Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verkoper?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

luxje

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:17

Suzanne F. schreef:
Maar zodra er 3-en prijken, laat ik hem inslapen.

Een paard met een 3 in laten slapen?
waarom?
als er meerdere 4-en zijn, dan snap ik het enigzins, maar bij een 3tje?
Ik ken een paard dat als 3 jarige een 3 had op de foto's, heeft jaren internationaal in de springsport gelopen, is nu 22, niet kreupel, en is nu fokmerrie.
Voor een paard met 3-en op de foto kun je niet meer de hoofdprijs krijgen, maar als die verder klinisch helemaal OK is, zou ík hem persoonlijk niet in laten slapen Bloos

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:35

Ach 1 3 zou het grote drama ook niet zijn. Maar de waarde als sportpaard daalt al enorm.
Bij meerdere 3-en op 3 jarige leeftijd neem ik wel die beslissing. Het paard is dan nog geen 1000 euro waard en ik wil hem alle ellende besparen die hem nog te wachten staat.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:23

toch jammer, als die klinisch verder helemaal oké is.
een ander zou er wellicht nog een leuk hobby paard aan hebben.
Maar het grote geld kun je er dan niet meer voor krijgen nee

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:26

luxje schreef:
toch jammer, als die klinisch verder helemaal oké is.
een ander zou er wellicht nog een leuk hobby paard aan hebben.
Maar het grote geld kun je er dan niet meer voor krijgen nee

Mocht het een super braaf lief paard zijn, ruin ofzo, kan je hem als recreatiepaard nog verkopen voor weinig. Het ligt er net aan, in mijn geval was het een 2 jarige hengst met moeilijke bloedlijn.
Je moet het idd per paard bekijken, dit gaat heus niet voor elk paard op.

Maar eentje die echt niet goed is op meerdere punten doe ik niet via de handel weg. Zijn ze mij vaak te dierbaar voor. Ik wil weten wat er mee gebeurd is.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:58

Zoals je het nu zegt, is het al anders.
In je vorige bericht las ik het als: 3 op de foto? afmaken!
Maar dat kan net zo goed aan mij hebben gelegen Knipoog
Al denk ik dat we nu beter weer on-topic verder kunnen gaan Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 08:22

luxje schreef:
Zoals je het nu zegt, is het al anders.
In je vorige bericht las ik het als: 3 op de foto? afmaken!
Maar dat kan net zo goed aan mij hebben gelegen Knipoog
Al denk ik dat we nu beter weer on-topic verder kunnen gaan Haha!

Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 08:33

Simmie schreef:
Suzanne F. schreef:
Keuringskosten zijn voor de koper. Ik heb ze zelf al laten keuren en als er al een goed rapport bij zit en de koper wil opnieuw keuren, zijn de kosten voor hem.

Als je zelf al (rontgenologisch) hebt laten keuren en die keuring is niet langer dan 3 maanden geleden (voorwaarde van de verzekeraar!) dan is er niks aan de hand. Dan zou ik ook niet opnieuw keuren.
Maar als dat langer geleden is, dan wel. Als verkoper hoef je je dan in principe toch geen zorgen te maken (er van uitgaande dat het paard toen rontgenologisch goed was)? Kun je makkelijk de afspraak maken dat het kk is als het paard (zeer waarschijnlijk) opnieuw goed gekeurd wordt.

Altijd opnieuw keuren bij je eigen dierenarts!!! Zelfs als hij gisteren al helemaal goedgekeurd is. Er zijn helaas dierenartsen die hun goede klanten iets teveel te vriend willen houden en niet alle rapporten zijn betrouwbaar.

