Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Paardenfonds wil niet uitbetalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:26

Verzekering en paardenfonds zijn wel verschillend he.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 10:17

Het is inderdaad een paardenfonds in deze regio. Ik laat haar sowieso niet slachten. Vind het zo ontzettend moeilijk. De dierenarts heeft er al in mee gestemd dat hij haar wel in wil laten slapen als wij vinden dat het klaar is. En aan de andere kant denk ik misschien is er nog iemand die haar wil kopen en misschien de oplossing voor haar vindt die haar wel verder kan gaan onderzoeken. Financieel houd het voir mij nu ook op. Ik heb er al zoveel geld in gestopt en meer heb ik ook gewoon niet meer

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:25

Inslapen is geen verkeerde keuze. Een ziek 18-jarig paard verkopen zonder een idee te hebben van een oorzaak, behandeling en prognose lijkt me een slecht plan.

Ik zou nog een keer overleggen met de verzekering of je haar terug mag kopen (dus verzekerde waarde - slachtprijs) en dan laten euthanaseren of gewoon laten euthanaseren buiten de verzekering om (geen gedoe, niet af hoeven te wachten, maar dus ook geen geld).

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 10:34

_Lorette_ schreef:
Inslapen is geen verkeerde keuze. Een ziek 18-jarig paard verkopen zonder een idee te hebben van een oorzaak, behandeling en prognose lijkt me een slecht plan.

Ik zou nog een keer overleggen met de verzekering of je haar terug mag kopen (dus verzekerde waarde - slachtprijs) en dan laten euthanaseren of gewoon laten euthanaseren buiten de verzekering om (geen gedoe, niet af hoeven te wachten, maar dus ook geen geld).

Hoe berekenen ze dan de slachtprijs? Ik kan inderdaad nog eens bellen. Ze is voor 1900 verzekerd. Dat is niet echt veel en vraag mij dan af of dat wel uit zou kunnen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:35

Ja hoor dat is zelfs vrij normaal.
Gebeurd zeker vaker.

Ik heb geen idee wat de huidige slachtprijs is.
Maar een paar jaar terug was dat geloof ik minder dan 500€. Ik geloof ergens tussen de 300 en 400 euro.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:37

De slachtwaarde is sowieso geen 1900 euro. Je houdt er dan nog wel wat aan over. Het inslapen kost wel een paar honderd euro en de kosten van de Rendac komen daar nog bij.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:55

_Lorette_ schreef:

Dit zou mijn aanpak zijn.
Alleen vind ik ziek paard verkopen geen slecht plan maar gewoon not-done.

Heel veel sterkte TS, het is allemaal niet makkelijk :(:)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:14

waarom zou iemand anders geld uit willen geven aan jouw paard TS?
Gewoon niet doen, straks komt ie in de handel terecht

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:17

appiesjappie schreef:
Het is inderdaad een paardenfonds in deze regio. Ik laat haar sowieso niet slachten. Vind het zo ontzettend moeilijk. De dierenarts heeft er al in mee gestemd dat hij haar wel in wil laten slapen als wij vinden dat het klaar is. En aan de andere kant denk ik misschien is er nog iemand die haar wil kopen en misschien de oplossing voor haar vindt die haar wel verder kan gaan onderzoeken. Financieel houd het voir mij nu ook op. Ik heb er al zoveel geld in gestopt en meer heb ik ook gewoon niet meer

Maar waarom dit paard uit handen geven en niet zelf je verantwoordelijkheid nemen? omdat je dan nog geld ervoor vangt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:22

appiesjappie schreef:

Ik snap dat je het moeilijk vind het is ook geen klein ding wat je even doet. Maar wil je haar dan ook echt alle rottigheid opnieuw aandoen met dat ze door de verzekering wordt verkocht aan een handelaar? (Wat overigens niet gebeurd als jij er geen toestemming voor geeft, zie artikel 14 bij de site.
Of wil je haar gewoon alle leed en pijn besparen en haar laten gaan?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:26

Ik vraag me dan weer af. Wat is voor jou het verschil tussen slacht, inslapen en verkopen. In alle 3 gevallen heb jij haar niet meer.
En waarom doe je niks met het advies van mij en Frys Wytske?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:29

appiesjappie schreef:
_Lorette_ schreef:

Hoe berekenen ze dan de slachtprijs? Ik kan inderdaad nog eens bellen. Ze is voor 1900 verzekerd. Dat is niet echt veel en vraag mij dan af of dat wel uit zou kunnen

Voor 1900? Dan hou je bijna niks over...

Bij inslapen is sowieso vaak maar 80% uitkering of 70% en dan gaat de slachtwaarde er nog vanaf. Daar rekenen ze standaard prijzen voor. Voor mijn pony rekenden ze €350 een paard €500 maar dat zal per maatschappij verschillen en dan nog je kosten voor inslapen en rendac. Natuurlijk hou je wel iets over maar niet veel.

Wil je dan echt om die paar rotcenten zo moeilijk doen?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 11:36

pillow schreef:
Dit is de reden dat de paardenfondsen relatief goedkoop zijn. Ik zou ze vragen iemand te sturen die even kan zien dat het paard echt slecht en ziek is. Grote kans dat ze hem niet meer willen hebben en je toestemming geven voor inslapen. In een mager en ziek paard zit voor hun ook geen waarde meer.

