verkoper wil overeenkomst NIET nakomen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

santie

Re: verkoper wil overeenkomst NIET nakomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 18:14

in deze overeenkomst staat letterlijk, mocht deze merrie niet bevallen, zal zij retour genomen worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:18

jasmijn78 schreef:
santie schreef:
Nogmaals... wat is volgens jou het nut van een proeftijd?

Dat je het paard terug kan brengen als er spake is van een 'verborgen gebrek'

Als het paard zo overduidelijk bang is voor tractors/verkeer had je het m.i. ook gemakkelijk voor de koop kunnen constateren. Ik zeg ook niet dat jij helemaal ongelijk hebt. Ik vind het alleen wat frappant dat je nog nooit op het paard gereden hebt en het niet voor de koop hebt uitgeprobeerd. Ik zou nooit zomaar een paard kopen en op alles wat de verkoper zegt afgaan. Ik zou het paard zeker 1 of meerdere keren uitproberen voordat ik mijn portomonee trek.

santie schreef:
als de verkoper hierover eerlijk was geweest, had ik dit paard nooit gekocht.

Tsja, je bent wel wat goedgelovig en naief geweest, en nu zit je met de problemen. Als jij het paard bij de verkoper had uitgeprobeert, had je hem niet gekocht. Je kan de verkoper verwijten dat hij niet helemaal eerlijk is geweest, maar je kan jezelf ook verwijten dat je niet iets verder hebt gekeken dan je neus lang is en niet de moeite hebt genomen om het paard vooraf uit te proberen.

MAAR WAAROM HEB JE HET PAARD NIET BIJ DE VERKOPER UITGEPROBEERD VOOR DE KOOP???

Ik vind dat je gauw een mening klaarhebt, terwijl jij ook niet precies weet hoe het zit.
Een proeftijd is er niet voor een verborgen gebrek; een paard met een verborgen gebrek moet nl. altijd terug (alleen varieert het waar de bewijslast ligt: bij koop van een particulier ligt die bij de koper, bij koop van een professionele handelaar ligt die bij de verkoper).
Een proeftijd is juist om uit te vinden of het paard je aanstaat; hij kan dan terug, ookal is er helemaal niks mis mee.

Enne...wie zegt dat TS het paard helemaal niet heeft uitgeprobeerd? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:20

ik heb destijds ook niet gereden voordat ik mijn paard kocht, simpelweg omdat ik van mening ben dat ik na 1x niet weet wat ik koop...Ik heb toen ook een maand proeftijd afgesproken, ik heb haar mee naar stal genomen maar wist gelukkig na een dag al dat ze nooit meer wegging. Ik had haar ook terug mogen geven als het paard niet beviel. Dus zo heel erg dom vind ik het niet.

Ik kan me goed voorstellen dat jij van mening bent dat de verkoper zich niet aan de afspraak heeft gehouden, jij wilde een paard welk verkeersmak is en deze lijkt dit niet te zijn. Het uit te proberen of ze dit toch wél is zie je niet zitten, logisch, je hebt immers gezien hoe ze reageert op tractors uit de verte en in de buurt.

Als je gewoon bent overeengekomen dat het paard terug mag als die niet bevalt, eigenlijk dus gewoon niet goed geld terug, dan hoef je je reden niet te motiveren.

FloortjeM schreef:
zelfs als de wederpartij in de kosten wordt veroordeeld (over driekwart jaar ofzo, de achterstanden bij de rechtbank in acht genomen), hoeft die maar beperkte kosten te betalen, en niet alle kosten van je advocaat. Daarbij moet je zorgen dat je vordering zorgvuldig geformuleerd wordt, zodat ook de kosten van stalling voor de tussenliggende periode gevorderd worden, en de risico's netjes worden afgedekt.

Dit is inderdaad iets om rekening mee te houden, rechters zijn niet in te schatten in dit soort zaken. Wie weet wordt alles toegewezen inclusief de extra gemaakte kosten maar het kan ook anders. Hou er ook rekening mee dat het echt een langslepende kwestie kan worden, als de ene zitting is geweest kan het weer maanden duren tot de volgende is. Zo kan je al snel een jaar verder zijn voordat er een definitieve uitspraak is.

Is een schikking een optie? dat beide partijen tot een voorstel komen waar ieder tevreden mee is?

