Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje1

Re: Wat nou paard met verborgen gebrek kan terug??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:17

Een vriendin van mij heeft een paard gekocht van 4000,-euro deze is wel klinisch gekeurd maar geen foto's(op advies van verkopende partij om dat ie niet te duur was).

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:18

Dat is misschien wel zo, maar ik denk dat de koper teveel de verkoper vertrouwd heeft. Daar is dus lelijk misbruik van gemaakt. Omdat er hier ook nog eens sprake is van een handelsstal, zit de verkoper gewoon fout. Je zou als koper een verkoper moeten vertrouwen en omdat dat helaas vaak niet kan is juist de wet aangepast. Ik denk dat de koper goede kans maakt als dit voor de rechter komt. Ook heb ik er geen moeite mee als in zo'n geval de naam van de verkoper genoemd wordt. Dan moet je maar niet je naam te grabbel gooien door zo te werk gaan. Het is dan alleen maar fijn als andere, misschien naïeve, kopers voor een miskoop behoed worden. Als je in een dierenwinkel een goudvis koopt, ga je er toch ook niet eerst mee naar een dierenarts om hem te onderzoeken? Toch ben je door die nieuwe wet ook in dat geval beschermd. Je moet er vanuit kunnen gaan dat de verkoper een gezonde goudvis verkoopt. Zo is dat met paarden ook. Voor particulieren ligt de zaak weer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:21

ok! dan heb ik er zeker overheen gelezen Bloos

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:22

Ik heb het al gewijzigd maar al het achter de rug is................................................................

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:25

@Jo1: heb jij wel eens een goudvis van € 4.000,00 gekocht? ik denk niet dat je uit dit verhaal kan zeggen dat de verkoper fout is. Ik procedeer heel vaak over dit soort kwesties, zowel aan de kant van de koper als aan de kant van de verkoper, en de ervaring leert dat het vaak afhangt van kleine nuance-verschillen. Als ze niet rechtsbijstandverzekerd is en niet voor een toevoeging in aanmerking komt, zou ik er niet eens over gaan procederen, want het wordt een heel langdurig en vooral extreem kostbaar verhaal, waarmee je uiteindelijk een veelvoud van die € 4.000,00 naar je advocaat draagt. Duur leergeld dus.

@ iedereen die me erop wees dat het paard juist op advies van de verkoper níet is gekeurd: sorry, verkeerd gelezen. Maar dat versterkt wat mij betreft ook wel het standpunt van de verkoper: er is over keuring gesproken en uiteindelijk is daartoe niet besloten omdat koper besloot het risico te nemen. Zo zou ik het als advocaat van de verkoper interpreteren! Ik vind overigens niet dat hieruit blijkt dat de verkoper mis was, maar wel dat je extra op je hoede moet zijn.

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:34

Maar het gaat over het feit dat het doel was z2 te rijden,en dat gaat niet omdat ze geen twee dagen achter elkaar gewoon stap draf en galop kan lopen,dan is ze de volgende dag kreupel.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:40

FloortjeM, het gaat om het principe. Trouwens, een koi-karper (behoort ook tot de goudvissenfamilie) kan echt wel zomaar 4000 euro kosten hoor! Ik weet ook niet of de koper een rechtsbijstandverzekering heeft, misschien heeft ze wel zo'n laag inkomen dat ze een gratis advocaat krijgt, geen idee. Dat allemaal doet verder niets af aan het feit dat ik nog steeds vind dat de verkoper fout zit. De verkoper staat in dit geval waarschijnlijk toch iets minder sterk omdat het een handelsstal is. Het is natuurlijk wel zo dat het niet altijd zo hoeft te zijn dat je je recht krijgt ook al sta je in je recht.

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:53

Nee dit laatste is toch wel heel kwalijk vind ik persoonlijk,geen wonder dat dit nog maar al te vaak gebeurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:57

Jol1, ik denk niet dat ze voor deze zaak een pro deo krijgt! geloof dat dat alleen met ehm... huppeldepup (hoe heten ze ook al weer?) procedures is

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:27

Je kunt ook een brief sturen (er zijn ook een soort standaardbrieven voor) waarin je eist dat de koper het paard terugneemt. Bij een eventuele rechtszaak kun je zelf je zaak ook voor de rechtbank toelichten. Het is helemaal handig als er ook nog getuigen zouden zijn die je verhaal kunnen steunen. Voor sommige mensen is 4000 euro toch een hoop geld en om het daarbij nu te laten zitten.... Ik weet wel dat er bureaus van rechtenstudenten zijn die juridische bijstand geven. Waarom zou dat niet in een geval van consumentenrecht kunnen zijn? Al met al is het gewoon een rotstreek van de verkoper en het zal de koper ook vast niet een tweede keer gebeuren. Geen reclame voor de paardenhandel in ieder geval.

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 13:56

Nee ze komt nergens voor in aamerking,moet alles zelf betalen,maar hopenlijk uiteindelijk .M V.

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 15:02

Jol1 bedankt voor je tips !

