verzekeren of niet, wat is wijsheid?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Re: verzekeren of niet, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:06

Ik heb twee verzekeringen: ziektekosten en bij overlijden. De tweede eigenlijk naar aanleiding van een zwaar koliekgeval bij ons op stal (met dodelijke afloop). Op mijn ziektekostenverzekering heb ik nog geen aanspraak kunnen maken - niet omdat ie nog niet ziek is geweest, maar omdat dat ene waar mijn paard last van heeft niet gedekt is: peesblessure..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:23

Jeskoo schreef:
Ik kijk niet naar de waarde van mijn paard of wat een ander vindt. Er wordt gevraagd in dit forum of je wel of niet je paard verzekerd hebt. Dus ik geef geen commentaar op anderen, maar vermeld hier waarom ik mijn paard verzekerd heb. Puur en alleen voor mijn eigen gemoedsrust, ik heb in mijn omgeving genoeg rottige dingen gezien en heb ook gezien hoe geweldig Interpolis deze op heeft gelost. Voor mij een reden om mijn paard daar dus te verzekeren. En als ie oud wordt, dan heb ik tenminste al die jaren een rustig gevoel gehad en dat is mij de premie dubbel en dwars waard. De financiel lasten van dure operaties zijn voor mij niet zomaar op te brengen en dit is dus een goede oplossing voor mij.

Waarmee je dus precies de kern aangeeft waarom je uberhaupt een paard zou verzekeren. Je verzekerd dingen die je niet zelf kunt (denkt te kunnen) betalen. Elke andere reden die iemand aanvoerd om te verzekeren is eigenlijk flauwekul, of zo je wil om-de hete-brij-draaien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:27

Wijs gesproken Knipoog

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:34

ikke schreef:
Waarmee je dus precies de kern aangeeft waarom je uberhaupt een paard zou verzekeren. Je verzekerd dingen die je niet zelf kunt (denkt te kunnen) betalen. Elke andere reden die iemand aanvoerd om te verzekeren is eigenlijk flauwekul, of zo je wil om-de hete-brij-draaien.

Of je verzekerd je paard omdat je niet weet wat je kunt verwachten aan kosten Pling Ik weet niet wat jij tegen verzekeringen hebt of tegen verzekerden maar je reageert wel bijna altijd negatief Clown

Wat is het nu voor onzin om te zeggen dat iemand die verzekerd is de rekeningen gewoon niet kan betalen? (want dat maak ik uit je post op?) Ik had tot op heden alle rekeningen makkelijk zelf kunnen betalen maar ik vind het toch wel erg fijn dat dit uiteindelijk niet hoefde omdat alles gedekt was. Het is gewoon een heel prettig gevoel dat je nooit hoeft stil te staan bij het financiele aspect. Mijn ''spaarpotje'' raakt niet op dus ik hoef er ook niet bij stil te staan.

Jij hebt vast ook geen verzekering voor je auto dan, met een spaarpotje kan je alle evt. schade ook wel dekken Vork Mijn auto is fijn all-risk verzekerd voor het geval dat Knipoog Verzekeren of niet verzekeren is een persoonlijke keuze en zegt niets over de financiele toestand van een persoon.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:50

Ik heb mijn paarden verzekerd bij een onderlinge verzekering uit de omgeving. Dat is niet duur, maar je paard staat ook maar max. op ik geloof 2500,-. Daar krijg je 90% van uitbetaald. Ik verzeker ze niet voor ziektekosten, maar hij kan ook ineens dood in de stal liggen, onder een auto lopen, benen breken, brand, noem maar op.
Bij ons op de manege zijn daar ook met tijden hele discussies over. Een aantal vinden het onzin dat ik mijn paarden op die manier verzeker, omdat ik ze toch niet afgeef aan de verzekering.

Dat die mensen ongelijk hebben bleek een paar maanden geleden: mijn oude paard bleek artrose te hebben, zodanig dat ze 100% afgekeurd werd voor het rijden. Ik heb haar bij de verzekering aangegeven, teruggekocht voor de slachtprijs en dus gewoon geld gekregen. Dit was zelfs het dubbele van wat ik aan premie voor haar betaald heb. Ze staat nu lekker van haar pensioen te genieten en ik hoop dat ze nog 10 jaar meegaat.

