wat bepaald de prijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: wat bepaald de prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:04

Heb het filmpje net eens bekeken en zie wat jullie ook wel zien Haha! , een jong zwabberend paard.
Vooralsnog niet één die direkt opvalt en waar ik bij voorbaat al de GP kwaliteiten in zie, maar dat zegt nog niets natuurlijk.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 10:16

van het zwabberen is niets meer oveR
behalve dat hij af en toe met overgangen probeerd
schuin te gaan, zodat hij zijn achterhand daarbij wat ontlast.

maar is het niet zo dat elk jong paard van 3/4 jaar moeite heeft met gewoon rechtuit?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:29

ligt eraan denk ik. Mijn jonkie is mooi in verhouding gegroeid en weet goed blijf met zijn lijf, die zwabbert niet maar is nog wel scheef.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 11:05

maar dat is nie tiets waar je over kunt vallen bij zulke jonge diertjes. mensen zijn ook links, of rechts.. en door training kunnen ze leren om met beide handen alles even goed te doen...

zo werkt het toch ook met paarden

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:41

Interesse in paard tonen door potentiele kopers zeggen mij niks net als van de mensen die duizzeenden euro's voor hun paard kunnen krijgen.

Dat zegt zo weinig en kan zo vaak grootspraak zijn en als het puntje bij paaltje komt haken ze af.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 15:26

skipper ik vind je zinnen een beetje moeilijk te volgen,
er zitten geen leestekens tussen.

wat bedoel je te zeggen?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 14:18

ik hebeen filmpje gepost bij horses at work.
ik hoop dat jullie verbetering kunnen zien.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:53

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 14:43

ik vind het een geweldig mooie vertoning.
maar net onde rhet zadel. hoe heeft het paard dan al zo'n prachtige bespiering, voornamelijk in de hals..
of is dat puur een hengsten hals?

wel prachtig actief beenwerk ja.

maar ik wil niet eens weten wat ze daar voor vragen.
Cool

dit soort paarden kom je toch op shows tegen waarbij ze niet voor onder de ton weg gaan?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:04

Wat de prijs bepaald is moeilijk te zeggen. Het is vaak maar net wat een gek er voor geeft. Maar er zijn wel een aantal zaken die, zeker in combinatie met elkaar, de prijs omhoog kunnen drijven;

Wanneer het africhtingsniveau gelijk loopt met de leeftijd (dus een 4-jarige op L-niveau, een 5-jarige op M en een 6-8 jarige op Z niveau). Vanaf een jaar of 14/15 gaan de waarde meestal weer rap naar beneden tenzij het paard heel constant op heel hoog niveau presteert en dus een heel goed leerpaard kan zijn (maar dat zijn er meestal niet zoveel)

De potentie; dus wanneer het lijkt dat het paard nog lang niet aan zijn top is. Dus een 14 jarig paard dat met hangen en wurgen net aan een wp scoort in de Z zal veel minder opbrengen dan een 7-jarig paard dat gemakkelijk hoge scores loopt in de Z en die aanleg lijkt te hebben voor meer.

Wanneer een paard rongologisch en klinisch 100% in orde is.

Afstamming, zeker wanneer het gaat om een merrie en/of wanneer men het paard (ook) voor de fok wil gaan inzetten.

Predikaten (ster, sport, prestatie, preferen, keur)

Het karakter; een paard met een makkelijk karakter, die gemakkelijk te rijden is verkoopt makkelijker dan een paard met een moeilijk karakter.

Wat ook de prijs omhoog drijft, is wanneer het te koop wordt aangeboden door een luxe dure handelsstal, die het paard goed in het voer, glimmend gepoetst, getoilletteerd en keurig gebandageerd en door een proffessionele ruiter aan je voorstelt. In de regel in een paard zo uit het land of bij de opfok vandaan, dik in de wintervacht met een grasbuik van dezelfde kwaliteit goedkoper, alleen moet je dan wel over de nodige paardenkennis beschikken om daar doorheen te kijken.

Wat de prijs naar beneden kan brengen:
Wanneer je goed kunt onderhandelen en veel verstand van paarden hebt kun je vaak heel wat van de prijs krijgen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:35

WickedSanty schreef:
ik vind het een geweldig mooie vertoning.
maar net onde rhet zadel. hoe heeft het paard dan al zo'n prachtige bespiering, voornamelijk in de hals..
of is dat puur een hengsten hals?

wel prachtig actief beenwerk ja.

maar ik wil niet eens weten wat ze daar voor vragen.
Cool

dit soort paarden kom je toch op shows tegen waarbij ze niet voor onder de ton weg gaan?

