Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:10

Ps; zoek professionele hulp om een geschikte kinderpony te vinden.

De pony moet bij aankoop een 10+ zijn, dus geen onzeker hupsje.

Citaat:
De pony stond niet perfect stil voor het opstappen, maar niet heel vreemd gezien de drukke rijbak en meerdere mensen er omheen, twee mensen tegelijk die beugels om maat stonden te maken etc. Niets heel vreemds of verontrustends. Denk aan een onzeker hupsje opzij, geen rondjes draaien oid.

Het was hier al geen geschikte pony voor jouw doel

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:13

Boeiend altijd, hoe een topic verloopt :) . Als is dat paard 1.80, nog maar 1 dag in NL en koopt TS dat voor haar kind van 9.

Dat is toch niet relevant nu. Daar kun je later nog eens over nadenken, zo van zou ik dat nog eens doen. Heb je nu mooi niks aan denk ik dan en maakt juridisch gezien ook geen bal uit.

Punt is dat pony bij proefrijden wel voldeed en verkoper ook heeft aangegeven paard te zien zitten voor dit doel.

Dat is niet zo. Pony is geen kinderpony. Dat risico neem je dan als verkoper ook he, die zijn er ook zelf bij.

Dit is volgens mij zo'n situatie waar niemand nou echt iets aan kan doen, waar niemand bewust een ander oplicht maar waar zowel koper als verkoper een verkeerde inschatting maken.

Vind de laatste berichten nou niet perse tof naar TS toe, vind dat zij zich zeer netjes opstelt en ook de mogelijkheid noemt dat pony dit bij verkoper niet deed.

Ik heb dit als verkoper ook wel eens gehad, paard opgehaald en 2 maanden bezig geweest met rechtbreien en paard toen verkocht aan een hele ervaren amazone. Had het paard en de koper ellende bespaard als ik het niet had gedaan. Maarja, als je alles van te voren weet?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:15

Jullie dochter is voor deze pony onervaren. De kindjes uit Ierland die kunnen met 6 jaar al beter rijden als menig volwassene hier. Daar zijn onze kindjes niks bij.

En die kennen snelheid en dan ook echt snelheid. Kindjes amper in het zadel en gas.
Ik zou terug bij zadelmak maken beginnen. Dus longe/lijnen zadel. En dan hangen/zitten stapje voor stapje. Gedrag ga je er niet snel uitkrijgen is mijn ervaring met de buitenlandse pony's

Ik zou de pony retour doen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:15

Het consumentenrecht is er niet voor niets. Dit is er om particuliere kopers te beschermen. De professionele verkoper wordt geacht er verstand van te hebben en de koper goed te kunnen adviseren. Ik ga ervan uit dat hij of zij ervan op de hoogte was dat deze pony voor een kind besteld was. Als de pony daar niet voor geschikt blijkt te zijn, dan is de aankoop niet conform het doel waarvoor het gekocht is. En zou je de koop in principe kunnen ontbinden op basis van nonconformiteit.

Edit: ik vind dat Ruitje het mooi omschrijft. Helemaal mee eens.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:27

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:28

StalNollie schreef:
Jullie dochter is voor deze pony onervaren. De kindjes uit Ierland die kunnen met 6 jaar al beter rijden als menig volwassene hier. Daar zijn onze kindjes niks bij.

En die kennen snelheid en dan ook echt snelheid. Kindjes amper in het zadel en gas.
Ik zou terug bij zadelmak maken beginnen. Dus longe/lijnen zadel. En dan hangen/zitten stapje voor stapje. Gedrag ga je er niet snel uitkrijgen is mijn ervaring met de buitenlandse pony's

Ik zou de pony retour doen.

Helemaal mee eens. Ik heb het zelf misschien minder tactisch verwoord hierboven maar jij slaat de spijker op zijn kop!

Citaat:
Dit is volgens mij zo'n situatie waar niemand nou echt iets aan kan doen, waar niemand bewust een ander oplicht maar waar zowel koper als verkoper een verkeerde inschatting maken.

