Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:47

Luckystory schreef:
Goh, ik heb het ook ooit geweigerd om dezelfde reden. Dat was een jonge D-pony, normale/lagere prijsklasse. Het dier was als jaarling door ons aangekocht. Nooit 1 pas kreupel gelopen. Dus klinisch durfde ik mijn hand voor in het vuur steken.
Maar RX moesten ze mij toch ook niet vragen. Omdat ik dat simpelweg niet wist en ik wilde de pony zijn toekomst niet hypothekeren door iemand op heksenjacht te laten gaan.

??
Heksenjacht, wat bedoel je hiermee?
Paard blijft een dier he, en is het eerlijk als dat dier voor vol verkocht wordt terwijl je dat helemaal niet weet?
En als iemand dat wilt onderzoeken noem jij dat een heksenjacht?

Echt als ik dit lees zeg ik echt dat we idd moeten stoppen met de dierenhandel en sport

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:53

Toen ik ooit eens een 5 jarige kwpn paard verkocht heb ik hem zelf eerst röntgen laten keuren.
Had hem ook als veulen.
Ik wilde juist weten wat ik verkocht en geen gezeik achteraf krijgen.
Ook hij had nooit slecht gelopen. En dat kwam ook uit de röntgen. Allemaal netjes.

Herkeur kon ik dan ook zonder bibberende knieën toelaten zouden mensen dat willen.

Dus zou het niet mogen. Dikke doei. Dan word ik argwanend.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:55

Nee, ik hoef niets te weten.
Mijn eigen rijpaarden zijn eigen fok en die zet ik ook niet op de foto.

Een RX-keuring is een inschatting van een risico. Als van plan bent veel geld uit te geven dan snap ik dat je die centjes niet zomaar over de balk gooit en dat je ergens wat zekerheid wil inbouwen.
Maar in de ‘normale’ prijsklasse vind ik het wat erover.
Het is ook niet zaligmakend. Veel bemerkingen gaat zo’n paard levenslang geen last van hebben. Je loopt ook het risico om te overbehandelen.
Ik vind het nuttiger klinisch te keuren of om te reageren wanneer je een probleem opmerkt.
Ik ken zelfs kopers die daar op anticiperen. Die kopen een duur paard, liefst met een bemerking. Die rijden dan 20 jaar op een superpaard voor half het geld…

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:01

Spenk schreef:
Luckystory schreef:
Goh, ik heb het ook ooit geweigerd om dezelfde reden. Dat was een jonge D-pony, normale/lagere prijsklasse. Het dier was als jaarling door ons aangekocht. Nooit 1 pas kreupel gelopen. Dus klinisch durfde ik mijn hand voor in het vuur steken.
Maar RX moesten ze mij toch ook niet vragen. Omdat ik dat simpelweg niet wist en ik wilde de pony zijn toekomst niet hypothekeren door iemand op heksenjacht te laten gaan.

Dus omdat jij bang bent dat er wat is mag een ander niet rx keuren want dan kan je hem niet meer duur verkopen?

Het had niets met geld te maken. Ik wilde dat de pony goed terecht kwam.
En ik kan niets garanderen wat ik niet weet.
Ik vond de prijs ook niet in verhouding met een RX-keuring en was daarom ook zeker niet van plan die kosten te dragen.

Die pony gaat ondertussen zowat richting de 20. Ik geloof niet dat hij ooit problemen heeft gehad bij zijn nieuwe eigenaar die een RX-keuring aan het licht gebracht zou hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:02

Daphara schreef:
Tja, ik geef de handelaar niet helemaal ongelijk.
Ik hoorde laatst hetzelfde van een Shire fokker, koper wilde de jaarling ook eerst RX gekeurd hebben. Jaarling had een bemerking (weet niet meer op wat), maar het dier had nooit een stap kreupel gelopen en de bemerking hield ook niet in dat er opeens een heel groot risico was. Maar koper ziet van de koop af en de fokker is nu verplicht elke geïnteresseerde over de bemerking te vertellen. Die fokker zei ook hetzelfde, geen RX keuringen meer bij hun paarden.

