Herroepingsrecht aankoop paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:12

Dat hangt er toch gewoon helemaal vanaf of iemand zelf de consequenties wil dragen? Ik heb in mijn hele leven nog nooit een paard gekeurd. Ik draag de consequenties daarvan prima. Het betekend dat ik waarschijnlijk paarden aangekocht heb die op de RX uitgevallen waren en daar heel veel lol mee heb gehad. En het betekend ook dat ik misschien eerder afscheid heb genomen van paarden dan anderen. Ik vind het niet oke wanneer je niet keurt uit 'onkunde of naïviteit' , dat kan ik bij TS eigenlijk nog niet zo goed inschatten. Ik heb het idee dat het een hele bewuste keuze is, over haar kunde weet ik niks. Ik adviseer klanten altijd wel te keuren, vaak omdat mensen zich zwaar emotioneel verbonden voelen met een paard en dus niet de consequenties willen dragen. Dat is dus ook per persoon verschillend.

Ik haal trouwens wel altijd meteen een paard op als ik koop, ik heb helemaal geen zin in gesteggel over van wie hij is als hij een been breekt. Als ik iets koop, haal ik het op.
Is dat niet gewoon een mogelijkheid TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:13

Ja, we weten het, you've been there, done that, got about 27 T-shirts, maar zonder dat je precies weet hoe deze koop tot stand is gekomen, ben je van alles aan het invullen en vooral je eigen draai eraan aan het geven. De verkoper is niet degene die vraagt of dat dier nog 3 weken op stal kan blijven staan, dat is de TS geweest. Niet ieder paard verandert van stal bij verkoop, dus "kopen en leveren, bij mij op stal" gaat ook in lang niet alle gevallen op. TS geeft aan dat ze al wekenlang het dier bijna dagelijks meemaakt, dus van "druk zetten op de verkoop" lijkt mij geenszins sprake.

Had iemand hier een topic geopend met "iemand wil bij mij een paard kopen, maar nog 3 weken hier laten staan en ik ben nu bang dat er straks iets gebeurt en ze het dier niet meer willen," dan hadden we allemaal gezegd: sluit een contract af met exact datgene wat er nu in het contract staat. Er gebeurt hier echt niks geks vanuit de verkoper en dat jij een keer je neus gestoten hebt, betekent niet dat deze TS hetzelfde gaat doen. En zo wel, dan heeft ze bewust dat risico genomen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:16

Ik denk dat het contract eerder is ontstaan door eerdere onredelijke kopers. Het zal mij niet bang maken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:18

Ach over klinische keuring nog even een ander bericht... ik heb 2 paarden, 1 pony,
1 afgekeurd op foto's voor "sport", 2 zonder enige vorm van keuring gekocht.
voor 2 van de 3 heb ik nog nooit een DA nodig gehad, de andere wel, maar dan ook nog maar 2x geweest in iets van 5 jaar, 1x met hoge koorts en 1 keer "voor de zekerheid" omdat ze vast had gelegen.

Het is een risico wat je neemt, een keuring is een momentopname, voor sommige 'dingen' zeg ik: doe ajb een keuring, voor heel veel, als een paard laat zien dat hij kan doen wat hij "moet" doen en verder niets geks te vinden en het "verhaal" klopt(is ook na te gaan dat het klopt) dan kan je ook gewoon die gok wagen.

Verder wil je in mijn ogen in een contract ook preciezer beschrijven wat de bekende "problemen" zijn.
Zoals: koper is op de hoogte van medische en fysieke toestand.
Dit zegt eigenlijk gewoon helemaal niets in mijn ogen.