Dat denk ik ook!

Jolliegirl

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:43

Ben ik de enige die vind dat het allemaal wel erg snel gaat met deze pony... In 2 maanden tijd 3!! Nieuwe eigenaren...

Geef dat dier toch eens tijd omte acclimatiseren....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 01:51

rien10 schreef:
Wat maakt de oorzaak nou uit? Pony is (nu) geen geschikte kinderpony. Terug ermee.

Voor deze pony bij dit gezin niet meer. Dat wordt gewoon niks.

Maar voor de toekomst wel belangrijk. Ouders vinden hun kind altijd al heel groot en geweldig en kopen vaker een ongeschikte pony OF gaan er verkeerd mee om.

Ik heb echt al 21jr de aller braafste shet, maar die had na verkopen aan de verkeerde echt een rotzakje kunnen worden. Mijn New Forest exact hetzelfde. Die was na bloed, zweet en tranen perfect, maar had je binnen no time weer van het padje af gekregen bij onzekere mensen.
Omgekeerd hebben we ook de zogenaamd lastige paardjes die heel braaf waren/zijn.

Dit is een combinatie van factoren. Een te jong kind, met een te jonge pony die al teveel veranderingen heeft meegemaakt in te korte tijd. Dat was alleen goed gegaan als een kind er dan af en toe eens op rijdt en een ouder/volwassene de rest van de tijd hem serieus had gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 03:33

Het gaat hier om haar nichtje, niet om haar dochter. Gaat op zich geen verschil maken in gedrag van de pony, maar de vele terug lezers zien dit blijkbaar over het hoofd :)

Anyway: Ik zou de pony terug doen, desnoods met verlies, als de verkoper dit wil. Die paarden en pony’s uit Ierland zijn echt een ras apart. Er is een reden waarom de meesten ook geen import tinkers meer willen. Vaak worden ze overrompeld door alles wat er gebeurt en dit blijft doorgaan. Tot de bom barst. Ik heb enkel ervaring met de import tinkers maar ik gok dat dit niet anders gaat zijn: Rust, de pony laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en weer vanaf 0 starten. Als ze terug lekker in hun vel zitten gaat beleren vaak als een tierelier en heb je hier echt wel fijne pony’s aan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:06

als je het niet "leuk" vind of niet de mogelijkheden hebt om dit als een project te zien dan zou ik pony terugbrengen.

Weet je wie de eigenaar was voor de periode bij degene waar jij hem van gekocht hebt? Dat geeft misschien ook wat helderheid hoe ie daar was.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:16

Jolliegirl schreef:
Ben ik de enige die vind dat het allemaal wel erg snel gaat met deze pony... In 2 maanden tijd 3!! Nieuwe eigenaren...

Als ik een koop die echt gevaarlijk gedrag vertoond, kan ik daar best begrip voor hebben naar de pony toe. Dus dat ik begrijp waar dat vandaan komt.

En hem alsnog binnen 3 dagen terug brengen.

Met een kind in het spel ga ik geen risico lopen, hoe naar voor de pony ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:35

Dat is het hem, voor een kinderpony gelden andere regels. Die moeten in de basis gewoon absoluut betrouwbaar en bom-proof zijn, en als ze al schrikken, van het type "stilstaan" zijn en niet van het type "rennen".

Dat is veel gevraagd :j Maar daarom zijn èchte kinderponies ook dungezaaid (en duur!) en zou ik zelf als ik handelaar was ook niet snel mijn vingers willen brandan aan het verkopen van een pony aan een kind want dan weet je dat die ook echt als "kinderpony" zal moeten voldoen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:42

Jolliegirl schreef:

