog maar de vraag of de kopers het alsnog afnemen, want jij kan wel geld eisen maar als ze niets hebben (die kale kip) sta je daar toch mooi te kijken dan. En kan je je een jaar later alsnog weer bezig gaan houden het paard te verkopen. Maw je hebt er een hoop werk van en aan het einde van het liedje kan je alsnog alweer je paard te koop aan gaan bieden. Zelfs een koopcontract kan je in deze niet beschermen.
maar het was echt serieus, ze hebben het geld overgemaakt naar mijn rekening en een paar dagen later is het paardje op transport gegaan. De dag erop heeft ze me gebeld dat hij was aangekomen en dat alles goed was gegaan.
). anders als er een ander komt, die wel betaald, is het weg. Overigens hier krijgen ze op moment van aanbetaling geen paspoort oid mee, die krijgen ze pas als alles betaald is. Het koopcontract (waar de aanbetaling ook instaat en die door beide word ondertekend) is genoeg. 
En dus dan niet gehaald is einde discussie, aanbetaling is voor mij en ik zet paard weer te koop. Je risico word een heel stuk kleiner dat ze niet komen halen, ze verliezen nl geld als ze dat niet doen. En dat halen is geen maanden later. Kan wel, maar dan betalen ze wel voor het voer van hun gekochte paardje (tenzij het een nog niet afgespeend veulen is). diessel schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Er waren een heleboel nuttige/bruikbare tips bij.
Wel vondt ik het jammer dat er soms zo fel gereageerd werdt.
Ik heb nog wel een vraag,
Wie van jullie zou een voorschot voor een pony betalen?
Persoonlijk lijkt mij dat helemaal niet handig.
diessel schreef:Ik koop en verkoop per jaar al gauw 10 paarden en heb nog nooit een voorschot betaald.
Ik geef ze het paspoort pas als er betaald is, stel dat ze moeilijk gaan doen over de rest van het geld?
Dan moet je maar weer zien hoe je het paspoort terugkrijgt.
De mensen die vandaag geweest zijn hebben mijn pony gekocht en betaald en al meegenomen dat voor een nette prijs dus ik ben helemaal tevreden.