Mensen komen gekocht paard niet halen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Inga

Re: Mensen komen gekocht paard niet halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:18

En van die 200 euro aanbetaling, kan de merrie nog wel wat eten.

Groot gelijk hoor Daantje123 OK dan!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:18

is altijd zo Haha! nooit anders geweten. En gelukkig lukt het niet als je zelf om een slotje vraagt....

ik geef de koper groot gelijk, vraag je geld maar terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:20

ik vind teneerste niet dat er een slotje op moet. Hier meg best over gesproken worden. Het is juist fijn dat de andere partij zijn woordje komt doen.

Het veulen is nog veels te jong om van de moeder af te halen. Je kunt de moeder beter bij voeren. En inderdaad zulke paarden worden vaak wel probleempaarden omdat ze heel deel opvoeding hebben gemist.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:21

Weet je wat nou t banketstaaf is daantje betaald netjes een bedrag aan en is nu door dom gedrag van de verkoper haar geld kwijt waar ze misschien wel hard voor gespaard heeft. Dat zeg ik mensen willen graag veulentjes fokken maar zodra er iets is word er zo min mogelijk geld ingestopt met grote gevolgen vaak in de toekomst

uwrosaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:24

Nou lekker dan denk je je paardje verkocht te hebben
zeggen ze dat het een probleempaard is dat kan je niet
eens zeggen ze kennen het paard niet eens en het is logisch
dat je je veulentje weg wilt hebben bij de moeder als het zo mager word!
ja toch

! succes er mee en als ik jou was zou ik het veulentje afspenen! en
zoeken naar iemand anders voor het paardje! zou mijn eigen paarden
nooit heen doen!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:26

Een drachtige en zogende merrie dient bijgevoerd te worden met merrie brok, eventueel kan het veulen dit ook mee eten.
Maar beter is om het veulen vanaf een week of 4/6 veulenbrok bij te voeren en de merrie ook blijven bijvoeren.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:27

uwrosa schreef:
ja toch

nooit heen doen!

Heb je nou gewoon het topic niet doorgelezen??? Dat zou ik even doen Knipoog verklaart een hoop.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:30

uwrosa schreef:
ja toch

nooit heen doen!

jij zou je paarden er dus niet heen doen, maar een veulen afspenen met 2,5 maand zou je wel doen....??
tja ieder zijn mening

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:31

freespirit schreef:
oeps.... Bloos leermomentje voor mezelf.... Bloos Ieder verhaal heeft 2 kanten...

Inderdaad!

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:33

ik bedoel niet het afspenen hoor, maar het feit dat je eerst alleen de kant van de TS hoort en nadat de andere partij reactie geeft slaat de discussie ineens de andere kant om. Vandaar de quote van freespirit

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:46

Ik zou zelf als koper eigenlijk ook niet afspreken om een veulen van 3 maanden op te halen. Was dat in eerste instantie de wens van de koper of verkoper? Hoeveel voer krijgt die zogende merrie eigenlijk? Het is toch logisch dat je in deze tijd van het jaar extra moet bijvoeren. Als je merrie zo laat in het jaar een veulen krijgt, dan zit er niet veel meer in het gras. Dus moet je extra voeren. Dan ga je natuurlijk niet een veulen er na 2,5 maand al afhalen. Zijn moeder en veulen wel goed ontwormd? Ik krijg zo de indruk dat de verkoper niet zo heel veel verstand van paarden heeft... Ik begrijp nu wat de koper bedoelt met een "probleempaard". Ze bedoelt gewoon een paardje dat zich niet goed kan ontwikkelen doordat het te vroeg van zijn moeder wordt afgehaald. Vooral in deze tijd van het jaar kan moedermelk nog veel voor zo'n jong veulen doen. Het lag nog wat anders als het midden in de zomer was.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:50

het is heel simpel, wettelijk gezien is de aanbetaling voor de verkopende partij.... aanbetaling is een soort van garantie van afnemen.

dus die 200 blijft bij verkoper.

Dat koper dit veulen niet wil, tja is haar probleem... niks aan te doen.

En dan nog een noot voor de koper....... Stel dat die merrie echt geen zogend veulen kan hebben omdat haar gezondheid dit niet toestaat........ (kan, kan zomaar) moet dat beest dan maar toch aan de voet blijven???

Nee tuurlijk niet moet het gewoon worden afgespeend. Hij kan gewoon hard en ruwvoer eten, dus dat is allemaal geen probleem

daantjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:56

nee maar hij kan wel ziek worden.
ik ga geen paard kopen dat daarlijk de ene bezoek
na de ander krijgt van de dierenarts

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:57

welnee wat een onzin, gewoon veulenbrok en eventueel als jij je daar prettig bij voelt nog wat supplementen........

er zijn zat veulens die helemaal zonder merrie opgroeien tot volwaardige paarden...

je hebt je hoofd gewoon gek laten maken

daantjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:05

dat zal wel maar ik doe het gewoon niet.
er zijn al zo veel mensen geweest die hebben gezegt dat ik het niet moet doen. ik ga het risico niet nemen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:08

[quote="KiWiKo"]
En dan nog een noot voor de koper....... Stel dat die merrie echt geen zogend veulen kan hebben omdat haar gezondheid dit niet toestaat........ (kan, kan zomaar) moet dat beest dan maar toch aan de voet blijven???

