E-rijbewijs afgeschaft??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:31

savath schreef:
,in belgie moet je het zowieso hebben voor elke aanhanger die boven de 750 kg weegt.

nee hoor, ik rij ook met B-rijbewijs een paardentrailer. Heb van te voren geinformeerd en Belgie heeft dezelfde regeling als Nl. tot dusver. Wil nog wel mijn E bijhalen trouwens

k_i_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:43

Ik ga aankomende donderdag voor mijn E-rijbewijs
Heb ook inderdaad gehoord dat ze het willen afschaffen, eerst vanaf 2007, maar door de val van het kabinet, is alles uitgesteld.
Dat is wat ik er van weet, maar kan er verder nergens wat over vinden.
Ik heb toch besloten om hem nu te halen, en ik heb ook lessen, 2x 2 uur,
terwijl ik op eigen terrein ook wel met de trailer rij.
Je leert weer net ff de basisregels en het gevoel te krijgen.
Hoop echt dat ik het haal, zo niet, ben ik er dus niet klaar voor, en probeer ik het opnieuw.
Zal mezelf het nooit vergeven, dat er door mijn onkundigheid iets met trailer en dier gebeurt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:29

hmm interessant, abootje

ik rijd zelf met een B rijbewijs met een auto van 1395 kg en een trailer max. laadvermogen 1300kg. Na wat oefenen kan ik nu achteruit inparkeren en bochtje achteruit met een trailer.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:31

Dat zal mij benieuwen, moet hem zelf namelijk ook nog halen.
Kan me bijna niet voorstellen dat ze het gaan afschaffen.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:03

Ik hoorde pas van een vrachtwagen chauffeur, dat als je C-E heb gehaald je nog steeds niet met B-E mag rijden.

Ik heb me hier eigenlijk nog niet in verdiept *schaam* maar dat zou toch raar zijn dat je wel met een vrachtwagen combinatie mag rijden van 18 meter en niet met een personenauto en aanhangwagen/trailer.

Weet iemand hier meer van?
Ik ga namelijk in januari beginnen met me C rijbewijs en daar gelijk me E achteraan!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:13

Ik ben werkzaam bij een verkeersschool Knipoog Dit zijn de hudige regeltjes...

Met een E achter C rijbewijs heb je echt ook E achter B hoor!! Maar met alleen C mag je niet ook BE rijden.
En ik heb er nog niets over gehoord dat het E achter B afgeschaft gaat worden, wel dat er (over een heeele tijd) waarschijnlijk extra theorie aan gekoppeld wordt.

Verder let erop: Je mag niet rijden met een B rijbewijs als de TOEGESTANE max massa incl laadvermogen van je trailer MEER is dan de massa van de auto incl het laadvermogen. Ook als dit in totaal minder dan 3500 kilo! (4250 kilo is trouwens helemaal niet aan de orde)

Op de site van het CBR staat het inderdaad duidelijk allemaal vermeld.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:15

laat dat laadvermogen van de auto maar even weg, tis alleen gewicht auto wat niet lichter mag zijn dan MTM trailer, dat zou jij toch moeten weten! Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:04

luna1986 schreef:
Ik hoorde pas van een vrachtwagen chauffeur, dat als je C-E heb gehaald je nog steeds niet met B-E mag rijden.

Ik heb me hier eigenlijk nog niet in verdiept *schaam* maar dat zou toch raar zijn dat je wel met een vrachtwagen combinatie mag rijden van 18 meter en niet met een personenauto en aanhangwagen/trailer.

Weet iemand hier meer van?
Ik ga namelijk in januari beginnen met me C rijbewijs en daar gelijk me E achteraan!

Tot voor kort was C-E goed om ook B-E te hebben. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat iemenad die met 40 ton en 18mtr voertuig mag rijden, dat niet zou mogen met 3500kg plus een aanhangertje.
Oh ja, klein pluspuntje C-E is stukken eenvoudiger te halen, het is namelijk veel simpeler om te zien waar je combinatie heen gaat. Dusse, veel plezier ermee, leer jij tenminste ook ECHT autorijden Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:05

C-E makkelijker? De vrachtwagen theorie is een heel stuk moeilijker geworden anders Knipoog

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:54

zo dan is dat ook weer duidelijk voor mij Haha!
Dank jullie wel!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:14

MISTRAL94 schreef:
C-E makkelijker? De vrachtwagen theorie is een heel stuk moeilijker geworden anders Knipoog

Hoezo? CCV-B is niet echt veranderd hoor. Het enige verschil is dat het nu aan de voorkant zit, i.p.v. achteraf. Als je niet in staat bent de basic technische kennis te beheersen die gevraagd wordt in het CCV-B, dan heb je niks op een vrachtwagen te zoeken. Het is immers nog steeds een beroepsopleiding en de anderhalve privé-malloot die zonodig z'n C-E moet hebben, die slikt dat maar gewoon (inklusief ikzelf).

