Bruikleen pony's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Bruikleen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:44

Ik begrijp het wel, maar echt maak alles waterdicht zwart op wit..iedere afspraak, ook de simpele over DA kosten/ inentingen/ ontwormen/ hoefsmid/ overleg. Daar hebben ze vast geen problemen mee als ze echt serieus zijn en goede intenties hebben.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 08:57

Ben ik weer..
Nu heb het contract van bruikleen pony bij paardencontracten.nl gedownload maar daar staat in dat de eigenaar ten alle tijden aansprakelijk is mocht de pony iets aanrichten bij anderen of de gebruiker.
Ik zal nog even gaan kijken of dit werkelijk zo moet zijn. Want als zij bijvoorbeeld de stal vergeten dicht te doen, ze loopt de weg op en veroorzaakt een ernstig ongeval ben ik dan aansprakelijk?

En ik ben jullie mening nodig.
Heb na veel reacties een goed gevoel bij 2 mensen.
1:
Woont verder weg
Particulier
Hebben al een bruikleen pony
Wekelijks op les
Mee naar buiten en crosstrainingen.
De pony's zijn dit niet gewend en zullen er of veel van leren of vervelende pony's worden omdat er teveel van ze gevraagd wordt.

2:
Dichtbij huis
Worden dan gebruikt in kleinschalige lessen op een kleinschalige stal.
Mag altijd komen en als ik wil zou ik zelfs mogen rijden
Is op een pensionstal (eigenaar) en dus wel meer toezicht.
Wel zullen er verschillende ruitertjes oprijden. Al passen de pony's zich wel snel aan.

Wat zouden jullie kiezen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:07

Eerlijk, geen een…. Ik zou nooit willen dat mijn pony’s of lessen lopen of echt crosstrainingen gaan meelopen…. Grote kans op blessures bij de een en niet erg bevorderlijk voor de pony’s en het fijn gereden zijn bij de ander…

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:27

De tekst van een contract maakt niet per se of je aansprakelijk bent of niet. Het kan wel, mits het voldoet aan de wet. Ik denk dat het hier onredelijk bezwarend is. Ik geloof dat ik eerder wat geschreven heb over houder en eigenaar in relatie tot aansprakelijkheid. Google daar anders eens op.

Welke mogelijkheid je moet kiezen. Echt geen idee. Allebei voor en nadelen. Misschien een idee om eerst voor jezelf te bepalen wat je belangrijk vindt. Vind je afstand belangrijk dan kies je de dichtsbijzijnde. Vind je 1 ruiter veel belangrijker, dan kies je die.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:33

Valt het contract niet zelf aan te passen?

Te ben je bij alletwee wezen kijken? Bij welke manier van huisvesting denk je dat je paarden meer baat hebben?

Ik zou overigens voor optie 2 gaan. Dicht bij en toch meer overzicht dan kun je sneller ingrijpen indien je dit nodig vindt.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 09:44

Ben ik weer..
Nu heb het contract van bruikleen pony bij paardencontracten.nl gedownload maar daar staat in dat de eigenaar ten alle tijden aansprakelijk is mocht de pony iets aanrichten bij anderen of de gebruiker.
Ik zal nog even gaan kijken of dit werkelijk zo moet zijn. Want als zij bijvoorbeeld de stal vergeten dicht te doen, ze loopt de weg op en veroorzaakt een ernstig ongeval ben ik dan aansprakelijk?

En ik ben jullie mening nodig.
Heb na veel reacties een goed gevoel bij 2 mensen.
1:
Woont verder weg
Particulier
Hebben al een bruikleen pony
Wekelijks op les
Mee naar buiten en crosstrainingen.
De pony's zijn dit niet gewend en zullen er of veel van leren of vervelende pony's worden omdat er teveel van ze gevraagd wordt.

2:
Dichtbij huis
Worden dan gebruikt in kleinschalige lessen op een kleinschalige stal.
Mag altijd komen en als ik wil zou ik zelfs mogen rijden
Is op een pensionstal (eigenaar) en dus wel meer toezicht.
Wel zullen er verschillende ruitertjes oprijden. Al passen de pony's zich wel snel aan.

Wat zouden jullie kiezen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:45

Ik zou wbt het contract dit met een notaris overleggen en er is wellicht het een en ander aan te passen.

