paard in laten slapen of blijven dokteren.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Claire_

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:11

Zolang het paard nog gelukkig is natuurlijk nooit laten inslapen of naar de slager brengen... Je kunt hem altijd nog ergens neerzetten als weidemaatje o.i.d. Het blijft je paard, ook als de kosten hoog gaan oplopen zou ik het niet in mijn hoofd halen om hem in te laten slapen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:18

[quote="Naomi_Star
Ik snap echt hoe je je voelt! moeilijk is dat! het probleem bij mij is dat naomi ook nog eens mishandeld is geweest en er eigenlijk niet zo heel erg goed iemand bij in de buurt kan komen ( kwa DA's en fysio's) dus dit maakt het ook weer moeilijk omdat ik zoveel wil proberen voor haar maar vrij weinig mensen durven deze uitdaging aan! Ik heb net in je profiel gespiekt en je hebt wel een pracht paard! en ook erg knap dat je ondanks alles zoveel met hem bereikt hebt! succes met je verdere besluit
[/quote]

Dankje! Ze zeggen hier op stal ook altijd: Als Max loopt, loopt die super. Knipoog Jammer genoeg loopt die niet zo vaak Lachen

Voor jou is het dan helemaal zwaar! Max laat alles tenminste nog over zich heen komen Knipoog
Jij hebt ook erg mooi paardje in je profiel staan!

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:18

Ik vind dat je het een beetje reeel moet bekijken.

Mijn paard had een pees in haar achterbeen gescheurd. We moesten stappen en ze mocht niet op de wei (zo zou ze het kapot lopen). Na 3 maanden mochten we haar meer beweging gaan geven, zodat de pees weer kon opbouwen. Maar na nog eens drie maanden was er geen enkele verbetering, en na NOG eens drie maanden was het alleen maar slechter geworden. Volgens de dierenarts was er niets meer aan te doen.
Op een weitje zetten is wat iedereen zegt. Heel leuk en aardig allemaal, maar ze was er het paard niet voor, ze zou zich waarschijnlijk doodvervelen, en ze was pas 12 jaar. Ook zou ze dan haar been helemaal kapot lopen. Wat moet je dan, de rest van haar leven op stal en rondjes stappen?
En, hoe je het ook wend of keert, de kosten spelen mee. Al die pijnstillers en weet ik wat we allemaal hadden, voor een paard dat niet goed meer werd. Dus toen hebben we haar weggebracht.

Als je de zekerheid hebt dat een paard pijnloos verder kan, op de wei gelukkig zou worden enzo, dan vind ik dat je het op z'n minst kan proberen.
Ik merk dat er kritiek is op de TS. Maar ik heb in haar profiel gekeken, en het ziet er hartstikken leuk uit, waar het paardje nu staat, met allemaal andere paarden. Waarom mag dat dan niet?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:44

Ik ben ook al vanaf nov. 2005 aan t dokteren met een blessure aan een ligament in de ondervoet van mn paard. Gelukkig is ie niet stokkreupel, alleen op de harde rechtervolte niet helemaal rad. Maar na een half jaar stappen, veeartsbezoeken, prikken hier en daar, supllementen hier en daar, weer boxrust, staat ie nu sinds mei vorig jaar op een rusthuis en is daar helemaal opgeknapt (in zn koppie dan he, lichamelijk gaat ie ook stapje bij beetje vooruit).
Hij was zo depri geworden na dat half jaar klooien dat ik besloten heb om hem te laten freeweelen op t land en maar zien waar t schip strand. De enige voorwaarde voor mij was: als ie echt kreupel zou worden en pijn zou krijgen zou het ophouden.
Nou hij gedraagt zich als een jong veulen en zit zo goed in zijn inmiddels teddyberenvelletje dat ik nu weet dat ik de juiste beslissing heb genomen. Ik heb dus al ruim een jaar niet meer gereden met hem en mis het wel, maar ik heb me Lester zon speciale band dat ie zolang ie pijnvrij is, lekker oud mag worden daar. Ondanks dat de veearts het bij de laatste controle somber inzag, gaat toch steeds een beetje vooruit qua blessure. In mei ga ik weer eens kijken hoe ie is en als het dan nog steeds zo goed gaat, ga ik er voorzichtig weer eens opzitten. Mijn doel met hem om hogerop de dressuur in te komen heb ik bijgesteld tot: het zou leuk zijn als ik er af toe nog een stapritje op kon maken. En als dat ook niet kan, is het helaas voor mij en joehoe met pensioen voor hem. Gelukkig heb ik een moeder die helemaal gek is op mn paard en em dus ook sponsert, waardoor ik waarschijnlijk van de zomer weer voorzichtig voor een 2e dr bij ga kijken...

