groen paard gekocht, hoe het beste vervoeren??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Meryl

Re: groen paard gekocht, hoe het beste vervoeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:47

magicrover schreef:
In een 2-paards trailer kan je best zonder schot vervoeren. Recht naar binnen lopen en strak vast zetten. Eerst de klep dicht doen, veiliger als 2 mensen dit doen en dan paard vast zetten. Wij vervoeren op deze manier regelmatig jonge beesten. Niet gaan klungelen met scheve schotten of schotten die op een rare manier vast gemaakt worden (dan bedoel ik met strotouwtjes etc). Als de klep dicht is en het paard staat vast, tegelijk gaan rijden en niet blijven hangen. Met kort bedoel ik niet dat hij geen bewegingsvrijheid meer heeft, maar korter dan een ervaren paard.

We hebben een antal keer gehad dat de jonge beesten het schot als leuning zagen. lekker leunen en niet meer op de eigen beentjes staan. Voor 2 paardjes liep dit minder goed af, in de bocht vielen ze dus tussen trailerwand en het schot.

Helemaal een jong paard zoekt steun. Zonder tussenwand in een 2 paardstrailer heeft hij teveel ruimte en kan geen steun zoeken. Niet erg fijn dus. Steun geeft vertrouwen

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:16

magicrover schreef:
In een 2-paards trailer kan je best zonder schot vervoeren. Recht naar binnen lopen en strak vast zetten. Eerst de klep dicht doen, veiliger als 2 mensen dit doen en dan paard vast zetten. Wij vervoeren op deze manier regelmatig jonge beesten. Niet gaan klungelen met scheve schotten of schotten die op een rare manier vast gemaakt worden (dan bedoel ik met strotouwtjes etc). Als de klep dicht is en het paard staat vast, tegelijk gaan rijden en niet blijven hangen. Met kort bedoel ik niet dat hij geen bewegingsvrijheid meer heeft, maar korter dan een ervaren paard.

We hebben een antal keer gehad dat de jonge beesten het schot als leuning zagen. lekker leunen en niet meer op de eigen beentjes staan. Voor 2 paardjes liep dit minder goed af, in de bocht vielen ze dus tussen trailerwand en het schot.

Ja Dat zei ik dus ook.

Meryl schreef:
magicrover schreef:

Helemaal een jong paard zoekt steun. Zonder tussenwand in een 2 paardstrailer heeft hij teveel ruimte en kan geen steun zoeken. Niet erg fijn dus. Steun geeft vertrouwen

Ze moeten juist zichzelf redden, dat is een stuk veiliger dan dat ze steun gaan zoeken bij het schot, dat gaat namelijk helemaal mis, want als een paard zich laat vallen tegen een schot(als er geen ander paard naast staat), dan ben je heel erg ver van huis hoor... Daarnaast als ze ruimte hebben, hebben ze ook de ruimte om breed te gaan staan met de benen, waardoor ze hun eigen balans kunnen zoeken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:36

In het geval van een groen paard, geeft een tussenschot geen steun, maar gebruiken ze het eerder als hangschot. Als ze dan al niet stevig op de benen staan tijdens de rit, heb je heel veel kans op uitglijden, waardoor ze vast komen te liggen onder het tussenschot. Dit geeft grote paniek, maaiende benen (wat ook nog eens levensgevaarlijk is voor jou en je helpers) en gevaar voor ophanging voor het paard.

Geen tussenschot, brede (merrie)stang erin en vastzetten aan beide zijden is het beste wat je kan doen, daar blijf ik bij.
Probeer anders, als je het helemaal safe wilt doen, iemand te charteren met een camera in zijn/haar trailer, zodat je je paard onderweg in de gaten kan houden.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:38

Ik heb m'n groene paard ook door de verkoper laten vervoeren. Ja

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 23:43

Picassox schreef:
Ik heb m'n groene paard ook door de verkoper laten vervoeren. Ja

Zoals ik in een eerder bericht al gezet heb is de fokker een baasje van 76 jaar oud... die gaat echt niet meer martelen met een groen groot paard op een trailer...

Heb even overleg gehad met diegene die met mij mee gaat om hem op te halen en waar de trailer van is en we denken er toch over om het schot er toch tussenuit te laten met het vervoeren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:45

Je zet hem in de trailer, doet de klep dicht en rijd naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:46

sandra1977 schreef:
Heb even overleg gehad met diegene die met mij mee gaat om hem op te halen en waar de trailer van is en we denken er toch over om het schot er toch tussenuit te laten met het vervoeren....