Ik begreep wel dat er binnenkort een vergadering komt over de toekomst, als er allemaal gevallen zoals ik komen zijn ze natuurlijk binnen no time failliet, mede omdat de slachtprijs zo laag is nu. Maar ik heb dus geluk gehad.
Laatst bijgewerkt door IKbenEllen op 22-09-06 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:51

Ik heb mijn paard niet verzekerd, aangezien ik de volledige voorgeschiedenis van mijn paard ken. Ze is op de manege waar ik rij geboren en heeft daar haar hele leven gestaan. Ik heb haar verzorgd vanaf dat ze 4 was en afgezien van een koppig karakter, heeft ze nog nooit iets gemankeerd Haha! . Doordat ik dit weet, en omdat ik haar pas op haar 9e kocht, leek het mij beter om zelf elke maand een bedrag opzij te zetten.

Nu blijkt wel dat ze artrose heeft, maar de rekening viel nog wel mee. Dit had natuurlijk ook een hogere rekening kunnen zijn, hoger dan mijn spaarpotje. Maar dat risico durfde ik te nemen omdat ik de hele medische voorgeschiedenis van het paard ken. Bovendien kan ik voor echte noodgevallen terecht bij mijn vrienden/familie zodat het paard nooit zonder medische zorg hoeft te gaan.

Dat zijn dus mijn voorwaarden om niet te verzekeren: je moet zorgen dat - mocht er een gepeperde rekening komen - je de zorg kan betalen (of iig kan zorgen dat het geld er is) en je moet de geschiedenis van het paard kennen. Als ik een eventueel volgend paard dus bij een onbekende particulier vandaan haal, wordt deze fijn verzekerd.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:54

mylittlejoy schreef:
Dat zijn dus mijn voorwaarden om niet te verzekeren: ...en je moet de geschiedenis van het paard kennen. Als ik een eventueel volgend paard dus bij een onbekende particulier vandaan haal, wordt deze fijn verzekerd.

Met alle respect, dit slaat nergens op! Een paard waar je de hele geschiedenis van kent kan net zo goed verwondingen oplopen of een ziekte oplopen!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:04

En daarom staat voorwaarde 2 (die je nu fijntjes weggequote hebt) erbij: je moet no matter what kunnen zorgen dat hij de medische zorg krijgt die nodig is.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:26

Daarom had ik ook puntjes gezet, dat je wel kon zien dat je er iets voor had staan. Wilde niets "verbergen" hoor.

Maar er zijn voor jou 2 redenen om niet te verzekeren:
1. je durft zelf het risico wel te dragen voor de ziektekosten. Ben ik het mee eens, zo ben ik ook verzekerd.
2. je kent de geschiedenis van het paard. Die reden vind ik dus bull.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:13

Ik denk dat je mij niet helemaal begrijpt Knipoog . Ik heb twee voorwaarden om niet te verzekeren. Wordt aan een van de twee voorwaarden niet voldaan, verzeker ik wel.

Ik durf zelf het risico te dragen, mede omdat ik de geschiedenis van het paard ken. Ik weet dat ie geen "verborgen gebreken" heeft, omdat ik het paard al 11 jaar ken. Verwondingen en ziektes die je dan eigenlijk door pure pech kan oplopen, durf ik het risico voor te dragen. Zo was het meer bedoeld. Als je een paard bij een vreemde koopt, kan het zijn dat het paard bijv. hele zwakke benen heeft oid of dat hij een keer op het land een dreun gekregen heeft waardoor eea niet goed zit. Doordat je dan niet weet wat er daarvoor met het beestje gebeurd is, is in mijn ogen het risico groter dan bij een paard waarvan je weet dat er niets "raars" mee is (of iig niet iets waar hij last van heeft).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:19

Ik begrijp je wel, maar dat vind ik meer een reden om een paard niet te laten keuren.

Mijn eerste paard heb ik wel klinisch laten keuren, de 2e ken ik vanaf veulen (hij is nu 3) en heb ik niet laten keuren.

