Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
smurffie schreef:Kosten koper is iets anders dan kosten opdrachtgever. Dat probeerde ik juist aan te stippen.
Kosten koper suggereert dat als je niet koopt, je niet betaald.
anjali schreef:Nee,met k.k. bedoelt men dat degene die hem zou willen kopen de keuring betaalt. Ook als hij n.a.v. het keuringsrapport besluit niet te kopen.Overigens gaat het,zoals jullie allemaal toch weten,niet om goed-of afkeuren maar om een positief of negatief koopadvies voor het doel wat de geinteresseerde heeft aangegeven.
anjali schreef:freedomshet schreef:Ik heb mijn shetlander al een tijd terug verkocht.
toen vroeg iemand of ze gekeurd mocht worden.
Daar heb ik nee opgezegd, ik wist dat er grote kans was dat ze er toch niet doorheen zou komen omdat ze op de achterhand scheef liep(had ze verder geen last van als ze niet intensief getraint word).
Mentaal had haar dit ook niet goed gedaan(was vroeger mishandelt en echt nog schuw).
Deze hebben toen indd afgehaakt wat ik snap, maar voor die pony vond ik het niet diervriendelijk om te doen.
Als ik nu mijn rijpaard zou verkopen mag ie vanzelfsprekend volledig gekeurd worden . (al gaat die echt niet weg)
Jij bent tot nu toe de enige verkoper die vertelt dat zijn paard\pony niet gekeurd mocht worden . En waarom. Ik heb het als koper eens meegemaakt dat ik vroeg of er gekeurd mocht worden en dat mocht niet! Het ging om een voor mijn doen duur en jong (5) paard.Hij was heel gehoorzaam met rijden maar drukte zijn rug weg en hoofd omhoog met oren naar achteren.Op proef mocht ook niet. Daarom zag ik er maar vanaf. Veel later werd ik nog teruggebeld door de verkoper dat hij flink afgeprijsd was. Maar toen had ik al een andere gekocht.Die trouwens om karakterologische reden een absolute miskoop was,maar daar kun je helaas niet op keuren.
office schreef:Transport naar de veearts geeft enig risico en stress voor het paard.Eventuele verdoving misschien ook.Dus ik kan me voorstellen dat je liever verkoopt zonder keuring.Want stel dat er tijdens het transport een ongeluk gebeurd dan zit de verkoper met de kosten.Toch?
Ik heb trouwens een geheel goed gekeurd paard gekend die na verkoop binnen 6 maanden is AF gekeurd op de kogels.Het dier was nog jong dus OF het is snel verslechterd OF de veeartsen lezen de foto s toch anders .De koper liet het dier voor de verzekering dus herkeuren ..gelukkig maar want de koop ging dus niet door.
Kan best dat je als verkoper daar toch ook wat terughoudend door ben.Zekerheid is er blijkbaar nooit.
Icecrystal schreef:Precies dat Mavantos. Waarbij het dus niet zo hoeft te zijn dat je als verkoper weet van dit gebrek maar het risico niet wil lopen dat er wat uitkomt.
Voor een potentiële koper klinkt dit alsof je de keuring afwijst omdat er iets mis is, maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.
office schreef:Transport naar de veearts geeft enig risico en stress voor het paard.Eventuele verdoving misschien ook.Dus ik kan me voorstellen dat je liever verkoopt zonder keuring.Want stel dat er tijdens het transport een ongeluk gebeurd dan zit de verkoper met de kosten.Toch?
Ik heb trouwens een geheel goed gekeurd paard gekend die na verkoop binnen 6 maanden is AF gekeurd op de kogels.Het dier was nog jong dus OF het is snel verslechterd OF de veeartsen lezen de foto s toch anders .De koper liet het dier voor de verzekering dus herkeuren ..gelukkig maar want de koop ging dus niet door.
Kan best dat je als verkoper daar toch ook wat terughoudend door ben.Zekerheid is er blijkbaar nooit.
mavantos schreef:Icecrystal schreef:Precies dat Mavantos. Waarbij het dus niet zo hoeft te zijn dat je als verkoper weet van dit gebrek maar het risico niet wil lopen dat er wat uitkomt.
Voor een potentiële koper klinkt dit alsof je de keuring afwijst omdat er iets mis is, maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Een klinische keuring zou dan wel moeten kunnen uiteraard, maar kan me voorstellen dat een verkoper van bijvoorbeeld een tienjarige met een vraagprijs van €3.000,- en nog nooit röntgenologisch is gekeurd niet op een röntgen keuring zit te wachten.
Zoals ik al zei: 'Wat je niet weet, kun je niet vertellen'. Alles wat je wél weet moet je natuurlijk netjes vertellen.
N0a schreef:Lagere prijsklasse is tegenwoordig tot €5000. Wanneer je een paard in die prijsklasse röntgen wil laten keuren, dan zijn er voor jou 10 anderen die hem zo in de trailer zetten en mee nemen.
anjali schreef:Maar dat vertellen gebeurt dus niet. Ik heb op grote stallingen gestaan en wat ik daar zag was bijv. dat een paard een peesblessure had. Dan gooiden ze hem een half jaar op de wei,dan loopt hij weer goed,en verkopen hem gauw aan iemand zonder over de voorafgaande peesblessure te vertellen. Dat is ook voor het paard slecht want als de nieuwe eigenaar hem dan meteen vol in het werk zet dan keert de blessure terug.Overigens kun je volgens mij een peesblessure niet op X-ray zien?
s0173957 schreef:Als ik een paard verkoop heb ik dat meestal zelf al laten keuren.
Als ze dan een herkeuring willen is dat 100% voor de kosten van de koper... en als het paard dan toch wordt afgekeurd ga ik daar geen cent voor betalen hoor.
s0173957 schreef:Als ik een paard verkoop heb ik dat meestal zelf al laten keuren.
Als ze dan een herkeuring willen is dat 100% voor de kosten van de koper... en als het paard dan toch wordt afgekeurd ga ik daar geen cent voor betalen hoor.
Pantykous schreef:Same, je wilt toch ook weten wat voor vlees je in de kuip hebt voordat je verkoopt? Nieuwe foto's zou ik dus niet zelf betalen, de klinische keuring bij afkeuring wellicht nog wel.
Babootje schreef:Ayasha schreef:Ik ben geen verkoper.heb wel wat keuringen gezien waar ik koper noch verkoper was. Frappant dat de blessure dan ontstaat na de buigproef. Niet toen ie van de weide kwam. En dan liet je de mijne maar mooi staan. Maar daar werd geen buigproef op gedaan door een DA waarvan ik de deskundigheid niet ken.
Het kan best dat er na het klinisch onderzoek een blessure naar boven komt, maar dan zat die er hoogstwaarschijnlijk al. Je kunt onmogelijk het paard een blessure trekken met een buigproef.
Maar keuren bij een paardenarts/keuringsarts is natuurlijk altijd een aanrader.
Maar succes met paardenverkopen dan.Er is toch niemand die een paard gaat kopen terwijl de verkoper al zegt dat de klinische keuring niet uitgevoerd mag worden (door de dierenarts van je eigen keuze)?
Dat is zo ongeveer regel 1 die je in acht moet nemen als je een paard gaat kopen. Keuren bij een DA van eigen keuze.