Als de eigenaar verstandig is gaat ie niet te geef weg inderdaad Tong uitsteken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:40

Ik heb een L paard gereden waar heel dik over de ton werd geboden
Eigenaar deed hem niet weg, was niet genoeg, later is hij wel verkocht, prijs weet ik niet, maar moet dus meer zijn.

Wat maakte hem zo duur?
Dat hij gruwelijk kon springen
Zo ontzettend veel kracht en ook behendigheid.
En dan ook nog het karakter om te willen.

Hij heeft nationaal gelopen, heeft een blesure gekregen en was uiteindelijk niets meer waard Lachen

Op diezelfde stal stond het nu internationale paard Olaf als 2 jarige.
Gatver wat een lelijk ding, maar leek het toch wel redelijk te kunnen gaan doen. Sprong netjes vrij.
Is toen voor 50.000 verkocht.
Leek een erg goede prijs voor zo'n grote lelijkerd
Achteraf gezien te weinig Lachen

Dus bepaalde verwachtingen van een paard maken ook de prijs Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:03

runningkawa schreef:
Dus bepaalde verwachtingen van een paard maken ook de prijs

En verwachtingen zijn dus nog altijd geen garantie. Er kan zoveel gebeuren; paard kan kreupel raken, ziek worden, niet klikken met de ruiter, het kan beter uitpakken dan verwacht, het kan slechter uitpakken dan verwacht...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:16

jasmijn78 schreef:
runningkawa schreef:
Dus bepaalde verwachtingen van een paard maken ook de prijs

En verwachtingen zijn dus nog altijd geen garantie. Er kan zoveel gebeuren; paard kan kreupel raken, ziek worden, niet klikken met de ruiter, het kan beter uitpakken dan verwacht, het kan slechter uitpakken dan verwacht...

t is wel een 'prijsgarantie' Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:23

Met je eens, maar het maakt wel de prijs Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:57

WickedSanty schreef:
van het zwabberen is niets meer oveR
behalve dat hij af en toe met overgangen probeerd
schuin te gaan, zodat hij zijn achterhand daarbij wat ontlast.

maar is het niet zo dat elk jong paard van 3/4 jaar moeite heeft met gewoon rechtuit?

Nee, die van mij niet tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:59

LDRD schreef:
Bekijk dit paard eens, net onder het zadel en zo lopen! Dit is een GP'er in de dop. Stap mag aan gesleuteld worden maar verder.....
Vergeet vooral de filmpjes niet te kijken!

http://www.astridbolton.com/catalog/ite ... tm#image_1

Niet te beoordelen, de filmpjes zijn in slowmotion. En hij lijkt wel extreem wijd te gaan achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:01

Overigens is het opvallend dat de echt goede GP paarden, vaak op jonge leeftijd maar heel normaal bewegen. Vooral de draf is heel normaal. Galop en stap moeten ze heel goed kunnen. Maar draf is aan te sleutelen. En die groot bewegende paarden die zijn niet te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:09

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-07 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:12

Zep, en dan is deze al gereden in balans en dergelijke. Als hij los is beweegt hij waarschijnlijk minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:14

Een klap minder. Maar hij zet wel het achterbeen er ontzettend goed onder, hij draagt van nature heel erg gemakkelijk.

Leuk detail: hij lijkt zo énorm bergop als je hem in beweging ziet. Op stand heeft ie vrij korte voorpootjes, op het overbouwde af.... (dus hoezo bergop gebouwde paarden Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:17

Zep schreef:
Een klap minder. Maar hij zet wel het achterbeen er ontzettend goed onder, hij draagt van nature heel erg gemakkelijk.

Leuk detail: hij lijkt zo énorm bergop als je hem in beweging ziet. Op stand heeft ie vrij korte voorpootjes, op het overbouwde af.... (dus hoezo bergop gebouwde paarden Knipoog )

Clown Clown Clown

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:03

Ze moeten ook bergop lopen en hoeven helemaal niet bergop gebouwd te zijn. Dat is gewoon schijn bedriegt Knipoog .

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 18:46

ja, maar ik denk dat je eerder gaat voor een paard wat super gaaf gebouwd is, voor het oog, en je weet dus nog nie thoe die onder het zadel loopt..

maar was het nie tzo dat Bonfire een lelijk eendje is/was op stal en onder het zadel kwam die pas tot zijn recht.