Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleen1988

Re: Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:56

hihi die wildwings, daar ben ik het helemaal mee eens! mooie vergelijking!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:56

ik vind het bij [naam] goed geregeld, als ik ergens heen moet oid, en mijn moeder kan niet mee, dan gaat de eigenaar van [naam] mee, we gaan ook vaar naar keuringen hengstenshows e.d en dan kan ik meerijden, hij is zelf meegeweest 5 uren in de auto om voor een pony voor mn zusje te kijken, ik rijd zijn paard, hoef daar geen eten oid voor te betalen, maar het zadel en de rest wat ik nodig heb voor haar betaal ik zelf, ik heb het nodig dus betaal ik het zelf, hij kan niet rijden (is 65) en ik vind het leuk, en mijn paard kan daar goedkoop staan, doen we leuke dingen enz, voor de ijzers hoef ik ook niet te betalen, maar als ik nu ijzers zou willen, zou ik het wel betalen, hij vind het nu niet nodig, in de zomer gaan we weer mennen, daar help ik hem mee, enz enz, wij helpen elkaar Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:37

Citaat:
Als eigenaar van een paard ben je verantwoordelijk voor dat dier. Je behoort hem (bijna) iedere dag te rijden. Anders moet je er geen aanschaffen. Door een ander er mee op te zadelen blijft het jouw verantwoordelijkheid. Dus je vraagt er of niets voor of je betaalt ervoor. Als je te lui bent om je hond uit te laten dan moet je er ook voor betalen..

ieder zo zn mening, ik val toch niemand aan?? Ik zadel niemand ergens mee op, zeg dan ook niet dat ik te lui ben en niet verantwoordelijk, je kent mijn situatie niet en waaróm ik een bijrijder zoek....NL is een vrij land en ik mag vinden wat ik vind net zoals jij. Ach gut en de mensen die mij kennen weten dat ik niet iemand ben die ever zn verantwoordelijkheden jegens dr paard zou verzaken!

Citaat:
Hoezo vind jij dit dan geen wederzijdse dienst?
Jij zoekt iemand omdat je geen tijd / zin hebt om je paard te verzorgen. Iemand anders kan dit voor je doen, HELPT jou dus.. en vindt dit nog leuk om te doen ook, waarmee jij haar dus weer HELPT. Dat noemt men bij mijn weten een wederzijdse dienst

En euh, op een manege neem je ten eerste lessen. Ten tweede hebben die maneges jou niet nodig maar kom jij daar ALLEEN voor je plezier en HELP je er niemand mee.. ofwel.. geen wederzijdse dienst maar iets dat je doet voor je eigen plezier; en daar mag je best voor betalen

je spreekt jezelf tegen, die bijrijder doet het toch ook voor zijn/haar plezier... Cool
Op een manege kom je oa ook omdat je geen eigen paard kunt betalen naast je lessen, althans ik wel vroegah. Lachen

Toch vreemd dat men verschil maakt tussen leasen en bijrijden, in mijn ogen is dat nl geen enkel verschil. Kan iemand mij dat dan eens uitleggen?? Er zijn zat mensen die geen sportpaard kunnen betalen en gaan er dan een leasen maar hier gaat men over de pis als ze moeten betalen voor bijrijden en is het ineens een wederdienst. Ik zal er wel te blond voor zijn om dat te begrijpen.

