Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 07:21

Ik sta al 10 jaar op dezelfde stal (prive), en heb nog nooit een verhoging gehad.
Laatst heb ik zelf het balletje op gegooid, maat de eigenaar wil er niets van weten.
Kortom mijn verhoging zal ook dat jaar €0,- zijn

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 07:31

Hier ook op onze pensionstal gaat de prijs met 20 euro omhoor per november. OOk hier snap ik het hij zal wel moeten op een andere stal even wat bij ons vandaan gaan ze 25 euro per maand omhoog.

jansje73

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 07:47

Voor zover heb ik nog niks gehoord dat er bij ons op stal waar ik nu alweer 1.5 jaar met mijn paarden heb Ik sta op een goedkope stal waar ik voor mijn paarden die 24/7 buiten staan met schuilstal en onbeperkt hooi betaal ik per paard 150 euro per maand. Ik moet wel alles zelf doen paddocks bij houden en op tijd doorgeven.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 07:54

Ik vind veel verhogingen die hier voorbij komen eigenlijk bijzonder laag. Bijna te laag als je alleen al naar GWL kijkt? Wellicht heeft dat te maken met langlopende contracten ofzo?
Maar ook die lopen af. En dan moeten de bedragen zeker weten omhoog lijkt mij zo?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 07:58

Ik denk dat velen ook hopen dat hooi en strooisel terug goedkoper zal zijn volgend jaar. Maar vrees er eigelijk voor.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:09

Olympia96 schreef:
Ik vind veel verhogingen die hier voorbij komen eigenlijk bijzonder laag. Bijna te laag als je alleen al naar GWL kijkt? Wellicht heeft dat te maken met langlopende contracten ofzo?
Maar ook die lopen af. En dan moeten de bedragen zeker weten omhoog lijkt mij zo?

Misschien hebben veel stallen zonnepanelen? Er is een tijd een subsidieregeling geweest voor het verwijderen van asbesthoudende daken en het plaatsen van zonnepanelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:10

Idd zonnepanelen. En eigen ruwvoer, van eigen land.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:53

Wij zijn recent ook omhoog gegaan. Los van inflatie etc etc hebben we dadelijk 3 hectare erbij die we gaan pachten een extra nieuwe stal met kantine (die we huren) etc de buitenbak zal verlicht worden. Voor ons meer kosten en meer luxe voor de klanten dan heb ik het dus nog niet eens over extra kosten door inflatie. Maar lijkt het me redelijk om iets omhoog te gaan. En dan denk ik dat we nog relatief weinig vragen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:38

Dat zou idd kunnen. Maar zelfs hooi van eigen land moet wel (een stuk) duurder zijn: dieselprijs, plastic, loonwerkers.

Als ik (paarden aan huis) al zie dat mijn muesli in een maand tijd met €5,- per zak is verhoogd, hooi boer gaat omhoog met prijs (mag ook wel, betaal slechts €50 voor 500 kilo baal) en dan reken ik de kosten voor GWL nog niet eens mee. Daarom verbaas ik me best wel over verhogingen van een paar tientjes. Dat is echt niet veel lijkt mij. Zou mij niet eens verbazen als sommigen met €100 omhoog zouden moeten gaan. Om überhaupt de stal te laten draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:41

Denk dat dat er ook aan ligt wat je wel en niet rekent. Wij hoeven hier niet onze boterham uit te halen maar willen ook niet gaan betalen voor paarden van anderen. Nu wordt er soms wel licht gedacht over dingen: palen zou je ook kopen voor je eigen paarden etc etc, zonder dat er bedacht wordt dat er met meer paarden ook meer slijtage is / kapot gaat.

Hier is inderdaad de prijs van de vitamine korrel gestegen, het hooi, GWL. Wij gaan van 200 naar 225 in januari. We willen mensen ook de kans geven om, mits ze dit niet willen betalen, wat anders te zoeken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:44

Wij zijn dit jaar van 385 naar 425 gegaan. Dat vond ik al fors (wel begrijpelijk) maar ik hoop dat het daarbij blijft.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:51

weer +15 deze mnd, dit jaar al eerder verhoging gehad ook terwijl het daarvoor redelijk gelijk bleef.
denk dat steeds meer mensen de eindjes aan elkaar moeten knopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:52

Zou het gasverbruik van stallen niet behoorlijk laag moeten zijn? Zoveel heb je dat toch niet nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:54

Ligt er denk ik aan, wij hebben een ruime kantine waar mensen de verwarming aan mogen zetten (en dat ook doen en soms vergeten uit te zetten) dus dan verbruik je wel wat gas ja.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:55

Shadow0 schreef:
Zou het gasverbruik van stallen niet behoorlijk laag moeten zijn? Zoveel heb je dat toch niet nodig?