Nee tuurlijk niet moet het gewoon worden afgespeend. Hij kan gewoon hard en ruwvoer eten, dus dat is allemaal geen probleem[/quote

Ik ken een manege waar ze zelf ook paarden fokken. Die hadden een veulen van bijna 3 maanden toen de moeder dood ging aan koliek. Normaal werden de veulens daar afgespeend als ze ongeveer 4,5 maand zijn. Dat veulen bleef duidelijk kleiner en kwakkeliger dan zijn leeftijd genootjes. Dus ja hij kon wel gewoon eten maar toch een optimale situatie is het niet. Die mensen vonden het ook echt vreselijk dat het veulentje nu zo'n slechte start had en natuurlijk ook dat hun merrie was overleden.

Soms kan het dus niet ander maar het is belachelijk om daar bewust voor te kiezen. Merrie moet al wel erg ziek zijn dat veulen niet aan de voet kan blijven. Normaal gesproken is het gewoon een kwestie van bijvoeren. Iets waar TS gewoon geen zin in heeft.

Bovendien hadden ze gewoon een overeenkomst waarbij veulen 3 maanden bij moeder zou blijven en geen 2.5. Als het niet anders kan dan kan het niet anders maar dat lijkt mij hier duidelijk niet het geval. Dit is gewoon een kwestie van geen geld aan voer willen uitgeven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:10

ben je gewoon je aanbetaling kwijt, niks aan te doen........

en zonde, want je laat een leuk paard staan

@ Lindsey, laat ik nou jaren bij een fokker gewerkt hebben Lachen Lachen en daar gaat het ook wel eens mis......

maar geen van de veulens is er echt slechter van geworden hoor, zijn gewoon met 5 maand de opfok in gegaan en kwamen als sterke beren van 3,5 er weer uit

daantjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:12

ik snap je wel.
maar dat is hier niet het geval.
ze moet hem gewoon bij voeren.
en daar heeft ze geen zin of geld voor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:14

en omdat zij geen zin of geld heeft om bij te voeren koop jij dat beest niet?

das een rare redenering........ kan dat dier er nou aan doen

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:16

dank je kiwiko. mijn merrie wordt al voor de bevalling bijgevoerd met kwaliteit merriebrok. het veulen eet allang mee met de brok, hooi en wortelen en zelfs brood. drinkt al volop water. maar goed, hier kunnen we een discussie ellenlang van maken, schiet toch niet op....
veulen wordt niet ziek, is beresterk. op advies van de dierenarts veulen eraf, ivm merrie die het niet langer meer trekt. ondanks bijvoeren!
maar goed de keuze van de toen nog koper geweest dat ze hem niet meer wil, geen probleem. zoek verder voor een ander huisje voor diezel.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:20

het paard en veulen worden bijgevoerd, door kwaliteit en klasse voer van equifirst. zonder te vragen of wat concluderen mensen dat die niet bijgevoerd worden? ik betaal wel mooi iedere maand mijn stalgeld.
mijn merrie pakt op dit moment, zolang het veulen er bij blijft, niks meer op. veulen en merrie zijn pas ontwormd, dat wisten de toenmalige kopers ook. paarden worden netjes verzorgd, hebben ze met eigen ogen kunnen zien. dus vind het jammer dat er dit zomaar gezegd wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:20

ik neem haar verhaal met een heule grote korrel zout........ tuurlijk voer je dat beest bij en ik heb ook wel eens prematuur veulens moeten afspenen omdat de merrie het niet meer trok.... dat gebeurt

en ik vind het iets dom van de koper om om deze reden af te zien van de koop.

maar haar redenering is dat jij niet kan of wil bijvoeren en dat ze daarom dit veulen niet koopt.. en dat vind ik een rare redenering

daantjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:22

daar gaat het helemaal niet om.
ik vin hem gewoon te jong klaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:23

er zijn wel meer paarden die heel jong van de moeder afgaan, sommige hebben nog niet eens kennis gemaakt met mams......... en daarvan komt meer dan het gros heel goed terecht

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:23

bij ons gaat het zo,een veulen blijft een 100 dagen bij de merrie,zeker als het een laat op het jaar veulen is.
Maar een mei veulen kan soms als het goed zelf eet en met leeftijd genoten kan worden gezet gerust gespeend worden op 2,5maand.
Ik heb er hier verschillende zo rondlopen die nu drie jaar zijn en één van 5 jaar en van dit jaar het veulen.
Het afspenen kost dan wel wat geld.
Ik voeder dan veulen mix met melk poeder.
En heb nog nooit een klein achterblijvend veulen gehad.
Maar je moet wel de extra kosten meerekenen.Dat eten kost het dubbel van gewone paardenvoeding en moet a volonte gegeven worden,dus kan een drie kilo zijn per dag.

Het kost je dan veel meer dan je merrie bij te voederen.
Als moeder natuur de merrie voorziet van genoeg melk zou ik ze er ook langer bijlaten en goed bijvoeren.
Bij mijn oudere kweekmerrie was dat niet het geval,vandaar de vroege afspening.

Het geld behoord de koper terug toe omdat de verkoper contract breuk doet.
En anders moet de verkoper het veulen die twee weken die het zonder moeder staat zelf bijvoeren met goede mixen.