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:06

loulou schreef:
ze heeft er nu idd helemaal geen last van.
mocht loulou er dus echt last van krijgen dan wordt ik gebeld.

de duinwatermaatschappij gaat ook niet gaan dokteren met de paarden. dat is mij vanaf het begin duidelijk verteld.
mochten ze echt iets hebben dan is het dus einde verhaal. maar dan heeft ze de laatste jaren iig een prima leven gehad.

Ik vind het een goede optie.
Ze zal het daar ontzettend naar d'r zin hebben.
Ik zou toch wel even moeten slikken als het dan slechter gaat.
Maar aan de andere kant heb je voor jou en je paard het beste gekozen.
En wie weet hoe lang ze daar nog mag genieten van het goede leven Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:12

ik denk dat in het geval van de TS het paard het nu super heeft
dus wat dta betreft ...

maar wat ik zou doen, ligt er heel erg aan
als een dier pijn heeft ...sja dan zou ik denk ik kiezen voor een einde
ja je kan er voor kiezne om het dier onder de pijnstillers te houden , maar kun je een dier dta ook uitleggen?
pijnstillers hebben ook een effect op een paard zijn psyche ...(orale pijnstillers)
inspuiten bij artrose, je moet maar geluk hebben dat het werkt
ik denk dat ik bij een pijnvrij onbelast leven voor ergens op de wei zou kiezen , als opvoedtante in de opfok oid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:53

Als ik een paard heb dat chronisch ziek is dan wil het zeggen dat het nooit meer zal genezen, dan vind ik het oneerlijk tegen over mijn paard om hem te laten leven. Ik zal er dan ook geen duizenden euro's tegen aan gooien. Ik ben misschien heel hard, maar voor dat geld heb ik een nieuw paard!
Nu zijn er veel mensen die zeggen, als het momen daar is doe je dat niet. Nou, mijn moment is al geweest, mijn paard had iets gebroken, operatie 30% slagings kans en tot de operatie zou ze veel pijn hebben. Wat is voor zo'n paard nog mooier dan rustig inslapen? Eerst uren op de trailer moeten staan (!!!!) En dan nog kans op eeuwige pijn... Nee niets voor mij!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:41

0ojannekeo0 schreef:
Als ik een paard heb dat chronisch ziek is dan wil het zeggen dat het nooit meer zal genezen, dan vind ik het oneerlijk tegen over mijn paard om hem te laten leven. Ik zal er dan ook geen duizenden euro's tegen aan gooien. Ik ben misschien heel hard, maar voor dat geld heb ik een nieuw paard!

Waarom vind je dat oneerlijk?
Chronisch ziek betekend inderdaad dat ze niet meer beter worden, maar hoeft niet te zeggen dat het paard geen gelukkig en pijnvrij leven kan leiden.
Als ik bijv. kijk naar mijn pony Evita, of Regina van Vera23, dan zie ik twee heel normale en vrolijke paardjes.. Ze hebben alleen een beperking en kunnen daardoor niet alles meer wat een mens misschien van ze verwacht. Dan vind ik dus dat je je na al die jaren dat ze voor jou gewerkt hebben aan je paard aan moet gaan passen.

Misschien is het een vreemde vergelijking.. maar stel dat je zelf een ziekte zou krijgen die niet meer te genezen is (bijvoorbeeld suikerziekte of een hartaandoening), maar waarbij je met medicatie nog een redelijk normaal leven kunt leiden, met misschien wat beperkingen.. dan zou je toch ook nog geen euthenasie laten plegen?

Als een paard echt pijn heeft of heel ziek is, dan moet je gewoon de keuze maken om hem te laten gaan.. maar chronisch ziek betekend niet altijd dat het paard niet meer gelukkig kan zijn!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:44

mee eens...dan had ik mn vader en mn broer idd ook een spuitje kunnen laten geven Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:51

Chron ziek kan je nog beter worden hoor, mits je de juiste behandelingswijze vind.