Verwarming in kantine? Gerechten in de kantine klaarmaken? Boiler voor warm water op de spuitplek? Geen idee hoeveel het exact zal zijn, maar zeker de maneges zullen dat wel voelen.

Zonder kantine voel je vooral de elektriciteit denk ik.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:56

Ik heb nog niks gehoord over een eventuele prijsverhoging.
Ik zou het begrijpen als het wat duurder zou worden, maar hoop dan wel dat het redelijk blijft. Sta in theorie in volpension maar ik doe aantal dingen zelf zoals paddock uitmesten, ’s avonds voeren, op weide zetten en er weer afhalen, enz.
Bijvoer koop ik ook zelf omdat paard suiker- en zetmeelarm moet eten, daarvoor krijg ik 20 € korting op het stalgeld maar hetgeen ik koop kost een stuk meer en is denk ik een kwart duurder geworden op een half jaar tijd. Ervan uitgaande dat het bijvoer dat de andere paarden via de stal krijgen ook een stuk duurder geworden is is een prijsstijging eigenlijk logisch. Hooi en stro komt van eigen land van de stalhouder, maarja brandstof tractor enz. is natuurlijk ook duurder geworden.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:58

op mijn stal is er geen gas water of elektra dus die kosten hoeven ook niet doorberekend te worden. wel is het hooi duurder geworden dus dat dat doorberekend wordt is niet meer dan logisch. Onze stalprijs gaat ook omhoog, hoeveel weet ik nog niet precies. Zelf zou ik ook open staan voor minder verhoging en meer diensten aangezien de stal houdster nu 5 dagen op zich neemt en wij 2. Maar ik wacht het af.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:59

Olympia96 schreef:
Dat zou idd kunnen. Maar zelfs hooi van eigen land moet wel (een stuk) duurder zijn: dieselprijs, plastic, loonwerkers.

Als ik (paarden aan huis) al zie dat mijn muesli in een maand tijd met €5,- per zak is verhoogd, hooi boer gaat omhoog met prijs (mag ook wel, betaal slechts €50 voor 500 kilo baal) en dan reken ik de kosten voor GWL nog niet eens mee. Daarom verbaas ik me best wel over verhogingen van een paar tientjes. Dat is echt niet veel lijkt mij. Zou mij niet eens verbazen als sommigen met €100 omhoog zouden moeten gaan. Om überhaupt de stal te laten draaien.

Bij mij op stal zijn er niet enorm veel kosten. Krachtvoer en eventueel bodembedekking is voor eigen rekening (paarden staan in principe altijd buiten, bij uitzondering op stal). We hebben een kleine elektrische boiler, verlichting en een paar pompen op stroom en verder niet. Hooi komt van eigen land, en ik kan me voorstellen dat de kosten daarvan flink gestegen zijn. Ik vind de verhoging die ik heb heel erg schappelijk. Het had van mij best hoger mogen zijn maar 100 euro had ik wel even wat kritische vragen over gesteld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:04

Robijntjah schreef:
Ligt er denk ik aan, wij hebben een ruime kantine waar mensen de verwarming aan mogen zetten (en dat ook doen en soms vergeten uit te zetten) dus dan verbruik je wel wat gas ja.

Ja, maar is het nodig? Zijn daar geen andere oplossingen voor te bedenken? (En zouden mensen die op stal staan daar een keuze over willen hebben, wat zij de fijnere keuze vinden: meer betalen of misschien wat comfort inleveren in de kantine maar minder stalgeldverhoging?)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:18

Maar niet elke stal vroeg maar net aan genoeg, hè?

Ik zou het soms handiger vinden als je iets meer inzicht kreeg in het hoe en wat bij verhogingen. Hoewel het aan de ene kant je niet echt helemaal aangaat, is het ook wel gewoon soms duidelijker als er uitgelegd wordt waarom er zoveel gevraagd wordt. Ik vind het dan ook erg fijn als je daar fijne gesprekken over kan hebben. Gewoon open en lekker klagen tegen elkaar hoe duur het wordt. En je beseft je ineens wat ruwvoer van eigen land zelfs kost en vooral waar ze het anders voor konden verkopen. Maar ik snap ook dat bepaalde dingen ook gewoon privé zijn.

