'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:14

Ik heb 1x gehad dat de verkopers niet naar een kliniek wilden rijden voor foto's. Ze vonden mij wantrouwig, nou dan niet!

Ik heb met een ander paard gehad, dat ze met de eerste en herkeuring hartstikke slecht was op de buigproef van 1 been. Zonder buigproef koop ik ook geen paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:22

smurffie schreef:
Kosten koper is iets anders dan kosten opdrachtgever. Dat probeerde ik juist aan te stippen.
Kosten koper suggereert dat als je niet koopt, je niet betaald.

anjali schreef:
Nee,met k.k. bedoelt men dat degene die hem zou willen kopen de keuring betaalt. Ook als hij n.a.v. het keuringsrapport besluit niet te kopen.Overigens gaat het,zoals jullie allemaal toch weten,niet om goed-of afkeuren maar om een positief of negatief koopadvies voor het doel wat de geinteresseerde heeft aangegeven.

Dat klopt. En zo kun je het tegenkomen dat het paard een voor de DA acceptabele bemerking heeft en het dus een positief aankoopadvies krijgt terwijl jij die bemerking helemaal niet wil. En dan heb je net afgesproken dat jij de keuring betaalt bij een positief aankoopadvies :D :D Ik ben dat wel eens tegengekomen.
Dus je moet bij je onderhandeling ook altijd goed aangeven wat voor jou zelf acceptabel is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:50

Ik heb ooit een Haflinger veulen gekocht dat men wou laten keuren. Op locatie vond ik dat prima, maar ze wouden het veulen meenemen naar een kliniek (60 min enkele reis). Ik heb hiervoor bedankt. Een 5 maanden jonge merrie hoeft zoiets nog niet te doorstaan voor mij.

Jessix

Re: 'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:01

Ik kan me wel voorstellen dat een verkoper wel gereserveerd kan worden in het laten keuren. De interesse moet wel echt serieus zijn, wat doe je inderdaad met de kosten, waar laat je het doen (mogelijke risico's met transport etc.). en inderdaad leeftijd van het paard speelt ook een rol. Natuurlijk is het iets wat er wel bij hoort en ik zal ook afhaken als de verkoper nee zou zeggen, maar er kan ook een reden meespelen.

Hoe kijk je bijvoorbeeld aan tegen een verkoper met een recent keuringsrapport van een bekende kliniek? Moet het paard dan alsnog opnieuw gekeurd worden of is het dan wel oke wanneer de verkoper dat niet wil?

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:20

anjali schreef:
freedomshet schreef:
Ik heb mijn shetlander al een tijd terug verkocht.
toen vroeg iemand of ze gekeurd mocht worden.
Daar heb ik nee opgezegd, ik wist dat er grote kans was dat ze er toch niet doorheen zou komen omdat ze op de achterhand scheef liep(had ze verder geen last van als ze niet intensief getraint word).
Mentaal had haar dit ook niet goed gedaan(was vroeger mishandelt en echt nog schuw).

Deze hebben toen indd afgehaakt wat ik snap, maar voor die pony vond ik het niet diervriendelijk om te doen.

Als ik nu mijn rijpaard zou verkopen mag ie vanzelfsprekend volledig gekeurd worden . (al gaat die echt niet weg)

Jij bent tot nu toe de enige verkoper die vertelt dat zijn paard\pony niet gekeurd mocht worden . En waarom. Ik heb het als koper eens meegemaakt dat ik vroeg of er gekeurd mocht worden en dat mocht niet! Het ging om een voor mijn doen duur en jong (5) paard.Hij was heel gehoorzaam met rijden maar drukte zijn rug weg en hoofd omhoog met oren naar achteren.Op proef mocht ook niet. Daarom zag ik er maar vanaf. Veel later werd ik nog teruggebeld door de verkoper dat hij flink afgeprijsd was. Maar toen had ik al een andere gekocht.Die trouwens om karakterologische reden een absolute miskoop was,maar daar kun je helaas niet op keuren.