Het is ook vervelend dat het om een paard gaat, beest kan er niets aan doen en is de dupe. Vind het wel goed van je dat je het standpunt in neemt dat je goed voor haar blijft zorgen, want idd zij kan er niets aan doen.

Hou ons op de hoogte !

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:59

beantsje schreef:
Enne...wie zegt dat TS het paard helemaal niet heeft uitgeprobeerd? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen

Ik ga af op de info die TS hier zelf geeft en dit is wat TS zelf zegt:

santie schreef:
ik heb nog nooit met haar gereden,

Hieruit leid ik af dat zij tijdens/voor de koop er niet mee gereden heeft. Los van de kwestie of ze het voor elkaar zou krijgen dat de koper het paard terug neemt, had ze zichzelf een hoop ellende kunnen besparen door het paard eerst uit te testen VOOR de koop te sluiten.

shaolanneke schreef:
ik heb destijds ook niet gereden voordat ik mijn paard kocht, simpelweg omdat ik van mening ben dat ik na 1x niet weet wat ik koop...

1 x rijden zegt ook niet alles, maar in TS haar geval was het heel belangerijk dat het paard verkeersmak was. Als zij het paard voor de koop even mee langs de weg had genomen, dan had je dat direct geweten. Verkeersmak zijn ze of dat zijn ze niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:05

Als een handelaar verklaart dat ze verkeersmak is, mag je daar op vertrouwen (normaal gesproken dan).
Als je van een handelaar koopt, val je onder consumentenrecht. Dat betekent dat je als zelfs volslagen leek een paard moet kunnen kopen en erop mag vertrouwen dat de handelaar je geen rotzooi aansmeert.
De praktijk is helaas nogal eens anders...maar het is wel daarom, dat die wettelijke termijn van een half jaar 'garantie' is ingesteld.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:00

Jasmijn78, ts kan natuurlijk niet zoveel met die opmerkingen dat ze beter dit en dat had kunnen doen. Ik denk dat ze het ook niet een tweede keer op deze manier zou doen. Het gaat erom of ze in haar recht staat. Met de formulering zoals die in het contract staat, zou ze gelijk moeten krijgen. Het zou best handig zijn als er een zwarte lijst zou zijn waarop alle "foute handelaren" staan. Bijv. handelaren die zich niet aan een contract houden en dan veroordeeld zijn. Nu worden elke keer weer nieuwe mensen slachtoffer van oplichters.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:59

Jol1 schreef:
Het zou best handig zijn als er een zwarte lijst zou zijn waarop alle "foute handelaren" staan. Bijv. handelaren die zich niet aan een contract houden en dan veroordeeld zijn. Nu worden elke keer weer nieuwe mensen slachtoffer van oplichters.
.

Dat vind ik wel wat ver gaan hoor. Handelaren worden altijd afgeschilderd als slecht, maar de kopers zijn doen ook vaak impulsaankopen of gaan alleen af op een lief koppie. Ik was laatst nog bij de handelaar waar mijn paard vandaan kwam. Die vertelde nog dat hij mensen afraadde een paard te kopen omdat hij zag dat dat paard niet echt geschikt was voor hun. Die mensen eigenwijs want hij had zo'n mooi koppie. En nu zitten die mensen met de gebakken peren, want het paard voldoet inderdaad niet. En de handelaar neemt het paard dus niet terug, hij had ze vtv gewaarschuwd. Die mensen kwaken natuurlijk rond dan ze zijn opgelicht, want ze zullen niet zeggen dat ze vtv waren gewaarschuwd. Gevolg: de handelaar krijgt direct een slechte naam. Maar is dat dan wel terecht? Een verhaal heeft altijd twee kanten, en hier op bokt hoor je het verhaal vaak maar van 1 kant.

En handelaren verdienen hun brood met de handel, dus als zij steeds mensen oplichten zouden zij hun brood kwijtraken. Ik denk dat het allemaal wel meevalt met die 'foute' handelaren. Misschien moeten mensen die een paard kopen eens wat meer hun verstand gebruiken (op niemand persoonlijk bedoeld hoor). Neem iemand mee die er echt verstand van heeft (en goed kan onderhandelen!!!), laat het paard voor de koop keuren door een veearts, test het paard uit en neem een beslissing met je verstand en niet obv emotie. Ga er bij de handelaar eerst een keer of wat mee rijden. Pas op dat je geen slachtoffer wordt van een oplichter, maar pas ook op dat je geen slachtoffer wordt van je eigen naiviteit/onwetendheid. En je kan nog zulke leuke contracten opstellen, maar als de daadwerkelijk moet gaan procederen kost dat heel veel geld en veel tijd. En al die tijd zit je met een paard dat niet voldoet.

