Is dat nou echt verplicht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Is dat nou echt verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:17

Waratje schreef:
Die idioot moet je op tijd zien, met paarden rijden is 10x zo ver anticiperen als zonder paarden en rotondes rijden is gewoon rijtechniek en rust. Met trailer neem je een rotonde op een andere manier dan zonder. Het is uitzondering dat mijn paard (merkbaar) een voet verzet voor een rotonde, als het die enkele keer toch gebeurt is het een stuurfoutje
Bloos

Onzin.

Het grootste gedeelte kan je idd overzien. Maar nietalles...

Voorbeeldje uit de praktijk: we zijn afgelopen september naar te keuring geweest met m'n paard. Alles ging goed, tot op 1,5 km voor huis. Aan de zijweg van een drukke weg staat een auto te wachten tot er ruimte is om erop te draaien. Zo'n 45 km per uur gevalletje, op een weg waar je 80 mag. Met de trailer halen we op die weg geen 80, het is te slingerig. Ik denk dat we 60 reden ofzo. Daardoor zat er een gat tussen ons en de voorganger. Echter nooit genoeg voor een auto. Toch denkt het fossiel er tussen te kunnen en begint te rijden. Met die trailer kan je NOOIT zo snel stoppen. Het enige wat wij nog konden was toeteren, uitwijken en toch proberen iets te remmen. Gelukkig had het fossiel het net optijd door en stopte, zo'n 2cm van de plek waar 1,5 seconde later onze auto reed. Ja toen heb ik m'n paard aardig horen stampen, het spijt me meis, we konden er echt niets aan doen...

Wat we gedaan hadden als hij door was gereden? Ook doorrijden, je kan niet zo hard remmen, dan maar een botsing.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:33

ik ben het er wel mee eens dat je met een trailer heel anders moet rijden, maar er zijn altijd mensen die denken dat jij wel ff hard op je rem kan trappen of uitwijken of wat dan ook...
een botsing met paarden zou ik dan ook niet willen meemaken, want een paard ziet het niet aankomen en tsjah dan beschadigd je paard dus echt wel...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:03

Rianneke schreef:
ik ben het er wel mee eens dat je met een trailer heel anders moet rijden, maar er zijn altijd mensen die denken dat jij wel ff hard op je rem kan trappen of uitwijken of wat dan ook...
een botsing met paarden zou ik dan ook niet willen meemaken, want een paard ziet het niet aankomen en tsjah dan beschadigd je paard dus echt wel...

Als jij je plek op de weg correct afdwingt, dan heeft die idioot geen kans om je in de problemen te brengen. (les 1 C-rijbewijs)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:37

Ikke, ik geloof dat je ook in mijn post kan lezen dat je de reactie van anderen niet altijd kan voorspellen (les 1 welk rijbewijs dan ook: ook andere mensen maken weleens fouten).

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:41

Ook een les bij het C-rijbewijs; Denk voor je medeweggebruikers.. Er zijn zoveel factoren die een ongeluk kunnen voorkomen, maar of je ze op het juiste moment toepast.......

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:41

Ik denk niet dat het verplicht is maar dat is toch gewoon voor de veiligheid van het paard..

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:54

Die van ons krijgt gewoon transportbeschermers om.

Zonder bescherming was geen succes, zeker niet toen de laadklep letterlijk en figuurlijk in 2 delen lag.
Met bandages oid ook geen succes, ze blijft net zo lang klieren totdat ze afzakken. Dat is pas gevaarlijk als ze uit de trailer loopt.
En nu dus de transportbeschermers en dit gaat prima.

Het is natuurlijk ieder zijn eigen keus, en dus zeker niet verplicht.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:27

ikke schreef:
Melissa schreef:
Trouwens, de eigenaar van het paard dat ik rijd, heeft ze liever zonder iets op de wagen (zonder deken & beschermers) Ik doe ze meestal dan toch maar even snel peesbeschermers om Knipoog

Zou voor mij een reden zijn je als verzorger buiten te gooien. De eigenaar heeft ongetwijfelt z'n redenen woorom ie het niet wil.

Hij vind het onzin, als het paard zijn benen opentrapt, doet hij het niet nog een keer...

Het maakt de eigenaar niet uit wat ik doe, als ik hem met 3dubbele bescherming in de trailer wil zetten, mag het ook nog. Hij vind het alleen onzin om de bovengenoemde reden.

Ik ben gewoon voorzichtig met andermans paard. Als hij zijn benen open zal halen doordat ik hem zonder beschermers op de trailer heb gezet, zal ik mij knap banketstaaf voelen.

_Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:48

ikke schreef:
Melissa schreef:
Trouwens, de eigenaar van het paard dat ik rijd, heeft ze liever zonder iets op de wagen (zonder deken & beschermers) Ik doe ze meestal dan toch maar even snel peesbeschermers om Knipoog

Zou voor mij een reden zijn je als verzorger buiten te gooien. De eigenaar heeft ongetwijfelt z'n redenen woorom ie het niet wil.

Precies!!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:47

See above merel...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 07:43

Melissa schreef:

Melissa schreef:
Hij vind het onzin, als het paard zijn benen opentrapt, doet hij het niet nog een keer...