En voor de rest zou ik doen wat het beste bij de pony's past, zijn het meer recreatie of meer sportpony's? Bij optie 1 worden ze verder opgeleid wat ze meer waard maakt maar ook meer risico op blessures/ zware belasting.

Optie 2 worden de pony's rijtechnisch niet beter van maar krijgen wel hun aandacht en beweging, ik weet niet of ze ook naar buiten gaan..zo niet dan zullen ze minder afwisseling hebben. Voordeel is wel dat je ze in de gaten kunt houden en naar huis kunt halen als het niet goed gaat. Dit zou ik dan ook in het contract opnemen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 10:18

Het is niet dat ze beide echt heel fanatiek als wedstrijd pony's gebruikt gaan worden.
Crosstraining zal 1x in de zoveel tijd zijn en niet wekelijks/maandelijks.
De ander, waar ze in de lessen lopen, is heeeel kleinschalig en vaak wel vaste ruiter.
Bij beide komen ze naar buiten.

@elisa2:
Dat is precies waar ik over twijfel!
Wellicht worden ze inderdaad beter bij die mensen die verder weg wonen. Ze investeren er samen meer in om beter te worden.
Dat maakt ze ook weer meer waard als ik ze eventueel in de toekomst alsnog zou willen verkopen.

Bij de ander kunnen ze gewoon hun rondje lopen, wel vaak een vast ruitertje.
Ze gaan daar overigens ook mee op buitenrit en zo nu en dan naar een plas.

Dit zal in de zomer meer gedaan worden dan in de winter natuurlijk.

Ik heb momenteel geen keus. Ze thuis houden lukt door omstandigheden niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:25

Het is ook lastig, als je denkt dat je ze in de toekomst zou willen verkopen zou ik voor optie 1 gaan. Maar dan wel met een clausule er in wbt blessures en kosten e.d. Want als ze bijv. een ernstige peesblessure krijgen dan is natuurlijk de waarde er helemaal uit.

Als je ze niet wilt verkopen in de toekomst en er zelf meer zicht op wilt houden zou ik voor optie 2 gaan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:32

Ik heb je een Pb gestuurd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:30

Ik zou voor optie 2 gaan. Je kunt ze zelf in de gaten houden en het werk is minder zwaar dus minder kans op ernstige blessures. En je zou er ook zelf nog op kunnen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:30

Mijn keuze zou absoluut optie 2 zijn, als ik tussen alleen deze opties mag kiezen. Als de instructie juist is, dan kan er weinig aan verprutst worden, terwijl de kans op blessures bij optie 1 alleen maar groter is + geen zicht meer op wat men 'uitspookt'.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 23:07

Bedankt voor jullie reacties en meningen.
Vind het heel lastig omdat ik eerst met nummer 1 had afgesproken en nu in contact ben gekomen met nummer 2.
Ze klinken beide wel heel erg eerlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:56

Je hoeft nog niks te beslissen, ik zou zeggen ga eens kijken bij beide hoe de stal en de omgeving er uit ziet. Kijk hoe ze rijden en praten over de paarden, en hoe de andere paarden/ pony's er bij staan.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 08:40

Waarschijnlijk heb ik al een keuze gemaakt. Dit omdat er ook een beetje haast bij zit.
Nu gaf iemand mij de tip om kopie van paspoort mee te doen. Mag dat wettelijk?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:00

Het paspoort hoort ten alle tijden bij de pony's/ paarden dus eigenlijk zou je het paspoort gewoon zo mee moeten geven. (al begrijp ik dat dat spannend is)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 15:57

Dankjewel!
Ja ik vind het heel spannend. Heb nu een contract van paardencontracten.nl
Die ingevuld en opgestuurd naar gebruiker. Daarnaast gaat onze verzekeraar nog kijken hoe het zit qua aansprakelijkheid en of we goed verzekerd zijn daarvoor.
Ben helaas van de trapgevallen vandaag en aangezien ik hoog zwanger ben moet ik nu rustiger aan gaan doen.
Dus vandaar ook deze snelle beslissing. Ze worden morgen of overmorgen al opgehaald

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:59

Jeetje ts hopelijk gaat het goed met je!