Nee hoor, ik ook. En een 6 jarige voor een kind vind ik ook een bijzondere keuze. Zeker met zo'n verleden. Ik vind het niet gek dat een pony dan opeens een keer ontploft en daarin blijft hangen. 6 is super jong en blijkbaar al veel mee gebeurd. Dat krukje was mogelijk de druppel wat een en ander heeft losgemaakt. Bij de pony, stiekem ook bij jou. Logisch en niet heel verrassend. Heb deze 'verrassingen' vaker bij mensen gezien. Kopen een braaf dier, eenmaal thuis gaan de paarden na een tijdje van overdondering naar een eigen koppie, doordst het dier uit z'n schulp komt of omdat er iets gebeurd wat de druppel is om van overdonderd naar actie te gaan. er volgt een mega stap terug in de opleiding en het vertrouwen en een lange weg dit weer te fixen. Zeker zo'n jong dier. Het is in dit geval heel lastig dat er dan ook een kind bij betrokken is.

Ik snap dat je het dier nu eigenlijk niet vertrouwd. Nogmaals lastig dat het je kind betreft. Voor mijzelf zou ik mij afvragen of het allemaal niet te veel en te snel zou zijn, ik zou 10 stappen terug doen en weer even terug bij basis (grondwerk) beginnen. Als medische oorzaken uiteraard zijn uitgesloten.

Of de verkoper hier wat mee moet? Ik weet niet hoe het juridisch zit. Maar persoonlijk vind ik dit iets waar diegene echt niets aan kan doen. Jij ook niet, maar of het fair is de verkoper met het bij jou ontstane probleem op te zadelen vraag ik mij af...

Succes, en sterkte met de situatie...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:49

Ik denk dat het makkelijk is, TS kan nu zelf even niks, nichtje of anderen laten verongelukken is een no-go. Volgens verkoper is pony braaf, dat is ie nu duidelijk niet. Ga je dan nog maanden klooien en hopen dat het wellicht misschien ooit goed komt?

Ik zeg terugbrengen, laat verkoper maar tijd investeren en huisje zoeken waar pony goed tot z’n recht komt. Voor alle partijen fijner, ook voor de pony. Daarbij staat ts gewoon in haar recht.

Ik zeg niet dat er hier gesjoemeld is met de verkoop maar er zijn zoveel manieren om een paard even wat makker te krijgen, even geen water of dagen ervoor flink afmatten en ze lijken ineens heel braaf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:54

Eatshay schreef:
Stapte de voorrijder bij de verkopende partij op het harde op?
Dat doen ze niet voor niks. Paarden met opstijgproblemen gaan op het harde minder snel af.
Als ik voor en/of met een klant ga kijken, mogen ze het me altijd even in de bak en zonder vasthouden demonstreren. Gaat dat niet goed, hoef ik de rest niet te zien. Dan weet ik genoeg.

Al met al is de pony duidelijk niet geschikt voor het doel, en zou ik 'm mooi terugbrengen.

Dit was ook mijn eerste idee, opstappen op het harde is omdat ze op het harde niks doen over het algemeen.

Eerlijk gezegd denk ik dat de pony een optstap trauma heeft, ik zou zeggen laat de verkoper langs komen en opstappen in de bak. Kijken wat er gebeurd..geeft meer duidelijkheid. Kijken wat hij/ zij zegt en dan een beslissing maken of er tijd in wilt investeren of hem terug doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:30

Jullie hebben daar ook verschillende dieren bekeken, is inruilen voor een ander beestje niet gewoon een optie?

Het is makkelijk te vinden in je berichten waar het dier vandaan komt. Voor verkoper is het niet handig om het vermoeden aan je naam te hebben hangen, dat je het misschien wist...door alle dingen die hier genoemd worden. Het is wel meteen "gratis" supergoede reclame als ze het beestje terug nemen en er een beter passend plekje voor zoeken.

Mocht je via hen een ander beestje kunnen vinden waar je nichtje veiliger mee uit de voeten kan, dan zou dat toch wel voor alle partijen een fijne oplossing kunnen zijn...?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:35

Ik zou de verkoper de kans geven om eens langs te komen en het ook face tot face bespreken. Jullie vertrouwen in de pony is duidelijk beschadigd en ik denk dat de pony daar zelf ook niet mee geholpen is.
Je nichtje zou ik er ook niet meer mee laten rijden, ik weet niet of er op stal een ervaren ruiter is die het leuk vind om hem de komende dagen lekker aan het werk te zetten.
Jonge (onzekere?) pony en een jonge ruiter vindt ik geen goede combinatie.

