Verzorgster stelt mij Aansprakelijk?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Verzorgster stelt mij Aansprakelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:09

Jij bent zeker aansprakelijk. Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor de gedragingen van je dier, zelfs als een ander door eigen schuld of onkunde een ongeval veroorzaakt.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:12

De mening van alle bokkers doet er niet toe. Wat jij of ik vindt is niet interessant. Het is de wet die bepaalt of je aansprakelijk bent ja of nee.
De "tegenpartij" zal jullie schirftelijk aansprakelijk moeten stellen, daarmee ga je naar je verzekeringsagent en de maatschappij waarbij jij je WA verzekering hebt lopen zoekt het wel uit met de "tegenpartij". Hartstikke banketstaaf, maar ook als je vindt dat het jouw schuld wel is, en jouw verzerkeringsmaatschappij vindt van niet, dan kan het ook een rechtszaak worden. De ziektekosten zullen nu in eerste instantie betaald worden door haar eigen vezekering. Zij zal voor haar verzekering een formulier in moeten vullen, daarin wordt gevraagd of het een ongeluk was. Op grond daarvan gaat die verzekering proberen de kosten weer te verhalen bij jou. Kortom, wet is wet, en dat gaat boven mijn pet (en boven die van heel veel mensen). Dus laat de verzekeringsmaatschappijen het lekker uitzoeken, het is voor jou en haar al banketstaaf genoeg dat dit gebeurd is.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:16

"Wat je vind moet je bij de politie brengen" je kan wel vinden dat iemand wel/niet aansprakelijk is, maar dit is wettelijk vastgelegt.

De ziektekosten dekt je aansprakelijkheidsverzekering en voor een schadevergoeding moeten zij idd aantonen dat ze schade hebben (emotioneel of materieel) en dat zal in dit geval niet makkelijk zijn.

In sommige gevallen is er wel een deel van de aansprakelijkheid te verhalen op de "schuldige" hangt helemaal van de situatie af, maar denk in dit geval omdat ze minderjarig is dat jij aansprakelijk bent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:40

Kortom: mik de hele handel bij je rechtsbijstandverzekering op de stoep en laat die het fijn voor je uitzoeken, daar worden ze voor betaald.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:45

Ik raad je aan om de verzekering of rechtsbijstand maar in te schakelen. Volgens de nederlandse wet blijf je namelijk ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor het doen en laten van je paard. Ook al heb je gezegd dat ze dingen niet mag ondernemen.

Heel krom, maar waar. Meteen de verzekering erop zetten dus!

En sterkte ermee, ergelijk, van die vreselijk eigenwijze verzorgsters van je paard en al helemaal schandelijk van de ouders dat ze er meteen werk van willen gaan maken!

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:48

Artikel 179 6:179 BW
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Artikel 179 stelt dat de bezitter van een dier ten alle tijden verantwoordelijk is voor de door het dier aangerichte schade.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:56

Ik zou je WA verzekeraar bellen met dit verhaal. Kijken wat zij zeggen. Waarschijnlijk moet er eerst een claim komen van de tegenpartij. Dit is nou een van de redenen dat ik geen (jonge) bijrijdster/verzorger bij mijn paard wil. Ik denk dat zelfs een onderling opgesteld contractje niet rechtsgeldig is gezien art. 179 hierboven genoemd. Die ziekenhuiskosten worden gewoon door hun ziektekostenverzekering betaald. Wat een kinderachtig gedoe zeg. Hoop dat dat grietje nooit meer ergens verzorgster wordt met haar eigenwijsheid en zulke ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:06

Ik vind dit ook erg kinderachtig gedoe van die ouders.Bij mij zou ze dus ook niet meer terug hoeven komen.
Zolang de schade door de ziektekoste verzekering word betaald hebben ze toch nergens geen vergoeding voor nodig?

Ik kan me het inderdaad nog voorstellen bij iemand die voor zich zelf werkt en geen inkomsten heeft.Maar ik neem aan dat de inkomsten van een 13 jarige nog zeer beperkt zijn.