Citaat:
Gruwelijk hoe sommige mensen vooroordelen over manegepaarden hebben.. veel van de manegepaarden bij de manege waar ik rijdt zijn zelfs beter dan veel eigen paarden die ik ken op sport-niveau, dus beetje jammer deze opmerking
gruwelijk.... ??? Sorry ??? vooroordelen?? Lips are sealed
nee hoor, helemaal niet! maar jij zit blijkbaar bij een goede manege in de buurt.... wees blij voor jezelf, maar zeg niet dat ik vooroordelen heb! Begin niet over vooroordelen op Bokt Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:47

cissy schreef:

je spreekt jezelf tegen, die bijrijder doet het toch ook voor zijn/haar plezier... Cool
Op een manege kom je oa ook omdat je geen eigen paard kunt betalen naast je lessen, althans ik wel vroegah. Lachen

Ik spreek mijzelf nergens tegen hoor, waar dan Verward
Een bijrijder rijdt ook bij voor zijn/haar eigen plezier EN helpt jou daarbij. Op een manege rijdt je voor je eigen plezier MAAR help je daar niemand mee.
Dat is dus het verschil tussen die twee; de een is een wederdienst, de ander niet. Knipoog
Ik kom overigens op een manege omdat ik het leuk vind met paarden om te gaan en te rijden, omdat ik wil leren en omdat ik geen tijd heb voor een eigen paard.. het geld zou ik wel aan komen (hoewel je dan natuurlijk geen luxe 300-per-maand stalling kan verwachten Knipoog ). Op de manege zit je dus over het algemeen alleen voor je eigen plezier en je rijdt daar niet omdat de beheerders geen tijd hebben of niemand anders kunnen vinden die de paarden rijden wilt Knipoog

Citaat:
Toch vreemd dat men verschil maakt tussen leasen en bijrijden, in mijn ogen is dat nl geen enkel verschil. Kan iemand mij dat dan eens uitleggen?? Er zijn zat mensen die geen sportpaard kunnen betalen en gaan er dan een leasen maar hier gaat men over de pis als ze moeten betalen voor bijrijden en is het ineens een wederdienst. Ik zal er wel te blond voor zijn om dat te begrijpen.

Bij mijn weten zit er ook een verschil tussen bijrijden en leasen.
Iemand die op ZOEK gaat naar een bijrijder doet dit omdat hij/zij niet genoeg tijd of zin heeft zijn/haar eigen paard te verzorgen.
Bij leasen is het vaker zo dat iemand zelf een paard wilt leasen (maar het kan ook zijn dat iemand een paard hiervoor aanbiedt) en dat de eigenaar wel genoeg tijd/zin heeft, maar gewoon wat wilt verdienen. Bij leasen heb je vaak, lang niet altijd hoor, ook wat meer te vertellen en te doen dan bij een bijrijdpaard.

Citaat:
gruwelijk.... ??? Sorry ??? vooroordelen?? Lips are sealed
nee hoor, helemaal niet! maar jij zit blijkbaar bij een goede manege in de buurt.... wees blij voor jezelf, maar zeg niet dat ik vooroordelen heb! Begin niet over vooroordelen op Bokt Nagelbijten / Gniffelen

En ik ken nog veel meer goede maneges dan, heel toevallig Knipoog
Overigens vind ik dus wel dat het een vooroordeel is, wat jij zojuist maakte. En daar blijf ik bij. Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:33

Citaat:
Bij leasen heb je vaak, lang niet altijd hoor, ook wat meer te vertellen en te doen dan bij een bijrijdpaard.

wat dan bijvoorbeeld? tis maar net wat je samen afspreekt namelijk.

Bij gebleken geschiktheid mag mijn bijrijder zelfs mn auto en trailer meenemen om met mijn paard op wedstrijd te gaan. Dus ik zoek geen 'simpele' bijrijder omdat ik geen zin/tijd zou hebben maar iemand die graag verder wil in de sport en het talent van mijn merrie wil benutten. Ik geef daarvoor de mogelijkheid maar wil daar ook een vergoeding voor terug zien omdat ik geen filantropische instelling ben en ook mn stalling moet betalen.
Het is een sportpaard en wil graag werken. Ik wil haar niet kwijt maar ik kan niet altijd rijden en dat heeft ook een lichamelijke oorzaak. En ik ben juist wel verantwoordelijk voor mn paard en daarom zoek ik een bijrijder zodat ze de beweging krijgt die ze verdient.