Mijn dochter van 7 die ongeveer net zo lang is als jouw nichtje rijdt op de E pony van mijn zus, maar die is 20 en heeft al een hoop gezien, ik zou voor een wat ouder dier gaan die al wat stabieler is.

Dit is imo geen 'fout' van de verkoper of een nare pony, maar gewoon de samenloop van omstandigheden wat niet werkt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:44

Jammer dat iemand hier moet aanhalen dat de pony al op bokt staat want nu heeft iedereen gelijk de info.

TS: ik vind het simpel: hij is als kinderpony verkocht en daar voldoet hij niet aan. Hopelijk wil de verkoper hem terugnemen. Ik zou hier ook echt niet aan beginnen.

Maar ik zou je ook echt adviseren om volgende keer wel op dingen te letten.
Schraal is bij mij echt alarmbel. Schraal zijn (en dat is hij ook echt) zorgt voor weinig energie. Je weet gewoon niet wat er gaat gebeuren als er plots genoeg voer in gaat.
Hij is ook echt groot en idd gewoon erg jong. Zoveel mee gesleept en komt uit een hele andere cultuur waar ze idd niet zoals bij ons tot kinderpony worden opgeleverd. Er zijn heel veel gelijkaardige import verhalen en waarom ze daar wel handelbaar zijn en hier niet kan veel oorzaken hebben maar dat is gissen.
De reactie bij het keuren en al niet 100% braaf bij eerste keer opstappen zijn ook echt wel tekenen dat het geen kinderpony is. Het is echt een kwetsbaar moment, daar moeten ze gewoon braaf mee zijn. Drukke bak, beugels doen, meerdere mensen had daar echt geen enkele reactie mogen uitlokken voor een kinderpony.
De tip om voor een ouder dier te gaan waar een kind echt uitgegroeid is vind ik wel een goede. Een 9jarige kan handig zijn en mss nog net een jonge pony mee opleiden, maar echt niet corrigeren. 9 is nog zo klein en zo jong. Ik zou het echt nog een stukje simpeler zoeken.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:02

Weet niet of ik het gemist heb en of de vraag al gesteld is.
Maar het eerste wat in mij op komt is "Wat krijgt de pony te eten?"
En wat kreeg hij bij de verkoper te eten.

Als ik mijn super brave tinkermerrie iets te veel van onze muesli voer, heb ik binnen een paar dagen een paard dat staat te tapdansen bij het opzadelen en daarna met rijden nogal hard gaat. (terwijl ze normaal juist aan de luie kant is)

Daarnaast ben ik het wel met veel andere reacties eens. Dit klinkt niet als een betrouwbare kinderpony.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:12

Niqui schreef:
Het consumentenrecht is er niet voor niets. Dit is er om particuliere kopers te beschermen. De professionele verkoper wordt geacht er verstand van te hebben en de koper goed te kunnen adviseren. Ik ga ervan uit dat hij of zij ervan op de hoogte was dat deze pony voor een kind besteld was.

De meeste verkopers zullen als ze meerdere ponies hebben staan heus wel proberen de koper naar de meest geschikte pony te leiden. Maar een rustige, misschien wat oudere pony spreekt vaak minder aan dan een jong sportief type. Heel vaak zal de koper vertrekken met een pony die net wat te moeilijk is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:33

Ontzettend sneu dat het zo gelopen is, alleen maar verliezers moet je maar denken....

Maar ik snap dat je in deze markt misschien een te snelle keuze maakt want de markt is overspannen, als je bij wijze van spreken nog op de pony zit staat de volgende kijker al in je nek te hijgen en als het proef rijden goed gaat, je ziet allemaal voorbeeldige filmpjes en je kunt de pony zelf ook gaan rijden zou ik het ook zeker aandurven gezien de leeftijd van de pony.
Ik bedoel supertje is niet de eerste de beste die zich een pony laat aansmeren maar iemand met jarenlange ervaring en dan is het jammer dat het zo is gelopen...