Deze pony was echt enkel geschikt als weidemaatje/knuffelmaatje.
De pony had waarschijnlijk een hele nare dag gehad op zo'n keuring en ik weet van haar dat je dan weken bezig bent dat te herstellen.
Daarbij wist ik dus bijna zeker dat ze er niet doorheen zou komen dus (zeker als ik het dan zou moeten betalen) zou ik het zonde vinden van de tijd en het geld van mij of de koper.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:23

@Freedomshet: Voor een Shet die als weidemaatje gaat dienen en waarschijnlijk ook niet heel duur zal zijn,lijkt een keuring me ook niet nodig.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:55

office schreef:
Transport naar de veearts geeft enig risico en stress voor het paard.Eventuele verdoving misschien ook.Dus ik kan me voorstellen dat je liever verkoopt zonder keuring.Want stel dat er tijdens het transport een ongeluk gebeurd dan zit de verkoper met de kosten.Toch?

Ik heb trouwens een geheel goed gekeurd paard gekend die na verkoop binnen 6 maanden is AF gekeurd op de kogels.Het dier was nog jong dus OF het is snel verslechterd OF de veeartsen lezen de foto s toch anders .De koper liet het dier voor de verzekering dus herkeuren ..gelukkig maar want de koop ging dus niet door.
Kan best dat je als verkoper daar toch ook wat terughoudend door ben.Zekerheid is er blijkbaar nooit.

Ik kan me wel voorstellen dat een verkoper van een paard in een lage prijsklasse (vanwege bijvoorbeeld een minder getalenteerd paard of eentje met toch een lastiger karakter) op een röntgenologische keuring niet zit te wachten. Ondanks dat het paard al die tijd bij hen niets heeft gemankeerd.

Uiteindelijk is natuurlijk ook het verhaal: wat je niet weet kun je niet vermelden bij een verkoop. Als je een goedkoop paard verkoopt die nog nooit röntgen gekeurd is kan ik me voorstellen dat het uitgebreid keuren niet gewenst is door verkoper. Bij een negatief advies zijn zulke paarden misschien helemaal niet meer verkoopbaar daarna.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 19:59

Precies dat Mavantos. Waarbij het dus niet zo hoeft te zijn dat je als verkoper weet van dit gebrek maar het risico niet wil lopen dat er wat uitkomt.

Voor een potentiële koper klinkt dit alsof je de keuring afwijst omdat er iets mis is, maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:03

Icecrystal schreef:
Precies dat Mavantos. Waarbij het dus niet zo hoeft te zijn dat je als verkoper weet van dit gebrek maar het risico niet wil lopen dat er wat uitkomt.

Voor een potentiële koper klinkt dit alsof je de keuring afwijst omdat er iets mis is, maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Een klinische keuring zou dan wel moeten kunnen uiteraard, maar kan me voorstellen dat een verkoper van bijvoorbeeld een tienjarige met een vraagprijs van €3.000,- en nog nooit röntgenologisch is gekeurd niet op een röntgen keuring zit te wachten.

Zoals ik al zei: 'Wat je niet weet, kun je niet vertellen'. Alles wat je wél weet moet je natuurlijk netjes vertellen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:22

office schreef:
Transport naar de veearts geeft enig risico en stress voor het paard.Eventuele verdoving misschien ook.Dus ik kan me voorstellen dat je liever verkoopt zonder keuring.Want stel dat er tijdens het transport een ongeluk gebeurd dan zit de verkoper met de kosten.Toch?

Ik heb trouwens een geheel goed gekeurd paard gekend die na verkoop binnen 6 maanden is AF gekeurd op de kogels.Het dier was nog jong dus OF het is snel verslechterd OF de veeartsen lezen de foto s toch anders .De koper liet het dier voor de verzekering dus herkeuren ..gelukkig maar want de koop ging dus niet door.
Kan best dat je als verkoper daar toch ook wat terughoudend door ben.Zekerheid is er blijkbaar nooit.

Ik heb 2 vd 3 paarden die ik heb (gehad) laten keuren. Beide op de locatie van de verkoper door de DA van mijn keuze.
Keuring zowel klinisch als x Rays.

Transport stress is dus geen argument

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:35

Ik weet niet wie hier recent een paard heeft willen kopen, maar de "regels" zijn wel wat veranderd.

Lagere prijsklasse is tegenwoordig tot €5000. Wanneer je een paard in die prijsklasse röntgen wil laten keuren, dan zijn er voor jou 10 anderen die hem zo in de trailer zetten en mee nemen.
Zelf recent nog een paard gekeken die €8000 moest opbrengen, nog nooit op de foto geweest. Geen bijzonder paard qua gangen. Maar toen ik aangaf ook röntgen te willen keuren werd het paard verkocht aan een ander.