Ik ben al zes jaar chronisch ziek aan mijn darm, nu ben ik kwasi genezen. Spuitje moet ik niet hebben ook al heb ik wel eens pijn gehad Haha!

Mijn pony was chron ziek aan zijn lever, is erg ziek geweest maar nu genezen

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:54

Ik vind als je een paard/ponie hebt dat je hem voor het leven hebt.
Maar ja dat begrip is heel groot.
Zolang mijn paarden geen pijn hebben en normaal door het leven kunnen gaan, dan hoef ik er niet op te kunnen rijden, dan mogen ze van mij blijven.
Hebben ze echter pijn of moeten ze blijvend op medicijnen dan zal ik zeker een keus maken.
Ligt ook aan de medicijnen en aan de bijwerkingen.

Ik ga voor kwaliteit van het leven van mijn paardjes en ik denk dat je dat altijd voor ogen moet houden.
Mezelf zet ik dan wel een stapje terug.

Ik heb een shetlander gehad die hoefbevangen was.
Volgens de fotoos viel het allemaal wel mee, alleen het viel niet mee, hij kon niet meer lopen en bleef alleen maar liggen.
Hij kreeg pijnstillers en die sloegen ook niet aan (hij lag toen al op de kliniek)
Na overleg met de da die er ook niets van begreep omdat hij gewoon zou moeten kunnen lopen, want zo erg was het niet op de fotoos, heb ik hem toch in laten slapen.
Ik kon nog wel verder met pijnstillers geven want zijn nieren deden het nog, maar ik ga niet zitten wachten tot zijn nieren het begeven.
Hij is maar 4 jaar geworden en ik vond het een heel moeilijk besluit, maar ik heb er geen spijt van.
Hij had gewoon te veel pijn en was niet meer gelukkig.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:00

hoi ik vind dat als een paard echt pijn heeft je dan ook 'goed' voor het paard moet zijn en een spuitje laten geven maar de slacht?:nee dat zou ik zelf absoluut niet kunnen!
maar is een paard met medicijnen nog te helpen(ligt natuurlijk aan iemands budget wel een beetje)dan zou ik dat zelf doen,oke je kunt er niet meer op rijden maar dat zou ik niet belangrijk vinden!
groetjes pascale

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:04

Oke daar heb je gelijk in Katiavl Lachen
Chronisch betekend dat iets langdurig is.. Maar veel van de chronische aandoeningen bij paarden zullen niet meer genezen (artrose, dampigheid, cushing etc.)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:10

Ireentjuh schreef:
Oke daar heb je gelijk in Katiavl Lachen
Chronisch betekend dat iets langdurig is.. Maar veel van de chronische aandoeningen bij paarden zullen niet meer genezen (artrose, dampigheid, cushing etc.)

Ja inderdaad eigelijk is het sterk afhankelijk van wat getroffen is. Haha! we leren bij

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:52

Willen mensen die iets te melden hebben over 'dat topic van die dampige pony' hun mening ook even geven in het topic zelf. Het is niet handig als ik heel bokt moet nazoeken voor antwoorden op mijn vraag, ik heb liever dat je dat dan gewoon recht in mijn topic doet zodat ik mijn redenen aan kan dragen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:04

Tja beetje moeilijk vraagstuk dit.
Over het algemeen ga ik vrij ver om mijn dieren te redden, maar het moet wel leuk blijven.
Zolang beesten geen pijn hebben, goed eten, en als ze buitenkomen blijven spelen vind ik dat ze een kans moeten krijgen. Zo snel als 1 van deze dingen niet meer gaat, zal er toch gesproken gaan worden over afscheid nemen.

paard als grasmaaier verkopen of de handel indoen vind ik voor het paard linke soep. Zon dier komt te vaak in verkeerde handen, en loopt vervolgens nog een paar jaar van zn leven met pijn in zijn lijf. Dan heb ik liever dat ze het nog een maand afschuwelijk goed hebben bij mij, en dan een spuitje krijgen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:24

