wie heeft er trailerproblemen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: wie heeft er trailerproblemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 09:10

monya schreef:
cissy schreef:
en op welke manier doe jij dat dan? a la Parelli of Voest of Roberts?

Uhh, er zijn nog wel meer manieren hoor, die van het gewone gezonde boerenverstand Knipoog .

Yes...jij vat mijn antwoord op deze vraag even heel kort samen...had je mijn antwoord gelezen? Funny! Haha!

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 09:14

De mijne moet je er echt op slaan.
Voer maakt niet uit.

Gelukkig hoeft ie er maar eens in de paar jaar op.

In het verleden hebben we wel met hem geoefend, maar dar vertikt ie het gewoon, want zo eng vind ie het nou ook weer niet.

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 09:17

Die van mij gaat er alleen in als je er naast blijft, zodra je voor hem uitloopt doet ie het niet Knipoog

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 09:37

mijn pony liep ook heel moeilijk de trailer in, dit is nog erger geworden nadat ik op een wedstrijd was en er naast ons een paard stond die echt al een kwartier op de laadklep stond en ook niet veder wou. ik ben soms ook egt heel lang bezig geweest, maar ook nix hielp, als iemand die naast de trailer stond een zweep in zn handen had liep ze er zo dwars doorheen.

tegenwoordig hebben we haar door, ik loop vanaf de zijkant (kan ook alleen maar de linkerzijkant) de laadklep op, als ze helemaal op de laadklep staat loop ik de trailer in, draait zij zich om, om verveolgens achter me aan naar binnen te lopen..
op deze manier doe ik het nu al een half jaar ofzo, maar probeer ik het weer normaal, dan gaat ze er gewoon niet in.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:22

Citaat:
Yes...jij vat mijn antwoord op deze vraag even heel kort samen...had je mijn antwoord gelezen? Funny!

tis maar wat je funny vindt, ik kan je een hand geven nl... heb ook al heel wat paarden geladen inmiddels dus ben geen rookie meer Lachen
Ik heb wel gemerkt dat er verschil is tussen de verschillende methodes, vandaar mn vraag.
Je kunt het boerenverstand noemen als je dat wilt, maar niet iedereen is gezegend met (boeren)verstand en als je handvaten kunt vinden om je verstand wat bij te spijkeren dan is dat alleen maar handig.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:12

cissy schreef:
Citaat:
Yes...jij vat mijn antwoord op deze vraag even heel kort samen...had je mijn antwoord gelezen? Funny!

tis maar wat je funny vindt, ik kan je een hand geven nl... heb ook al heel wat paarden geladen inmiddels dus ben geen rookie meer Lachen
Ik heb wel gemerkt dat er verschil is tussen de verschillende methodes, vandaar mn vraag.
Je kunt het boerenverstand noemen als je dat wilt, maar niet iedereen is gezegend met (boeren)verstand en als je handvaten kunt vinden om je verstand wat bij te spijkeren dan is dat alleen maar handig.

Nee, dat klopt. Maar ik vind mensen die een bepaalde methode aanhangen, soms zo vast zitten in die methode. Begrijp je wat ik bedoel?
In mijn ogen zijn de goeroes als Parelli, Roberts TellingtonJones ook gewoon paardennmensen die door ervaring hun boerenverstand gebruiken. Ze hebben echter hun ervaring commercieel gemaakt en mensen zijn dan eenmaal geneigd zaken in hokjes te plaatsen.
Dat het commercieel is gemaakt heeft in mijn ogen voordelen en nadelen.
Voordeel: mensen worden aan het denken gezet, gaan inzien hoe een paard in elkaar steekt etc.
Nadeel: mensen slaan hierin door en hangen alles op aan theorie en niet meer aan praktijkervaring.

Zo zijn er nog wel mee te noemen, maar dit vind ik de opvallendste.

