Wetgeving auto en trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

verania

Re: Wetgeving auto en trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:39

Suelza er verander nog wel eens wat per jaar en toevallig in het jaar van 1992 is er weer iets nieuws toegevoegd. dus zo Gestoord Gestoord is dat niet

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:42

Ja, dat bedoel ik!!! Er veranderd heel veel. Zoals je waarschijnlijk wel weet is er in 2004 ook nog het een en ander veranderd...

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:45

Suelza schreef:
Ja, dat bedoel ik!!! Er veranderd heel veel. Zoals je waarschijnlijk wel weet is er in 2004 ook nog het een en ander veranderd...

ja dat hou ik wel bij allemaal.

maar ik ga er nu vanuit dat de vraag beantwoord is van dit toppic we gaan nu niet weer opnieuw beginnen.

alles wat er gevraagd is staat hier nu.

gr

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:55

jarno schreef:
Rhodos schreef:
Ik ben op zoek naar de 'keiharde regels' als het gaat over de combinatie auto - aanhanger.

Ik weet wanneer je een BE rijbewijs moet hebben maar ik heb een discussie over het volgende:

Het trekvermogen van je auto moet dat gelijk zijn als het maximaal laadvermogen van de aanhangwagen?

Stel: Auto mag maximaal 1200 kilo trekken. Trailer weegt 600 kilo en het paard ook (=1200 kilo) mag dat dan achter de auto die maximaal 1200 kilo mag trekken? Of moet je afgaan op het totaal laadvermogen van 1600 kilo van de aanhangwagen en moet je dan dus een auto hebben die maximaal 1600 kilo mag trekken?

Ik ben benieuwd of iemand weet waar ik de regelgeving hierover kan vinden want ik heb al bij de RDW, BOVAG, ANWB etc gezocht maar kom er niet achter.

Je moet kijken naar het maximale gewicht dus trailer + lading van de aanhanger.
dus niet wat erin komt te staan al zou je er een shet in zetten en is het gewicht oke voor de auto.

Kan wel zo zijn dat je de discussie niet opnieuw wilt beginnen, maar geef dan ook correcte info!

Hetgeen jij hierboven beschreven hebt, klopt exact met betrekking tot het rijbewijzen verhaal. Maar niet voor de vraag van TS.

TS wilt weten wat je daadwerkelijk mag trekken met je auto en niet hoe het met je rijbewijs zit.

Wat je daadwerkelijk mag trekken is hetgeen wat op het kentekenbewijs van je auto staat vermeldt. Mag de auto 1200 kg trekken, dan mag deze dus ook echt 1200 kg trekken. Of je nu een lege 2 paardstrailer meeneemt of een volle boedelbak. Dat doet niet terzake!!!

Als je wordt staande gehouden door de politie zullen ze je altijd moeten wegen, in geval van belading. En als blijkt dat je niet over de 1200 kg uitkomt ben je NIET strafbaar. Tenzij je met een verkeerd rijbewijs rijdt...

Dit staat in de wet, in de boeken van de politie en zijn tevens de woorden van de verkeersofficier. Nu jij weer...

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 06:35

ik geloof dat je niet alles gelezen hebt ik ga het niet weeeer uitleggen .

gr

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 06:38

Wat de wetgever zegt heb ik niet zoveel mee te maken, de meeste auto's mogen veel meer trekken als verantwoord is, zeker met levend gewicht achterin.

1200 kilo vastliggende platen doen hele andere dingen met een auto dan 1200 kilo stampend bewegend gewicht.

mensen moeten gewoon gaan nadenken en voor zich zien wat 1200 kilo bewegend gewicht doet met een autotje van pak m beet 800 kilo, een klein kind kan zich bedenken dat dit nooit goed gaat komen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 07:47

Ik vind de discussie tussen Jarno, Suelza en Ikke wel grappig. Dat terwijl ik eerder al een antwoord van de KLPD heb geplaatst (wat geprint bij mijn autopapieren komt te liggen)

Kiwiko: we hebben het hier niet over wat wel of niet verantwoord is.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:52

Rhodos schreef:
Ik vind de discussie tussen Jarno, Suelza en Ikke wel grappig. Dat terwijl ik eerder al een antwoord van de KLPD heb geplaatst (wat geprint bij mijn autopapieren komt te liggen)

toch raar dat er mensen zijn die het juist zouden moeten weten het niet goed doorgeven.

maar goed ik vind dat kiwiko toch wel gelijk heeft ook.

met andere woorden jij gaat gewoon met een zwaardere trailer (wat je eigenlijk niet mag trekken) achter de auto en paard erin en hup.
is dit verandwoord NEE!!