Hoe vaak hoor je niet dat mensen een paard gaan kopen en dat het bijv. perse een zwarte moet zijn??? Daar staren ze zich dan blind op. Dat het paard verder loopt als een natte krant zien ze niet, als hij maar zwart is. Of mensen willen perse een jong paard, maar hebben helemaal geen ervaring met jonge paarden. Dan is het jonge paard bij de handelaar proffesioneel gereden, dus de eerste weken na de koop gaat het nog wel goed. Maar dan beginnen de problemen. En dan krijgt de handelaar de schuld want die zal hem wel mishandeld hebben, of gedrogeerd.

Paarden zijn nu eenmaal levende wezens. En ze voelen mensen dondersgoed aan. Een normaalgesproken makkelijk paard kan bij een zenuwachtig persoon stront vervelend worden en een lastig paard kan bij de juiste ruiter kipmak zijn. Dat is nu eenmaal het risico als je een levend wezen koopt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:45

Op zich vind ik er niets mis mee als de partijen onderling een proeftijd afspreken. Je kunt zelf de voorwaarden beschrijven waaronder je het paard terug kan geven. Verkeersmak is verkeersmak en gezond is gezond, om maar een paar voorbeelden te noemen. Er zijn nog steeds veel te veel "foute" handelaren en een paard röntgenologisch laten keuren is niet altijd een optie. (geeft trouwens ook nog geen garantie) Als je aan de andere kant van het land woont, dan kun je vaak niet een paar keer gaan rijden. Ik heb zelf al eens meegemaakt dat ik ergens kwam "proefrijden" en achteraf van iemand anders hoorde dat het paard eerst al heel lang was gelongeerd zodat het lekker braaf was. Ik bedoel maar.... Er zijn handelaren die telkens de fout ingaan en er op uit zijn om de boel op te lichten. Ik heb er zelf ook al eens mee te maken gehad, (maar had gelukkig iemand meegenomen die mij adviseerde het paard niet te kopen). Later hoorde ik dat de verkoper telkens slechte paarden verkocht, maar hij kon gewoon zijn gang blijven gaan. Als je knoeit met paspoorten, keuringsrapporten enz., dan mag je van mij gerust op de zwarte lijst.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:40

naar mijn idee maak je een rieele kans dat eea conform afspraak afgewikkeld zal worden. Echter wel een advocaat inschakelen. en alle correspondentie ook via de mail als bewijs overleggen.Succes

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 16:05

een advocaat is ingeschakeld, dus het word even afwachten. inmiddels heeft de DA ook een 2e chip gevonden, waardoor ik nu weet dat ze ook een stuk ouder is.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:30

Pfff.. Weer zoo'n eerlijke handelaar.. bij hun draait t alleen maar om geld! Ik zou iig alles eraan doen om hem dat paard terug te laten nemen.. Iig suc6 ermee!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 23:18

Mijn advocaat heeft meerdere brieven verstuurd naar de verkoper, ook is e-mail contact geweest, verkoper reageert hierop met "stuur maar een dagvaarding" dus die is nu ook in de maak.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:30

vervelende zaak zeg. Ik hoop dat het goed afloopt voor jou, en het betreffende paardje. veel succes!

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 00:45

hoe gaat het nu allemaal?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 01:06

De verkoper verzint allerlei verhalen, bv dat ik het paard niet van haar heb gekocht, maar van iemand anders, (ik heb wel een koopovereenkomst met haar naam, adres en handtekening en een uitgebreide e-mail wisseling Verward ) enz blablabla, dus eerdaags gaat de dagvaarding de deur uit en dan is het helaas weer afwachten, vanaf dat moment kan het nog wel maanden duren, maar ja, geduld is een schone zaak...

