Wat komt er kijken bij een eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bluem

Re: info a.u.b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:57

Hoe lang rij je al?

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:58

Dat vraag ik me ook wel af....

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 11:05

ongeveer toen ik een ong. 7 of 8 was had ik mijn eerste rijles

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:06

Maar dan moet je toch ook wel aardig wat weten over paarden, en wat je moet hebben....

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:09

Ja, dat bedacht ik mij nu toch ook.
Mag je van je ouders een paard?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:09

Vreemd ik dacht dat ik een reactie gepost had, maar hij is niet geplaatst. Nog maar een keer:
Het lijkt mij toch verstandig als je eerst wat meer ervaring met paarden op doet. Ook zou ik mij als ik jou was goed verdiepen in wat er allemaal bij komt kijken als je een paard thuis houdt. In de bieb kun je genoeg boeken vinden met tips over stalling, verzorging enz. Hoeveel m2 tuin heb je eigenlijk voor je paard? Heb je al bedacht wat je met de mest gaat doen? Wat doe je met je paard als je een keer niet kunt rijden of als hij geblesseerd is en lange tijd rust nodig heeft? Het is ook niet erg handig als je zelf nog niet veel weet over de verzorging van paarden, dat je ouders dat ook niet hebben. Vinden ze het überhaupt wel goed dat je thuis een paard wilt zetten?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:11

Als je al lang rijdt dan snap ik ook niet dat je nog vragen hebt over hoe een dekje moet liggen.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:13

Jol1 schreef:
Vreemd ik dacht dat ik een reactie gepost had, maar hij is niet geplaatst. Nog maar een keer:
Het lijkt mij toch verstandig als je eerst wat meer ervaring met paarden op doet. Ook zou ik mij als ik jou was goed verdiepen in wat er allemaal bij komt kijken als je een paard thuis houdt. In de bieb kun je genoeg boeken vinden met tips over stalling, verzorging enz. Hoeveel m2 tuin heb je eigenlijk voor je paard? Heb je al bedacht wat je met de mest gaat doen? Wat doe je met je paard als je een keer niet kunt rijden of als hij geblesseerd is en lange tijd rust nodig heeft? Het is ook niet erg handig als je zelf nog niet veel weet over de verzorging van paarden, dat je ouders dat ook niet hebben. Vinden ze het überhaupt wel goed dat je thuis een paard wilt zetten?

Ik ben het met je eens! Ik kijk ook wel raar op je rijd al iets van 7 a 8 jaar een pony of paard, terwijl je niet eens zoveel weet, ik had ook maar eerst goed naged8 wat je allemaal moet doen met een paard. Want ik kan me haast voorstellen dat je het paard ook niet helemaal juist verzorgt, omdat je niet eens weet wat je allemaal nodig hebt enz.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 11:14

nee, ik wou dat namelijk weten want ik heb gewon mijn rijkleding rijlaarzen zweep en (grote) poetskoffer vol met borstels, paardensnoepjes, kammen, enz.

en heb besloten om op de manege te stallen(als ik mn paardje heb) ik bespreek het wel vroegtijdig op de manege om duidelijke afspraken te maken

ik leg het dekje(shabrak) plat op de rug en sommige doen weer anders en ik vroeg me af wat het beste is

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 11:18

sommige meiden bij mij in de les hebben bandages enzo voor manegepaarden terwijl ik dat niet nodig vind(ze zijn niet verplicht ofzo en niemand anders heeft het ooit gedaan)ze hebben alles op de manege wat een paard nodig heeft om te rijden, zadel en hoofstel dus ik vind het overbodig wat hun doen en wou weten hoe jullie daarover dachten

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 11:20

ja mag wel een paard op voorwaarden dat ik haar zelf betaal en er volle verantwoording voor heb(natuurlijk)stalling en lessen betalen hun dan

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:21

En heb je dan het geld voor de stalling, dierenarts, hoefsmid en reserve als er wat stuk gaat? Want met de stalling alleen ben je er vrees ik nog niet.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 11:35

nee we zijn ook al bezig geld achteruit te leggen(andere bank) we hadden ook al daar op gerekend dus we hebben eigenlijk een aparte bankrekening voor de dierenarts kosten en andere onverwachte kosten

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 12:09

ow en sorry ben er 3 jaar tussenuit geweest

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:13

als ik dit soort simpele vragen moest stellen, dan zou ik niet aan een jonkie beginnen.......... dit is zooooo basis, en als je de basisvragen al niet beheerst hoe moet het dan met gewone vragen

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:32

essy87 schreef:
Er zijn genoeg paarden die alleen staan, dit lijkt me niet het grootste bezwaar.
Als de manege dichtbij is dan kan hij anders altijd misschien daar s zomers met anderen in het land.
Mocht je de mogelijkheid hebben voor een eigen stal dan is dat natuurlijk het mooist

Als er genoeg paarden zijn die alleen staan wil dat niet zeggen dat dat goed is. Als iedereen zijn hond slaat wil dat toch ook niet zeggen dat dat goed is?? Beetje aparte opmerking maargoed....