Dat jij verantwoordelijk bent op het moment dat jij het dier koopt lijkt mij niet meer dan logisch, echter is ook de stalling natuurlijk verantwoordelijk voor hun gedeelte van het leveren van de zorg/garanderen veiligheid. Zoals dat bij "normale" pensionstalling ook het geval is. Als jij dan wilt dat er dingen niet meer gebeuren zoals bijv. dat het dier ergens voor gebruikt word, oid. dan benoem je dit, daarmee voorkom je problemen imo

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:24

Mkango schreef:
Ja, we weten het, you've been there, done that, got about 27 T-shirts, maar zonder dat je precies weet hoe deze koop tot stand is gekomen, ben je van alles aan het invullen en vooral je eigen draai eraan aan het geven. De verkoper is niet degene die vraagt of dat dier nog 3 weken op stal kan blijven staan, dat is de TS geweest. Niet ieder paard verandert van stal bij verkoop, dus "kopen en leveren, bij mij op stal" gaat ook in lang niet alle gevallen op. TS geeft aan dat ze al wekenlang het dier bijna dagelijks meemaakt, dus van "druk zetten op de verkoop" lijkt mij geenszins sprake.

Had iemand hier een topic geopend met "iemand wil bij mij een paard kopen, maar nog 3 weken hier laten staan en ik ben nu bang dat er straks iets gebeurt en ze het dier niet meer willen," dan hadden we allemaal gezegd: sluit een contract af met exact datgene wat er nu in het contract staat. Er gebeurt hier echt niks geks vanuit de verkoper en dat jij een keer je neus gestoten hebt, betekent niet dat deze TS hetzelfde gaat doen. En zo wel, dan heeft ze bewust dat risico genomen.

Huh? Dat haal ik nergens uit de tekst.

Wat ik begrijp, correct me if I'm wrong, is dat de TS van mening is dat je meer informatie krijgt als je het paard een paar weken op stal hebt staan dan uit een klinische keuring. Kan zijn maar ondertussen heb je dan al wel een koop gesloten die vast niet makkelijk te ontbinden is en je hebt al een band met dat paard. Een klinische keuring om de basis te checken zou ik dan ook wel aanraden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:27

ruitje schreef:
Dat hangt er toch gewoon helemaal vanaf of iemand zelf de consequenties wil dragen? Ik heb in mijn hele leven nog nooit een paard gekeurd. Ik draag de consequenties daarvan prima. Het betekend dat ik waarschijnlijk paarden aangekocht heb die op de RX uitgevallen waren en daar heel veel lol mee heb gehad. En het betekend ook dat ik misschien eerder afscheid heb genomen van paarden dan anderen. Ik vind het niet oke wanneer je niet keurt uit 'onkunde of naïviteit' , dat kan ik bij TS eigenlijk nog niet zo goed inschatten. Ik heb het idee dat het een hele bewuste keuze is, over haar kunde weet ik niks. Ik adviseer klanten altijd wel te keuren, vaak omdat mensen zich zwaar emotioneel verbonden voelen met een paard en dus niet de consequenties willen dragen. Dat is dus ook per persoon verschillend.

Ik haal trouwens wel altijd meteen een paard op als ik koop, ik heb helemaal geen zin in gesteggel over van wie hij is als hij een been breekt. Als ik iets koop, haal ik het op.
Is dat niet gewoon een mogelijkheid TS?

Je hebt een eigen stal Ruitje en staat er meestal toch heel anders in dan de meesten hier die een paard kopen.
Dat kun je niet goed met elkaar vergelijken. Ik koop een paard en hoop er toch wat langer mee te doen dan er een paar jaar lol mee te hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:31

Mkango schreef:
TS geeft aan dat ze al wekenlang het dier bijna dagelijks meemaakt, dus van "druk zetten op de verkoop" lijkt mij geenszins sprake.

Nee dat geeft TS niet aan, ze heeft het paard een paar x gezien en een keer gereden zegt ze.
Dus wat weet jij meer dan dat wij weten?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:34

Dat zeg ik toch? En je weet niet of de TS er zo in staat als jou of mij. Dus ik mag mezelf niet vergelijken met TS zonder dat je haar achtergrond weet maar jij wel?