De fokker heeft helemaal ongelijk. Als een koper door een RX keuring van de koop afziet, betekent dat dat hij een negatief aankoopadvies heeft gekregen. Want dat spreek je in de regel af: bij een negatief advies kan de mondeling gesloten koop worden ontbonden. Als een paard een bemerking heeft maar toch een positief aankoopadvies (dat kan namelijk ook) zou het veulen gewoon zijn verkocht.
En een shire is echt niet anders dan een ander paard als het om gebreken gaat.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:03

Hoewel ik ook sterk argwanend wordt van een verkoper die RX 'verbied' vind ik het ook erover om élk paard voor élk gebruiksdoel volledig te keuren.

In de lagere prijsklasse, met paarden voor recreatief gebruik volstaat klinisch meestal wel. Paarden kunnen loepzuiver zijn op de rx en zo kom als een hoepel.
Of verrot op de rx en nooit een pas kreupel lopen.

Ik heb mijn merrie ongekeurd gekocht als 3 jarige. Geen rx, amper een klinische. Gewoon testrijden en goed kijken.
Hobbel er alweer 10 jaar zorgeloos mee rond.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:08

Cherdenise schreef:
??
Heksenjacht, wat bedoel je hiermee?
Paard blijft een dier he, en is het eerlijk als dat dier voor vol verkocht wordt terwijl je dat helemaal niet weet?
En als iemand dat wilt onderzoeken noem jij dat een heksenjacht?

Ja ik vind dat wel. Al die gekeurde paarden worden eigenlijk overbehandeld. Verwijdering van OCD’s enzo.
Dat blijven toch gewrichtsoperaties. En dat is ook op lange termijn nooit zonder risico. Terwijl je helemaal niet weet of zo’n paard ooit last ervan zou krijgen. Om ze toch maar proper op de foto te hebben…
Of nummertjes op hoefbenen. Dat zegt mij ook helemaal niets.
Een keuring is een inschatting van een risico. Maar mensen hechten daar tegenwoordig zoveel waarde aan dat ze een paard slachtrijp vinden met een 3 op een straalbeen. Terwijl die daar evengoed 20 jaar probleemloos mee kan rondlopen.

Ik snap dat een koper zijn risico wil beperken. Maar dan lijkt mij dat eerder nuttig vanaf een bepaalde waarde.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:09

Tsjah ik snap het wel. Ik ben zelf ook helemaal klaar met al dat gekeur en kopers die paarden met de meest kleine afwijkingen in een normale prijsklasse laten staan. Echter als handelaar zijnde zou ik er misschien dan wel voor kiezen uit voorzorg zelf het paard te keuren.

Wij hadden ooit een paard met een chipje op een plek wat volgens de dierenarts geen enkel risico was voor de sport, hij adviseerde dan ook om het lekker te laten zitten. Maar zodra mensen vroegen is ie goed op foto en je zegt hij heeft een klein chipje die geen risico vormt haakt 90% af. Paard heeft nog nooit een blessure gehad.

Niks mis met keuren, maar er wordt niet meer gekeken naar het gebruiksdoel en het risico dat een bepaalde afwijking heeft.

Zelfs meegemaakt dat de ene veearts het paard afkeurt op hoefkatrol klasse 4. Dat wij zelf dachten volgens ons is er niks te zien. Daarom laten herkeuren bij een andere dierenarts die ons werd aangeraden en daar kreeg ie allemaaltjes 1tjes, 1-2tjes. Paard is nu 16 jaar nog nooit in zijn leven 1 pas kreupel geweest.

Veel kopers vergeten zelfs de klinische keuring en vragen alleen nog maar naar een röntgen keuring. Dat terwijl in mijn ogen de klinische keuring toch wel zo belangrijk is.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:14

Ondanks dat ik van dit verhaal toch wel argwanend word kunnen we tegenwoordig ook echt te ver gaan met keuringen. Er moet gekeurd worden naar gebruiksdoel en niet om ieder minuscule afwijking te vinden waar een recreatiepaard waarschijnlijk nooit last van gaat hebben.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:17

Dee_Es schreef:
Ondanks dat ik van dit verhaal toch wel argwanend word kunnen we tegenwoordig ook echt te ver gaan met keuringen. Er moet gekeurd worden naar gebruiksdoel en niet om ieder minuscule afwijking te vinden waar een recreatiepaard waarschijnlijk nooit last van gaat hebben.