Maar dit is voor mij zeker geen reden om hem niet te verzekeren. Alleen niet voor ziektekosten, dat heb ik voor die ander ook niet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:47

Dat kan, dan verschillen we daar gewoon van mening. Ik vind het toch wel iets anders liggen of het paard 3 of 13 is. Bij 3 begint het inrijden zo ongeveer en als het paard dus "mankementen" heeft, komen die meestal dan naar voren. Als een paard al tien jaar zonder problemen onder het zadel loopt is het een ander verhaal. Dus wat dat betreft kan ik jouw beredenering ook wel begrijpen, waarschijnlijk zo ik bij zo'n jong paard toch ook het zekere voor het onzekere nemen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:53

Zijn er hier ook mensen die een veulen verzekeren? Want zit te twijfelen wel of niet doen.. Of dat ik het beter kan doen als hij ouder is.. Weet iemand hier toevallig wat in dit geval het beste is?
Groetjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:04

Ik zou eens opvragen bij een verzekering wat dat kost. Volgens mij kost dat aardig wat, omdat 'veulens' tot 3 jaar erg risicovol zijn.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:06

Ja dat is zo.. Maar mijne komt niet in de opfok maar met 2 ruinen te staan. Aangezien hij al 1 oog mist en ik verder niet grote risico's wil nemen dat hij helemaal blind word..

Edit: Welke verzekering zou het beste zijn in dit geval?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:14

mylittlejoy schreef:
Dat kan, dan verschillen we daar gewoon van mening. Ik vind het toch wel iets anders liggen of het paard 3 of 13 is. Bij 3 begint het inrijden zo ongeveer en als het paard dus "mankementen" heeft, komen die meestal dan naar voren. Als een paard al tien jaar zonder problemen onder het zadel loopt is het een ander verhaal. Dus wat dat betreft kan ik jouw beredenering ook wel begrijpen, waarschijnlijk zo ik bij zo'n jong paard toch ook het zekere voor het onzekere nemen.

Het jonkie is dus ook verzekerd, alleen "voor de dood"

Hoor om me heen vaak dat de "dure" verzekeringen er alles aan doen om er onderuit te komen, als ie ooit iets aan zijn linker voorbeen gehad heeft is dat linker voorbeen dus ook niet verzekerd voor wat dan ook. Artrose valt er vaak al helemaal buiten. En ze zijn veel duurder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:17

MarchaL schreef:
ikke schreef:

Of je verzekerd je paard omdat je niet weet wat je kunt verwachten aan kosten Pling Ik weet niet wat jij tegen verzekeringen hebt of tegen verzekerden maar je reageert wel bijna altijd negatief Clown

Wat is het nu voor onzin om te zeggen dat iemand die verzekerd is de rekeningen gewoon niet kan betalen? (want dat maak ik uit je post op?) Ik had tot op heden alle rekeningen makkelijk zelf kunnen betalen maar ik vind het toch wel erg fijn dat dit uiteindelijk niet hoefde omdat alles gedekt was. Het is gewoon een heel prettig gevoel dat je nooit hoeft stil te staan bij het financiele aspect. Mijn ''spaarpotje'' raakt niet op dus ik hoef er ook niet bij stil te staan.

Jij hebt vast ook geen verzekering voor je auto dan, met een spaarpotje kan je alle evt. schade ook wel dekken Vork Mijn auto is fijn all-risk verzekerd voor het geval dat Knipoog Verzekeren of niet verzekeren is een persoonlijke keuze en zegt niets over de financiele toestand van een persoon.

Nee, je weegt het risico van die hoge rekening af tegen de waarschijnlijkheid dat ie komt EN of je het dan denkt te kunnen betalen. Althans, als je verstandig met verzekeringen omgaat, maaak je die afweging.
een verzekering zegt dus niks over de financiële positie, maar over afweging die iemand gemaakt heeft.
Enne, ja, mijn auto is gewoon verzekerd. Een koliekoperatie van 3000 euro kan ik wel betalen, een autoschade van 100.000 euro is echt andere koek. Daarbij is het risico op een niet te betalen autoschade heel wat groter dan het risico op een hoge dierenartsrekening...........

