paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: paard met trauma de trailer op krijgen:verhongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:45

lolokanarie schreef:

dat denk ik nu wel niet, want als ze nog maar bij de trailerklep komt zie je haar al angstig worden

Is goed mogelijk hoor, maar je hebt ook van die slimme jonge paarden, dus dat moet je vaak ook in je achterhoofd houden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:06

en hoe zie jij het verschil tussen angstig en onwillig? wat zijn de precieze reacties van dat paard bij de klep?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:27

Wat ik frappant blijf vinden is het volgende: even onafhankelijk van degeen die dit topic opende wordt er gesproken over een paar flinke klappen, over slimme jonge paarden die je uitproberen etc.

Zou je die slimheid niet willen koesteren en ervan genieten bijvoorbeeld, er komen genoeg dingen voorbij die je ooit met je paard zou willen ondernemen, maar als je slimheid direct de das omdoet door middel van slaan omdat het je op dat moment niet past onderdruk je iets in het hele wezen van het paard.

Waarom, vertel me nu eens, waarom willen zoveel mensen niet gewoon iets leren? Slimmer zijn dan dat slimme paard voor je? Creatief zijn, er zelf van leren? Etc. Etc. Is het aan de mens om direct wanneer je maar denkt dat "iemand je iets flikt" er op te slaan? Met geweld aan te komen? Je hebt hem betaald en hij moet maar luisteren? Zou het niet leuker zijn dat het hebben en houden van een paard ook iets van JOU als eigenaar vergt, dat je jezelf moet bekwamen en dat je van die hele weg iets kunt leren? Namelijk het werkelijk communiceren met je paard? Een super vertrouwensrelatie? Als je namelijk slimmer bent dan dat slimme, uitproberende paard voor je, hou je de weg naar communicatie open. Ook voor momenten dat het je wel past dat ie slim is en lef heeft.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:47

Skygirl schreef:
timokyana schreef:
misschien heel stom hoor, maar is het een idee de trailer in de wei te zetten met de laat klep open en vandaar uit hooi aan te biede, steeds een stapje verder? (zal vast al wel geprobeerd zijn maar ik probeer mee te denken)

edit: ik bedoel dus 24/7 dat die trailer daar staat en dat het voor het paard niet eng,maar juist leuk word omdat hij vanuit daar zijn voer krijgt (vind hooi niet zo drastisch als emmer brok)

Als je dat doet en dan doe je op een gegeven moment die klep dicht en je rijdt er mee weg dan voelt z'on paard zich bedrogen. Dat zou ik dus zeker niet doen!

Nou ik heb het anders zo ook wel eens gedaan en dat heeft super gewerkt, wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij ieder paard is.
Jaren geleden had mijn pa een paard gekocht, die hebben ze ook een roesje moeten geven om haar naar huis te vervoeren (1,5 jaar oud en paard moest 1,5 uur op de trailer staan) enfin dat paard was met 3 jaar niet te laden, allemaal aan het klooien ging niet, toen hebben we iid de trailer in de wei gezet, hooi erin brok, wat water , ze had ook water in de wei, de trailer hebben we een aantal weken laten staan (paard stonds 's nachts binnen) en uiteindelijk won haar nieuwsgierigheid van het bang zijn en ging ze eten in de trailer, nadat ze dat een aantal weken heeft gedaan hebben we de trailer uit de wei gehaald en het aan een touw geprobeert, elke dag herhaald daarna de klep een keer dicht en weer open, langer dicht etc. op een gegeven moment een klein rondje rijden en hat zo uitbouwen, enfin op een gegeven moment kon ik haar overal zonder problemen laden licht of donker maakte niet uit, misschien is het het proberen waard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:42

waarom zijn er zoveel paaren met trailerproblemen en zo weinig tot geen met stalproblemen (die dus echt de stal niet in willen)?

Zou het aan de eigenaren liggen? die van de trailer ietts spannends en engs maken?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:47

Trailer, stal en wasplaats problemen zijn volgens mij gerelateerd. Lachen.