MyWishMax schreef:
Naomi_Star schreef:
tjaa het blijft moeilijk om hierover te oordelen.. Met naomi ben ik ook al sinds ik haar heb aan het doktoren. Maar zolang ik zie dat zij nog lekker levendig is en werkwillig is heb ik er echt ALLES voor over om haar te helpen. Ik zou ook niet weten wat ik zonder haar zou moeten. Op het moment gaat het ook heel slecht met der en het is zelfs zo erg dat ik aan het twijfelen was of dat ik der niet een spuitje moest geven. Maar toch probeer ik het weer aan, de fysio komt maandag haar weer een behandeling geven. En mocht deze behandeling niet goed genoeg zijn, wel voor haar pijnvrij maar voor mij nooit meer rijden zou mij dat niks uit maken! dan mag ze van mij voor de rest van haar leven in een weitje staan zolang ze er zelf maar niet onder lijdt! want dat zou ik mezelf nooit vergeven!

Dat heb ik ook emt Max, ben al langer aan het stappen dan aan het rijden Knipoog Maar hij is zo geweldig dat ik het voor hem over heb. Maar er zijn ook al heel veel verschillende DA's bij hem geweest en ook fysio en alternatief enzovoorts. En na een tijdje kán je niks meer doen..

Been there, done that...........

Dikke knuffel voor jullie, en voor iedereen die het nodig heeft... Ach gut Ach gut Ach gut

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:36

Bij mijn paard heeft het ook bijna twee jaar geduurd voordat de dierenartsen wisten wat mijn paard mankeerde. Ik ben dus ook heel lang aan het dokteren geweest, vooral omdat niemand nu echt kon zeggen wat hij had. Ik heb er dus ook alles aan gedaan om erachter te komen en uiteindelijk konden dierenartsen in Belgie mij vertellen dat het probleem toch echt een medische oorzaak had, artrose. Hij is nog ingespoten, maar dat mocht helaas niet baten. Hij ging er eerder slechter van lopen dan beter, dus nu ik weet wat hij heeft ben ik het ook niet langer blijven proberen. Het zal helaas niet meer beter worden, maar hij heeft niet zoveel pijn dat hij ingeslapen moet worden dus zal ik dat ook zeker niet doen. Hij mag nu lekker van zijn pensioen gaan genieten en dan merk ik het vanzelf wel als het moment gekomen is dat hij echt teveel pijn gaat krijgen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:29

Als mijn paard chronisch ziek zou worden dan zou ik op zoek gaan naar een plaats waar hij grasmaaier mag zijn. Op een pensionstal laten staan zou geen optie zijn voor mij vanwege de kosten. Het is en blijft een hobby, maar als ik niks meer kan doen met mijn paard dan gaat hij wel naar een goedkopere plaats. Nodige medicijnen zal hij zeker krijgen, moet overigens geen duizenden euro's gaan kosten. Dit is wel geheel hypothetisch, heb er gelukkig geen ervaring mee.

Ben echter wel zo nuchter dat het om een dier gaat, dat ik niet tot op het bot door ga dokteren omdat hij dan misschien nog wel een dag langer zonder pijn kan leven. Dat zou ik voor het dier niet willen en vind dat egoisme van de eigenaar om kost wat het kost geen afscheid te willen nemen van een dier. Je weet vantevoren dat er een grote kans is als mens dat je je (huis)dieren overleefd, imo moet je daar ook niet te dramatisch over doen. Het is nu eenmaal voor iedereen een keer afgelopen...

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:37

als je paard echt pijn heeft, of als een operatie een kleine kans van slagen zal hebben, of naderhand altijd pijn zal hebben, dan zou ik kiezen voor inslapen ja. Maar een paard wat nog pijnloos kan leven, zou mischien nog ergens bij iemand als grasmaaier kunnen dienen, en een merrie kan je alsnog mee fokken.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:25

Het moeilijkste van dit alles vindt ik hoe bepaal je hoeveel pijn je paard heeft. En hoe bepaal je welke grens van pijn aanvaardbaar is voor een paard.