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:21

zou het zeker doen Knipoog
mijn oude paardje heeft 3 weke op utrecht gestaan, we waren de enige op stal die het paard verzekerd hadden..
toen we af moeste wachten hoelang het duurde ( er was een kans dat ze een half jaar daar moest blijven staan ) hebben meerdere hun paard verzekerd
uiteindelijke kosten : rond de 2500 EU!!!!!!!!
en zie dat maar eens uit je eigen zak te halen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:24

Merlinde schreef:
zou het zeker doen Knipoog
mijn oude paardje heeft 3 weke op utrecht gestaan, we waren de enige op stal die het paard verzekerd hadden..
toen we af moeste wachten hoelang het duurde ( er was een kans dat ze een half jaar daar moest blijven staan ) hebben meerdere hun paard verzekerd
uiteindelijke kosten : rond de 2500 EU!!!!!!!!

sommige mensen kunnen dat ja......

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:31

mijn vp hebben we ruim een jaar geleden in moeten laten slapen na een koliekoperatie (verzuring in de benen, kon niet meer staan). Zij was netjes tot haar 17e verzekerd (langer ging toen niet) en krijgt vanaf haar 18e allemaal kleine dingetjes. Toen op haar 20e koliek, en dan 3 dagen op de kliniek voordat er geopereerd is en uiteindelijk ingeslapen. krijg je een gepeperde rekening thuis. je weet niet goed waar je t geld vandaan moet toveren, en je bent ook nog eens je paard kwijt! (en dan die uitgesplitste kosten...bah bah destructorkosten €175,- bah bah)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:51

superwoman schreef:
Merlinde schreef:

sommige mensen kunnen dat ja......

En daar werk ik ook kei hard voor!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:14

Citaat:
Daarbij is het risico op een niet te betalen autoschade heel wat groter dan het risico op een hoge dierenartsrekening...........

Mijn opmerking was uiteraard ook sarcastisch bedoeld. Ik begrijp zeker waar je op doelt maar helaas gaat die redernatie in mijn geval niet op. Ik heb helaas wel te maken gehad met behoorlijke va rekeningen, toch al zeker 3500 euro in 2,5 a 3 jaar. Toch zonde geld als je het mij vraagt en ik ben dus erg blij met mijn verzekering. Nu moet ik zeggen dat ik misschien wel extreem hoge kosten heb gehad maar ik zal toch niet de enige uitzondering zijn?

Toen ik mijn paard kocht had ik overigens echt geen benul van wat de va rekeningen zouden bedragen. Ik koos toen dus voor een uitgebreide verzekering gewoon voor het geval dat ik echt pech zou hebben. In mijn geval heb ik mijn premie er dus dubbel en dwars uit gehaald en was verzekeren een hele slimme keuze.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:18

In jouw geval inderdaad een verstandige keuze geweest. Mijn oude merrie heb ik 8 jaar en heeft nog geen 500,- aan ziektekosten gehad. Waarvan de meeste kosten voor onderzoek artrose zijn geweest, wat weer niet gedekt wordt.
Ach het is altijd een gok.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:51

Ik kies voor niet verzekeren. Ten eerste is de waarde van mijn paard te laag, en ten tweede vind ik dat je niet aan een paard moet beginnen als je de dierenartskosten niet op kunt hoesten.
Die 2500 euro die hierboven genoemd staat kan ik ophoesten ja. Ik vind dat je geen paard moet mogen hebben als je geen fatsoenlijke financiele reserve hebt voor dit soort dingen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 16:35

Rare opmerking Wendy! Juist daarvoor verzeker je je paard!
Kleine dingen moet je altijd kunnen betalen. Daar heb je gelijk in. Maar t gaat vaak niet om de kleine dingen. En daar is een verzekering voor. Jij bent als t goed is ook WA verzekerd. Als je iemands horloge sloopt kan je dat wel uit eigen zak betalen, maar als je iemand invalide maakt heb je toch een probleem!
Niet iedereen heeft standaard 2500 euro op z'n rekening staan.