Mijn dochter heeft ooit haar schouder gebroken toen ze op de pony van een vriendin zat(mijn vriendin).Dochter was toen zes jaar,maar ik heb in het ziekenhuis gewoon gezegt dat ze van een paard gevallen was en alle daaruit vloeiende kosten zijn gewoon door mijn eigen ziekekas vergoed.

In het geval van een manege kan ik me voorstellen dat er andere regels zijn omdat die mensen hun brood er mee verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:10

Strawberry_ schreef:
@ Pikeur: Ja de meningen zijn verdeeld, daarom vroeg ik het me ook af Ja
Whah moet ik wel kunnen aantonen dat m'n paard echt geestelijk beschadigd is Clown

@ Crossmonster: Ik kom uit Amerika :+ Morgen gaan we dan ook meteen een telefoontje plegen.

kloppen alle gegeven tips hier dan wel?
Neem aan dat dingen daar anders werken?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:12

jahoor Lachen ze woont in nl namelijk Lachen
uit haar profiel:
Citaat:
Ik woon in Nederland maar ben geboren in Louisville, Amerika. Ik woon nu 9 jaar in Nederland.

Lachen

ik zou het belachelijk vinden als jij aansprakelijk bent! Je hebt gewaarschuwd, en dat zij het probeert, dat zou ''eigen schuld dikke bult'' moeten zijn.. vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:13

ow ook handig...geeft ts zo ook maar warrige info Haha!

helaas het is geen eigen schuld dikke bult qua verzekerings werk...
Maar ik hoop wel dat ze geleerd heeft te luisteren..al geven de ouders dat op deze manier ook niet mee qua opvoeding

KwpnLovea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:18

ja volgens mij wel wat er ook gebeurt omdat het jou paard is en ansprakelijk bent voor alles wat er gebeurt
dat is het risco van een verzorgen voor je paard

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:19

Ik vind dat jij neit aansprakelijk bent
ten eerste: je hebt zlef duidelijk gezegt wat jouw pony kon doen tijdens VD en dat respecteerde ze oftwel zij hhad het duidelijk gehoord(1x haar schuld)

ten tweede: Ze luistert neit en doet toch dom en doet toch VD(2x haar schuld)

ten derde: je wilt betalen ouders slaan af(3x haar schuld)

ten 4e: nu meot je het wle betalen? 3x haar eigen schuld. Jij hebt haar duidelijk gemaakt wat de gevolgen van dien konden wezen en zij respecteerde dat en op die dag was ze dus zo doof als het maar kon. Jij bent er neit aansprakelijk voor, het mag dan jouw pony zijn, maar jouw pony kan er niks aan doen dat hij zo is, hij vind Vd misschien moeilijk leren komt met de tijd. En dan afslaan en dan toch willen die mensen weten neit wat ze willen. Ik vind jouw neit aansprakelijk het is haar eigen domme schuld!!

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:24

Bij mijn verzekeringsmaatschappij geld, als het om een persoon gaat onder de 18 jaar dat de eigenaar van hetpaard/pony aansprakelijk kan worden gesteld indien er geen toezicht is geweest.

Ik zou het voor de zekerheid even navrgane bij je verzekeringmaatschappij.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:07

Erg vervelend dat dit gebeurd is..en helaas ben je toch verantwoordelijk..alleen snap ik niet zo goed waarom jij de ziekenhuiskosten zou moeten betalen en een schadevergoeding?...kom zeg....daar voor heb je een ziekenfonds hoor...
dus even bellen met je verzekering..
Sterkte.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:32

Ja, voor alle bokkers die 'vinden dat jij niet aansprakelijk bent', hier is wat de Hoge Raad hiet over heeft gezegd in een recent arrest:

Indien degene die een paard van een ander bereijdt schade lijdt ten gevolge van onberkenbaar gedrag van het paard, is het enkele feit dat de benadeelde het paard uit vrije wil berijdt en met toestemming van de eigenaar (let op: hier valt dus ook jouw akkefietje onder!), dus krachtens een overeenkomst met deze (mondeling ook voldoende), niet voldoende om de conclusie te rechtvaardigen dat de uit art. 6:179 BW voortvloeiende aansprakelijkheid van de eigenaar van het paard geheel vervalt. Of en zo ja in hoeverre om die reden sprake is van een omstandigheid die in de risicosfeer van de berijder ligt en daarom aan hem moet worden toegerekend, hangt af van de inhoud van de overeenkomst en de omstandigheden van het geval. Ook voor de toepassing van de zogenaamde billijkheidscorrectie van art. 6:101 BW (dit is het eigen-schuld artikel) is dit enkele feit niet voldoende. Een en ander is niet anders indien het paard door de eigenaar aan de berijder ter beschikking is gesteld in het kader van een door of onder verantwoordelijkheid van de eigenaar gegeven paardrijles.