Het grijze gebied is erg moeilijk ik spreek tegenwoordig af dat ik een paard zo wil hebben dat hij goed genoeg is om te verzekeren zonder dat er iets uitgesloten wordt.
We verkochten vorig jaar nog een paard die alleen maar 1'tjes en 2'tjes had op de foto's, nergens een chip of iets anders maar de kopers wilden alleen een paard met 1'tjes. Prima maar de keuringskosten zijn dan wel voor hun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:07

runningkawa schreef:
Maar een paard met 3en hoeft daar toch helemaal nooit last van te gaan krijgen?
Dan vind ik voordat er wat aan de hand is inslapen wel erg voorbarig. (uiteraard wel klinisch goed lopen)

Dat een paard dan niet meer als sportpaard verkocht word snap ik, al zou je denk ik schrikken van de paarden op nivo met 3tjes.
Ik denk dat het concoursveld akelig leeg werd als die thuis moesten blijven Lachen

Nou inderdaad!

Een paard met 3en is niet interessant voor de handel om aan te kopen. Omdat je er geen geld aan kan rijden. Maar in laten slapen daarom? Dan ben je niet wijs in mijn ogen.

Ze worden bijna nooit kreupel aan een drietje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:07

LDRD schreef:
Maar hoe doen jullie dat dan ivm het risico van vervoer e.d.? Praat dan even over jonge dieren die zo van de wei af komen. En wie doet het vervoer, verkoper of koper?
Je loopt als verkoper zo toch nogal wat risico.

Ligt eraan, als ze hem ophalen is dat hun pakkie an. Als ik hem breng is het mijn risico.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:31

Makkelijkst is om 'm zelf op de wagen naar de veearts te vervoeren, daar laten keuren en als alles OK is gelijk afrekenen en op de wagen van de koper zetten. Dan is vanaf het moment van goedkeuring het transport en verdere risico voor hen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:32

heel interesant topic

maar wat is voor jullie dan afgekeurd?

hebben toen der tijd mijn Z2 dressuur (8 jaar)pony verkocht voor een normaal bedrag. Pony nooit kreupel geweest flink mee gedressuurd, gesprongen, ook vaste hindernissen echt het zware werk dus.

Mensen wilden hem dus ook laten keuren prima! klinisch bere sterk (dierenarts die de kopers hadden uitgekozen had nog nooit zo´n paard met zo´n goede conditie/kracht etc gezien) alleen op de foto had ie op 1 punt een 2/3 tje. (dacht iets in zijn hoef) echter de betreffende DA hadook gezegd dat de kans dat er ooit iets aan het paard zou mankeren verwaarloosbaar zou zijn vanwege zijn zware sportverleden. (het zou anders zijn als het een 3jarige betrof, maar niet een paard wat zelfs het zware SGW werk aankon)

maar ja is een 2/3 nu wel of niet afgekeurd??

de DA vond van niet, aangezien het een paard betrof wat op alle andere vlakken zijn sporen had verdiend en ook uitermate geschikt was voor het doel waarvoor ze hem wilden kopen en niets op aan te merken was.

Weet wel dat de kopers toendertijd wel aan het miepelen waren, en wilden de prijs omlaag terecht??

(hij is later wel aan ze verkocht hoor en er was NIETS van de prijs afgegaan,)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:34

studiemiep schreef:
maar ja is een 2/3 nu wel of niet afgekeurd??

Dat moet je van te voren goed en duidelijk afspreken.
Een paard met drietjes of andere bemerkingen kan nog best acceptabel zijn voor de keuringsarts, maar een paard met drietjes koop ik niet.

Hoewel Pipo gelijk heeft, een paard met een drietje hoeft nooit last te krijgen, maar als je het ooit weer wilt verkopen, dan heb je een probleem.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:36

Dat is idd een kwestie van duidelijk bespreken. Ik spreek meestal af dat de paarden voor mij goed zijn als ze zo de verzekering in kunnen zonder dat er iets uitgesloten wordt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:44

Katja schreef:
Dat is idd een kwestie van duidelijk bespreken. Ik spreek meestal af dat de paarden voor mij goed zijn als ze zo de verzekering in kunnen zonder dat er iets uitgesloten wordt.