Dat zou ik nooit doen, heeft dat arme dier veel te veel ruimte en totaal geen steun en balans. Gewoon schot dichtlaten, aan twee touwen binden. En verder vooral niet zo moeilijk doen. Heb al zoveel groene paarden geladen en vervoert. Ze worden alleen lastig als je er moeilijk over doet.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:50

Ik heb mijn toen 2.5 jarige arabier (totaal groen, wist niet eens echt wat een halstertouw was Clown ) ook vervoerd. Het heeft wel even geduurd maar we hebben hem de trailer in gekregen (zonder geweld hoor) we hebben hem geblinddoekt en toen liep hij erin, het was een anderhalfstrailer. We hebben hem aan twee kanten vastgezet en hij heeft nog aan het hooi geplukt tijdens de reis.
Tijdens het uitladen zou ik een longeerlijn gebruiken, want hij zal wel graag weer naar buiten willen Haha!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:59

Pipo schreef:
sandra1977 schreef:

Dat zou ik nooit doen, heeft dat arme dier veel te veel ruimte en totaal geen steun en balans. Gewoon schot dichtlaten, aan twee touwen binden. En verder vooral niet zo moeilijk doen. Heb al zoveel groene paarden geladen en vervoert. Ze worden alleen lastig als je er moeilijk over doet.

Dan moet je ook weten dat een schot vaak meer problemen oplevert, dan zonder schot. Als je er 2 inzet, is een schot inderdaad handig Haha! Maar met 1 groene, nee, dat zou ik niet doen, als hij tegen het schot gaat hangen, buigt het schot juist mee, en krijg je paniek.
Zonder schot zal hij eerst even moeten zoeken naar zijn balans, maar hij kan wel zo gaan staan, dat hij zijn balans kan houden(ietwat wijdbeens zie je heel vaak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:12

MissMiekie, helaas ..........nooit problemen gehad ermee. GEwoon opladen en gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:14

Wat een gedoe, en imo écht onnodig.

Gewoon erop zetten, niks om de benen doen, als ze dat niet kennen worden ze er alleen maar bang van, klep dicht doen en rijden. En wat er ook gebeurt onderweg: niet stoppen tot je op de plek van bestemming bent Haha!

En als je een goede trailer hebt dan buigt het schot echt niet mee hoor Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:15

Zep schreef:
Wat een gedoe, en imo écht onnodig.

Gewoon erop zetten, niks om de benen doen, als ze dat niet kennen worden ze er alleen maar bang van, klep dicht doen en rijden.

En wat er ook gebeurt onderweg: niet stoppen tot je op de plek van bestemming bent Haha!

Zo deden we dat met die van jou ook he Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:17

Zo heb ik ook wel paarden uit België gehaald, die moesten wel wat verder dan dat stukje naar jouw hoefsmid Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:20

Zep schreef:
Zo heb ik ook wel paarden uit België gehaald, die moesten wel wat verder dan dat stukje naar jouw hoefsmid Clown

Ik heb ze uit Duitsland zo gehaald. Uit Brabant. Gewoon rijden en als ze lastig doen een dot extra gas geven.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 06:38

Pipo schreef:
Zep schreef:

Ik heb ze uit Duitsland zo gehaald. Uit Brabant. Gewoon rijden en als ze lastig doen een dot extra gas geven.

Haha! Haha! Je hebt idd wel gelijk Nagelbijten / Gniffelen Ik zei ookal: Het wordt een probleem,als jij er een probleem van maakt.

Ons schot buigt ook niet mee gelukkig, maar ik weet niet wat voor trailer zij hebben, er zijn er waarbij het echt lukt hoor Nagelbijten / Gniffelen

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:57

ik denkt echt dat het het beste is om gewoon zo te doen als je in het5 vervolg ook gaat doen.. nu geen toestanden maken ervan want dat blijft hem veelste goed bij... mij groene paard hebben de vorige eigenare geleerd om op trailer te staan maar was wel los en zonder tussenschot.. waardoor ze dus daarna niet meer achteruit eraf durfde...
dus ik zou zeggen laat alles zitten dump erop en rijden maar...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:15

Ik heb ooit een 3 maanden oude haflinger gehaald in Friesland. Hij had nog nooit een halster omgehad toen we hem gingen halen en hij moest 4 uur op de trailer. Wij hebben hem in een 1,5 paards gezet en gewoon los zonder stangen in de trailer, dit ging perfect en na 4 uur kwam hij braaf achteruit de trailer af. 2e keer is hij voor een korter stuk met nog een paard in een 2 paards ingeladen, kende inmiddels het halster en toen hebben we hem vastgezet en dat ging ook goed. Los kan mijns inziens alleen als er geen stangen in de trailer zijn.