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:07

Mijn instructeur vertelde toen dat de theorie een stuk moeilijker geworden is. Ik had toen namelijk het idee om voor dit rijbewijs te gaan, hij vertelde me toen dat ik dan wel op mocht schieten omdat het zoveel moeilijker zou worden Knipoog
Dit is inmiddels wel alweer 2 a 3 jaar geleden!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:30

cissy schreef:
laat dat laadvermogen van de auto maar even weg, tis alleen gewicht auto wat niet lichter mag zijn dan MTM trailer, dat zou jij toch moeten weten! Lachen

Als je met een "bus" rijdt (wij hebben Renault Traffic) telt het laadvermogen wel degelijk mee. Dus je kunt er beter maar wel vanuit gaan. Volgens mij staat op een personenauto kentekenbewijs geen laadvermogen vermeld dus dat scheelt alweer.
Overigens ben ik ook een brave E-ganger. Heb mijn proefles gehad en ga in januari voor de snelcursus en examen. *Branden van kaarsjes is welkom*

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:41

abbo Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:50

Monday schreef:
cissy schreef:

Als je met een "bus" rijdt (wij hebben Renault Traffic) telt het laadvermogen wel degelijk mee. Dus je kunt er beter maar wel vanuit gaan. Volgens mij staat op een personenauto kentekenbewijs geen laadvermogen vermeld dus dat scheelt alweer.
Overigens ben ik ook een brave E-ganger. Heb mijn proefles gehad en ga in januari voor de snelcursus en examen. *Branden van kaarsjes is welkom*

Lees even de FAQ! Laadvermogen telt ALTIJD mee!! De politie kijkt niet naar je papieren, maar naar de technische precificaties. Alle gewichten optellen dus.

MISTRAL94: Dat klopt, rond die tijd is het CCV-B als verplichting gekomen om voor praktijk op te mogen (in tegenstelling tot de "theorie" die tot die tijd gold).
Voor wie het weten wil; de huidige theorie bestaat uit drie delen:
1) Verkeerstechniek (het vroegere "theorie")
2) Voertuigtechniek (basiskennis van de werking van het voertuig)
3) Adiministratie (heet anders, is de papieren afhandeling van vracht)
Zodra je een deel hebt, heb je een bepaalde tijd om de andere delen ook te halen (was een jaar) Daarna moet je binnen een zekere tijd je praktijk halen (was een jaar). Ik weet niet of deze periodes nog steeds gelden, maar dit waren twee jaar geleden de regels.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:17

Ikke, lees die post van Ezter eens goed:
Citaat:
Verder let erop: Je mag niet rijden met een B rijbewijs als de TOEGESTANE max massa incl laadvermogen van je trailer MEER is dan de massa van de auto incl het laadvermogen. Ook als dit in totaal minder dan 3500 kilo! (4250 kilo is trouwens helemaal niet aan de orde)

hier telt het laadvermogen juist niet mee, de auto moet zónder laadvermogen zwaarder zijn dan de MTM van de trailer (voor B). Voor de 3500 kg regel telt ie weer wél mee.
Ik weet de regeltjes wel maar Ezter blijkbaar niet.... Lachen

Kan zijn dat ze voor een bestelbus een uitzondering maken, maar ik zou niet weten op welke grond want dáár staat niks over in de wet voor zover ik weet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:54

Ik vind dat iedereen wel kan blijven zeuren over zo zwaar is mijn auto zo zwaar de trailer dit mag ik met een B rijbewijs trekken. Hou toch op te zeuren haal dat rijbewijs scheelt zoveel gedonder!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:15

MISTRAL94 schreef:
Ik vind dat iedereen wel kan blijven zeuren over zo zwaar is mijn auto zo zwaar de trailer dit mag ik met een B rijbewijs trekken. Hou toch op te zeuren haal dat rijbewijs scheelt zoveel gedonder!