Daarnaast heb ik ook een aantal pensionklanten staan die er zo in staan, als jij denkt: ik koop in de lagere prijsklasse wat en als ik een paar jaar lol heb prima.

Jij zit volgens mij in de: ik koop een duur jong paard om hem op te leiden en later door te verkopen groep... das ook geen vergelijk, want dan is het onwijs belangrijk dat hij RX goed is.

Lang verhaal kort: TS moet zelf besluiten of dit contract bij haar past, dat is voor de een wel zo en voor de ander niet :)

senna21

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:42

Wanneer TS dit paard koopt zonder te (willen) keuren, snap ik wel dat de verkoper dan ook een duidelijke streep trekt. Zeker wanneer het paard nog drie weken op stal staat.

Wanneer je er vertrouwen in hebt, doen...maar dan ook niet miepen wanneer het verkeerd uitpakt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:44

Ik snap wel dat de verkoper met zo'n contract komt. Het is gewoon spannend om een (duur) verkocht paard langer op stal te hebben. Ik zie het weleens gebeuren met paarden die verkocht zijn via online veilingen. Als de hamer gevallen is krijgt zo'n paard toch net even een andere behandeling. Die komt niet meer in de koppel in de wei en eigenlijk pak je hem het liefst in bubbeltjesfolie in. Het moment dat ie de wagen op gaat is een zucht van opluchting.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:14

ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat als iemand een paard koopt en deze nog drie weken wil laten staan, omdat er bvb nog geen stal vrij is op de plek waar ze willen staan / eerst nog op vakantie willen of wat dan ook. Dat het paard betaald word en alle risico's voor de koper vallen. En dat de kosten voor het feit dat hij nog op de oude stal moet blijven ook betaald worden door de nieuwe eigenaar.
Wil een nieuwe eigenaar dit niet dan denk ik dat het paard beter "onverkocht" kan blijven zodat de verkoper vrij is om te kijken naar andere kopers en zo niet verkocht kan de koper drie weken later nog eens terug komen om te kijken of het paard er nog is en het dan meteen afhandelen.

Niet keuren vind ik voor particulieren niet verstandig. Je bent geen dierenarts en de verkoper meestal ook niet. Dan heb je met een keuring toch al een idee van de basis gezondheid van een dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:25

Ik zie ook veel rode vlaggen, huidige eigenaar dekt zich volledig in.
Is het een paard in de lagere prijsklasse?
Heb je niet laten keuren?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:33

Bij de verkoop van mijn paard is ook gevraagd of hij nog even mocht blijven staan. Er is toen een aanbetaling gedaan en de nieuwe eigenaren hebben de stalkosten betaald. Ik heb eerlijk gezegd niet gedacht aan een contract. Het is overigens allemaal prima verlopen, paard bleef gewoon fijn in de wei tot ze hem kwamen ophalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:35

ruitje schreef:
Jij zit volgens mij in de: ik koop een duur jong paard om hem op te leiden en later door te verkopen groep... das ook geen vergelijk, want dan is het onwijs belangrijk dat hij RX goed is.

Nee zo zit ik er niet in. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat ik te vroeg afscheid heb moeten nemen van een paard terwijl dat niet nodig was geweest als ik van te voren goed had gekeurd. Ik wil ook best eens een paard kopen met een bemerking maar dan wil ik wel weten wat er zit. Ik ga liever niet voor een goedkope knol met maar een paar jaar lol. Daarvoor hecht ik teveel aan mn dieren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:46

Oh, ik dacht te hebben gelezen op Bokt dat je dat deed. Zal ik het wel verkeerd hebben begrepen.

' Goedkope knol met een paar jaar lol' klinkt wel wat denigrerend. Goedkoop is relatief :) Ik hecht mij ook aan mijn paarden, maar ik calculeer gewoon in dat ze niet 30 jaar meegaan.