ik ga het nog 1 keer neerzetten hier en even in het kort met de links erbij, waar dus duidelijk staat dat je auto een max trekvermorgen heeft en dat het dan ook max een trailer mag trekken en er gekeken word naar naar het maximale gewicht van de trailer dus niet leeg maar beladen.

gr

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:07

Dan graag met links naar de Nederlandse WET en niet een Europese RICHTLIJN.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:27

Beste Jarno:
Als jij dan zo geweldig op de hoogte bent van alle regels, hoe wil jij dan verklaren dat jou collega-rijscholen met een aanhanger van 3500kg MTM en 1500kg feitelijk gewicht (weegbriefje!!) op een examen mogen verschijnen met een auto die 2000kg aan de haak mag hebben??
Als ergens in NL je ABSOLUUT met een legale combinatie moet verschijnen, is het wel op je rijexamen...........

P.S. als je dan alles zo goed weet, waar blijft dan die terloopse waarschuwing over kogeldruk; dat zou jij als rij-instructeur toch helemaal moeten weten!!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:29

DE gehele combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kilo.

Het aanhangende gewicht mag niet zwaarder zijn dan de auto die hem trekt.

B.v Autp = 1500 kilo
trailer= 1500 kilo (in totaal met paard)
Totaal= 3000 kilo. Dit mag je met een B rijbewijs rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:30

Ik wilde me er niet in mengen
Maar Ikke heeft gewoon gelijk
Zoals hij het zegt klopt het gewoon
Snap niet dat er een discussie over kan zijn ? Verward

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:44

ikke schreef:
Beste Jarno:
Als jij dan zo geweldig op de hoogte bent van alle regels, hoe wil jij dan verklaren dat jou collega-rijscholen met een aanhanger van 3500kg MTM en 1500kg feitelijk gewicht (weegbriefje!!) op een examen mogen verschijnen met een auto die 2000kg aan de haak mag hebben??
Als ergens in NL je ABSOLUUT met een legale combinatie moet verschijnen, is het wel op je rijexamen...........

P.S. als je dan alles zo goed weet, waar blijft dan die terloopse waarschuwing over kogeldruk; dat zou jij als rij-instructeur toch helemaal moeten weten!!

LEZEN!!!!!!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:50

lucifertje schreef:
DE gehele combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kilo.

Het aanhangende gewicht mag niet zwaarder zijn dan de auto die hem trekt.

B.v Autp = 1500 kilo
trailer= 1500 kilo (in totaal met paard)
Totaal= 3000 kilo. Dit mag je met een B rijbewijs rijden

Daar gaat deze discussie nu niet over. We hebben het nu over wat het voertuig mag trekken, onafhankelijk van het rijbewijs (dus eigenlijk uitgaand van het hebben van B-E)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:54

jarno schreef:
ikke schreef:
Beste Jarno:

LEZEN!!!!!!!!

Niks lezen, wat jou collega's doen is illegaal, als ik jou moet geloven. Daar wil ik dus een verklaring voor, liefst met correcte Nederlandse wetgeving en artikelverwijzingen.
Waarom mag ik als eenvoudige burger niet met een dergelijke combi rijden en waarom mag ik er WEL mee op een rijexamen verschijnen, dat is mijn vraag, nu jouw antwoord........

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:57

Niks lezen, wat jou collega's doen is illegaal, als ik jou moet geloven. Daar wil ik dus een verklaring voor, liefst met correcte Nederlandse wetgeving en artikelverwijzingen.
Waarom mag ik als eenvoudige burger niet met een dergelijke combi rijden en waarom mag ik er WEL mee op een rijexamen verschijnen, dat is mijn vraag, nu jouw antwoord........[/quote]

dat is niet aan de orde in dit toppic wat een ander doet moeten hun weten de vraag was of het in de wet staat,

dus even alles lezen wat ik heb neergezet, ik ging bijna zelf twijfelen maar heb net weeer zitten lezen en het staat er allemaal echt.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:18

Voor de hardnekkigen onder ons herhaal ik nog maar een keer mezelf. Het volgende staat letterlijk op Politiekennisnet:

Welke aanhangwagen mag door een auto worden getrokken?
Om vast te stellen of een auto een aanhangwagen wel mag trekken, moet de aanhangwagen (dus ook caravan) altijd op dát moment op een weegbrug of op weegplaten gewogen worden.
Wat een aanhangwagen ‘op papier’ (kentekenbewijs) mag wegen, de zogenaamde toegestane maximum massa, is nú dus niet belangrijk.
Het voor een auto opgegeven maximaal te trekken gewicht is dus het daadwerkelijke gewicht.