Tenminste, als het gaat om claustrofobie en/of verlatingsangst.

Je zult ze dus ook vaak tegelijk tegen komen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:50

Alane het klopt wat je zegt. Wij als eigenaren maken er iets spannends van. Die van mij heeft af en toe ook laad problemen. Als ik de stal uit kom en al begin te mopperen, van: nu loop je er wel in een keer op he? enz enz. Geheid dat ze er niet opgaat. Dan kan ze rustig een kwartier er voor staan en geen stap in de trailer zetten. Als ik er bij voorbaat niet te druk over doe en zelf heerlijk ontspannen ben loopt ze er in een keer op.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:52

Maar inderdaad, als je als eigenaar het nog lastig vind of er moeilijk over doet dan zal je paard er echt niet op gaan Haha!.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:53

@Apple: hoeveel paarden zouden echt claustrofobisch zijn? Of geven wij er een naam aan om de eigen schuld weg te wuiven?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:54

ze hebben dat zo snel door. Die van mij voelt het ook gewoon. Telepatie??? hahaha

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:55

ik zie en hoor het in mijn omgeving.. goh peerd wilde niet zo vlot laden.... 'pas dan maar op, zo begon die van mij ook'
kun je er de klok op zetten dat binnen enkele dagen dat peerd ook trailerproblemen heeft...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:56

telepatie is het niet... houding, geur, stem...
kennis had ook een paard dat claustrofobisch zou zijn.... dier stak zo het hoofd in een regenton om water te drinken Scheve mond

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:57

en waar komt dat dan door. Juist omdat de eigenaren gewaarschuwd zijn en hier rekening mee gaan houden. Dan zijn ze het overwicht kwijt en beginnen de problemen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:01

het begint met kleine dingen.. die worden door de eigenaren steeds meer opgeblazen... paard wint steeds meer terrein en krijgt z'n zin.
Ik heb jonge paarden en oudere paarden heb ze nog en gehad, al meer dan 13 jaar, nog nooit 1 met trailerproblemen...
een snurker die echt dom staat te kijken die mag van mij rustig kijken... 1 X de trailer opgeweest is ook de 2e, 3e keer gewoon de trailer op en af.. geen gemuts.
Mijn dochter van nu 12 jaar moet ze kunnen laden en lossen.. en ik moet het hier aan de openbare weg, bijna midden in een dorp aan een vrij drukke weg doen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:03

Alane, dat zou kunnen hoor Lachen.

Alleen is het wel vaak een optelsom Lachen.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:06

Neeej ik zou dat egt niet doen.
Ik schrok er gewoon van toen ik dat las..
Als alle paarden naast hem eten krijgen en je slaat hem over.
Ik vind dat egt zielig (niet gelijk zeggen dat ik een penny meisje ben)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:08

zeg ik, het begint met kleine dingen...
Ga eens op een concours kijken hoe men een paard laad... en je haalt ze eruit die moeilijkheden krijgen:
het begint voor de tijd al: 'heb je de longeerlijn mee?'
'ben je zover dan proberen we hem erop te zetten'
dan lopen ze de trailer tot zezelf in de trailer staan en draaien om (dit is de lichte variant) peerd blijft ook staan...
of
dan lopen ze schreeuwend de trailer op en draaien zich om (midden variant)
of ze knopen er gelijk een touw achter, lopen er tig mensen te gillen, begeleider neemt een aanloop etc.. met of zonder schreeuwen... draait zich weer om
(en het trek/duw werk heb ik nog vergeten)
en het slot is, peerd krijgt ook nog een beloning dat ie er zolang over deed....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:11

Tsja gut, in ons eigen geval hebben we het doodleuk zelf verpest. Paard ging altijd goed de trailer op, maar ja, een keer een noodstop en wij waren toch wel wat onervaren op het hele trailergebeuren dus dan heb je een probleem. Onderkennen is stap 1. De meest geschikte oplossing zoeken bij je paard is stap 2. Ondertussen gaat die van ons er overal en altijd wel weer op.