Ik zou voor Nusca ook alles doen wat ik kan doen, maar alleen als ik zeker weet dat het haar zal helpen. En ja ik weet waar ik aan begonnen ben met een paard qua kosten die er kunnen komen, maar je kan niet van een ieder verwachten dat ze duizenden euro´s kunnen uitgeven aan een paard.
Ik weet ook niet wat de toekomst brengen zal. Als alleen degene die 100% zeker weten dat ze over 10 of 20 jaar duizenden euro´s kunnen uitgeven aan een ziek paard er een kopen dan zouden er heel wat minder paarden verkocht worden.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:35

Even over je vorige topic; Ik ben heel blij voor je dat je een goed tehuis voor hem hebt gevonden! Ik was het er niet mee eens dat je hem weg deed, maar zoals ik in je profiel zie heeft hij het daar heel goed Ja !
Heel vrolijk tussen de anderen.. Je hebt echt de juiste beslissing genomen!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:33

Een paard WEGGEVEN omdat je er niets meer mee kunt en er alleen maar kosten zijn? Dat vind het laaghartigste, gemeenste en lafste wat je maar kunt doen. Als je geen zin hebt, een nutteloos beest te onderhouden, of je kunt je maar 1 paard permitteren en je wilt rijden, wees dan fair en laat je kameraad inslapen. Wees zo moedig, dat besluit zelf te nemen. Als je hem weggeeft, zullen de mensen van wie hij dan is, hem als afval behandelen, zoals de weggever zelf ook deed, tenslotte. Zoiets kun je echt alleen doen, als je de mensen heel erg goed kent, en dan nog... Dan vind ik nog steeds, dat je er zelf een oogje op moet houden. Ook hun omstandigheden kunnen zich veranderen. En de kosten... vind je dat echt fair, andere mensen met de kosten van wat toch jouw paar d is, op te zadelen? Hoe lang zullen ze daarin meegaan???
Ik heb zelf een oude ruin, die vanaf dat hij 8 jaar was, af en toe kreupelde. Toen hij 14 was, had hij op een gegeven moment enorm veel pijn en ik heb hem naar een kliniek gebracht om in te laten slapen. Daar bleek, dat zijn banden in de achterbenen kapot waren (www.dsld.org). Maar de DA zei, dat hij hem nog pijnvrij kon krijgen, maar dat rijden niet meer ging. Hij bood hem een plaatsje aan in zijn open stal met oude paarden. Nu wordt hij binnenkort 19. Hoop ik, want hij maakt net weer een aanval door. Hij kan zijn rechterachterbeen alleen nog belasten met pijnstillers en ik sta nu voor de beslissing of het nu echt is afgelopen. We proberen nog wel iets, maar ik denk er hard aan, hem verder lijden te besparen. In elk geval heefthij 5 prachtige extra jaren gehad.
OK, ik kon het betalen, maar anders had ik hem direct in laten slapen. Ik zou hem nooit hebben weggegeven. Ik vind, dat je verplicht bent, de zorg voor het leven die een paard nu eenmaal met zich meebrengt, zo goed mogelijk en tot het einde toe vol te houden. En daarbij hoort ook een zo goed mogelijk einde, helaas. Ik heb nu eenmaal teveel respect voor het leven om dat anders te zien.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:41

wsundayl schreef:
Het moeilijkste van dit alles vindt ik hoe bepaal je hoeveel pijn je paard heeft. En hoe bepaal je welke grens van pijn aanvaardbaar is voor een paard.

Ik zou voor Nusca ook alles doen wat ik kan doen, maar alleen als ik zeker weet dat het haar zal helpen. En ja ik weet waar ik aan begonnen ben met een paard qua kosten die er kunnen komen, maar je kan niet van een ieder verwachten dat ze duizenden euro´s kunnen uitgeven aan een paard.
Ik weet ook niet wat de toekomst brengen zal. Als alleen degene die 100% zeker weten dat ze over 10 of 20 jaar duizenden euro´s kunnen uitgeven aan een ziek paard er een kopen dan zouden er heel wat minder paarden verkocht worden.

Geloof me, als jij je paard goed kent zul je het zelf zien. Je paard geeft echt wel aan wanneer het genoeg is geweest!

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:43

BitchyWitchy schreef:
wsundayl schreef:

Geloof me, als jij je paard goed kent zul je het zelf zien. Je paard geeft echt wel aan wanneer het genoeg is geweest!

Nee, dat geeft mijn paard bijv. niet aan. De overvraagt zichzelf. De dierenarts kan bepalen of ze pijn heeft in mijn geval.