Dus, al die bokkers die vinden dat de TS niet aansprakelijk is, ga je bezwaren maar kenbaar maken bij de Hoge Raad, want zo is het en niet anders!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:40

Ik haal daar ook uit dat het niet in álle gevallen zo is dat de eigenaar aansprakelijk is. Het hangt van de context af.
In dit geval denk ik, maar ik ben geen jurist,dat het meisje een handeling uitvoerde bij het paard waarbij ze aangaf dat ze zelf te dicht op het paard ging staan. Daarbij wist ze dat de eigenaar had aangegeven dat ze voorlopig nog geen VD met het paard moest doen. En tot slotte is er nog de verpleegkundige die getuige is geweest van het in eerste instantie afslaan van de kostenvergoeding.
Dit moet je bij de rechtsbijstand neerleggen die zoeken het helemaal voor je uit en dan vertellen ze ook hoe reeël de kans is dat de tegenpartij wint en wat je evetueel moet doen.
Het lijkt me dat je zelf geen zwakke zaak hebt.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:43

Klopt, het is absoluut geen hopeloze zaak. Als TS inderdaad deze dingen kan aantonen zou het met een sisser af kunnen lopen. Het ging er mij om te laten zien hoe ver de aansprakelijkheid strekt!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:50

_Bonte_ schreef:
ik vind niet dat jij dit moet betalen , je hebt het aangeboden , zij heeft niet geluisterd naar de instructies
het is haar fout om jou paard iets te laten doen wat niet mocht !

haar fout
Dat kun je wel vinden maar de wet is anders.
Gewoon je verzekering inschakelen en laten ze het maar lekker daar mee oplossen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:08

Het is wel een hopeloze zaak, hoor. Iedereen kan nu wel roepen "ja, maar je hebt haar gewaarschuwd", maar zo werkt het dus niet. Je kunt allerlei scenario's en tegenwerpingen maken, maar je bent én blijft verantwoordelijk. Als dit voor de rechtbank komt, zóú de rechter in het vonnis kunnen meenemen dat ze inderdaad gewaarschuwd is en haar een reprimande geven omdat ze toch op eigen houtje iets heeft gedaan, maar verder dan dat zal het niet komen (ongeacht wat alle Bokkers er van vinden!).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:10

Ik zie wel ruimte om de aansprakelijkheid van de hand te wijzen.
Hoe?
PB maar even.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:51

Da's knap! Er zijn genoeg uitspraken in zaken als deze en die stoelen allemaal op risico-aansprakelijkheid.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:54

Ik ben ook knap Haha! .

Maar het aanbod blijft staan hoor, PB maar.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 30-05-07 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:07

Overigens, voor degenen die dat verhaal nog nooit gelezen hebben, kijk even op TAO bij FAQ daar is een leuk verhaal erover te lezen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:46

Zolang er op papier géén andere afspraken gemaakt zijn (dus een soort contract waarin staat wat wel en niet mag)is de eigenaar ten alle tijden aansprakelijk helaas. Mondelinge waarschuwingen kan je nooit hard maken. Alleen is dit wel een poging om je gewoon geld afhandig te maken want zoals iemand hierboven al schreef:iedereen is gewoon voor ziektenkosten verzekerd!Ik ben zelf 3 weken geleden van mijn bijrijpaard gevallen en in het ziekenhuis beland met een gebroken rug Boos! en je denkt toch niet dat ze daar gaan vragen of het je eigen paard was of van iemand anders? Nee hoor je word gewoon geholpen zonder dat er vragen worden gesteld. Dus dit is gewoon proberen er een slaatje uit te slaan maar helaas heb je wettelijk geen poot om op te staan. Sterkte ermee!!