Ken inderdaad genoeg verhalen van eigenaren die paard niet meer de trailer op kregen waarbij het zuiver lag aan lichaamstaal van de eigenaar. Al je dat kunt oplossen dan ben je al heel ver.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:12

Alane, dan zie je idd iemand in de trailer staan (paard buiten de trailer) met in de ene hand het touwtje waar het paard aan zit en in de andere hand een zweep, en maar gillen Haha!.

En dan raar vinden dat het paard niet naar ze toe komt Haha!.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:13

Als ik haast heb en te gespannen ben ga ik eerst even een sigaretje roken voor dat ik ga trailer laden. Oftewel maak eerst een rust moment voor jezelf. Wil niemand aan het roken brengen hoor maar maakt mijn standpunt wel duidelijker

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:17

Wij rekenen gewoon 20 minuten voor laden Lachen. De eerste keer dat we echt serieus ergens naar toe gingen na de trailerproblemen hadden we drie kwartier uitgetrokken, met als gevolg dat we dus drie kwartier te vroeg waren omdat knollie er gelijk in liep Haha!.

Het duurt nooit langer dan 20 minuten dus dat is een mooie termijn Lachen .

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:41

kijk als ik op les moet heb ik niet veel tijd om er te komen. We hebben wel wat extra tijd maar niet 20 minuten helaas. Half zeven thuis en moet om 19 uur alweer in de auto zitten om paard op te halen. We zijn daar om 19.15 en dan poetsen, trailer aankoppelen, auto inladen, beschermers om, deken om als het mee zit kunnen we om 19.40 op pad met paard in de wagen. En dit is al ruim genomen. 20 uur begint de les. Heb de tijs wel nodig inderdaad, maar het moet nogal snel bij ons. Daarom even een rust moment inlassen om even op temepratuur te komen is voor ons erg van belang.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:05

Ik sta ook wel eens boven op de rem, als het echt niet anders kan, en nog gaan ze ( 3 gaan er regelmatig op de trailer) gewoon de trailer op, net alsof ze hun eigen stal in lopen...
het enige 'probleem' dat we hebben is bij thuiskomst.. blijven ze bij de achterdeur staan wachten op hun appeltje Haha!

Tot op heden kunnen we al onze (ex en huidige) paarden/pony's alleen laden, erop, vast zetten, eruit lopen, stang erachter, en klep dicht.
eruit = klep open, stang weg, erlangs lopen los maken en achterwaarts de trailer uit...
We gebruiken het zijdeurtje alleen om te voeren/drenken/controle bij lange rit of lang staan op bijv. concours..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:27

je hebt helemaal gelijk Monya! maar vertel dat de mensen maar eens die die kennis niet hebben Lachen

Parelli zegt niet voor niks :It isn't about the trailer!
maar helaas maken de mensen met trailerproblemen juist wel lijdend (leidend) voorwerp. Als je niet weet dat je het niet weet, hoe moet je het dan weten?
Maar als je eenmaal weet hoe het werkt heb je geen trailerproblemen meer!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:31

Dit heb ik oo gehad met mijn paard, 1x met laden heel hard zijn hoofd omhoog omdat hij neit wou ja daar zat net de rand van de trailer dus hele hoofd wond. Hierna wou hij dus niet meer. Wat bij ons heeft gewerkt emmer eten meenemen (degene die loopt) onder de neus houden zodat hij het hoofd laag houd en met 2 longeerlijnen kruislings achterlangs met 2 mensen. Ging gelijk weer goed! Longeerlijnen hebben we er nu altijd achter maar hoeven we niet meer te gebruiken! Gewoon voor de zekerheid. Binnenkort moeten mijn moeder en ik iemand anders helpen op stal die het altijd met schoppen en slaan hebben geprobeert dus paard gaat keihard in de achterruit elke keer steigeren enz. Ik zal het laten weten hoe dat is gegaan.