En met het paardje gaat alles goed, ze word alleen een beetje nukkig van het niets doen, dit is omdat zij officieel niet mijn paard is en ik dus eigenlijk, behalve de dagelijkse verzorging, niet veel met haar kan/mag doen.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:02

pffff... en ik maar denken dat ik op een 'slechte' handelsstal gewerkt heb, ja hij verkocht alles wat ie kon verkopen, van lichamelijke problemen tot gestoorde combinaties aan toe Frusty maar nam ze ook zonder gedonder terug.... misschien was ie dan zo slecht nog niet

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 20:24

iedereen heeft zo zijn min punten, als het maar weer opgelost word, en zo heel slecht was hij dan toch net weer niet.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:10

dat blijkt, de reden waarom ik weggegaan ben is ook een hele andere Frusty

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:20

jee wat een zooitje wat ik allemaal lees, ik wens je veel sterkte.
Ik denk dat je met een verkeerde partij heb zaken gedaan en dat het contract niet zo sterk is als dat je misschien denkt, volgens mij kan je er alle kanten mee op. Ik vind alleen wel dat een paard geen pak koffie is wat je terug kan brengen en als het paard nu nukkig wordt omdat er weinig mee gedaan wordt dan heb ik wel het idee dat het niet meer om het belang van het paard gaat. En zeker als dit nog maanden gaat duren vind ik het helemaal een idiote situatie worden. Kijk wat je eraan kan doen, in ieder geval voor het paard, die vraagt hier niet om. Toch ?
In ieder geval sterkte met alles.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 23:49

ik weet ook ECHT wel wel dat zij geen pak koffie is, dat maakt het ook alleen maar moeilijker.
Zij krijgt alle goed zorg die ze verdient, overdag lekker op het land en snachts op stal, plus alle aandacht en verzorging, alleen ga ik niet met haar rijden, of wandelen, dit omdat zij doodsbang is voor landbouwverkeer en wij een bak vlak aan de weg hebben, aangezien zij nu eenmaal in een boerengebied gestald staat, durf ik het risico gewoon niet te nemen dat er een ongeluk gebeurt. (dit is mede op advies van mij advocaat, die overgens wel erg zeker is van deze zaak) Het paardje heeft hier zeer zeker niet om gevraagt, ik ook niet!

dorian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:16

weet je wat zo jammer is de paardemensen raken op er zijn geen mensen meer met verstand van paarden het zijn mensen MET paarden en geen paardemensen ik heb nog nooit een paard retour gedaan .
heb ook weleens wat gekocht wat later lastig bleek had ik beter op moeten letten.
tegenwoordig zijn het allemaal penny meisjes jong en oud en kunnen niet met een paard overweg en rijden kunnen ze ook niet.
JONGENS een paard is geen auto groetjes john

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 01:03

Het is altijd erg makkelijk een oordeel te vellen over iemand die je niet kent en jezelf eens lekker op de borst te kloppen.

Perry_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 01:14

Je kan het idd winnen als jij de papieren kan aantonen van de verkoper die hij heeft getekend en die jij hebt getekend.

En dat je alles goed zwart op wit heb..
kan je het als het goed is makkelijk winnen.

Groetjes

Perry
Lover

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:13

even over advocaten: je hebt slechte advocaten en nog slechtere advocaten. Ik hoop dat je goed verzekerd bent tegen advocaatkosten, anders ben je je aankoopbedrag straks nogmaals kwijt aan kosten van hem. Ik snap dat hij zeker is van zijn zaak, als hij dat niet zou zijn hoeft hij ook niets voor je te doen en kan hij ook geen nota sturen, of doet hij het gratis ?
Houdt je vinger goed op je knip, anders gaat het helemaal een naar verhaal voor je worden en dan is de lol er straks er helemaal af. Sterkte.

En John, je hebt gelijk je hebt heel veel mensen met paarden en kom, we maken allemaal fouten waar we weer van leren. Ik heb ook een merrie gekocht waar ik niets mee kan. Ik ga wel een oplossing zoeken maar een advocaat ga ik er niet bij halen ook omdat ik niets kan aantonen en het bij voorbaad al een verloren zaak is terwijl ik me wel besodemieterd voel.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:19

Ik wens je heel veel succes.

Ik weet nu ineens wel weer heel duidelijk waarom ik geen proefperiode toe sta als ik een paard verkoop. De eventuele kopers mogen gerust een maand lang komen rijden en verzorgen maar het paard gaat niet mijn erf af voordat de koop definitief is gesloten. Dit beschermt mij en de eventuele koper.