Ik vond het funny, dat ze zo reageerde, omdat ik heel uitgebreid had geantwoord op jouw vraag en zij het eigenlijk in 1 zin samenvatte wat ik bedoel. Ik heb dertig jaar ervaring met paarden en heb goede voorbeelden gehad van echte paardenmensen. Ik heb ook veel foute voorbeelden gezien, daar leer je ook van. En verder leer ik vooral door te doen. Ieder paard is anders en soms kom ik verrassende dingen tegen...maar altijd leer ik er van. Datzelfde geldt voor honden, daar werk ik ook veel mee...en ik leer nog steeds....
Mijn grootste "leermeester", de fokker en handelstal waar ik van mijn 7e tot mijn 23e heb rondgelopen is nu 91...en wat denk je...ook hij zegt dat hij nog steeds weer leert....hij heeft nog twee fokmerries en verzorgt ze op die leeftijd nog steeds zelf...echt gaaf...maar dat even terzijde... Toevallig hadden we het daar afgelopen zomer over, toen ik de veulens kwam bekijken...hij had een hengstveulen dat zich nogal apart gedroeg vanaf de geboorte al....en in dat kader vertelde hij dat hij zich nog steeds kon verwonderen hoe paarden kunnen zijn...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:53

als mensen in 1 bepaalde methode vast zitten hebben ze dus niet begrepen waar het uiteindelijk om gaat: de verstandhouding met je paard. Maar het is wel een manier om er te komen, door een stroming te volgen, je moet ergens beginnen Lachen
Die leermeester van jou is dus eigenlijk ook een natural horseman alleen zonder 'labeltje'. Haha!
Het nadeel is dat dat soort mensen niet uit kunnen leggen wat ze doen en waarom, en dan zijn Parelli en cornuiten weer erg handig.

Ik zit ook al 30 jr in de paarden en heb ook voorbeelden te over van goede en slechte paardenmensen. Vroegah heb ik ook paarden de trailer in geslagen en met longeerlijnen en doeken over het hoofd gewerkt omdat het zo 'hoorde' en men dat zo deed.
Nu weet ik gelukkig (zeker voor de paarden) beter, maar het heeft wat opleiding gevergd en ik ben erg blij dat ik indertijd Parelli heb gevonden anders had ik nu geen moeilijke paarden kunnen laden.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:59

Ja, mijn paard had (heeft) trailerproblemen. In het begin ging het perfect ze stond er zo in. Tot ze het op een gegeven moment zonder reden niet meer wilde. Ik trok er gewoon een uur voor uit om haar in de trailer te krijgen, en oefende zo nu en dan ook. Later ging ik niet meer naar de manege en hoefde ze er niet meer in. Nu heb ik thuis prive les, maar als de bak bevroren is laat ik mijn instructrice komen en gaan we er mee bezig. Eerst duurde het super lang, we hebben het gewoon opgebouwd eerst er in wat lekkers en er weer uit. Later er in stang er achter wat lekkers geven en er uit. De laatste keer hebben we een rondje gereden, ze was helemaal bezweet (5min gereden) maar wonder boven wonder wilde ze er niet meer uit. Normaal stormde ze naar achter. We zijn er nu niet echt meer mee bezig.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:33

cissy schreef:
Die leermeester van jou is dus eigenlijk ook een natural horseman alleen zonder 'labeltje'. Haha!
Het nadeel is dat dat soort mensen niet uit kunnen leggen wat ze doen en waarom, en dan zijn Parelli en cornuiten weer erg handig.

Ik zit ook al 30 jr in de paarden en heb ook voorbeelden te over van goede en slechte paardenmensen. Vroegah heb ik ook paarden de trailer in geslagen en met longeerlijnen en doeken over het hoofd gewerkt omdat het zo 'hoorde' en men dat zo deed.
Nu weet ik gelukkig (zeker voor de paarden) beter, maar het heeft wat opleiding gevergd en ik ben erg blij dat ik indertijd Parelli heb gevonden anders had ik nu geen moeilijke paarden kunnen laden.