Ik ben toch wel benieuwd welke keuze je hebt gemaakt en waarom

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 16:27

Na omstandigheden gaat het goed.

Keuze is gegaan voor iemand waar ik de plek van ken en zij de pony's.
Daarnaast dichtbij en zou ik zelf in de toekomst ook zo nu en dan mogen rijden.

Die andere mensen zouden nog komen maar heb ik na die val van de trap afgezegd. Die zijn nu beetje boos op mij volgens mij maar ik heb geen andere keuze helaas.
Verzorgster kan niet meer elke dag, iemand die altijd voert als ik niet kan is 2 weken op vakantie en zelf moet ik rustig aan doen.

Ik heb het ze uitgelegd maar ze lijken het niet echt te begrijpen helaas. Voel me daar ook nog eens schuldig over
Laatst bijgewerkt door LadyDaily op 14-04-22 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:31

Wat fijn dat je een goede plek hebt. Is dat waar ze voor de lesjes gebruikt zullen worden?
Dat zou namelijk ook mijn keuze zijn geweest

Ik snap die mensen wel, het is natuurlijk een teleurstelling, ze zullen als de emotie zakt het wel snappen. Ik zou proberen je er niet te schuldig over te voelen, soms gaan situaties anders dan dat je zelf zou willen

Ik ben heel benieuwd hoe je pony's het gaan doen op de nieuwe plek

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 16:39

Amber_anne schreef:
Wat fijn dat je een goede plek hebt. Is dat waar ze voor de lesjes gebruikt zullen worden?
Dat zou namelijk ook mijn keuze zijn geweest

Ik snap die mensen wel, het is natuurlijk een teleurstelling, ze zullen als de emotie zakt het wel snappen. Ik zou proberen je er niet te schuldig over te voelen, soms gaan situaties anders dan dat je zelf zou willen

Ik ben heel benieuwd hoe je pony's het gaan doen op de nieuwe plek

Klopt, ze zullen ook in lesjes gebruikt gaan worden. Ze hebben ook pensionpaarden en weten precies hoe het zit met bepaalde regels.
Dankjewel voor je lieve reactie. Ik snap ze ook wel hoor. Maar er kon nog niet eens vraag vanaf hoe het met mij gaat, alleen verwijten. Zal het me maar naast me neerleggen. Kan niet iedereen blij maken helaas.

Nu maar hopen dat ze niet stiekem doorverkocht gaan worden :') toch beetje een angst

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:24

LadyDaily schreef:

Die andere mensen zouden nog komen maar heb ik na die val van de trap afgezegd. Die zijn nu beetje boos op mij volgens mij maar ik heb geen andere keuze helaas.
Verzorgster kan niet meer elke dag, iemand die altijd voert als ik niet kan is 2 weken op vakantie en zelf moet ik rustig aan doen.

Ik heb het ze uitgelegd maar ze lijken het niet echt te begrijpen helaas. Voel me daar ook nog eens schuldig over

Dat lijken me vrij vervelende mensen als ze onaangenaam worden als jij voor een ander adres hebt gekozen.Hieruit blijkt dat je de goede keuze hebt gemaakt om de paarden niet naar hen te doen.

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:47

Heel erg veel beterschap! Als ik de reactie zo hoor is dit wel een goede keuze geweest. Bovendien kan je ze blijven opzoeken.
Gaat het een beetje met jou? Lichamelijk maar ook geestelijk na deze keuze ?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:05

Natuurlijk zullen ze teleurgesteld zijn, maar jou positie is helemaal te begrijpen en dit is dan de beste keuze. Dat ze in de buurt blijven en naar mensen gaan die je kent verkleint ook de kans op door verkoop etc.
Sterkte met het afscheid maar het is een fijn idee dat je er zo naar toe kan en je nu geen zorgen hoeft te maken hoe je de verzorging moet regelen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:39

LadyDaily schreef:

Klinkt als een wijze keus.
Heel vervelend die valpartij, hoop dat je gauw opknapt. Ik kan begrijpen dat die andere mensen teleurgesteld zijn, maar boos?? Klinkt toch wel als een minder goede keus dan.

Het fijne van de huidige situatie is dat ze in de buurt blijven, kun je er zelfs zonder je op te dringen een oogje op houden.