En dat is niet omdat de verkopers wat te verbergen hebben, maar voornamelijk omdat je minder risico loopt als er meerdere geïnteresseerde zijn die alleen klinisch of helemaal niet willen keuren. Dan snap ik best dat daar de voorkeur naar uit gaat.

Ik hecht zelf iets minder waarde aan röntgen keuren omdat je vaak niet weet hoe iets gaat ontwikkelen. Genoeg paarden die op de foto 3/4 hebben maar nog nooit een pas onregelmatig hebben gelopen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:45

Als ik een paard verkoop heb ik dat meestal zelf al laten keuren.
Als ze dan een herkeuring willen is dat 100% voor de kosten van de koper... en als het paard dan toch wordt afgekeurd ga ik daar geen cent voor betalen hoor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:03

mavantos schreef:
Icecrystal schreef:

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Een klinische keuring zou dan wel moeten kunnen uiteraard, maar kan me voorstellen dat een verkoper van bijvoorbeeld een tienjarige met een vraagprijs van €3.000,- en nog nooit röntgenologisch is gekeurd niet op een röntgen keuring zit te wachten.

Zoals ik al zei: 'Wat je niet weet, kun je niet vertellen'. Alles wat je wél weet moet je natuurlijk netjes vertellen.

Maar dat vertellen gebeurt dus niet. Ik heb op grote stallingen gestaan en wat ik daar zag was bijv. dat een paard een peesblessure had. Dan gooiden ze hem een half jaar op de wei,dan loopt hij weer goed,en verkopen hem gauw aan iemand zonder over de voorafgaande peesblessure te vertellen. Dat is ook voor het paard slecht want als de nieuwe eigenaar hem dan meteen vol in het werk zet dan keert de blessure terug.Overigens kun je volgens mij een peesblessure niet op X-ray zien?

Saskia_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:16

Tijdens onze zoektocht naar een paardje, vorig jaar, heb ik altijd direct aangegeven dat ik volledig wilde laten keuren - op onze kosten welteverstaan. Eén van de potentiele verkopers gaf toen aan dat ze een klinische keuring wel wilde toestaan, maar niet röntgenologisch.

Ze was heel eerlijk : als het paardje (onverhoopt?) afgekeurd zou worden, kon ze het paard niet meer zonder bemerkingen verkopen en dat kon ze financieel niet hebben.
Dus - hoewel ze bleef vertellen dat er écht geen enkele reden was voor onzekerheid - mochten we niet RA keuren. >;)
Dit geeft natuurlijk niet echt een veilig gevoel. Wij hebben dit paard dus zeker laten staan. :evaw:
En de verkoper haalde haar schouders op en gaf aan dat ze het paard toch wel verkocht zou krijgen.....

Het bijzondere ervan dat de verkoper net ervoor had verteld dat ze haar vorige paard helaas had moeten laten gaan in verband met een verborgen gebrek waardoor er niet meer op gereden kon worden. Daar had ze zo veel verdriet van gehad.... en mijn argument dat we dát dus precies wilde voorkomen, was voor haar wel te begrijpen maar geen argument om alsnog van gedachten te veranderen.

Tja, waarschijnlijk is er toch een koper gevonden, die het risico wilde nemen. Ondanks dat het niet een paardje in de goedkope prijsklasse was en verkocht werd voor de sport .......

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:44

N0a schreef:
Lagere prijsklasse is tegenwoordig tot €5000. Wanneer je een paard in die prijsklasse röntgen wil laten keuren, dan zijn er voor jou 10 anderen die hem zo in de trailer zetten en mee nemen.

Vooral nu. Je hoort zoveel gekke verhalen over mensen die iets afspreken en dan nooit meer wat van zich laten horen. Ik ga er eentje verkopen op korte termijn en als ik twee kopers heb waar ik een goed gevoel bij heb en één wil 'm zo meenemen en de ander wil 'm eerst nog op de foto zetten dan is dat een no-brainer keuze.

Paarden zijn nu net warme broodjes...