Maar even op de vraag terugkomen. Ik zou wel zorgen dat je een uitloop hebt, paddock of stukje wei en dan een paard of pony (shetje) erbij als gezelschap. Een paard is tenslotte een kuddedier.
Ik neem aan dat je hem niet 22uur op stal wil zetten en dat de enige beweging is als je naar de manege toe gaat...?
En het klinkt inderdaad zo dat je niet heel veel ervaring hebt met een eigen paard. Dan zou ik in ieder geval ergens gaan staan waar mensen je kunnen begeleiden/helpen. Succes.

Sorry, ik zie nu pas dat je op de manege gaat staan. Goed besluit. En hopelijk krijg je daar goede begeleiding.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:47

blosbokker schreef:
essy87 schreef:
Er zijn genoeg paarden die alleen staan, dit lijkt me niet het grootste bezwaar.
Als de manege dichtbij is dan kan hij anders altijd misschien daar s zomers met anderen in het land.
Mocht je de mogelijkheid hebben voor een eigen stal dan is dat natuurlijk het mooist

Als er genoeg paarden zijn die alleen staan wil dat niet zeggen dat dat goed is. Als iedereen zijn hond slaat wil dat toch ook niet zeggen dat dat goed is?? Beetje aparte opmerking maargoed....

Dit is wel een heel bizarre vergelijking, maar misschien had ik het zo moeten formuleren:
Er zijn genoeg paarden die alleen staan en daar zeker niet minder van worden en het niet minder naar hun zin hebben dan andere paarden. Met een goede toegewijde verzorging kan dat hartstikke goed en daar zijn genoeg levende bewijzen van. Vast in ieders omgeving wel als je even rondkijkt.
De vergelijking met honden slaan vind ik heel raar. Nors opkijken

natasja1991

Re: Wat komt er kijken bij een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 17:07

dankjewel heb alle kosten per jaar uitgerekend(exclusief DA kosten)met stalling, weide, wormenkuur, en inenting en dat gedeeld door 12(maanden) en kom uit op 177,50 per maand

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 17:11

dus jaa mensen er komt nog een bokker bij met een eigen paardje Haha! ik offer mijn kinderbijslag en mijn maandelijkse zakgeld op voor mijn toekomstige nieuwe liefde, plus dat ik binnenkort ga werken.. ben nu al trots op mezelf maar gelukkig dat me ouders stalling enzo gedeeltelijk meebetalen

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:18

natasja1991 schreef:
dankjewel heb alle kosten per jaar uitgerekend(exclusief DA kosten)met stalling, weide, wormenkuur, en inenting en dat gedeeld door 12(maanden) en kom uit op 177,50 per maand

Ik dacht dat de stalling op de manege al 240 euro koste. En de hoefsmid?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:23

Gewoon maar liever niet doen dus.
Of onder begeleiding. Maar geen paard alleen zetten. Al zou half Nederland z'n paard alleen zetten, dat wil nog niet zeggen dat het natuurlijk is en dat elk paard daar tegen kan. Dik kans dat je dan te maken krijgt met een nerveus paard, dat misschien gaat weven of kribbebijten en dan ben je nog verder van huis.

Als je een stalling niet kunt betalen dan zou ik er vanaf zien, en gewoon les nemen of een verzorgpaard nemen.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 17:28

ten eerste ik heb altijd al op les gezeten en ten tweede ga de vorige berichten maar nalezen, ik zet het paard op de manege en hoefsmidt zitten ook al bij de kosten, kan ook iemand blij zijn Boos! maarja het is het allemaal waard, als je zelf je paard gekocht heb zonder hulp van ouders:D

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:35

Maar de stalling was toch al 240 euro? Hoe kom je dan in godsnaam aan 177,50 per maand? Lachen

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 17:39

maar paardje komt waarschijnlijk pas einde van het jaar, intussentijd, doe ik wat ervaring op en blijf lekker rijden op de manege

nou ongeveer 6 maanden op stal en zomers ongeveer 6 maanden in de wei(tussendoor soms in de stal) plus wormenkuur een keer in de 3 maanden €15 euro is € 60 per jaar plus inenten € 30 1x per jaar en dat delen door 12

ik zie het allemaal wel we zijn ook al aan het sparen voor een noodspaarrekening bijv. voor extra kosten en onverwachte kosten enzo

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:55

Ik mis nog steeds de hoefsmid, en de tandarts? En goeddat je je eigen paard koopt, maar neem aan dat je wel hulp krijgt van je ouders? Er moet wel genoeg geld achter de hand zijn.

Denk ook na over een verzekering. Je hoeft je paard niet te verzekeren, maar moet je dan een keer naar de kliniek voor een spoedoperatie dan kunnen de kosten erg hoop oplopen.

En natuurlijk het zadel. Dat is namelijk ook erg duur, wil je een goed zadel kopen. Een goed zadel is erg belangrijk voor je paard.

Ik wens je al het geluk toe met je toekomstige paard en ben erg blij voor je, maar denk wel over alles goed na.