Paard verkopen tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:58

Tja het is een lastig paard om een koper voor te vinden. Het is qua karakter meer een sportpaard, niet per se makkelijk als ik me je topics goed herinner. Maar iemand die de sport in wil gaat geen 20 jarige kopen die alleen wat online proefjes heeft gelopen. Recreatieruiters zoeken toch een heel braaf paard, die ook buiten en op vreemd terrein mak is. Ik denk dan weer dat dit paard best tot zijn recht zou kunnen komen op een manege. Dezelfde bak, regelmatig bewegen, en een instructeur die kan inschatten welke ruiters ervaren genoeg zijn om erop te gaan

Je kan hem verkopen als coachingpaard, maar dan is de kans groot dat hij gewoon de handel in gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:02

Alja schreef:
Als het de mijne was ( 20jaar / iets met pollen) zou ik hem juist in bruikleen weg willen doen of zelf naar de slager brengen.
Zo n paard die zo n leeftijd heeft en weinig ervaring is toch wel een risico om te verkopen als je tenminste het beste met hem voor hebt :) en juist niet wil dat hij in de handel terecht komt.

Ik vind het niet goed om een gezonde 20-jarige naar de slager te brengen. Het leven is kostbaar ,ook van een paard, en mag niet zonder reden beeindigd worden. Echt jammer en onnodig. De juiste passende persoon kan nog heel blij worden met dit paard.

Muronia

Re: Paard verkopen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 16:03

Tuurlijk ga ik dat ook niet doen Anjali!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:05

Alja schreef:
Als het de mijne was ( 20jaar / iets met pollen) zou ik hem juist in bruikleen weg willen doen of zelf naar de slager brengen.
Zo n paard die zo n leeftijd heeft en weinig ervaring is toch wel een risico om te verkopen als je tenminste het beste met hem voor hebt :) en juist niet wil dat hij in de handel terecht komt.

Dit. Ik zou zo bang zijn dat hij in de handel komt en dus slechter af zou zijn. Een paard van 20 wat z'n hele leven van mij was zou niet weg gaan.
Sterkte met het overdenken. Ik kan het niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:07

Bruikleen bij een zorgboerderij of manege?
Je kan bv afspreken als over een paar jaar als hij wel echt met pensioen zou gaan, hij weer bij je terugkomt.
En ook als het toch niet lukt, zodat hij niet de handel in gaat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:08

Elisa2 schreef:
Volgens mij geeft ze duidelijk aan dat ze door gezondheidsredenen wil minderen.

Volgens mij wil TS juist verder met de fokkerij en moeten de oudjes dus ruimte maken voor de jongere generatie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:11

Captain schreef:
Elisa2 schreef:
Volgens mij geeft ze duidelijk aan dat ze door gezondheidsredenen wil minderen.

Volgens mij wil TS juist verder met de fokkerij en moeten de oudjes dus ruimte maken voor de jongere generatie.

Dit dacht ik idd ook omdat TS maar beperkte ruimte heeft en dus eigenlijk al vol zit.
Anjali: Hij kan wel een mooie stamboom hebben, maar daar heb je bij een ruin niets aan :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:17

Ik heb vorig jaar een 20 jarige gekocht, deze is wel goed gebruikt geweest.
Maar binnen een jaar zo kapot dat ze is ingeslapen.

Het was ook een eigen fokprodukt en gehouden tot der 12de en toen ook in het manege werk terecht gekomen zonder dat ik het wou maar dat is nu eenmaal het risico van verkopen want ik had haar daar zowiezo nooit rechtstreeks naar toe verkocht.

De clou van mijn verhaal is dus eigenlijk dat je bij verkopen echt niks meer te zeggen hebt en ik dat een 20 jarige met deze ervaring dus niet aan zou doen.
En idd het is een Superleuk en bloedmooi paard maar eigenlijk nog zo groen als gras…

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 16:29

TS heeft toch een paar posts geleden uitgelegd waarom ze wil minderen? Ik begrijp niet helemaal waarom dat verder moet worden uitgeplozen? :+ . Ik ben geen crimineel met duistere bedoelingen volgens mij?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:43

Muronia schreef:
TS heeft toch een paar posts geleden uitgelegd waarom ze wil minderen? Ik begrijp niet helemaal waarom dat verder moet worden uitgeplozen? :+ . Ik ben geen crimineel met duistere bedoelingen volgens mij?