Hoewel ik me wel afvraag hoe je het moet doen als gwl hetzelfde contract als het woonhuis bij stal is. Hoe moet je gaan berekenen wat de stalling meer kost. Je haalt inkomen eruit of het is misschien gewoon voor erbij. Maar bij inkomen moet je genoeg binnenhalen om eigen gwl te betalen, laat je de klanten ervoor opdraaien of bezuinig je zelf ook. (Zo ken ik stallen met hele luxe huizen erbij die extreem veel verbruiken door diverse luxe apparaten enzo, die mensen ken ik privé, want ik heb er nooit gestaan, maar om dan jouw eigen hoge verbruik door te berekenen aan klanten vind ik niet zo netjes. Laat zeggen dat ze bijna het dubbele verbruiken van wat gemiddeld is voor type woning)

Vroeger hadden wij een muntjes machine voor warm water. Tegenwoordig kan je het gewoon pakken, maar de eigenaar is de boiler wel af en toe gaan uitzetten want er werd nogal laks omgegaan met dat warme water. Vanaf het begin aangegeven dat je warm water pakt als het nodig is, maar wel gewoon normaal. Benen wassen kan gewoon met koud water, voor slobber staat er een waterkoker. Toch heb je mensen die dagelijks bezig zijn met warme water en ook voor voer niet de waterkoker pakken. Elke keer met wassen warm water gebruiken ipv gedeeltelijk koud water. Ik snap dus helemaal dat er meer controle op komt en zou het zelfs snappen als het weer betaald zou worden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:32

Maakt het dan uit of mensen de inkomsten van de stalling voor hun woonhuis gebruiken of voor andere dingen? Uiteindelijk wordt er gerekend om een redelijk bedrag aan winst, aka ‘loon’ te halen uit die stalling. Wat ze er daarna mee doen maakt toch niet uit voor de pensionklanten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:35

Die openheid ben ik zeer zeker met je eens MWM, daarom geven wij ieder jaar eind van het jaar een overzicht van de kosten, investeringen, stijgingen en plannen voor aankomend jaar.

Bij ons zit warm water voor wassen en voer en de cv van de chalet inderdaad aan ons woonhuis. Echter stoken wij op de houtkachel en niet op de cv, laten mensen wel eens de verwarming aan en kan er bij ons in de kantine gekookt worden (op gas waar wij zelf keramisch koken) en gedoucht en geslapen worden. Daar rekenen wij allemaal niets voor, dat zouden we ook per keer kunnen gaan doen maar dan denk ik dat mensen duurder uit zijn dan zo.

Ik vind het verder niet zo relevant inderdaad of wij er dan nog 'iets' aan overhouden (zo ja dan is dat in ieder geval zeer minimaal voor de uren die wij er aan kwijt zijn) gezien we er dus ook zat in investeren qua tijd en kosten.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:56

Maar vragen jullie ook alle openheid en doorberekeningen voor je gemaakte ziektekosten , de boodschappen bij de AH of Jumbo en je verzekeringen , je huurhuis of een dagje Efteling?
Het lijkt hier wel dat als je wat verdient( of je maandelijkse loon moet verdienen) aan je stalling je bijna als dief gezien wordt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:11

Jeetje wat een prijzen komen er voorbij.
Ik betaal 165 per paard, inclusief alles en alle services. Echt superblij mee.
Vorig jaar werd er al gezegd dat er misschien een verhoging aankomt, maar die is er nog niet geweest. Als dat nog langer duurt ga ik het misschien zelf even opperen, die mensen zijn veel te lief en het moet wel eerlijk blijven natuurlijk := aan de andere kant, ze hebben het zelf in de hand..
Wij hebben geen gasverbruik in de stal, er is alleen koud water dus de douche wordt amper gebruikt in de winter. En er is geen kantine :) Het baklicht is ook niet vaak aan, de lampen in de stallen zijn in de winter wel veel aan. De brandstofprijzen zijn ook gestegen natuurlijk, dus het uitmesten en het ophalen van hooi enzo wordt ook duurder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:26

SARINO schreef:
Het lijkt hier wel dat als je wat verdient( of je maandelijkse loon moet verdienen) aan je stalling je bijna als dief gezien wordt.

Dat valt volgens mij wel mee. Maar de meeste stallingen hebben weinig gas nodig, dat een hoge gasprijs dan voor enorme verhogingen zou zorgen is niet per se vanzelfsprekend, een beetje inzicht in de kosten is wel fijn. Als ik klant zou zijn zou ik hogere hooi- en strokosten (die er dus zeker zijn) wel aanvaardbaar vinden, maar een verhoging van 100 euro per maand alleen voor het verwarmde buitenbad van de stalhouder zou toch anders voelen. Ik neem aan dat je je daar wel in kunt verplaatsen?

(En de andere kant - betalen stallingen hun medewerkers nu een flink hoger salaris? Want iedereen heeft hogere kosten, de medewerkers dus ook.)