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:05

" gewoon rijden en een dot gas geven als ze lastig zijn" lijkt mij niet de manier om een jong paard vertrouwen te geven ooit weer een trailer in te gaan!!! Los vastzetten is levensgevaarlijk in een 1,5 paards, paardje van een kennis van mij is er op de snelweg achter uitgesprongen! Toen ik mijn jonge paard van 3 vorig jaar naar de wei heb gebracht heb ik eerst een paar weken op de trailer gevoerd. Daarna ook stang erachter en als laatste een heel klein stukje gereden. Ze was dus al aardig gewent. Voor de ' grote" reis zelf heb ik haar ook een 1/4 seladin gegeven en ik heb een paar dagen ervoor druppels rescue van Bach gegeven. De rit zelf is probleemloos verlopen en ze liep er de keer erna zo weer in. Ik begrijp dat dat voor jou niet te doen is. Misschien is het een goed idee een paardentaxi te regelen. Deze mensen vervoeren dagelijks paarden en weten ongetwijfeld wat te doen. Zo heb je ook zelf minder stress en het geeft je paardje voor de toekomstige reizen een veel betere start. Succes en veel plezier met je paardje!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:32

Ik heb het dan wel over een veulentje die steigerend nog niet boven de klep uitkomt. Daarbij is het als je 4 uur moet rijden niet mogelijk om enkele weken te oefenen, helaas, misschien heb ik gewoon stom geluk gehad, maar hij stond zelfs nog in de trailer met zijn neus naar voren. De paardentaxi vind ik ook wel een goed idee trouwens, waarschijnlijk zijn zij ook verzekerd voor het risico.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 17:47

Nou, ik moet nog even wachten met het vervoeren van mijn paard... hij zou vandaag gekeurd worden maar heeft een dikke kogel, waarschijnlijk een beetje onbenullig gedaan in de bak... we wachten nu eerst even of het been weer dun wordt voordat we foto's gaan nemen.... is even flink balen zeg, helemaal omdat hij eigelijk gisteren al gekeurd zou worden maar de aparatuur kapot was gegaan en hij het niet meer op tijd gerepareerd kreeg...
hoop dat het been snel opknapt en dat hij er niets aan overhoudt wat dan misschien weer op de foto terug komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:14

Kayunta: ik zou een jong paard dus nooit sedalin geven op de trailer. Dan gaan ze zwalken, kunnen ze hun evenwicht helemaal niet meer houden Gewoon erop zetten, klep dicht en gaan rijden, hoe moeilijker je zelf doet hoe moeilijker zij gaan doen. En ook als ze geen halster gewend zijn wel vastzetten, anders draait hij onderweg om (met kans dat hij je trailer of zichzelf sloopt). Het probleem met vastzetten aan de muur als ze dat niet kennen is dat ze kunnen gaan hangen. In de trailer valt er niks te hangen omdat ie aan alle kanten opgesloten zit. Dat halster went ie maar mooi aan, dat moet ie verder in zijn leven nog wel vaker om.

Mooi balen Sandra Ach gut hopen dat hij er niks aan over houdt.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:34

Als je het schot dicht hebt kunnen ze zich er niet tegen aan gooien daar hebben ze de ruimte immers niet voor. Echter als jet schot eruit zou halen hebben ze alle ruimte om zich van de ene naar de andere kant te bewegen. Als je een goede trailer hebt buigt dat schot echt niet mee hoor. Gewoon inladen, vast zetten en rijden. Geen middeltjes en het laatste wat ik zou doen is alle ruimte geven! Veelste veel risico

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:05

Meryl schreef:
Als je het schot dicht hebt kunnen ze zich er niet tegen aan gooien daar hebben ze de ruimte immers niet voor. Echter als jet schot eruit zou halen hebben ze alle ruimte om zich van de ene naar de andere kant te bewegen. Als je een goede trailer hebt buigt dat schot echt niet mee hoor. Gewoon inladen, vast zetten en rijden. Geen middeltjes en het laatste wat ik zou doen is alle ruimte geven! Veelste veel risico

Onzin! Echt pure onzin!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:35

Wat vind je precies onzin hieraan, kun je je nader toelichten? Roepen dat het onzin is prima, maar dan wel onderbouwd graag Knipoog

Overigens las ik paar posts terug wat over balans zoeken. Het is inderdaad ook een optie het schot een stuk opzij ze zetten (dus schuin) dan kunnen de achterbenen wat wijder staan. Onze oudere merrie had hier veel baat bij.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:21

De nieuwe trailers hebben een stalen frame met daartussen een buigzaam rubberen schot. De paarden hebben dus alleen de mogelijkheid om aan de bovenzijde van het schot steun te zoeken, met hun voeten komen ze niet tegen het rubber aan (waar ze dus overigens toch geen steun aan kunnen vinden ivm meeveren).

Dus idd, steun zoeken met de voeten is onmogelijk, met bovenlijf wel, maar dan gaat waarschijnlijk je trailer ernstig op en neer, doordat ze flink moeten gaan hangen met hun gewicht.