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:52

Ik zou eerlijk gezegd ook omkeren als ik niet zou mogen keuren. Dat geeft mij geen fijn gevoel, wat ook de reden van de verkoper zou kunnen zijn. Mijn haflinger heb ik niet gekeurd maar als de oude eigenaar bij voorbaat al zou zeggen; geen keuring, zou ik zeker omgedraaid zijn.

Toen ik mijn Andalusiër verkocht had ik ook absoluut geen problemen met welke keuring dan ook(Ze heeft overgens niet gekeurd) Ik vind alle redenen die ik hier en daar lees gewoon een beetje vaag. Als de koper die zekerheid wil dan snap ik dat heel goed. Een paard van 7000,- kopen zonder een flink onderzoek, zou ik niet eens aan willen beginnen. Dan duurt de zoektocht maar iets langer..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:18

anjali schreef:
Maar dat vertellen gebeurt dus niet. Ik heb op grote stallingen gestaan en wat ik daar zag was bijv. dat een paard een peesblessure had. Dan gooiden ze hem een half jaar op de wei,dan loopt hij weer goed,en verkopen hem gauw aan iemand zonder over de voorafgaande peesblessure te vertellen. Dat is ook voor het paard slecht want als de nieuwe eigenaar hem dan meteen vol in het werk zet dan keert de blessure terug.Overigens kun je volgens mij een peesblessure niet op X-ray zien?

Nee, maar een dierenarts kan wel voelen of er littekens of spanning op de pees zit. Dus zou dat bij een klinische keuring wel boven moeten komen en waar er twijfel bestaat zou er een scan gemaakt kunnen worden.
Probleem is wel dat een klinische keuring niet altijd even grondig wordt uitgevoerd (is mijn ervaring). Ik heb er veel gezien en ook echt wel verschil tussen de ene en de andere DA.
Neem bv ook rug en halsfoto's. Een goede DA moet grote belemmeringen in de wervelkolom en de halswervels kunnen constateren aan de hand van een klinisch onderzoek en dan zijn rug en halsfoto's niet altijd nodig.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:22

s0173957 schreef:
Als ze dan een herkeuring willen is dat 100% voor de kosten van de koper... en als het paard dan toch wordt afgekeurd ga ik daar geen cent voor betalen hoor.

Same, je wilt toch ook weten wat voor vlees je in de kuip hebt voordat je verkoopt? Nieuwe foto's zou ik dus niet zelf betalen, de klinische keuring bij afkeuring wellicht nog wel.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:25

Ik heb mijn paarden bij aanschaf nooit laten keuren en bij verkoop heb ik ook nooit de vraag gehad voor een keuring (3 paarden gekocht en 3 paarden verkocht). De prijzen bij deze paarden waren dan ook niet bijzonder hoog (<3000)

Als ik deze wel had gehad, had ik uiteraard ja gezegd natuurlijk.
Als ik de vraag wel zou stellen en ik zou een nee krijgen, zou ik dat behoorlijk dubieus vinden..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:28

s0173957 schreef:

Pantykous schreef:
Same, je wilt toch ook weten wat voor vlees je in de kuip hebt voordat je verkoopt? Nieuwe foto's zou ik dus niet zelf betalen, de klinische keuring bij afkeuring wellicht nog wel.

Ligt eraan hoe lang geleden de RX keuring heeft plaatsgevonden. Voor de verzekering is zo'n RX keuring maar 3 maanden geldig en wil je je paard verzekeren moet deze dan toch opnieuw worden gedaan.
Hangt ook af van de kwaliteit van de foto's. Niet alle foto's zijn goede foto's. Als je als verkoper zo zeker bent van je zaak op basis van de foto's die zijn genomen, waarom zou je dan niet betalen als het paard onverhoopt toch niet goed blijkt? Zoveel risico loop je daar dan niet in.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:28

Waarom zou je nee zeggen? Ik neem aan dat je een goed paard wil verkopen..
Ik geef zelf aan dat een paard gekeurd mag worden.. Kiest koper hier niet voor, dikke prima.. Maar ook dat noteer ik dan wel in het contract..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:12

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
Ik ben geen verkoper. :+ heb wel wat keuringen gezien waar ik koper noch verkoper was. Frappant dat de blessure dan ontstaat na de buigproef. Niet toen ie van de weide kwam. En dan liet je de mijne maar mooi staan. Maar daar werd geen buigproef op gedaan door een DA waarvan ik de deskundigheid niet ken.