Pony terug, wonden likken en verder gaan met de zoektocht.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:57

Wat ik mij afvraag is of de pony daadwerkelijk te koop is aangeboden als kinderpony , en kan de koper dit ook aantonen via correspondentie met de verkoper of door geplaatste advertenties ?
Of vond de koper zelf haar kind geschikt voor de aangeboden pony ?

Een koopontbinding op basis van een 'mis-match' is juridisch gezien echt nog niet zo simpel wanneer niet aantoonbaar is als de pony niet als 'kinderpony' is aangeboden, maar koper de pony zelf wel als geschikt oordeelde voor haar 9 jarige kind.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:14

Dit zijn altijd wel interessante topics. Ik heb een beetje gegoogled (heb er namelijk ook geen verstand van). Ik zag dat bij consumentenkoop de bewijslast wordt omgedraaid. De verkoper moet aantonen dat het paard wel geschikt is ipv dat de koper moet aantonen dat het paard niet geschikt is. Als ik het goed gelezen heb.
Dan blijkt maar weer eens dat het belangrijk is om de communicatie schriftelijk vast te leggen, via whatsapp of e-mail of in het contract. En daarin duidelijk te vermelden wat je zoekt/koopt. Hoe je dat precies moet doen, weet ik eigenlijk ook niet. Misschien eens een apart topic over openen...

En net als de meeste mensen, vermoed ik, heb ik dat ook nooit gedaan. Is tot nu toe goed afgelopen. Meer geluk dan wijsheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:48

Jolliegirl schreef:

Zekers niet, ik dacht precies hetzelfde!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:12

Een pony is geen machine die het onder alle omstandigheden bij het omdraaien van een knopje allemaal maar automatisch doet.

Pony heeft zeer grote veranderingen ondergaan. Is onzeker en heet daarmee dus zekerheid nodig. Het staat mentaal onder hoogspanning. Begin eerst eens de pony te laten wennen. Laat het zich zeker voelen. Een kind kan deze pony die zekerheid nog niet geven. Te snel te veel....

De pony heeft op films en in de pratijk bij de verkoper laten zien dat het braaf, en goed opgevoed is.
Daar dus niets verkeerd. Tenzij het dier bij al deze momenten gedrogeerd was.
Het dier staat in een wederom nieuwe omgeving, is gestressed en ja dan kan één klein foutje grote gevolgen hebben. Het is een 6 jarige daarmee dus nog super jong. Het is geen 20tig jarige die alles al 100 keer heeft leren incaseren.

Ik vind het in dit geval te makkelijk gezegd dat de verkoper het dier moet terug nemen. De koper is ervaren en heeft bovenstaande dus kunnen weten. Hoe ervaren een kind ook is, het blijft een kind. Dan kan men de vraag stellen of een 6 jarige pony een verstandige keuze is. Als het dier zo braaf was dan zou dit weer snel te herstellen moeten zijn. Geeft het de rust die nodig is na zulke grote veranderingen, zet het desnoods op een flinke dosis magnesium om even die stress weg te laten vloeien. Krijg kritisch naar je eigen kind in wat zij fout doet. Waar wordt het dier negatief getriggerd. En geef het gewoon tijd...

Heb zelf meerdere malen bij verkoop meegemaakt dat de kopende partij zichzelf overschat in ervaring/ handigheid. Dan ligt achteraf de schuld bij de verkoper. Maar als deze niet goed wordt geinformeerd dan kan men een paard boven zijn / haar kunnen aanschaffen. Dan is het paard een rotbok en de verkoper een oplichter. Kijk dus gewoon heel kritisch of dat wat je aan de verkopende partij hebt gezegd betreffende ervaring van jezelf en je kind ook daadwerkelijk klopt.

Succes