Ik denk, dat dat je meer leed bespaart dan de schijnzekerheid van een keuring. Die mindset voorkomt bij mij meer leed dan een keuring. En dat werkt voor iedereen anders :) . Ik heb er ook begrip voor als dat voor anderen wel werkt, maar het hele idee dat een keuring je behoed voor het vroegtijdig afscheid nemen van een paard, ja, ik denk dat dat maar deels zo werkt. Wel denk ik, dat wanneer je onervaren ben het heel goed is om van te voren in te kunnen schatten waar je aan begint .Maar goed, wij weten van elkaar dat we hier anders in staan dus lets agree to disagree :)

Ts, nogmaals, kan je het paard niet eerder ophalen?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:49

Maraise schreef:
Ik dacht dat ik hier wel recht op zou hebben. Maar alsnog blijft het er volgens mij bij dat je als koper altijd de ruimte moet krijgen om (klinisch) onderzoek te doen en de verkoper verplicht is gebreken te melden. Dus bij blessures of andere ernstige gebreken in de eerste paar weken na aankoop heb je altijd nog 'recht' dacht ik om de koop terug te draaien. Wellicht is dit geen herroepingsrecht, maar wel omdat verkoper verplicht was dit te melden.

Ik ben hier wel benieuwd naar. Zoals ik het lees heb je de ruimte gekregen om te keuren maar daar vanaf gezien. Als je als koper van je onderzoeksplicht afziet en de verkoper heeft je wel op gebreken gewezen, heb je dan nog wel een poot om op te staan?

Iemand die dat weet?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:51

Floortje heeft daar laatst heel uitgebreid over gepost, even kijken of ik het terug kan vinden. Het was in ieder geval niet zo zwart wit als: als jij niet keurt heb je pech. Ik ga even zoeken!

Edit:

Citaat:
Die 'je hebt pas recht van spreken als je bij de aankoop gekeurd hebt' is een van de hardnekkigste Bokt-mythes (en niet alleen op bokt). Al in 1968 (ofzo) is door de Hoge Raad bepaald dat de informatieplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de verkoper en dat de omvang van de onderzoeksplicht van de verkoper mede vorm wordt gegeven door wat de verkoper vertelt. Dus als de verkoper zegt 'hij is helemaal perfect', dan valt er weinig te onderzoeken en áls je dat dan toch doet, doe je dat vooral voor je eigen gemoedsrust.
Maar die grens is inderdaad niet altijd even scherp. Want (om het voorbeeld van dit paard te noemen) als de verkoper heeft gezegd 'hij is echt ontzettend traag, slecht aan het been en staat bij het minste of geringste te hijgen. ik heb er al twee jaar niks mee gedaan.' Is dat dan een waarschuwing 'het paard is uit conditie', of 'pas op, er kan veterinair iets niet in orde zijn' of 'ik sluit niet uit dat hij cornage heeft' of 'onderzoek waarom de conditie flut is'? Op zich is te begrijpen dat een paard dat al geruime tijd niks heeft gedaan, uit conditie is, maar zoals wel vaak met een paard 'met een verhaal', geldt dat je nooit weet welk probleem schuil gaat achter een probleem dat vrij oplosbaar lijkt. Een paard dat stil heeft gestaan en te dik is, hoe niet-hoefbevingen is die? Een jong paard waar nog weinig mee gedaan is, is dat omdat iemand geen tijd had, of omdat het niet echt wilde lukken. Uiteindelijk verkoop je als je een paard koopt, altijd een beest en een verwachting, en wat iemand mag verwachten, hangt af van wie wat zegt, wie wat op welke manier had kunnen of moeten begrijpen en dus ook van de deskundigheid van ieder der partijen. Je hebt natuurlijk ook eindeloos veel van die louche verkopers (let wel: ik heb het nu niet over ts he), die dan van die hele vage en ruime begrippen gebruiken waarvan het voor de naïeve koper lijkt alsof het een aanprijzing is, maar die achteraf gebruikt kunnen worden als inzet dat de verkoper 'echt wel aan zijn mededelingsplicht heeft voldaan', denk aan termen als 'het paard moet nog wel het nodig leren, maar is heel leergierig', of 'we zien hem sinds hij bij ons op stal is, enorm opknappen. Hij wordt steeds sterker en stoerder', of 'bij ons is hij altijd makkelijk te hanteren geweest'.