Reactie op laatste alinea...heel herkenbaar! Bloos

Reactie op eerste alinea: gelukkig voor mij kon hij wel goed uitleggen. Alleen liep hij er niet breed mee te koop, hij was gewoon wie hij was.
Hij kon honderduit vertellen over vroeger toen er nog met paarden op het land gewerkt werd, toen merriehouders wandelend met hun merrie naar de hengsten kwamen op hun dekstation. Hoe zijn vader op de markt verknalde paarden kocht voor een habbekrats. Hoe hij met zijn vader en broer die paarden weer leerden ploegen, de kar trekken etc. Hoe ze dan soms de aardappelen in een slinger gepoot hadden ipv in een rechte voor... Haha! , omdat die paarden het werk nog niet echt goed aanpakten. En hoe ze die paarden uiteindelijk doorverkochten als brave landbouwpaarden, nadat ze veel energie er in gestoken hadden. Hoe hij daar wel eens moe van werd...was hij net zo ver met een paard dat hij goed op kon schieten op het land....ging hij weg en kreeg hij weer een angstig of dwars paard er voor terug... Knipoog
Maar ook hoe blij hij er van werd als zo'n paard het vertrouwen terug kreeg. En hoe je kunt zorgen dat een veulen vanaf het eerste beging goed benaderd wordt, zodat zo'n veulen een zelfverzekerd paard wordt waar je prettig mee kunt werken.
Maar ook leerde hij mij naar paarden kijken om ze op exterieur te beoordelen...iets heel anders... Kortom, door alle kennis en ervaring van hem kon ik docent paardenhouderij worden.
Enkele uitspraken van hem: Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn (lees stroop als geduld)

En als iemand steeds maar als, als, als zei...dan zei hij: Ja...als...als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe muts op....
Heerlijk, zo'n nuchter iemand!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:59

geweldig dat soort mensen Lachen jammer dat er maar zo weinig van zijn....

Ik ken ze ook andersom, zo'n oud menneke met wandelstok die stond te kijken hoe ik een paard leerde laden. Hij vond dat ik de trailer maar tegen de muur moest zetten ipv midden op het erf, en een dikke stok moest pakken en dat dat zwaaien met een touw met zo'n mini touwhalstertje echt niet ging werken! En dat hij meer ervaring had dan ik als snotneus (in zijn ogen) en dat ik hem niet hoefde te vertellen dat zijn methode niet werkte!

Tot ie een uur later weer eens langs sukkelde en het paard op 3 meter bij mij vandaan de trailer in zag rennen, je had zn ogen moeten zien Rolleyes Verward Wow! onbetaalbaar die blik! Haha!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:29

Tjee ik heb eigenlijk nooit problemen met laden. Als veulen gaan ze al mee naar de kuring met mama. die loopt er gewoon in meestal. alleen soms hebben ook mijn paarden een bui en krijg je ze echt niet de trailer in. waarom? geen idee. nooit slechte ervaringen. het is eens in de zoveel tijd.

Laatst moest mijn 3 jarige weggebracht worden. Loopt meestal zo de trailer op, maar nu echt niet. we hebben alles geprobeerd uiteindelijk de trailer half de stal ingereden zodat ze er echt alleen maar op kon lopen, maar nee hoor. na 3 uur heb ik de veearts gebeld haar plat laten spuiten en met 4 man de trailer opgetild. Waar ze nu staat wordt er wel getraind met de trailer, maar de volgende keer als ze zo lastig is laat ik haar weer platspuiten ik weiger ergens te blijven staan omdat mevrouw niet wil.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:46

cissy schreef:
geweldig dat soort mensen Lachen jammer dat er maar zo weinig van zijn....

Ik ken ze ook andersom, zo'n oud menneke met wandelstok die stond te kijken hoe ik een paard leerde laden. Hij vond dat ik de trailer maar tegen de muur moest zetten ipv midden op het erf, en een dikke stok moest pakken en dat dat zwaaien met een touw met zo'n mini touwhalstertje echt niet ging werken! En dat hij meer ervaring had dan ik als snotneus (in zijn ogen) en dat ik hem niet hoefde te vertellen dat zijn methode niet werkte!

Tot ie een uur later weer eens langs sukkelde en het paard op 3 meter bij mij vandaan de trailer in zag rennen, je had zn ogen moeten zien Rolleyes Verward Wow! onbetaalbaar die blik! Haha!

Oh ja...die ervaringen heb ik ook...
Of dat ze dan een opmerking maken: "Voor zo'n paard heb ik maar één oplossing" en dan maken ze zo'n gebaar langs de keel, zo van die moet maar naar de slager. Ik reageer dan heel gevat: "Tja....maar je krijgt 'm ook niet bij de slager als hij de trailer niet op wil, dus laat me nog maar even oefenen."

En inderdaad, die blikken als het paard even later de trailer in en uit gaat met plezier.... En dan heb ik het in dit geval niet alleen over oudere paardenmannen hoor....veel mensen hebben vaak allerlei commentaar, om vervolgens met de mond vol tanden te staan!
Ach...dat houdt ons leven leuk toch?