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:58

Ik hoop voor haar dat alles goed komt, hou ons maar op de hoogte.

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 17:12

Ja dat doe ik!!

ladomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:29

Saartje1 schreef:
En ja dit gaat idd over: M. V. van de Vh. uit O. P., juist door dat wij dit links en rechts melden blijkt nu dat wij niet de enige zijn die daar een paard vandaan hebben die niet volgens afspraak verkocht is!!

idd, ook ik ken iemand die daar een paard heeft gekocht. ook dit paard bleek niet te voldoen aan de verkooppraatjes van desbetreffende dame.het paard zou M klaar zijn,verkeersmak, je zou er een kind op naar buiten kunnen sturen, wat verkoopster ook beaamde te doen.op het moment van bezichtiging van het paard, was het om een of andere vage reden niet mogelijk om op dat moment het paard even voor te rijden.maar verkoopster garandeerde dat het een eerlijk en goed gereden paard was.
eenmaal thuis, bleek dat het paard niet voldeed aan de kwaliteiten die de verkoopster stelde.
het paard kon nog geen B proef lopen , onder een toch wel zeer bekwame ruiter.en het paard was zeer zeker niet verkeersmak,levensgevaarlijk om er mee op buitenrit te gaan.
de nieuwe eigenaar heeft hierover de verkoopster aangesproken , en gevraagd het paard terug te nemen , daar het niet aan de gestelde eisen voldeed, dit heeft zij geweigerd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:54

Even ter relativering Knipoog .

Ik ben ook geconfronteerd met iemand die een paard van mij gekocht heeft en eiste dat ik deze terug zou nemen.
Paard was net zadelmak toen ik hem verkocht.
Dit paard was 200% betrouwbaar en zeer prettig en mak in de omgang toen ik hem verkocht.
Drie weken heeft hij bij een professional gestaan na de verkoop om verder doorgereden te worden. Daar heb ik achteraf contact mee gehad en die bevestigde wat een superpaard dit is/was.
Nadat de koopster hem zelf 3 weken op stal had inmiddels kreeg ik het verzoek om hem terug te nemen en anders zou hij de volgende dag al naar een handelaar gaan en zou ik de rekening gepresenteerd krijgen. Het paard had haar geslagen, beet zichzelf in de borst tot bloedens toe en zou 2 andere sportpaarden toegetakeld hebben na door de heining gegaan te zijn. Deze koopster was zeker geen beginneling in de paardensport.
Uiteraard heb ik het paard dus niet teruggenomen, want wat er met dit paard gebeurd is in de 3 weken dat zij hem op stal gehad heeft blijft voor mij alleen maar gokken. Het kan verkeren dus met paarden gedrag (als alles waar is wat zij mij verteld heeft).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:15

maar volgens mij is OCD toch wel wat anders dan jou verhaal, LDRD
OCD is namelijk niet iets wat door de koper veroorzaakt wordt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:27

Dat klopt, maar ik zeg dat even omdat sommige reacties ook gaan over paarden met achteraf gezien gedragsproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:28

Achteraf gedrags problemen kan zeker gaan om een paard met pijn
Maar net zo goed aan een ruiter die niet met betreffende paard om kan gaan.

alleen dat laatste toe durven geven doen er denk ik niet veel

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 22:08

Nou verkoopt vooral een verrotte bok en maak je vooral geen zorgen,want wie het meeste geld heeft wint dat is me nu wel duidelijk.En zeg nou eerlijk wie wil er nu minstens een jaar procederen en kijken naar een paard waar je niets meer mee kan,maar wel dat jaar de zorg en de kosten voor kan dragen(dit kan best oplopen als je je ze niet thuis kan huisvesten).
Dit wil toch geen mens!!!!!!!!!!
En dat weten die ongelovenlijk onzuivere types als geen ander natuurlijk,dus je sluit een rechtsbijstands verzekeringetje af en procederen maar.
Wat een geweldig rechtssysteem hebben we toch in nederland en de oplichters hun gang maar gaan!!!!!!!!!!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:58

Maar zo heb ik ook van dichtbij meegemaakt dat iemand een paard kocht (3-jarige merrie), die alleen klinisch gekeurd is, maar later toch op grond van foto's teruggebracht is.
En mensen die het paard terug brachten stonden toen naar mijn mening volledig in hun recht.

Dit paard was bij aankoop klinisch goed, maar kreeg na korte tijd bij de nieuwe eigenaars enorm dikke sprongen. Ze was niet veel aan het werk geweest, 2-3x in de week 15-20 minuten en voornamelijk rechtuit. Bij aankoop was ze al wel zadelmak, gas, rem en stuur zat erop.
De sprongen werden echter na een korte tijd bijna zo groot als voetballen, dus werden er foto's gemaakt. Hieruit bleek OC in beide sprongen en knieën, en OCD in 1 knie. Tja, eigen risico zou je denken, ware het niet dat de eigenaars er via via achter kwamen dat dit paard dit eerder gehad had, en om die reden was verkocht. De DA was overigens ook van mening dat het vocht voor de verkoop uit de gewrichten was gehaald.
De handelaar heeft dit paard uiteindelijk teruggenomen, maar ik betwijfel inderdaad of dit zo geweest zou zijn als de kopers niet achter dit verhaal gekomen waren.