Sorry pillow had je reactie waarschijnlijk over het hoofd gezien. Ik ga vandaag of morgen nog eens bellen. Maar denk niet dat ze komen. Had gisteren ook echt een lompe oude man aan de telefoon. Moest eerst de vertaling vragen van wat hij zei.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:55

Ja het zijn lompe boeren bij het fonds. Botte oude horken.

Niks van aantrekken. Het gaat om jouw dier.
Scheit hebben aan die lui hoor.
En een beetje standvastig z’n gesprek ingaan.
Wat wil je en wat stel je voor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:48

Spenk schreef:
appiesjappie schreef:

Voor 1900? Dan hou je bijna niks over...

Bij inslapen is sowieso vaak maar 80% uitkering of 70% en dan gaat de slachtwaarde er nog vanaf. Daar rekenen ze standaard prijzen voor. Voor mijn pony rekenden ze €350 een paard €500 maar dat zal per maatschappij verschillen en dan nog je kosten voor inslapen en rendac. Natuurlijk hou je wel iets over maar niet veel.

Wil je dan echt om die paar rotcenten zo moeilijk doen?

Inslapen heeft mij 400 gekost, ophalen door rendac 150, als de slachtprijs 500 is, dan houdt ts nog altijd 850 euro van de verzekerde waarde over. Stel nog 70 % = 1330 - 1050 = 280.
Als er al die tijd betaald is voor de verzekering en dit zijn de voorwaarden, dan houdt ts er nog altijd 280 euro aan over, lijkt me alsnog beter dan niks.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:12

Het geld vergeet je weer. Of je het nu wel of niet krijgt, na een maand laat je het los.

Hoe je je paard naar het einde begeleidt, of je afvragen hoe het met haar gegaan is en of ze rustig was en goed behandeld wordt in de haar resterende tijd terwijl jij er niet bent, onthoud je voor de rest van je leven.

Kies voor je paard en je eigen rust. Neem afscheid zoals het jou past.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:49

Als het goed is heeft een paardenfonds een regelement. Dat kun je opvragen.
Mogelijk gaat het fonds het financieel niet goed.
Het concept is al oud. Het is een coöperatie/vereniging, ooit opgericht voor (werk)paarden van boeren om elkaar te helpen bij tegenslag. Niet te vergelijken met een commerciële verzekering.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:26

Tsja, ik zou proberen of je haar kan terugkopen inderdaad en dan zelf laten inslapen. Of kijken of je haar zelf naar het slachthuis van hun keuze mag brengen. Heb ik in het verleden ook gedaan. Wij hadden toen ook zo'n goedzak van een paard waarvan we 100% zeker wilden weten dat hij ook echt geslacht zou worden ipv dat de verzekeraar hem op liet halen. Heeft verder voor ons geen financiële consequenties gehad.
Of........ Kijken of Eric Laarakkers nog wat kan. Zij bereiken vaak meer met dit soort klachten dan de reguliere artsen. Eric is heel eerlijk en zal je niet aan het lijntje houden

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:31

Ik hoop dat alles weer goed komt met je paard :o

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:32

appiesjappie schreef:

Trouwens nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:33

TS: staat er een niet-meer-voor-humane-consumptie-verklaring in het paspoort? Zo ja, zeg dat dan ook aan het fonds, want verkopen voor de slacht mag dan sowieso niet meer.
Zo nee, overleg even met je DA of je paard tóch ondertussen geen medicatie heeft gehad waardoor zo'n verklaring er in moet.

Mét die verklaring wordt het voor het fonds al een stuk interessanter om jou het paard voor (eigenlijk niet meer bestaande) slachtprijs te laten terugkopen. Dat scheelt het fonds een paar honderd euro.

Laat verder je DA naar dat fonds bellen en benadrukken dat het dier niet te redden is en ingeslapen moet worden.

Zet het fonds dan nog steeds de hakken in het zand, neem dan je verlies en laat het dier inslapen zonder dat je geld van het fonds krijgt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:56

TS, de grootste vraag hier is in feite wat er precies in je verzekeringspolis staat.

Of er bijvoorbeeld sprake is van verplicht slachten. (Wel of niet slachten heeft financiële consequenties - maar dat is iets anders dan 'inslapen mag niet'.)

En "terugkopen" is onzin, je bent en blijft eigenaar.
(Tenzij je er voor kiest het dier aan hen over te dragen - daar ben je totaal niet toe verplicht. Al is dat ook een keuze die financiële consequenties kan hebben.)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:53

daantjuhhh schreef:
Ja het zijn lompe boeren bij het fonds. Botte oude horken.

Niks van aantrekken. Het gaat om jouw dier.
Scheit hebben aan die lui hoor.
En een beetje standvastig z’n gesprek ingaan.
Wat wil je en wat stel je voor.

Tjonge jonge wat een oordeel en lompe reactie. Ik heb de mijne ook bij een paardenfonds en die hier voor de jaarlijkse taxatie komen zijn helemaal niet oud en zeker niet lomp. Kan bij jou zo zijn maar dat wil niet zeggen dat het overal zo is.
En scheit is met een ij.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:57

Coco4life schreef:
Ik hoop dat alles weer goed komt met je paard :o

Ik hoop dat ik de eindejaar trekking win :)

Voor TS hoop ik vooral dat het paard een waardig en rustig afscheid krijgt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:09

Gelukkig heb ik zelf nog nooit een paard hoeven te laten inslapen, is dat zo duur ja?