Als je maximaal 3 paarden wilt kan je ook jongere gezonde verkopen als je die hebt en één fokmerrie ernaast houden tot de andere twee er niet meer zijn.

Beestje heeft 20 jaar niets anders gezien dan jullie, weinig geleerd en bijna niets van de wereld gezien. Ik heb echt helemaal niets tegen verkopen, maar in dit geval vind ik het toch echt wel een beetje sneu. Zelfs als je iemand vind twijfel ik of diegene echt plezier gaat hebben aan dit dier, omdat ze mogelijk toch een andere gedachte hebben bij een twintig jarige (lees: braaf & ervaren) ondanks dat je alles eerlijk verteld.

Als je minder werk wilt zou ik toch gaan voor bruikleen of naar een pensioenstal die de verzorging over neemt van je.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 16:53

Ik begrijp best dat iedereen er iets van vindt maar dat is de vraag van TS toch niet. Ze heeft duidelijke redenen waarom ze hem eventueel weg wil doen en op mij komt het ook over dat ze hem ook niet zomaar aan de eerste de beste weg wil doen maar zelfs als ze dat wel doet dan is dat aan haar. Het is haar paard en haar beslissing.

On topic: er is al veel gezegd maar ook ik denk dat het vooral de leeftijd is in combi met niet veel ervaring. Aan de andere kant is het een erg leuk dier. Ik zou vooral de tekst aanpassen en “positiever” maken.

Dat van “niet versleten” zou ik er helemaal uit halen bijvoorbeeld. En ik zou ook niet perse maneges afwijzen. Een kennis van me verkocht laatst een pony aan een manege die zo’n beestje dan in de lease doen voor 1 vaste ruiter. Misschien kan zoiets ook best nog goed voelen voor je?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 17:08

Hoe is het paard in de omgang, dat kan er misschien nog bij in de advertentie.
Is hij geduldig, vriendelijk, netjes opgevoed, kan hij vaststaan, houdt hij van poetsen/aandacht etc.
Kan hij weg bij de andere paarden zonder paniek en onrustig gedoe.
Is hij rustig op stal, geen stalgebreken?
Ik ben al jaren gestopt met paardrijden, anders zou zo'n paard best iets voor mij zijn.
Af en toe in de bak rijden of wat stap ritjes buiten, verder veel aandacht in de vorm van poetsen etc
Gezellig tijd samen doorbrengen zeg maar, als hij gezond is kan hij zo nog jaren mee.
Zo zijn er vast nog wel meer mensen, en daar kun je nog wat meer over laten weten of hij daar geschikt voor is.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 17:28

mika11 schreef:
Hoe is het paard in de omgang, dat kan er misschien nog bij in de advertentie.
Is hij geduldig, vriendelijk, netjes opgevoed, kan hij vaststaan, houdt hij van poetsen/aandacht etc.
Kan hij weg bij de andere paarden zonder paniek en onrustig gedoe.
Ik ben al jaren gestopt met paardrijden, anders zou zo'n paard best iets voor mij zijn.
Af en toe in de bak rijden of wat stap ritjes buiten, verder veel aandacht in de vorm van poetsen etc
Gezellig tijd samen doorbrengen zeg maar, als hij gezond is kan hij zo nog jaren mee.
Zo zijn er vast nog wel meer mensen, en daar kun je nog wat meer over laten weten of hij daar geschikt voor is.

Dit is dus exact wat ik bedoel met mijn vorige bericht. Dat je mensen treft die een andere verwachting hebben bij een twintig jarige.

Echt absoluut niks ten nadelen van Nika11, maar stapritjes buiten klinkt super leuk voor een ouder paard. Alleen hij is dat niet gewend en gespannen op vreemd terrein (aangezien die dat nog niet gewoon is). Zo krijg je dus een nieuwe eigenaar die uiteindelijk niet matcht met het paard en/of er bang van wordt. Daar heeft niemand iets aan.

Ik denk wat hierboven al door anderen genoemd is dat een manege misschien wel heel geschikt is voor hem. Je hebt ook maneges waar je hem in bruikleen kan geven en zij de kosten betalen. Dan kan je hem altijd weer terughalen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 17:37

Grappig, ik had in eerste instantie dit er nog in staan:

Flo zou het beste op zijn plek zijn bij iemand die nog lekker dressuurmatig met hem aan het werk wil. Ik zie hem niet als buitenrij-paardje.

Dat had ik er juist uit gehaald op aanraden van een kennis. Maar dat omschrijft wel waar hij zou passen.

