is dat niet Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
is dat niet Suelza schreef:Ja, dat bedoel ik!!! Er veranderd heel veel. Zoals je waarschijnlijk wel weet is er in 2004 ook nog het een en ander veranderd...
jarno schreef:Rhodos schreef:Ik ben op zoek naar de 'keiharde regels' als het gaat over de combinatie auto - aanhanger.
Ik weet wanneer je een BE rijbewijs moet hebben maar ik heb een discussie over het volgende:
Het trekvermogen van je auto moet dat gelijk zijn als het maximaal laadvermogen van de aanhangwagen?
Stel: Auto mag maximaal 1200 kilo trekken. Trailer weegt 600 kilo en het paard ook (=1200 kilo) mag dat dan achter de auto die maximaal 1200 kilo mag trekken? Of moet je afgaan op het totaal laadvermogen van 1600 kilo van de aanhangwagen en moet je dan dus een auto hebben die maximaal 1600 kilo mag trekken?
Ik ben benieuwd of iemand weet waar ik de regelgeving hierover kan vinden want ik heb al bij de RDW, BOVAG, ANWB etc gezocht maar kom er niet achter.
Je moet kijken naar het maximale gewicht dus trailer + lading van de aanhanger.
dus niet wat erin komt te staan al zou je er een shet in zetten en is het gewicht oke voor de auto.
Rhodos schreef:Ik vind de discussie tussen Jarno, Suelza en Ikke wel grappig. Dat terwijl ik eerder al een antwoord van de KLPD heb geplaatst (wat geprint bij mijn autopapieren komt te liggen)
Kiwiko: we hebben het hier niet over wat wel of niet verantwoord is.
ikke schreef:Beste Jarno:
Als jij dan zo geweldig op de hoogte bent van alle regels, hoe wil jij dan verklaren dat jou collega-rijscholen met een aanhanger van 3500kg MTM en 1500kg feitelijk gewicht (weegbriefje!!) op een examen mogen verschijnen met een auto die 2000kg aan de haak mag hebben??
Als ergens in NL je ABSOLUUT met een legale combinatie moet verschijnen, is het wel op je rijexamen...........
P.S. als je dan alles zo goed weet, waar blijft dan die terloopse waarschuwing over kogeldruk; dat zou jij als rij-instructeur toch helemaal moeten weten!!
lucifertje schreef:DE gehele combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kilo.
Het aanhangende gewicht mag niet zwaarder zijn dan de auto die hem trekt.
B.v Autp = 1500 kilo
trailer= 1500 kilo (in totaal met paard)
Totaal= 3000 kilo. Dit mag je met een B rijbewijs rijden
jarno schreef:ikke schreef:Beste Jarno:
Als jij dan zo geweldig op de hoogte bent van alle regels, hoe wil jij dan verklaren dat jou collega-rijscholen met een aanhanger van 3500kg MTM en 1500kg feitelijk gewicht (weegbriefje!!) op een examen mogen verschijnen met een auto die 2000kg aan de haak mag hebben??
Als ergens in NL je ABSOLUUT met een legale combinatie moet verschijnen, is het wel op je rijexamen...........
P.S. als je dan alles zo goed weet, waar blijft dan die terloopse waarschuwing over kogeldruk; dat zou jij als rij-instructeur toch helemaal moeten weten!!
LEZEN!!!!!!!!
Rhodos schreef:Ik vind de discussie tussen Jarno, Suelza en Ikke wel grappig. Dat terwijl ik eerder al een antwoord van de KLPD heb geplaatst (wat geprint bij mijn autopapieren komt te liggen)
Michelle99 schreef:Off-topic maar denk er wel om, de e.v. boete is het minste probleem. Als je combinatie niet klopt (of je rijbewijs) en je een ongeluk krijgt, dan ben je pardoos NIET verzekerd. Van daaruit kan VEEL naarigheid komen, voor je hele gezin.
Suelza schreef:Rhodos schreef:Ik vind de discussie tussen Jarno, Suelza en Ikke wel grappig. Dat terwijl ik eerder al een antwoord van de KLPD heb geplaatst (wat geprint bij mijn autopapieren komt te liggen)
Ook mijn antwoord is rechtstreeks afkomstig van het KLPD en de verkeersofficier... Ik heb hier een aantal maanden geleden uitgebreid onderzoek naar gedaan en alles uitgezocht, naar aanleiding van een discussie (mbt het laadvermogen van het trekkend voertuig) en heb moeten concluderen dat Ikke het wel degelijk bij het rechte eind had.
Maar nogmaals, ga met de verkeersofficier op de schaats met jouw theorie. Dan hoor ik daar heel graag de uitkomst van! (ik ken de uitdrukking 'op de schaats gaan' niet) Van wie wil jij een uitkomst horen? 'mijn' antwoord van de KLPD is het zelfde als jouw antwoord.
ikke schreef:jarno schreef:Niks lezen, wat jou collega's doen is illegaal, als ik jou moet geloven. Daar wil ik dus een verklaring voor, liefst met correcte Nederlandse wetgeving en artikelverwijzingen.
Waarom mag ik als eenvoudige burger niet met een dergelijke combi rijden en waarom mag ik er WEL mee op een rijexamen verschijnen, dat is mijn vraag, nu jouw antwoord........
dat is niet aan de orde in dit toppic wat een ander doet moeten hun weten de vraag was of het in de wet staat,
dus even alles lezen wat ik heb neergezet, ik ging bijna zelf twijfelen maar heb net weeer zitten lezen en het staat er allemaal echt.