Uit dit topic:

Picopico @ [TAO] Paard verkocht, achteraf klachten

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:54

Ik heb niet alle reacties doorgelezen maar:
Stukje 2 en 3 zijn standaard. Als je een standaard contract download, staat dit er in. Je kunt het tweede stukje ondervangen door wel te laten keuren en het derde stukje indekken door gezondsheidsgebreken etc te laten beschrijven in het contract zodat je nooit achteraf discussie krijgt of verkoper iets wel of niet had doorgegeven.

Het eerste stukje is niet standaard en betekent dat verkoper geen garantie accepteert op gedrag. Dan zou ik toch even goed kijken wat het gedrag is, aangezien de verkoper dit in wil dekken.

Het is misschien een idee om de drie weken dat hij bij verkoper blijft, als proefperiode te benoemen en daar het paard een aantal keren te rijden en te verzorgen. Dan kan het definitieve verkoopcontract ingaan als het paard mee naar huis gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:56

Ts, gevoel thuislaten en in ieder geval zorgen voor een goede klinische keuring. Een paard van 1000 euro is in onderhoud en bij ziekte net zo duur als eentje van 25000.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:59

Kady1 schreef:
ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat als iemand een paard koopt en deze nog drie weken wil laten staan, omdat er bvb nog geen stal vrij is op de plek waar ze willen staan / eerst nog op vakantie willen of wat dan ook. Dat het paard betaald word en alle risico's voor de koper vallen. En dat de kosten voor het feit dat hij nog op de oude stal moet blijven ook betaald worden door de nieuwe eigenaar.
Wil een nieuwe eigenaar dit niet dan denk ik dat het paard beter "onverkocht" kan blijven zodat de verkoper vrij is om te kijken naar andere kopers en zo niet verkocht kan de koper drie weken later nog eens terug komen om te kijken of het paard er nog is en het dan meteen afhandelen.

Niet keuren vind ik voor particulieren niet verstandig. Je bent geen dierenarts en de verkoper meestal ook niet. Dan heb je met een keuring toch al een idee van de basis gezondheid van een dier.

Volledig mee eens. Levering zal in dit geval dus plaatsvinden zodra paard betaald is, zonder hem op dat moment daadwerkelijk te verplaatsen. Ik zou als verkoper dan ook dat vastgelegd willen hebben om duidelijk te hebben dat koper vanaf dat moment dus eigenaar en verantwoordelijk is. Heel niet raar en ook geen rode vlag imo. Wel/niet keuren is keuze ts en staat hier niet ter discussie. Ook ik zou als verkoper vastleggen dat optie tot keuren is geboden.
Verder, als ts heeft gevraagd naar gebreken etc heeft ze al aan haar onderzoeksplicht voldaan. Sla de berichten van Floortjem hier nog maar eens op na. Ts als jij particulier hebt gekocht is het aan jou om aan te tonen dat het betreffende gebrek aanwezig was vóór koop, om een koop terug te kunnen draaien. En dat gaat zeker weten gedoe geven. Daarom is het aan te bevelen mogelijke risico's vóór tot koop over te gaan uit te sluiten dmv keuring. Denk dus niet te makkelijk over wat jij herroepingsrecht noemt, maar feitelijk is en neerkomt op non-conformiteit.

Edit: ik zie dat Ruitje het betreffende bericht van Floortje al heeft opgezocht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:06

Ik vind vooral die opmerking over het karakter en gedrag tricky. Ik zou hier echt nooit mee doorgaan, zeker niet zonder helemaal keuren. Maar goed, heb mijn leergeld al wel betaald over de jaren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:10

Suzanne F. schreef:
Ik vind vooral die opmerking over het karakter en gedrag tricky. Ik zou hier echt nooit mee doorgaan, zeker niet zonder helemaal keuren. Maar goed, heb mijn leergeld al wel betaald over de jaren.