Hij gaat niet naar een manege.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:01

Mensen die lekker dressuurmatig willen rijden zoeken alleen geen paarden van 20+ die nog maar weinig kunnen. Dus denk dat die best realistisch nergens naartoe gaat.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:03

Heb je niet iemand in je omgeving die het leuk vindt om met hem aan de slag te gaan wat bijvoorbeeld buitenritjes betreft? Als hij dat heel braaf oppakt, kan dat je weer helpen met de verkoop.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:10

Daarom vroeg ik hierboven, hoe is het paard in de omgang etc.
Als dat allemaal goed zit, ben je al een heel eind.
Zelf zou ik er niet tegenop zien , als het paard dus geen gekkenhuis is, om het zelf nog rustig aan te wennen om buiten te stappen en dit op te bouwen.
Maar dat wordt niet helemaal duidelijk.
Voor een beginnende ruiter zou ik het snappen.
Maar een ervaren ruiter zou hier mee om kunnen gaan.
Daarom mijn vorige reactie, dus een combi van dressuurmatig/stapritjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:12

Misschien met gewoon de juiste ruiter is het een prima buitenritten paard. Ik zou niet gelijk zeggen dat hij daar niet geschikt voor is, alleen dat hij het niet gewend is.

Edit: Mika is me net voor, precies dat dus. :-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 18:13

Dat zou zeker goed mogelijk zijn. Maar moet je daar dan iets over in een advertentie zetten?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:16

Mag ik een brutale vraag stellen?

Als je al een of twee oudere dames hebt, waarvan ik dacht te lezen dat ze al aardig op het ‘einde’ zijn.

Wat maakt dat deze ruin wel weg kan?

Absoluut geen sneer hoor. Maar moet hij echt weg? Kan hij niet blijven?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:18

Ik zou dat niet doen, gewoon als mensen interesse tonen en er vragen over stellen. Dan antwoord op geven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:19

Je bent toch ook bezig om te gaan mennen? Kun je Flo niet omscholen tot menpaard?

Vind het ook niet zo fijn dat Flo moet wijken voor de jongere garde.
En een fokkerij geeft volgens mij ook een aanslag op je lichaam.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:21

Muronia schreef:
Dat zou zeker goed mogelijk zijn. Maar moet je daar dan iets over in een advertentie zetten?

Misschien kan je aangeven dat het een geschikt sportief recreatiepaard is voor een zekere en handige ruiter. Dan voorkom je dat een beginner erop aanslaat maar heb je wel kans dat mensen die in de recreatie-hoek er iets meer op happen.

Ik zou dan persoonlijk wel eens kijken of iemand hem mee kan nemen het bos in, puur om te kijken hoe hij is. Ik denk echt dat het toegevoegde waarde heeft als hij alleen mee op pad kan, zelfs als hij wat kijkerig of vlug is.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:28

Als je echt liever naar een particulier verkoopt zou ik kijken hoe je die over de streep kan trekken. Misschien een proefperiode aanbieden van een maand of 2? Zo kunnen zowel jij als de koper er zeker van zijn dat er een juiste match is. Ook op het gebied van pollen, op de ene pek hebben ze daar veel meer last van dan de andere plek. Het gebeurt niet vaak meer, maar kan daardoor juist een reden zijn om deze te kiezen ipv een 15 jarige.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 18:33

Anomien schreef:
Mag ik een brutale vraag stellen?

Als je al een of twee oudere dames hebt, waarvan ik dacht te lezen dat ze al aardig op het ‘einde’ zijn.

Wat maakt dat deze ruin wel weg kan?

Absoluut geen sneer hoor. Maar moet hij echt weg? Kan hij niet blijven?

Ik heb 1 die inderdaad op haar einde loopt (is nu 30). De andere loopt bij mijn weten niet op haar einde, dus als er niks geks gebeurt dan hoop ik dat ze er nog minstens 10 jaar is. Als je wilt inkrimpen dan zal er wat verkocht moeten worden. Ik wil graag door met mn fokkerij en ik kan niet meer rijden. Dan ga ik zeker niet fokmerries verkopen en een rijpaard aanhouden, dat is de omgekeerde logica voor mijzelf.

Ik ben 2 van mijn merries aan het omscholen / opleiden tot menpaard, dus Flo niet nee. Dat is ook veel meer een dressuurpaard-type dan een menpaard. Vind ik mn Groningers veel geschikter voor.