Op een manege help je alleen de eigenaar aan omzet maar jij ziet dat blijkbaar anders dan ik, geeft niks dat houdt het levendig. Knipoog Zou saai zijn als we allemaal hetzelfde zouden denken nietwaar?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:38

Ik heb 3 bijrijders, allemaal aardige vrouwen/meiden die per keer rijden 5 euro betalen. Niet dat ik van die 5 euro mijn paard kan onderhouden maar een klein bedrag kan geen kwaad vind ik. Ze hoeven niets te doen in de verzorging, ze hoeven alleen maar op dat paard te gaan zitten en in de bossen lekker rond te gaan rijden. Van dat potje betaal ik dan ook nog geregeld een kopje koffie of thee onderweg met een stukje gebak. Kortom een klein bedrag is niet verkeerd voor beide partijen, als ze op een manege gaan rijden betalen ze meer en hebben ze minder plezier.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:41

ThaGirl schreef:
Opzich vind ik juist wel dat je een vergoeding mag vragen, want jij betaalt toch ook stalling, voer, tuig voor je paard.
Zij maakt daar gebruik van, dus vind ik best dat je er wat voor mag vragen.

Maar jij wilde het paard hebben dus zul je er ook voor moeten betalen. Dat de bijrijder er dan gebruik van maakt is alleen maar omdat jij naar die hulp vraagt.

Ik heb het altijd iets vreemds gevonden om aan een bijrijder/verzorger een bijdrage in de kosten te vragen. Het is immers hun beest niet en zij offeren hun vrije tijd op voor het dier van een ander.

Als ik de TS was geweest had ik geen bijdrage gevraagt, ja ik heb gelezen dat je daar nog niet zeker van bent Knipoog , maar lekker laten rijden en helpen met je beestje.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:45

Citaat:
Kortom een klein bedrag is niet verkeerd voor beide partijen, als ze op een manege gaan rijden betalen ze meer en hebben ze minder plezier.

precies!

we zijn lekker verdeeld hier, de een vindt het belachelijk dat je moet betalen en de ander vindt het vrij logisch. Haha! Ik heb er al eens eerder een heftige discussie over gehad in een topic waarin ik vroeg waarom leasen wel betalen en bijrijden niet.

Ik denk dat we er nooit uit zullen komen en maar moeten bedenken dat als beide partijen dus eigenaar en bijrijder/leaser er samen uit kunnen komen dat dat de beste oplossing is en dat het dan verder geen fluit uitmaakt wat anderen ervan vinden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:46

Citaat:
Maar jij wilde het paard hebben dus zul je er ook voor moeten betalen

nog een nadenkertje: waarom dan kinderbijslag geven aan mensen met kinderen....??

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:51

Even voor alle duidelijkheid: leasen gebeurt uit commercieel oogpunt. Zuiver voor de centjes. Bijrijden is om die eigenaar die zonodig een knol voor de status wil hebben maar daar zelf te weinig voor wil zorgen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:53

cissy schreef:
Citaat:

nog een nadenkertje: waarom dan kinderbijslag geven aan mensen met kinderen....??

Waar dacht je waar de kinderbijslag vandaan komt?? Juist de belastingbetaler....

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:54

Wij laten al meer dan 30 jaar "bijrijders" op onze paarden rijden en hebben er nog nooit iets voor teruggevraagd behalve SUPERgoed voor het betreffende paard zorgen en tuigage e.d. onderhouden.
Alleen eventuele wedstrijden en/of lessen komen voor eigen rekening.

De paarden hebben we toch, en het is toch leuk dat je iemand die NIET in die gezegende situatie zit, de mogelijkheid kunt bieden?