Niks geks aan. Bepaalde type eigenaren zijn door rijstijl en management nog in staat een hersendood paard over kling te jagen. Daar kun je als verkoper nooit garant voor staan, dat een paard onder alle type omstandigheden en met alle type ruiters braaf zijn ding doet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:11

Kijk, het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor verkoper je bent en wat voor paard je verkoopt.

Als je een groene 4 jarige verkoopt aam iemand met 3 jaar manege ervaring waarvan je denkt: Dat kon wel eens misgaan. Of wanneer iemand zegt: ik ga hem lekker 24/7 binnen zetten in een box met 8 kilo krachtvoer.

Of wanneer je er 1 verkoopt waar je bij verteld dat hij 3 keer is teruggekomen of dat hij onvoorspelbaar is ofzo?

Dan zou ik denken: ik verkoop niet. Maar je kan ook denken: ik verkoopt wel en dek mij in?

Ik weet niet... Er zijn opzich 'logische' redenen te bedenken vanuit de verkoper om het te doen.

Maar daar zou TS dan meer een inschatting van moeten maken?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:13

ruitje schreef:
Kijk, het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor verkoper je bent en wat voor paard je verkoopt.

Als je een groene 4 jarige verkoopt aam iemand met 3 jaar manege ervaring waarvan je denkt: Dat kon wel eens misgaan. Of wanneer iemand zegt: ik ga hem lekker 24/7 binnen zetten in een box met 8 kilo krachtvoer.

Of wanneer je er 1 verkoopt waar je bij verteld dat hij 3 keer is teruggekomen of dat hij onvoorspelbaar is ofzo?

Dan zou ik denken: ik verkoop niet. Maar je kan ook denken: ik verkoopt wel en dek mij in?

Ik weer niet... Er zijn opzich 'logische' redenen te bedenken vanuit de verkoper om het te doen.

Maar daar zou TS dan meer een inschatting van moeten maken?

Ze zou kunnen beginnen met een aankoopkeuring en het trekken van bloed. Dan kun je de meeste verdovende en kalmeringsmiddelen terugvinden mocht daar sprake van zijn.

Als daar geen sprake van is, paard is gezond en was ten tijde van proberen braaf en daarna niet meer zul je inderdaad bij jezelf moeten gaan kijken waar het mis gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:34

996981 schreef:
Suzanne F. schreef:

Niks geks aan. Bepaalde type eigenaren zijn door rijstijl en management nog in staat een hersendood paard over kling te jagen. Daar kun je als verkoper nooit garant voor staan, dat een paard onder alle type omstandigheden en met alle type ruiters braaf zijn ding doet.

Wat ik gek vind, en ik denk Suzanne F ook bedoelt, is dat juist de verkoper dit in het koopcontract wil opnemen.
Gedrag is - zoals je terecht zegt 996981 - zo subjectief dat je daar nooit een koop op kunt ontbinden als je niet expliciet in een contract hebt gezet dat je een bomproof, verkeersmak, en handmak paard wil.
En dan nog - als je dat in een koopcontract hebt gezet - is het nog heel moeilijk om daarop de koop te ontbinden als het paard niet braaf blijkt te zijn. Dus vanuit de koperskant snap ik dat je zoiets in een koopcontract zou willen opnemen.

Vanuit de verkoper snap ik niet dat deze een dergelijke gedragsclausule in het contract wil opnemen. Het is namelijk helemaal niet nodig. Gedrag leidt zelden of nooit tot nonconformiteit, of het paard moet echt gevaarlijk zijn.
Daarom vind ik deze clausule zo raar en bijna een garantie op een niet braaf paard.