Dan nog kunnen er dingen zijn die ik niet wil.
De verzekering kan een paard accepteren ondanks iets wat wel een probleem is voor bijvoorbeeld Amerika (zoals bijvoorbeeld kleine chipjes).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:02

KarinvdM schreef:
Hoewel Pipo gelijk heeft, een paard met een drietje hoeft nooit last te krijgen, maar als je het ooit weer wilt verkopen, dan heb je een probleem.

Is het probleem dan niet zo groot voor de verkoper waar jij dat paard van gekocht hebt?

Halen we nu geen dingen door elkaar? handel (proffesioneel of amateur, versus particulier)
Ik, als particulier koop geen paard en laat het keuren voor een eventuele export... zo'n rapport is een x-tijd geldig, 3 jaar nadien kan ik daar niets meer mee, en zou ik voor een export toch opnieuw moeten laten keuren.
Willen ze hem, kunnen ze hem/haar kopen.. afkeuren is bij mij einde koop...
Laatst bijgewerkt door Alane op 10-12-06 00:14, in het totaal 2 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:06

Met een chipje hoeft je paard in NL niet een negatief aankoopadvies mee te krijgen, maar als ik dat paard dan naar Amerika wil verkopen dan gaat dat dus niet. Daarom wil ik zo'n dier niet.
Ik kan als amateur toch ook een paard naar Amerika verkopen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:13

ik zeg ook niet dat je dat niet kunt of mag.... ik zeg ook niet dat je zo'n paard zou moeten kopen.
Ik koop ook wel eens met het oog op een (latere) verkoop, ook naar het buitenland (woon kort aan de duitse grens Clown )
Behalve dat een paard chip ook na een keuring kan oplopen/krijgen/tonen. Is een keuringsrapport maar een X-tijd geldig, voor sommige kopers zelfs geen minuut en kun je vrolijk opnieuw laten keuren.
Maar als ik koop voor een eventuele handel dan niet met het oog op Amerika, Japan, Emiraten, Malta, what ever...
Willen ze hem, kunnen ze hem/haar kopen.. afkeuren is bij mij einde koop...

zit ik een andere post van mij te edit-en Blond

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:18

trouwens het was een 2/3, zou dat veel verschil maken?

dus geen 2 en geen 3 maar er tussen in. Clown

dus als ie een ECHTE 3 had was het wel zeker een bemerking?

(kan me wel voorstellen dat als het een 3 jarige betreft de zaken er anders voorstaan, ivm meer kans op verslechtering)

lastig hoor dat paarden keuren Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:58

Ja een 3 is echt een bemerking ja.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:17

heb het topic even doorgelezen omdat het me erg interesseert, ben momenteel zelf bezig met een paard, en die moet nog gekeurd worden. In mijn geval zal de verkoper de kosten van het rontgenen niet voor zijn rekening nemen, maar de klinische wel, bij afkeuring.
Ik heb het met mijn vorig merrie ook meegemaakt dat ze door haar eigen veerarts ( van de verkoper ) beoordeeld was als een 2 op het straalbeen, en toen ik later de foto's bij een kreupelheid door mijn eigen veearts, en een tweetal andere artsen uit utrecht liet beoordelen, kwamen die toch duidelijk op een dikke 3.
Het paard was absoluut niet meer geschikt voor de wedstrijdsport volgens mijn eigen veerarts.
Ik heb dus totaal geen vertrouwen in de keuringen door de "eigen" veeartsen, een grote klant zullen ze graag een handje helpen in mijn ogen. Daarbij wil ik natuurlijk niet alle veeartsen over 1 kam scheren.

Het blijft een moeilijke kwestie. Ik ben erg benieuwd hoe het met deze merrie gaat aflopen, ik moet haar eerst nog rijden, dus misschien gaat het hele feest wel niet door als dat niet bevalt.