Kinderbijslag is ook een idioot iets, maak onderwijs gratis en schaf die hele handel af. Wij noemen het dan ook een "fokpremie".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:54

slimmerik schreef:
Even voor alle duidelijkheid: leasen gebeurt uit commercieel oogpunt. Zuiver voor de centjes. Bijrijden is om die eigenaar die zonodig een knol voor de status wil hebben maar daar zelf te weinig voor wil zorgen.

Of kan zorgen. Ik vind dat erg kortzichtig wat je nu zegt...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:55

nielsd schreef:
slimmerik schreef:

Of kan zorgen. Ik vind dat erg kortzichtig wat je nu zegt...

Als je er niet voor kan zorgen moet je hem verkopen, is mijn mening...... Of je moet je handen dichtknijpen dat er iemand op wil rijden maar dan daar geen geld voor gaan vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:56

Sommige mensen hebben ook te weinig tijd om elke dag te rijden maar wel om te verzorgen. Dan is een bijrijder een prima oplossing.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:57

linky schreef:

Kinderbijslag is ook een idioot iets, maak onderwijs gratis en schaf die hele handel af. Wij noemen het dan ook een "fokpremie".

Mee eens Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:57

@slimmerik, ik had bijna iets niet zo aardigs tegen je gezegd maar ik hou mn mond al kost het me moeite..... Niet iedereen die een bijrijder zoekt heeft 'een knol voor de status en wil er niet zelf voor zorgen' over vooroordelen gesproken... pfff ik ga naar mn knol, heb genoeg gediscuzeurt voor vandaag.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:58

nielsd schreef:
Sommige mensen hebben ook te weinig tijd om elke dag te rijden maar wel om te verzorgen. Dan is een bijrijder een prima oplossing.

Natuurlijk... maar daar geld voor laten betalen is te gek voor woorden imo. Als je een paard hebt moet je de financiële consequenties op zijn minst zelf dragen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:58

cissy schreef:
EvaloveSandy schreef:

Van mij hoeft dat niet hoor, mensen kiezen zelf voor het nemen van een paard of het krijgen van kinderen. Dat de overheid voor kinderen mee betaald vind ik zelfs een beetje vreemd. Als je het niet betalen kan, begin er dan niet aan.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:59

Denk dat iedereen zijn mening hier anders over is.

ik heb zelf ook altijd voor mijn verzorgpaarden betaald
Laatst bijgewerkt door Dees1980 op 19-12-06 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:00

ben gelukkig niet de enige lees ik al weer Lachen heb al 2 medestanders! jippie, ik word nou te melig, ik ga nokken ....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:01

cissy schreef:
@slimmerik, ik had bijna iets niet zo aardigs tegen je gezegd maar ik hou mn mond al kost het me moeite..... Niet iedereen die een bijrijder zoekt heeft 'een knol voor de status en wil er niet zelf voor zorgen' over vooroordelen gesproken... pfff ik ga naar mn knol, heb genoeg gediscuzeurt voor vandaag.

Dat gaat zeker niet voor iedereen op: daar heb je gelijk in. Liet me even meeslepen....
Maar ik ken voorbeelden van mensen met een paard waar ze zelf één keer per week of twee weken op stappen en voor de rest is het de zaak van de 3 à 4 bijrijders die per persoon 50 euro betalen per maand of meer.

Dat voorbeeld had ik een beetje voor ogen Bloos Bloos Bloos En daar erger ik me groen en geel aan.

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:01

Ik vind betalen voor een verzorg paard niet verkeerd hoor,
je betaald gewoon een deel van de stallingskosten, omdat het voor een deel van de week ook "jou paard" is.

Ik vind dat hoeveel per maand wel eenbeete ligt aan de stalings kosten, mnijn vorige bijrijd pont "kostte" 50 in de maand voor 2x rijden (stallingskosten 155), en mijn huidige 50 voor 1x rijden (stallingskosten 560)

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:02

heeij! ..
ik betaal de hefd van de stalling,,voor m'n verzorg paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:04

En nu in het nederlands gemma Ja