Het kan best dat er na het klinisch onderzoek een blessure naar boven komt, maar dan zat die er hoogstwaarschijnlijk al. Je kunt onmogelijk het paard een blessure trekken met een buigproef.
Maar keuren bij een paardenarts/keuringsarts is natuurlijk altijd een aanrader.
Maar succes met paardenverkopen dan. :+ Er is toch niemand die een paard gaat kopen terwijl de verkoper al zegt dat de klinische keuring niet uitgevoerd mag worden (door de dierenarts van je eigen keuze)?
Dat is zo ongeveer regel 1 die je in acht moet nemen als je een paard gaat kopen. Keuren bij een DA van eigen keuze.

Toch al wel meegemaakt dat iemand zijn eigen dierenarts meebracht en bij de buigproeg echt te lang vasthield. Dan is hij meer passen niet goed dan mag. Vervolgens wil de koper afdingen op de prijs. Dat was bij mij dus een nee. Hij mocht hem niet meer kopen. Want een paard wat kreupel is dat koop je ook niet voor minder geld. Die koop je gewoon niet. Paard mankeerde later ook niets bij mijn eigen DA.

Ik ben faliekant tegen buigproeven. Als je wilt weten of zijn banden en pezen goed zijn dan echo je maar.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:28

Hier mag men altijd keuren maar ik ga geen rondje Nederland met een dier in de trailer rijden voor een dierenarts. Ze kunnen in deze omgeving een dierenarts kiezen naar keus die op locatie komt. Maar ik ga niet bijvoorbeeld naar andere kant van Nederland omdat daar hun eigen dierenarts zit. (En ja deze vraag wordt toch ook wel gesteld regelmatig.)

Daarnaast is keuren bij mij kosten koper, ik heb geen zin in extra kosten ongeacht of t dier goedgekeurd is of een negatief advies heeft gekregen.
Want we spreken tegenwoordig niet meer over afkeur, maar positief en negatief advies.
En laten we eerlijk zijn als jij ziet bij een bezichtiging dat het paard wat stijler hoefje heeft of bijvoorbeeld wat scheef staat op stand,(wat je van te voren had kunnen zien zelf) krijg je daar een aantekening van op je rapport wat terecht is. Maar de koper zou dan kunnen gaan twijfelen en toch t dier kunnen laten staan want er is wat negatiefs uitgekomen.

En dat betekend echt niet dat ik niet achter mijn dieren sta met keuren kosten koper maar ik heb gewoon geen zin in die extra kosten voor elk banketstaaf dingetje wat bijvoorbeeld van te voren gezien kon worden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:32

Ik heb zelf mijn verzorgpony die ik al een paar jaar reed klinisch laten keuren voordat ik haar kocht.
Dat zouden denk ik ook niet zo veel mensen doen.

Inmiddels wat jaren later zou ik bij aanschaf van een eventueel nieuw paard ook Röntgen mee laten nemen. Dus als het niet zou mogen dan draai ik weer om.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:36

@Spaansepony dan zou jij voor mij afvallen als paardenverkoper. Ik heb regelmatig paarden gekocht uit "de andere kant van Nederland" en die worden gewoon bij mijn veearts in Bodegraven gekeurd. Nooit problemen gehad daarmee. Regel 1 is keuren bij je eigen veearts en liefst een flink eind bij de verkoper vandaan.
Dierenartsen willen voor een goede klant nog wel eens "een oogje dichtknijpen".
Een paard dat scheef op zn voeten staat (dwz vooral in hoogte) zou ik laten staan. Dat werkt altijd door in het lichaam. Dat is dus zeker een bemerking. Dat alle kopers dat zelf kunnen zien zal best, maar of ze zich daar zelf goed bewust van zijn is iets heel anders. Niet alle kopers zijn zo ervaren. Jij weet natuurlijk zelf ook wel dat dat geen pre is maar blijkbaar licht je de koper daar dan niet over in en moet die dat zelf uitzoeken. En ja, dan kom je tegen dat een dierenarts daar wel op wijst en het paard niet wordt gekocht. Dat had je dus zelf ook voor kunnen zijn.