Nou ja, datzelfde kun je natuurlijk zeggen over die B-rijbewijs "vrachtwagentjes" die komen ook tonnen laadvermogen tekort. Daar roept ook iedereen dat het wel meevalt en hun paard weegt maar 500kg (hopen ze) en nemen ze gewoon niks mee, dan ligt dat ook niet in de auto. Zeur niet, haal je C nu het nog haalbaar is en koop iets wat gewoon 2500 - 3000kg laadvermogen heeft voor twee paarden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:09

Ikke: Ben ik het mee eens Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:59

Veel mensen willen vaak bezuinigen op de verkeerde dingen Bloos Zolang je ze niet hoort gaat het goed maar owee als je een keer wat hebt...dan lijkt 450 euro voor een deugdelijk rijbewijs ineens zo duur niet meer Bloos

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:10

Wat ik heb begrepen is dat per 1 april 2007 dat bij alle geremde aanhangers boven de 750 kilo een E achter B rijbewijs moet zijn. Deze plannen staan nog steeds.

Ik heb disdag mijn intake les en 19 dec mijn dagopleiding/examen. Kost me 600 euro (max, ikl moet nog even kijken hoeveel uur ik nodig heb)

Mijn moeder heeft E achter B gekregen, maar die kan dus echt geen trailer rijden, vooruit gaat redelijk, spiegelen snapt ze niet echt. Achteruit is gewoon een ramp. Ze stapt nog liever uit om het paard af te laden, de trailer af te koppelen en alles los te draaien !! Haha!

Ik rij nu 4 jaar met een toegestane combinatie op B (auto 1285 + LL trailer 1100 kg) dus ik hoop dat ik gewoon in 1 keer slaag en er dan nooit meer over na hoef te denken. (bij wijze van)

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:12

het akn wel afgeschaft worden maar dan komt er echt wel wat anders voor in de plaats. Volgens mij komt er een rijbewijs specifiek met het rijden met trailers.... maar weet het fijne er ook niet van. Ik heb hem nu een half jaar en ben er erg blij mee!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:38

RUBYWHITE schreef:
Veel mensen willen vaak bezuinigen op de verkeerde dingen Bloos Zolang je ze niet hoort gaat het goed maar owee als je een keer wat hebt...dan lijkt 450 euro voor een deugdelijk rijbewijs ineens zo duur niet meer Bloos

450 Euro is niet zo erg. Het goedkoopste wat ik nu gevonden kreeg was 800 Euro en dat vind ik toch best een flink bedrag. Ben wel aan het sparen maar ondertussen oefen ik maar goed met mijn trailer want anders is het wel erg duur. Recht achteruit rijden krijg ik maar steeds niet goed voor elkaar.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:48

ik ben toch heel blij dat ik wel mijn E heb gehaald, ook al wordt het afgeschaft (misschien). Het is wel fijn om te weten wat je in bepaalde gevallen moet doen, zeker met de bijzondere verrichtingen. Leuk hoor, nooit geen les gehad en je komt met je trailer op concours aan, en je kunt geeneens achteruit rijden met zo'n ding. Ik had officieel gezien moet onze jeep ook geen E achter B nodig, maar vond het een stukkie veiliger om dat wel te hebben. Ik heb liever dat ik weet wat ik kan verwachten met een levend wezen op dat ding, dan dat ik met 2 kuub zand rond rij (dat interesseert me vrij weinig, kan weinig aan kapot). Ik heb het trouwens gehaald voor €550,- incl. 3 lesblokken en examen.
Achteruitrijden gaat vaak verkeerd doordat je te heftig met je stuur meedraait. Max een kwartslag en dat in een heel rustig tempo, helemaal makkelijk als je breedtelichtjes op de trailer hebt, kun je makkelijk kijken. Ben je ze links kwijt, stuur kwartslag naar links, komt ie weer terug, stuur weer terug! succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:58

Urielle schreef:
RUBYWHITE schreef:

450 Euro is niet zo erg. Het goedkoopste wat ik nu gevonden kreeg was 800 Euro en dat vind ik toch best een flink bedrag. Ben wel aan het sparen maar ondertussen oefen ik maar goed met mijn trailer want anders is het wel erg duur. Recht achteruit rijden krijg ik maar steeds niet goed voor elkaar.

Nou kijk, mijn neef is ooit aangehouden en kreeg een boete voor rijden zonder rijbewijs (geen B-E en een tandemasser van 2500kg aan de auto). Hij heeft nooit willen zeggen wat 'm dat gekost heeft, maar binnen twee weken na die boete had hij z'n eerste les. Dat had ie vast niet gedaan als ie er met een paar tientjes vanaf gekomen was.................