De FAQ klopt. Bij het bepalen van een B- of E-rijbewijs wordt gekeken naar de toegstane maximum massa (aangegeven op het kentekenbewijs). Dit staat in het Reglement Rijbewijzen. Bij het bepalen of een voertuig een aanhangwagen mag trekken wordt gekeken naar het daadwerkelijke gewicht van de aanhangwagen op dat moment (weegbrug). Dit staat in het Voertuigreglement.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:29

Rhodos schreef:

Ook mijn antwoord is rechtstreeks afkomstig van het KLPD en de verkeersofficier... Ik heb hier een aantal maanden geleden uitgebreid onderzoek naar gedaan en alles uitgezocht, naar aanleiding van een discussie (mbt het laadvermogen van het trekkend voertuig) en heb moeten concluderen dat Ikke het wel degelijk bij het rechte eind had.

Maar nogmaals, ga met de verkeersofficier op de schaats met jouw theorie. Dan hoor ik daar heel graag de uitkomst van!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:34

Off-topic maar denk er wel om, de e.v. boete is het minste probleem. Als je combinatie niet klopt (of je rijbewijs) en je een ongeluk krijgt, dan ben je pardoes NIET verzekerd. Van daaruit kan VEEL naarigheid komen, voor je hele gezin.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:36

Michelle99 schreef:
Off-topic maar denk er wel om, de e.v. boete is het minste probleem. Als je combinatie niet klopt (of je rijbewijs) en je een ongeluk krijgt, dan ben je pardoos NIET verzekerd. Van daaruit kan VEEL naarigheid komen, voor je hele gezin.

En dus moet je jezelf aan de gestelde wetgeving houden...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 09:38

Suelza schreef:
Rhodos schreef:

Ook mijn antwoord is rechtstreeks afkomstig van het KLPD en de verkeersofficier... Ik heb hier een aantal maanden geleden uitgebreid onderzoek naar gedaan en alles uitgezocht, naar aanleiding van een discussie (mbt het laadvermogen van het trekkend voertuig) en heb moeten concluderen dat Ikke het wel degelijk bij het rechte eind had.

Maar nogmaals, ga met de verkeersofficier op de schaats met jouw theorie. Dan hoor ik daar heel graag de uitkomst van! (ik ken de uitdrukking 'op de schaats gaan' niet) Van wie wil jij een uitkomst horen? 'mijn' antwoord van de KLPD is het zelfde als jouw antwoord.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:43

Ik zou graag een antwoord willen horen van Jarno, die nog steeds met een ander verhaal komt. Het enige waar zij mee komt is met een europese richtlijn uit 1992, terwijl de nederlandse wetgeving sinds die tijd al diverse malen is aangepast...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:18

ikke schreef:
jarno schreef:
Waarom mag ik als eenvoudige burger niet met een dergelijke combi rijden en waarom mag ik er WEL mee op een rijexamen verschijnen, dat is mijn vraag, nu jouw antwoord........

dat is niet aan de orde in dit toppic wat een ander doet moeten hun weten de vraag was of het in de wet staat,

dus even alles lezen wat ik heb neergezet, ik ging bijna zelf twijfelen maar heb net weeer zitten lezen en het staat er allemaal echt.

GVD; jij roept dat je alles weet, dat je rij-instructeur bent en als ik dan vraag waarom jouw collega's met, volgens jouw opvattingen, illegale combinaties op een CBR-examen mogen verschijnen EN rijden, dan heb je alleen als antwoord dat IK moet lezen. Wat is dit voor gel*l. Ik KAN lezen, maar ik kan nergens vinden dat voor rijscholen andere regels gelden dan voor gewone burgers. Waarom mag JIJ WEL met een die combinatie lessen en IK er NIET mee rijden, als bezitter van alle rijbewijzen!!!!!!
Geef nou eens een concreet antwoord, en geen slap gezever.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 10:23

Ik krijg een heel flauw, en nietszeggende reactie van de RDW:

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Voor de vraag hoe de politie op de weg controleert, verwijs ik u naar hen. In niet alle gevallen zullen zij beschikken over een weegbrug en dan controleren zij waarschijnlijk de gegevens op het kentekenbewijs..

Heeft u vragen over de bevoegdheden van rijbewijs B en/of rijbewijs BE, verwijs ik u door het het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR).

Een folder hierover is te verkrijgen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR).

Het telefoonnummer van het CBR is: (070) 372 05 00. U kunt de brochure ook downloaden op http://www.cbr.nl.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:46

Dacht ik een topic gevonden te hebben met het antwoord op mijn twijfel, ben ik er nòg niet uit. Haha!
Dus ik begin - voor mezelf - nog even opnieuw. Vork

Mijn rekensom was als volgt:

Mijn auto mag geremd 1200 kg trekken.
Mijn paard is (ruim genomen) 700 kg.
De trailer die ik wil gaan kopen, mag 500 kg wegen (ledig gewicht).
Qua gewicht mogen we er 10% boven zitten (is mij gezegd), dus mag de trailer 620 kg wegen.

Klopt dit nu?