Het maakt de eigenaar niet uit wat ik doe, als ik hem met 3dubbele bescherming in de trailer wil zetten, mag het ook nog. Hij vind het alleen onzin om de bovengenoemde reden.

Ik ben gewoon voorzichtig met andermans paard. Als hij zijn benen open zal halen doordat ik hem zonder beschermers op de trailer heb gezet, zal ik mij knap banketstaaf voelen.

Daar zeg je dus twee heel verschillende dingen en ik vind de reactie van Ikke op jouw eerste opmerking volledig begrijpelijk. Een verzorger heeft zich namelijk te houden aan wat de eigenaar wil en als je dat niet kunt, zoek je maar een ander verzorgpaard.
Als de eigenaar het geen bal uitmaakt wat je doet, zoals je beschrijft in het tweede stuk, dan is jouw eerste stuk dus onzin. Ik zou je adviseren om toch eens heel goed na te denken over wat je zegt over dit soort onderwerpen en ook over wat de eigenaar van een paard mag verwachten van de verzorger (zich voegen naar de wensen van de eigenaar). Zoals ik nu jouw posts lees zou je absoluut niet verzorger kunnen zijn van mijn paard, ik wil zeker weten dat er met mijn paard wordt omgegaan zoals ik aangeef, als ik daar niet blind op kan vertrouwen is het inderdaad exit.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:57

Waratje schreef:
Melissa schreef:

Melissa schreef:

Daar zeg je dus twee heel verschillende dingen en ik vind de reactie van Ikke op jouw eerste opmerking volledig begrijpelijk. Een verzorger heeft zich namelijk te houden aan wat de eigenaar wil en als je dat niet kunt, zoek je maar een ander verzorgpaard.
Als de eigenaar het geen bal uitmaakt wat je doet, zoals je beschrijft in het tweede stuk, dan is jouw eerste stuk dus onzin. Ik zou je adviseren om toch eens heel goed na te denken over wat je zegt over dit soort onderwerpen en ook over wat de eigenaar van een paard mag verwachten van de verzorger (zich voegen naar de wensen van de eigenaar). Zoals ik nu jouw posts lees zou je absoluut niet verzorger kunnen zijn van mijn paard, ik wil zeker weten dat er met mijn paard wordt omgegaan zoals ik aangeef, als ik daar niet blind op kan vertrouwen is het inderdaad exit.

Zoals ik het neergezet heb is inderdaad wel een beetje krom!

Hij zelf zet ze altijd zonder bescherming op de wagen. Als ik ze laad, zegt hij: "je moet maar kijken of je er peesbeschermers omheen doet of niet, maar ik vind het onzin. Als hij zijn benen open trapt leert hij er vanzelf van"

Het is niet mijn paard en daarom ben ik nog voorzichtiger dan wanneer het wel mijn paard zou zijn.
Overigens hou ik mij zelf altijd aan de regels & wensen van de eigenaar.. Deze eigenaar is vrij makkelijk met zijn paard. Hij rijd zelf niet, dus doet er zelf weinig mee (behalve als zijn werk het toelaat dan ment hij).

Feel_Free

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:26

Ik geloof dat het niet verplicht is. Maar het is natuurlijk wel veiliger en je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Vooral de beenbescherming. Die deken zou ik in de zomer maar gewoon aflaten, in de winter heeft het merendeel die toch al om. Maar een verzorger ''wegdoen'' alleen omdat hij/zij veiliger om wil gaan met het paard vind ik raar. Vertel dan op zijn minst waarom je dat liever niet hebt.

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:30

dat is idd niet verplicht he is je eigen risico als je je paard een blessure wilt geven is dat een idee.
maar het wil niet zeggen dat die bandages bijvoorbeeld helpen dat ze nooit ietskrijgen alles is mogelijk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:33

wonderlover schreef:
dat is idd niet verplicht he is je eigen risico als je je paard een blessure wilt geven is dat een idee.
maar het wil niet zeggen dat die bandages bijvoorbeeld helpen dat ze nooit ietskrijgen alles is mogelijk

Erg sugestief hoor. Alsof elk paard zonder bescherming iets op zou lopen. Bovendien spreek je jezelf tegen door te zeggen dat het geen garantie is.
Gisteren nog een onervaren paard uit Drenthe gehaald, zonder bescherming en problemen........

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:50

wonderlover schreef:
he is je eigen risico als je je paard een blessure wilt geven is dat een idee.

Haha sorry? Als ik mijn pony bescherming om zou doen in de trailer, dán pas krijgen we in ons geval blessures. Hij gaat iedere week op de kar mee naar les, zonder bescherming om zijn benen en dat gaat al jaren perfect, totdat hij beschermers omkrijgt.....dan gaat hij net zolang staan klieren tot hij ze af heeft. Met alle gevolgen van dien.

Feel_Free

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 14:37

Ik vind de reacties een beetje overdreven, en wonderlover zegt toch gewoon dat het geen volledige garantie geeft. Soms helpt beenbescherming, maar er zijn ook paarden die er niet tegen kunnen. Dan doe je het natuurlijk niet om en als je een paard vervoerd hoeft er echt niet altijd iets te gebeuren als je geen beenbescherming om hebt, maar het kan wel.