Dit dus. :j

DuoPenotti

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:23

maar dan word hij ook gewoon goed bevonden. Ook al is er een aantekening.
Je geeft bij de keuring aan wat het gebruiksdoel is namelijk.

Maar wat mij ook vaak verbaasd is dat recreatief vaak door mensen gezien word als dat kan bijna elk paard wel.
Maar ik denk dat het in veel gevallen zwaarder is dan sport.
In mooie vlakke banen een proefje doen, of in dat mulle ongelijke zandpad moeten lopen, paar uur achter elkaar....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:23

Sita_xx schreef:
Dee_Es schreef:

Dit dus. :j

Maar dat gebeurt nog steeds.
Maar ik ben het met Duo Penotti eens hoor. Ook - en juist - een recreatiepaard moet gewoon gezond zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:26

Luckystory schreef:
Spenk schreef:

Dus omdat jij bang bent dat er wat is mag een ander niet rx keuren want dan kan je hem niet meer duur verkopen?

Het had niets met geld te maken. Ik wilde dat de pony goed terecht kwam.
En ik kan niets garanderen wat ik niet weet.
Ik vond de prijs ook niet in verhouding met een RX-keuring en was daarom ook zeker niet van plan die kosten te dragen.

Die pony gaat ondertussen zowat richting de 20. Ik geloof niet dat hij ooit problemen heeft gehad bij zijn nieuwe eigenaar die een RX-keuring aan het licht gebracht zou hebben.

Maar jij heb een glazen bol waarmee je kan voorspellen er nooit wat is? Ik vind dat als je een goeie verkoper bent dan laat je zelf het paard vooraf vast keuren in plaats van als een struisvogel de kop in het zand te steken.

Want ik weet niet of je het weet maar ook als er niet RX gekeurd is maar er blijk na een maand of 4 wel wat te zijn dan is dit een verborgen gebrek.

Het is aan mensen zelf wat ze doen met de uitslag van ene keuring. Er zijn zat mensen die met een kleine bemerking het paard gewoon nemen. Het geeft ook inzicht want dan kan je de training erop aan passen indien nodig.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:28

Er valt inderdaad iets voor te zeggen dat een handelaar zelf keurt en zo wéét wat hij verkoopt en een duidelijk verhaal kan vertellen.
Maar kan je een volledige set foto’s verwachten als het paard bijvoorbeeld minder kost dan 5000?
Klinisch doorgaans wel. Dat valt nog te bekostigen.
Maar wat kost een RX-keuring tegenwoordig? Dat kan je toch niet verwachten?
Voor sommige paarden is dat half de verkoopprijs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:30

Kopers moeten zich realiseren dat je in de prijsklasse tot 5000 grote kans loopt op een paard met bemerkingen. In een hogere prijsklasse krijg je paarden vaak al gekeurd aangeboden of kun je afspreken dat de verkoper de keuring betaalt bij een negatief advies.
ik ben het ermee eens dat niet iedere bemerking leidt tot een onbruikbaar paard, maar de kans daarop is er wel en zeker bij een negatief aankoopadvies is de kans groot. Kopers moeten zich ook realiseren dat paarden die helemaal "schoon" zijn vrijwel niet bestaan. Er is altijd wel iets. Maar als dat "iets" goed kan worden gemanaged of bv een chip kan worden verwijderd, dan hoeft dat een paard niet veel minder waard te maken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-05-22 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:31

Spenk schreef:
Het is aan mensen zelf wat ze doen met de uitslag van ene keuring. Er zijn zat mensen die met een kleine bemerking het paard gewoon nemen. Het geeft ook inzicht want dan kan je de training erop aan passen indien nodig.

Precies.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:31

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:33

Niet intrappen...je hebt als koper zelf een onderzoeksplicht.