De 'kopers' hebben dit paard later terug gevonden, de mensen waar ze van was hadden haar weer van dezelfde handelaar gekocht, maar wisten niets van de gebreken van dit paard. Ze sprongen er fanatiek mee, alleen bleek het paard de gewoonte te hebben gekregen constant te steigeren uit protest, gek he.....

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:03

Het is toch niet te geloven dat dit soort dingen gewoon echt gebeuren!!

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:08

de eerste twee verhalen lijk veel op een vriendin van mij
vooral de tweede...
zij had twee paarden hier voor gehad.
2 x geleastmaar omdat er elke keer weer wat was een eigen paard genomen
de eerste keer dat ze er op zat deed die in een keer gek en viel ze er af en had 3 scheurtjes in haar rug..
en nu blijkt een maand ofzo later dat ze wat met haar rug heeft..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:23

Verhalen als dat van Supertje kom je natuurlijk ook tegen. Ik ken helaas ook verhalen van mensen die met een onervaren ruitertje voor een drie- of vierjarige gaan kijken, paard is na een paar maanden niet meer zo braaf en dan denken ze hem terug te kunnen brengen. Of mensen die een paard kopen, paard wordt daar door een ander paard kreupel geslagen, mensen hebben geen zin in de moeite en de kosten bij een nieuw aangekocht paard en willen hem terugbrengen. Ik heb het zelf gehad dat de rug van mijn paard maar even naar de filistijnen werd gereden (9 maanden dierenartskosten, en paard was bepaald niet meer op niveau nadien natuurlijk) en toen hoefden ze hem ineens niet meer...

Ook bij de kopers zit een hoop kaf onder het koren, bah!
(en dan heb ik het nog niet eens over de mensen die elk weekend zogenaamd ergens proef gaan rijden maar niet de intentie hebben om een paard te kopen, fijn gratis rijden! Of mensen die een paard een maand op proef pakken en doodleuk achteraf zeggen dat ze het een heel leuk paard vinden maar er helaas geen geld voor hebben..)

torette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:53

Ik reageer dan toch ook maar even, ik zit namelijk in een soortgelijke situatie.
Ik heb begin maart een paard gekocht bij een particulier.
Mijn bedoeling was, een vrij jong, braaf paard voor de dressuur. De verkoper had gereageerd op mijn advertentie en had een paard staan wat aan mijn eisen voldeed. Was erg mooi, braaf, verkeersmak en kon goed lopen.
Ik ben daar dus twee keer wezen kijken en wezen rijden. Ik vond het paard geweldig! Het paard was een paar maanden eerder met foto's gekeurd en bezat ondertussen een PROK certificaat. De keuringspapieren zagen er goed uit, en ik besloot het paard nog een keer klinisch te laten keuren.

Dit was allemaal goed en het paard is naar ons toe gekomen. Bij ons ging het helemaal mis, paard was levensgevaarlijk om te rijden, ging voor erg vreemd lopen. Mijn instructeur kon er nog niet op blijven zitten! (en die kan wel aardig rijden hoor!)

Ik heb de verkoper nog een keer uitgenodigd om te komen rijden, en dat deed hij. Weer was het paard vervelend. De verkoper sloeg het paard er doorheen en liet m erg flink lopen.
Wij dachten dus hier dat het wel aan ons zou liggen.
Maar het paard bleef vreemd gedrag vertonen, zodra het zadel erop ging, ging het paard helemaal door het lint! T sprong zowat 3 meter de lucht in! ik heb nog een keer aan het longeer touw erachter aan gehangen op mn buik door de bak!

Ik zou nog een keer naar de veearts terug gaan voor controle aan de benen, dus dat ben ik gaan doen, en heb de veearts verzocht meteen foto's van haar rug te nemen.
Diagnose: een flinke kissing spines! Er staan 5 ruggenwervels tegen elkaar aan, of schuiven zelfs al langs elkaar. (als ik het nu goed zeg) Dit verklaard het gedrag van het paard wel natuurlijk!

Verkoper wil het paard niet terug nemen, er zijn aangetekende brieven de deur uitgegaan en we gaan nu aan de slag met een advocaat. Erg balen allemaal. Ook ik hoor hier graag jullie mening over! Het is een lang verhaal, ik weet het!

Over de verkoper wil ik dit nog even kwijt: Hij heeft zeker zijn goede wil laten zien, hij is het paard hier nog wezen rijden en heeft altijd interesse getoond! Ook mocht ik het paard komen ruilen, maar dan kreeg ik een paard met een ander gebrek. Dit wilde ik niet omdat ik echt heeeeel erg lang gezocht hebt naar een gezond paard. (ben altijd erg kritisch geweest als het ging om beenstanden enz enz)