Een normale rontgenologische keuring kost e500,- dat kan een verkoper gewoon incalculeren in de verkoopprijs.
Als je het als koper zelf niet wilt omdat het paard niet zoveel kost is het prima, maar zodra een verkoper het gaat verbieden/ ontmoedigen gaan hier de alarmbellen af.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:33

Luckystory schreef:
Er valt inderdaad iets voor te zeggen dat een handelaar zelf keurt en zo wéét wat hij verkoopt en een duidelijk verhaal kan vertellen.
Maar kan je een volledige set foto’s verwachten als het paard bijvoorbeeld minder kost dan 5000?

Nou en? Als kopers dat willen betalen? Dan zeg je als verkoper toch keuren mag, maar de kosten zijn ook bij afkeuring voor de koper.

Eigen risico dan bij lagere prijsklasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:34

Luckystory schreef:

Maar als jij nog gezonde paarden weet die verkocht worden onder de 5000?

Dat is niet meer. Vroeger was dat zo ja en nee dan kan je dat niet verwachten. Maar wat houdt je tegen dat de koper op zijn kosten keurt? Als je dat niet wil dan denk je dus niet aan een goed huis maar aan zoveel mogelijk geld opstrijken. Immers als er een bemerking blijkt kun je ook je verkooprijs aanpassen daar naar. Maar onder de 5000 heb je nu niks. Een simpele haflinger gaat al voor 7500 weg nu.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:37

Als die van mij straks in verkoop gaat, dan keur ik ook zelf eerst. Ik heb ook gekeurd bij aankoop toen was hij 3 en onbeleerd. Nu is hij 5 en M dressuur.
Heb net andere foto's laten maken. (De verkoopfoto's :D :D :D )

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:39

DuoPenotti schreef:

Maar wat mij ook vaak verbaasd is dat recreatief vaak door mensen gezien word als dat kan bijna elk paard wel.
In mooie vlakke banen een proefje doen, of in dat mulle ongelijke zandpad moeten lopen, paar uur achter elkaar....

Paard werd inderdaad ook goed bevonden. Maar chip is chip, en veel kopers haken daar toch vanaf alvorens het paard gezien te hebben

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:39

Spenk schreef:
Want ik weet niet of je het weet maar ook als er niet RX gekeurd is maar er blijk na een maand of 4 wel wat te zijn dan is dit een verborgen gebrek.

Als particulier niet.
Dan kan je alleen gehouden worden aan die dingen die je weet en garandeert.
Als je niet weet hoe hij op foto is, kan je dat niet garanderen en kan je daar niet aan gehouden worden.
Zolang je maar eerlijk bent over wat je wél weet.
Ik weet niet of dat voor een handelaar ook geldt?
Dus ‘Hij is klinisch ok. RX weet ik niet’ is een duidelijk en eerlijk verhaal.
En in een lagere prijsklasse lijkt mij dat voldoende?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:43

Sita_xx schreef:
DuoPenotti schreef:

Paard werd inderdaad ook goed bevonden. Maar chip is chip, en veel kopers haken daar toch vanaf alvorens het paard gezien te hebben

Veel ook niet.
Ik zou een paard er niet om laten staan als die ergens zit wat weinig risico geeft of op een makkelijk te opereren plek.
En de rest van de foto's is fijn, paard precies wat ik zoek. Dan weet je wat je koopt dus voor vele echt geen reden tot niet kopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:45

Elisa2 schreef:
Niet intrappen...je hebt als koper zelf een onderzoeksplicht.

Een normale rontgenologische keuring kost e500,- dat kan een verkoper gewoon incalculeren in de verkoopprijs.
Als je het als koper zelf niet wilt omdat het paard niet zoveel kost is het prima, maar zodra een verkoper het gaat verbieden/ ontmoedigen gaan hier de alarmbellen af.

Verkopers doen dan meestal alleen de RX keuring erbij. Klinisch heeft weinig zin want die is maar 2 weken geldig. Dat is inderdaad bij veel klinieken rond 500. En kun je gewoon bij de verkoopprijs erbij tellen.
Je maakt de drempel voor een kandidaat koper toch een stukje lager.